Gå til innhold

Noen barnefamilier her der mor og far tar ut ferie hver for seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste om en familie her inne som gjorde det med stort hell, og lurer på om andre har erfaringer å dele?

Min mann og jeg har to små barn. Jeg og han har ganske ulikt aktivitetsnivå. Jeg vil helst ha noen feriedager uten avtaler, ikke planer hver dag. Han er supersosial og vil helst fullpakke feriene med avtaler daglig.

Så og si hver sommer ferierer vi ca.2 uker på hans hjemsted og her går dagene til sosialt samvær med hans venner og litt med familie. Jeg kjenner det sliter mye på meg å ha denne type ferie hver sommer. Gruer meg hvert eneste år. Her er det ikke snakk om at vi deler oss opp slik at jeg en dag blir hjemme mens han tar ungene med til bekjente han vil besøke.  Det er uaktuelt for han at ikke jeg og ungene er med overalt hvor vi skal. Ofte innebærer dette også mye kjøring i flere timer. Jeg har en kronisk sykdom som blir verre av stress og trenger mer ro og hvile enn han for å fungere. Disse feriene er dermed veldig slitsomme for min del. Han skjønner ikke dette, og synes vi holder fantastiske ferier….Vi har snakket litt om å feriere hver for oss i en uke, slik at han tar ungene i 1 uke og jeg har de 1 uke. Deretter har vi 1 uke felles. Han er i utgangspunktet negativ til dette, men håper å få ham på gli ;) 

Noen som praktiserer dette og vil dele erfaringer? Vil høre både fordeler og ulemper.

Anonymkode: b3e8a...c58

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det… Vi har vært sammen og gift(giftet oss etter 5 måneder) i rundt 8 år… 

Tre barn, 11, 5 og 4 år.. 

Vi har hatt 1 ferie sammen på 8 år! 😅 Vi har aldri ferie sammen… Jeg er ekstremt ekstrovert og har høyt energi nivå, ELSKER MASSE MENNSKER og sosiale greier, lekeland, Rush, badeland, Tusenfryd etc,etc… 
Min mann liker rolige dager..

Så jeg tar med meg ett av barna som er lik som meg og vi koser oss glugg i hjel❤️
Vi fungerer 100% i hverdagen, og etter vi bare bestemte oss for å dele oss, ble livet generellt lettere….

Jeg finner ofte på ting med alle 3 barna og…

Men sånn lever vi, denne påsken er jeg alene med 1 av barna bare, og mannen min er på hytta og har ‘’late’’ (i positiv betydning altså) dager med de to andre❤️ Alle er fornøyde etter ferien, og ingen gruer seg🥰

Anonymkode: 10c86...585

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Eldste barnet er da mannen sitt.. Vi har 100% samvær.. Men jeg sa fra etter 3 barnet kom; du, hva tenker du om at ferier er en tid vi prioriterer alene tid med barna? 

Og han ble sjele glad😅😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort dette etter barna begynte på skolen for å strekke ut ferien. Fungerer fint. Han tar gjerne noen dager på besøk hos svigerfamilien og litt hjemme. Er også utrolig deilig å være helt alene hjemme noen dager, bare gjøre det jeg vil, trene, gå ut og spise med venner ++

At barna får lengre ferie er jo et godt argument og at dere får alenetid både med barna og for dere selv.

Anonymkode: 6c87f...d5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi ferierer mest hver for oss, men har kanskje en uke sammen også.

Både for å få det til å gå opp med barnas ferie og fordi det er ganske digg å få bestemme selv i ferien sin. Ikke henge med svigers, ikke måtte bo i telt eller på  en hytte, ikke masse bilkjøring…

Anonymkode: 4e984...2d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg har hatt 1-2 uker felles ferie hvert år siden eldstemann startet på skolen. For det er jo pent umulig å få klemt inn 12-13 ukers årlig skoleferie på de 5 årlige ferieukene som vi voksne har til rådighet... Så lengre ferie for barna er definitivt vår grunn til at vi voksne ikke får tatt ferie samtidig. Vi har ikke samvittighet til å la 10-åringen være alene hjemme i en måned hver sommer 🤷‍♀️

Anonymkode: 19ac4...f11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det hvert år de siste 6-7 årene. Det har fungert veldig fint for oss. Barna får da fri alle ferier (jul, vinterferie, påskeferie, sommerferie og høstferie) fra barnehagealder mens vi voksne får gjøre det vi liker best. Det har hendt vi har hatt en uke sammen på sommeren. I år skal vi prøve to uker sammen på sommeren.

Anonymkode: c1132...675

AnonymBruker
Skrevet

Vi må det så lenge vi har barn på småskolen. 

Det er ikke ideelt, men eneste måten vi nogenlunde får det til å gå rundt på.. 

Anonymkode: b241d...e66

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si til han at om han tar med seg barna noen dager eller en uke i sommer, så kan du bli hjemme og rydde og vaske skikkelig🤷‍♀️😀

Sånn rydde i skuffer rydding om formen din er ok.. Evnt om han drar noen dager i forveien med ungene, også får du ‘’ladet batteriene’’ litt før du kommer.. 

Ofte er det lettere å få mannfolkene på gli føler jeg, om de vet at huset er strøkent når dere kommer hjem😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan jo si til han at om han tar med seg barna noen dager eller en uke i sommer, så kan du bli hjemme og rydde og vaske skikkelig🤷‍♀️😀

Sånn rydde i skuffer rydding om formen din er ok.. Evnt om han drar noen dager i forveien med ungene, også får du ‘’ladet batteriene’’ litt før du kommer.. 

Ofte er det lettere å få mannfolkene på gli føler jeg, om de vet at huset er strøkent når dere kommer hjem😅

Så han skal kose deg med barna mens dama skal rydde og vaske? Hva slags avslapning er det egentlig? 🤷

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjør mye det. Far er bare sammen med de eldste barna uansett, så er ikke egentlig vits at jeg og fellesbarna har ferie på likt med dem. Blir nok litt verre når skolen begynner, og sfo har stengt hele juli. Jeg kan ikke ta fri hele juli hver sommer, så da må nok far ta en uke med de minste også.

Anonymkode: 04c72...342

AnonymBruker
Skrevet
Cuddlegirl skrev (1 time siden):

Så han skal kose deg med barna mens dama skal rydde og vaske? Hva slags avslapning er det egentlig? 🤷

😅Helt enig😬 Glemte å si at jeg har en mild form for OCD😅😅 Så jeg elsker å lage systemer i fred og ro😂 

Bra du minnet meg på at ikke alle er sånn, og at jeg fikk oppklare kommentaren min🙈😬😆❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må vi det siden barna har mye lengre fri enn oss. Jeg har 3 uker med dem og så har han 4 uker med dem, vi har ikke vert på sommerferie sammen siden før barna begynte på skolen, de går nå i 1,2 og 4 klasse. Ingen trives på Sfo så det har de fått slippet unna.

de andre ukene er de hos besteforeldrene

Anonymkode: 1feea...4c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...