Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med 150.000 kr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart 150.000 kr. Hva burde jeg gjøre?

A) betale ned billån på 150.000 (da er det ferdig nedbetalt)

B) sette inn i fond

C) ha som buffer på vanlig bufferkonto (typ 1% rente) (har ikke buffer utenom disse 150.000 kronene)

evt andre forslag?

Anonymkode: 3cf98...bf3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville betalt ned billånet

Anonymkode: 615bc...6ee

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Betale ned billånet. Egentlig burde du betalt inn på billånet hele veien i stedet for å ha spart opp de 150 000, men spist er spist, ikke noe å gjøre med det nå, men sleng inn på billånet så fort som mulig nå i hvert fall.

Anonymkode: fdb26...cea

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter med å bestemme deg, kan du jo bare gi pengene til meg :)

Anonymkode: 63f08...a40

• Liker 3
Skrevet

Fond. Større forventet avkastning enn billånet, sannsynligvis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ixion skrev (1 minutt siden):

Sannsynligvis...

Aldri kjøp fond for lånte penger dersom du ikke har så god økonomi at du har råd til å tape alt og i hvert fall ikke for lån med høy rente (som billån).

Hadde det vært snakk om et billig huslån hadde saken vært en annen.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Betale ned billånet. Begrunnelse: bilånet koster kr X pr måned. Disse kr X kan inngå i nytt sparetiltak slik at du relativt raskt kommer tilbake til 150K på konto.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville betalt ned billånet, men jeg ville nok beholdt noe til bufferkonto. Når du har bil bør du ha en buffer på minst 30k… Det blir fryktelig dyrt å nedbetale billånet, og så ender du opp med en stor uventet regning (bil, noe annet) rett etterpå - og så må du ta opp forbrukslån…

Anonymkode: 45f21...bbb

• Liker 6
Skrevet

Mtp på mulig resesjon ville jeg nedbetalt billånet! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sannsynligvis...

Aldri kjøp fond for lånte penger dersom du ikke har så god økonomi at du har råd til å tape alt og i hvert fall ikke for lån med høy rente (som billån).

Hadde det vært snakk om et billig huslån hadde saken vært en annen.

Sannsynligheten för å tape alt i fond som investerer i et 10/100 talls aksjer er nokså liten. 

AnonymBruker
Skrevet
Ixion skrev (33 minutter siden):

Sannsynligheten för å tape alt i fond som investerer i et 10/100 talls aksjer er nokså liten. 

Ja, men å betale ned billånet gir en garantert gevinst og så kan man spare i fond det man videre ville brukt på å betale ned lånet hver måned og på den måten også senke risikoen ved fondssparingen siden man da bruker penger man selv eier.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville betalt ned billånet. Og så ville jeg spart månedlig minst den summen som jeg ville betalt på billånet om jeg fortsatt hadde hatt det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ixion skrev (7 timer siden):

Tviler på det. Litt risiko med  fond og forvalterne stikker jo av med noe også.
Cashe in billånet derimot er helt sikkert lønnsomt. Null risiko.

• Liker 1
Skrevet
Ixion skrev (45 minutter siden):

Jeg har firefond. Kontikifondet falt ned til mindre enn jeg betalte for det da Russland invaderte. Jeg tror et fond til har falt og to har vokst. Alt i alt er gevinsten bedre enn ingenting (bank, høyrente) men kan ikke forsvare billånrente.

Skrevet
I Grosny skrev (6 minutter siden):

Jeg har firefond. Kontikifondet falt ned til mindre enn jeg betalte for det da Russland invaderte. Jeg tror et fond til har falt og to har vokst. Alt i alt er gevinsten bedre enn ingenting (bank, høyrente) men kan ikke forsvare billånrente.

Du kan ikke se så kortsiktig på det, nå er det spesielle tider. Se på årlig avkastning över 3 siste år för eksempel. Ja, det er risikofritt å betale ned billånet, men jeg ville valgt fond. Noe avhengig av renta på billånet. Er man risikoavers, velger man å betale ned billånet. 

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan billånet ditt fungerer, men kan du betale ned halvparten og bruke det du har hatt i trekk på billånet nå så vil du vel bli fortere ferdig med det samtidig som du har en buffer?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

B) sette inn i fond

C) ha som buffer på vanlig bufferkonto (typ 1% rente) (har ikke buffer utenom disse 150.000 kronene)

Hadde garantert nedbetalt billånet og  startet med månedlig sparing i fond. Da følger du svingningene i markedet uten å ta noe risiko. Dersom du setter alt inn i fond nå så kan du risikere å sinke avkastningen pga usikre tider.

Endret av klondrik
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

B) sette inn i fond

evt andre forslag?

Anonymkode: 3cf98...bf3

C) Bufferkonto

Anonymkode: 60e13...15d

Skrevet
Ixion skrev (3 timer siden):

Du kan ikke se så kortsiktig på det, nå er det spesielle tider. Se på årlig avkastning över 3 siste år för eksempel. Ja, det er risikofritt å betale ned billånet, men jeg ville valgt fond. Noe avhengig av renta på billånet. Er man risikoavers, velger man å betale ned billånet. 

Jeg ville betalt ned litt over halve bil-lånet og hatt resten som buffer. Ingen vet hvor lenge disse spesielle tidene vil vare per i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...