Gå til innhold

Gjærbakst: "elte til deigen slipper bollen"....?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakt i mange år, men aldri opplevd. Hva gjør jeg feil? For løs deig?

Elter i 15 min, med kald væske. Deigtemp kommer opp i 24-26 grader som er idealtemp.

Anonymkode: 327d8...c3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bakt i mange år, men aldri opplevd. Hva gjør jeg feil? For løs deig?

Elter i 15 min, med kald væske. Deigtemp kommer opp i 24-26 grader som er idealtemp.

Anonymkode: 327d8...c3d

Eh, jo? Når deigen IKKE slipper bollen betyr det at den er klissete og henger fast i bollen.

Anonymkode: 8dc4a...03e

• Liker 1
Skrevet

I starten er jo deigen klissete, ser litt grøtete ut og fester seg til bollen, når du har eltet en del samler den seg til en rund deig som er litt fastere og mindre klissete og derfor ikke klistrer seg til bollen på samme måte. Nå finnes det jo nok av oppskrifter hvor deigen skal være klissete, og da vil det jo bli annerledes, men du vil likevel se forskjell på en deig som er godt eltet og en som ikke er det. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er sånn jeg ser om deigen nærmer seg ferdig hvis jeg bruker Kenwood maskin med krok. Da løsner gjerne deigen fra bollen på slutten.

For hånd er jeg ikke så nøye på det. Både fordi jeg liker å jobbe med litt klissete deiger med mer vann % enn normalt, og fordi jeg gjerne elter deigen rett på benken. Hvis man kan lage et lite "gluten vindu" man kan se lyset igjennom, uten at deig biten revner, da føler jeg at jeg har eltet lenge nok.

Skrevet

Hvis deigen fortsatt sitter fast så tar man jo bare i litt mer mel 😀

AnonymBruker
Skrevet
Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Noen ganger må man nesten for å få håndtert den, men jo mer mel, jo tørrere bakst. 

Anonymkode: b28f1...500

Gjest loveli
Skrevet
Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Ja, hvis man har eltet den i maskin i 20minutter uten at den slipper bollen så kan man tilsette litt mer mel. Og så elte lenge igjen etter det. :)

Hvis det ikke funker bruker man en annen oppskrift neste gang. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Fastere deig betyr bare tørrere bakevarer. At din er klissete er en bra ting 🙂

Anonymkode: 7e3ce...18d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen ganger må man nesten for å få håndtert den, men jo mer mel, jo tørrere bakst. 

Anonymkode: b28f1...500

Ja man må finne en mellomting 😀man må kunne lage noe ut av den uten at den sitter fast i benken, samtidig som man ikke vil ha tørre boller o.l 😀

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...