MamaMaria Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 (endret) UPDATE: Takk til alle som svarte! Da har storesøster tilbud seg å sy om festdrakt slik at skjørtet blir til bukse 🙂 Hvis det ikke skulle bli fint allikevel, blir det vanlig dress, men med bunadsskjorte og sølje, som noen tipset om! Hei dere, Min datter skal konfirmere seg og liker bunadsstilen og selve overdelen, men hater kjoler/skjørt, og kommer aldri til å gå i vanlig bunad. Leter etter tips om å gjøre om en festdrakt slik at hu har toppen f.eks men kan kombinere den med bukse, uten at vi trenger å gå helt over til guttebunad. Har ikke masse tid, konfen er i år, så prøver finne noen ikke altfor avanserte løsninger (altså ikke få spesialdesignet noe, for det er det desverre ikke tid til) Finnes det f.eks festdrakter som har separate vest og skjørt, sånn at vi kun bruker vesten med skjorte? Hadde vært supert å slippe å sy om noe. Finnes absolutt ingenting å finne når jeg googler 😞 Det kan da ikke være så uvanlig med tenåringsjenter som ikke vil gå i kjole/skjørt? Endret 20. april 2022 av MamaMaria
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Jeg tror det vanligste er at selv de som ikke liker å gå i kjole/skjørt til vanlig må gå med det i akkurat konfirmasjonen sin. Anonymkode: a38bd...52e 2
Daria Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 (endret) Vester beregnet brukt til skjørt - særlig i bunad-/festdraktsammenheng - er som regel såpass annerledes (og kortere) i fasongen enn de som brukes til bukse at jeg tror du skal lete hardt og lenge for å finne noe som ser noenlunde ok ut. Hvis hun absolutt ikke vil ha skjørt og heller ikke herredrakt, ville jeg heller beveget meg helt ut av bunadsterritoriet. Endret 14. april 2022 av Daria 8
Flintis Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Disse festraktene og bunadene er jo fra en tid kvinner gikk i kjole eller skjørt, stakk. Men umiddelbart kom jeg til å tenke på noe haremsbukseaktig, kunne dette være noe som falt i smak og kanskje går?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Hva med en vest lignende dette? Det kan fint brukes til bukser synes jeg! Søk opp Helles syskrin på enten Facebook eller Instagram, så finner du mer info og Anonymkode: 37ada...9b5 1 2
Suma Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 En ting er å like bunadstilen, men hvorfor ikke kjøre på med en kul feminin dress og skjorte til? Så blir stilen hvertfall gjennomført og ikke "sånn halvveis"? 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Feminin dress med bunadskjorte og sølje er planen for min konfirmant neste år. Jeg håper hun vil ha et silkeskjerf slik de har til Oslos jubileumsdrakt. Og kanskje bunadsko med litt hæl. Anonymkode: 42bf4...be5 6
Snurrepurre Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Ville sett om jeg fant en brukt vest-Agder bunadsvest på Finn, og kombinert med sort dressbukse og bunadsskjorte? 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Med slike unike preferanser bør hun nesten komme på banen med forslag selv, tenker jeg. Anonymkode: fa894...159 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 Jeg tenker at hun burde få bestemme litt selv og ikke la bunadsmafiaen bestemme. Det er hennes konfirmasjon tross alt. Anonymkode: d7486...aad 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 Er jo mange liv som hadde sett knall ut med "guttas" nikkersbukser, og en mer "buksedress"-lignende ville også sett bra ut tror jeg. Tror jeg ville forhørt meg med en bunadsbutikk, det kan hende de har deler liggende og kan hjelpe med å sette sammen noe. Hun likte livene fra de bunadene hun hører til skjønner jeg? Synes også de strikka livene fra Helles syskrin var kjempefine da, kult alternativ med tradisjonsmønster! Begynner å bli litt smått med tid da om konfirmasjonen er nå til våren, de som driver med sånt blir jo fort travelt opptatt nå! Anonymkode: 2457b...12d 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 MamaMaria skrev (13 timer siden): Hei dere, Min datter skal konfirmere seg og liker bunadsstilen og selve overdelen, men hater kjoler/skjørt, og kommer aldri til å gå i vanlig bunad. Leter etter tips om å gjøre om en festdrakt slik at hu har toppen f.eks men kan kombinere den med bukse, uten at vi trenger å gå helt over til guttebunad. Har ikke masse tid, konfen er i år, så prøver finne noen ikke altfor avanserte løsninger (altså ikke få spesialdesignet noe, for det er det desverre ikke tid til) Finnes det f.eks festdrakter som har separate vest og skjørt, sånn at vi kun bruker vesten med skjorte? Hadde vært supert å slippe å sy om noe. Finnes absolutt ingenting å finne når jeg googler 😞 Det kan da ikke være så uvanlig med tenåringsjenter som ikke vil gå i kjole/skjørt? Er nok ganske uvanlig med en tenåringsjente som vil ha bukser i bunadsstil. Feminin dress med bunadsølje i halsen er nok enklere Anonymkode: 3f9c2...721
MamaMaria Skrevet 20. april 2022 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2022 On 4/14/2022 at 6:59 PM, AnonymBruker said: Jeg tror det vanligste er at selv de som ikke liker å gå i kjole/skjørt til vanlig må gå med det i akkurat konfirmasjonen sin. Anonymkode: a38bd...52e Jeg synes det er viktig at hu må føle seg vel i klærne, spesielt i sin egen konf! Ingen er tjent med en ungdom som føler seg veldig utilpass og deprimert i sin egen konfirmasjon 1
MamaMaria Skrevet 20. april 2022 Forfatter #15 Skrevet 20. april 2022 On 4/14/2022 at 8:37 PM, AnonymBruker said: Med slike unike preferanser bør hun nesten komme på banen med forslag selv, tenker jeg. Anonymkode: fa894...159 Enig, og det var det hun gjorde. Hun vil gå i enten dress, eller bukse med bunadsvest 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 MamaMaria skrev (På 4/20/2022 den 20.32): Enig, og det var det hun gjorde. Hun vil gå i enten dress, eller bukse med bunadsvest 🙂 Sjekk morgendagens Stavanger aftenblad. Der er det en artikkel om kjønnsnøytrale bunader. Anonymkode: b064e...a09
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #17 Skrevet 22. april 2022 https://www.byas.no/aktuelt/i/28x4RR/tiril-24-foelte-seg-aldri-vel-i-sin-kvinnebunad-naa-har-bunadsbutikke Anonymkode: 76d79...b40 1
C8H10N4O2 Skrevet 22. april 2022 #18 Skrevet 22. april 2022 Ser at dere har funnet en løsning, men vil allikevel tipse om denne. https://instagram.com/emblabunader?igshid=YmMyMTA2M2Y= 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #19 Skrevet 22. april 2022 C8H10N4O2 skrev (5 timer siden): Ser at dere har funnet en løsning, men vil allikevel tipse om denne. https://instagram.com/emblabunader?igshid=YmMyMTA2M2Y= Oj, de var fine!! Dressbukse i brokadestoff var jo superlekkert - særlig med den hvite skjorta. Anonymkode: 9cd8f...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #20 Skrevet 22. april 2022 Snakk om å forstå ungene sine ihjel. For et sprøtt samfunn vi er i ferd med å bli og for noen snowflake enkelte tydeligvis oppdrar (iom. at ungen ville blitt deprimert av å gå kledd i normale penklær noen få timer). 🙄 Anonymkode: 2407d...b52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå