Gå til innhold

Hvor mye koster hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal få valp igjen, hadde miniatyr i 8 år, nå har jeg vært uten litt. Blir større hund denne gangen, og vil gjerne få litt oversikt over kostnader. Det er en golden retriever. 

Valp: 21.000 

Før valpen kommer: Kobbel, halsbånd, sele, leker, skåler, vetbed (venter med seng til hun er ferdig med å spise på ting), bilbur, negklipper, børster osv: 6000 (tipper 4k på bilbur, resten er småtterier). 

Månedelige utgifter synes jeg er vanskelig. Jeg tenker å fôre rått, så 10kg VOM er ca 400kr. En voksen golden skal vel ha rundt 600gr om dagen, så kanskje 800 i mnd på mat? 

Forsikring, usikker på pris her, men kanskje 600? 

Andre mnd utgifter? 

Er så mye å tenke på, hvor mye bruker dere på en medium hund i mnd? 

Anonymkode: 4f57c...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har fryseplass er det billigere å kjøpe 18 kgs med vom, jeg betaler 325 kr for 18 kg. Jeg beregner 2000 i mnd på min. 450 kr forsikring, 325 vom og hundemat, 100 godbiter. Resten bruker jeg på medlemskap i hundeklubben og kurs der, innimellom en ny leke eller et bånd. 

Da har jeg ikke regnet med dyrlege, men det har jeg satt av penger på bufferkonto til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal få valp igjen, hadde miniatyr i 8 år, nå har jeg vært uten litt. Blir større hund denne gangen, og vil gjerne få litt oversikt over kostnader. Det er en golden retriever. 

Valp: 21.000 

Før valpen kommer: Kobbel, halsbånd, sele, leker, skåler, vetbed (venter med seng til hun er ferdig med å spise på ting), bilbur, negklipper, børster osv: 6000 (tipper 4k på bilbur, resten er småtterier). 

Månedelige utgifter synes jeg er vanskelig. Jeg tenker å fôre rått, så 10kg VOM er ca 400kr. En voksen golden skal vel ha rundt 600gr om dagen, så kanskje 800 i mnd på mat? 

Forsikring, usikker på pris her, men kanskje 600? 

Andre mnd utgifter? 

Er så mye å tenke på, hvor mye bruker dere på en medium hund i mnd? 

Hvor får du en Golden retriver valp til 21.000 kr? Er valpen da registrert i NKK? Jeg har akkurat kjøpt Golden retriver av en registrert oppdretter og NKK har satt prisen til 25.000 pr valp. 

Jeg har forsikret min valp via Agria og har fått oppdretterrabatten og da koster det 658 kr pr måned. Jeg har lav egenandel.

Anonymkode: 32332...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor får du en Golden retriver valp til 21.000 kr? Er valpen da registrert i NKK? Jeg har akkurat kjøpt Golden retriver av en registrert oppdretter og NKK har satt prisen til 25.000 pr valp. 

Jeg har forsikret min valp via Agria og har fått oppdretterrabatten og da koster det 658 kr pr måned. Jeg har lav egenandel.

20 000 - 25 000 er normalt for registrerte oppdrettere, på finn.no selges de mye dyrere😅 Vi betalte 18 000 for 3 år siden. 

Anonymkode: 7645d...958

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta med i beregningen godbiter og at stor hund krever bedre kvalitet på utstyret, vi bruker bare non stop dogwear, frøkna her har røket andre bånd. Kurs og sånt koster også litt penger, ellers så er det jo litt til leker (bare kong som holder her i hus) og godbiter. 

Anonymkode: 7645d...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av en god sum fast hver måned på en egen, dedikert konto merket Veterinærutgifter i nettbanken. Det vil bli egenandel selv om hunden er forsikret, og det vil komme masse småting som ikke dekkes av forsikring fordi det er regnet som "vedlikehold" og løpende utgifter. Som f.eks. tannrens (fjerning av tannstein), ørerens, vaksiner og slike småting.

Velger du å råfôre hunden, har jeg hørt at hunder som råfôres ofte slipper unna tannstein.

Setter du av en fast sum i måneden til veterinærutgifter, har du noe å ta av og slipper å kanskje ikke ha råd den måneden hunden din trenger tannrens, fordi det står penger avsatt til det på en egen konto.

Jeg ville satt av minst 500 i mnd, helst mer om du kan. Kommer hunden ut for en ulykke, kan egenandelen bli stor. Min egen hund har egenandel i to deler; en fast egenandel og en bevegelig, prosentandel. Forsikret hos spesialisten på dyr; Agria. Hunden min var til hjerteundersøkelse hos spesialistveterinær for eksempel, og da kom egenandelen min på 3500,- kr. Det var godt å bare kunne ta de pengene fra veterinærkontoen, og ikke lure på om jeg hadde råd.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja den er registrert i NKK, det er en jaktgolden som ikke selges for å få mest mulig penger på konto av oppdretter.  NKK bestemmer heller ikke valpepris, men det vet du vel. 

Agria har jeg dårlig erfaring med så vil ikke bruke dem, men takk 😃

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistet hunden min forrige uke.. 

Han datt på gulvet og slo hofta ut av ledd, det kan skje alle. Det var skikkelig uflaks. 

Det ble operasjon, det ble komplikasjoner.... Alt som kunne gå galt gikk galt og vi forsøkte alt vi kunne 😞

Prislappen kom på 60 000 på den uken alt skjedde.. 

Jeg ville lett gjort det igjen, vi elsket hunden vår og ville gjøre alt for å redde han. 

Men sørg for å ha en solid forsikring som inkluderer rehab. Og husk en buffer vedsiden av. Når hunder skader seg så bir det fort veeldig dyrt! 

Anonymkode: facc6...143

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar folkens. Kjøpe større er nok lurt, har ikke så mye mat i frysa så kan likesågodt fylle den med hundemat 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forøvrig da han levde brukte vi 1000 kr i mnd på allergitabletter og 1200 pr pose på allergimat.. 

igjen = ha en god forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg skal selvfølgelig ha forsikring.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg skal selvfølgelig ha forsikring.. 

Men det er forskjell på forsikringene, det er det jeg prøver å si. 

Agira og Gjensidige er kjent som de beste. Husk å velg høy dekning, 30 000 er ingenting når skaden har skjedd. Vi hadde 30 000 i dekning (forsikringen ble opprettet for mange år siden) og det røyk jo allerede første helga. 

Og ha gjerne en buffer også, for du må jo ut med en egenandel. 

Jeg sier ikke dette for å være kjip, jeg sier det fordi det er noe jeg ville sagt til alle rundt meg som skal kjøpe hund. Uflaks kan skje alle! 

og det er ikke gøy å måtte avlive fordi du ikke har råd til å pubge ut 40 000 der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde valgt en forsikring som også dekker medisiner. Det gjør ikke Agria så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 56c30...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Flatcoated retriever. Bruker masse penger på ham, men kunne sikkert brukt mindre! Betalte 23000 for hunden. 

-Forsikring ca 490 per måned. Har den vanlige forsikringen. Dersom det skulle skje noe og vi når taket på hva den dekker, så har jeg penger til å dekke det.

-Vom puppy ca 600 per måned. Ser andre kjøper større pakker og at det er billigere. Jeg kjøper «pølser» på 500 gram. Jeg orker ikke kutte opp de svære pakkene. 
-Gir noe tørrfôr. Betalte 800 for en sekk på 12 kg, og den varer noen måneder sider jeg gir lite tørrfôr. 

-økologiske gulrøtter og økologiske egg. 200 per måned? Dette er jo valgfritt da.

-Øyedråper. Skyller øynene hans med saltvann 3 ganger daglig som forebygging. Han har ikke hengende nedre øyelokk, men det kommer litt puss inni der virker det som. En gang fikk han så rødt øye at vi måtte til dyrlegen, så etter det begynte jeg å skylle ofte. Ca 150 per måned. 
-Jeg bruker mye penger på økseører, våtfor, lakseolje, tørrfisk og godbiter. 1000 per mnd? Også dette kan jo kuttes ned på. 
-vaksiner og egenandel hos dyrlege. Har hittil brukt ca 4500 på dyrlege, og det har ikke gått et år engang 

-Eventuelt valpekurs og andre kurs. Jeg gikk på valpekurs. Kostet et par tusen, men velger å trene ham helt selv heretter.

-Nye sokker etter valpetiden. Har hull i nesten alt av klær og sokker jeg gikk med de første månedene. Han har sluttet å bite for lenge siden nå :) 

Det er det jeg kommer på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men det er forskjell på forsikringene, det er det jeg prøver å si. 

Agira og Gjensidige er kjent som de beste. Husk å velg høy dekning, 30 000 er ingenting når skaden har skjedd. Vi hadde 30 000 i dekning (forsikringen ble opprettet for mange år siden) og det røyk jo allerede første helga. 

Og ha gjerne en buffer også, for du må jo ut med en egenandel. 

Jeg sier ikke dette for å være kjip, jeg sier det fordi det er noe jeg ville sagt til alle rundt meg som skal kjøpe hund. Uflaks kan skje alle! 

og det er ikke gøy å måtte avlive fordi du ikke har råd til å pubge ut 40 000 der og da. 

Jeg er klar over dette, jeg spør etter utgifter ikke tips om forsikringer. :) Skjønner du bare mener det godt, men blir litt OT for meg. Jeg jobber med budsjett for 2022 i påsken, og ønsker derfor å få inn et realistisk budsjett på hunden som kommer forhåpentligvis om 7 uker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er klar over dette, jeg spør etter utgifter ikke tips om forsikringer. :) Skjønner du bare mener det godt, men blir litt OT for meg. Jeg jobber med budsjett for 2022 i påsken, og ønsker derfor å få inn et realistisk budsjett på hunden som kommer forhåpentligvis om 7 uker. 

Virker nesten som du kan finne ut av dette med budsjett selv da ✌

Anonymkode: 54e9b...1cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mistet hunden min forrige uke.. 

Han datt på gulvet og slo hofta ut av ledd, det kan skje alle. Det var skikkelig uflaks. 

Det ble operasjon, det ble komplikasjoner.... Alt som kunne gå galt gikk galt og vi forsøkte alt vi kunne 😞

Prislappen kom på 60 000 på den uken alt skjedde.. 

Jeg ville lett gjort det igjen, vi elsket hunden vår og ville gjøre alt for å redde han. 

Men sørg for å ha en solid forsikring som inkluderer rehab. Og husk en buffer vedsiden av. Når hunder skader seg så bir det fort veeldig dyrt! 

Huff trist, kondolerer❤️

Anonymkode: 75f0e...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...