AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg har lenge slitt med depresjon, men dette har nå blitt enda verre. Jeg er mye hjemme og er svært sjeldent sosial, jobber og trener en gang i blant. Har noen få jeg prater med, men dette er i ny og ne. Har også hatt en periode hvor jeg var veldig sosial, men dette hjalp ikke angående depresjonen min. Jeg sliter også med angst (har ikke fått det skrevet på papir, men jeg har angst for omtrent alt i livet). Overtenker mye, tenker svært negativt, så negativt at det går ut over livskvaliteten min. Jeg er konstant deppa, og det er vanskelig for meg å finne glede i noe som helst. Uansett hva jeg gjør så finner jeg ingen glede eller i det minste positivitet. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde tanken om at jeg er fornøyd med noe som helst. Hjemme er jeg konstant på rommet mitt og orker ikke en gang prate med familien min. På jobb er jeg også konstant nedenfor. Det er så mye jeg kunne skrevet, i mer detaljer, men da hadde det vært et alt for langt innlegg. Kan nok si at depresjonen min og angsten min ødelegger svært mye av livet mitt, hvor jeg ikke en gang orker å være sosial og hvertfall ikke date (har ikke datet på to år). Min mor sliter også med depresjon og går på antidepressiva. Har også hørt at mye av det er genetisk og arvelig. Jeg har pratet litt med legen min om dette, men vi har aldri snakket om medisiner for det. Han anbefalte meg psykolog men jeg er så usikker på om jeg skal benytte meg av det, da jeg har skikkelig angst for å dra dit. Men så lurer jeg på om det hadde vært "aktuelt" for meg å spørre han om det er mulig at jeg kan prøve meg på antidepressiva? Eller er det noe man som regel ikke spør om, men får det anbefalt fra legen selv? Hva med dere som har eventuelt brukt antidepressiva - hvilke erfaringer har dere? Har det hjulpet? Er dere avhengig? Vil jo heller ikke at jeg skal ende opp med å kun fungere på antidepressiva.. Anonymkode: 8a405...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Del Skrevet 14. april 2022 1 få deg en psykolog. Det vil hjelpe deg. 2 jeg har gått på 3 forskjellige medisiner og ingen av de funket for meg....som bivirkning av disse er depresjon 🤦😣 Men man må jo bare prøve, men ofte må man prøve i 1-2 mnd før du kanskje merker noe. Den ene ble jeg zombie av.... brydde meg nesten om barna mine engang.. skikkelig ekkelt Men snakk med en psykolog..det er mye som medisin ikke kan fikse Anonymkode: f0c08...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Del Skrevet 14. april 2022 Hvor gammel er du? Tipper legen er redd for å gi deg antidepressiva om du er veldig ung. Du burde gå til psykolog samtidig som du får behandling med medikamenter. Hvorfor er du redd for å gå dit? En psykolog vil kun ditt beste. Jeg har brukt antidepressiva lenge, primært for å få sove, men de hjelper på humøret også. Tror jeg har blitt avhengig av de, men jeg tar så liten dose at jeg bryr meg ikke. Vil heller ha det bra ♥️ Passer på å leve et sunt liv ellers Anonymkode: aae8c...e23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Del Skrevet 14. april 2022 Det er helt greit å spørre om antidepressiva. Det kan være en god idé å gå i samtaler samtidig. Både av de grunnene du nevner selv, det kan være kjekt å ha verktøy du kan bruke når du eventuelt ønsker å slutte på antidepressiva, og fordi det da kan det hende at du får mer ut av samtalene. Min erfaring med å gå i samtaler er at den første timen er litt skummel fordi alt er ukjent og uvisst, men etter det så går det mye lettere. Selv om det selvfølgelig kan være tøft å gå i behandling. Men hvis du kan komme deg gjennom den første samtalen så skal du nok greie dette helt fint. Anonymkode: abec1...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg fikk angst, som jeg i mer eller mindre hadde hele dagen i alle situasjoner. Jeg sov ikke, og var konstqnt urolig og nedstemt. Jeg fikk ikke tilbud om noe angstdempende selv om angsten ødela mye for meg. Jeg gikk i flere måneder til kognitiv terapeut, uten å bli bedre. Jeg selv foreslo antidepressiva for legen, og litt nølende gav legen meg det. Kroppen min responderte nesten umiddelbart på medisinen i laveste dose, og angsten ble 100% borte. Det ble min redning! Går fortsatt på medisinen da jeg skal gå på det i 6 måneder etter symptomfrihet, så det er enda noen måneder til slutt/nedtrapping er aktuelt. Anonymkode: 4a6ae...a29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 14. april 2022 #6 Del Skrevet 14. april 2022 leger er pliktig å hjelpe deg. antidep. er c-preparat og skulle ikke være noe i veien for at du får det om du sier du vil ha det. jeg bruker remeron, for søvn, men den virker også mot dype depresjoner. cipralex er den ssri med minst bivirkninger, eller enkelte sier så, og jeg har ikke opplevd noe negativt med å ta de, bortsett fra at de demper sexlysten, kjipt. og du kan bli verre de første 1-6 ukene pga det skjer mye forandringer i hjernen. de skal også hjelpe mot angst, ocd, og sosial fobi. men har aldri følt meg deprimert siden jeg begynte å ta begge to, for 10 år siden. har fått det myyye bedre. 15mg remeron og 10 mg cipralex. også 5 mg cipralex hjelper. jeg tar det. absolutt å anbefale. ser andre anbefaler psykolog. det hjalp meg ingenting å sitte og tømme meg en 45 min en gang i uka. hvis det er arvelig, tror jeg du vil ha godt av medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Del Skrevet 14. april 2022 Går på zoloft, gjort det i flere år. Ingen planer om å slutte, ettersom jeg har tilbakevendende depresjoner og hatt det i mange, mange år. Zoloften tar det ikke helt bort, men hjelper veldig. Har også hjulpet veldig på angsten Anonymkode: d8674...f93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Del Skrevet 14. april 2022 Ja. Wellbutrin (NDRI) og Zoloft (SSRI). Wellbutrin var ikke bra for meg da jeg bare fikk mer angst. Valgte den fordi jeg hadde lest om de forskjellige og at den var den som ga færrest bivirkninger. Men for meg var den ille. Startet på Zoloft et år etterpå. Da jeg har tvangstanker. Litt kvalme i oppstart, men ble ikke hindret å gjøre ting av det. Økt varme og mye nattesvette + løs mage. Ga seg etter 1 uke. Etter 2 uker på minstedose trappet jeg opp 50mg igjen og stod da på 75. Bivirkningene kom tilbake men forsvant etter 1 uke. Trappet så opp til 100 og fikk ingen bivirkninger. Har ikke lenger all angsten, tankene, er ikke lenger irritabel og passiv aggressiv og faller ikke ned i disse mørke dalene. Anonymkode: e6864...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg bruker Cipralex og det har hjulpet meg veldig. Klarer å fungere bedre i hverdagen og humøret er mer stabilt. Er mer tilstede i øyeblikket. Anonymkode: 08728...d71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 15. april 2022 #10 Del Skrevet 15. april 2022 Jeg bruker Cipralex, og har gjort det i snart 10 år. Det har hjulpet meg veldig. Har ikke lenger tilbakevendende depresjoner, og angsten forsvant faktisk helt. Til og med flyskrekken min ble borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #11 Del Skrevet 15. april 2022 Jeg er voksen og har brukt Cipralex med god effekt. Byttet nå til Fontex, men vurderer bytte tilbake pga bivirkninger. Men om du er ung hadde jeg forsøkt terapi osv først (og uansett), men det er spesielt viktig når hjernen er i så mye utvikling. Anonymkode: dd8fb...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hurrahei Skrevet 15. april 2022 #12 Del Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg fikk angst, som jeg i mer eller mindre hadde hele dagen i alle situasjoner. Jeg sov ikke, og var konstqnt urolig og nedstemt. Jeg fikk ikke tilbud om noe angstdempende selv om angsten ødela mye for meg. Jeg gikk i flere måneder til kognitiv terapeut, uten å bli bedre. Jeg selv foreslo antidepressiva for legen, og litt nølende gav legen meg det. Kroppen min responderte nesten umiddelbart på medisinen i laveste dose, og angsten ble 100% borte. Det ble min redning! Går fortsatt på medisinen da jeg skal gå på det i 6 måneder etter symptomfrihet, så det er enda noen måneder til slutt/nedtrapping er aktuelt. Anonymkode: 4a6ae...a29 Hvilken type Antidepresiva hjalp deg? 🐣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. april 2022 #13 Del Skrevet 19. april 2022 Antidepressiva kan være til god hjelp. Men jeg tenker det spørs litt hvor gammel du er? Jeg brukte cipramil en periode i 20-årene. Funket ganske bra da, men hadde en del bivirkninger og slet veldig når jeg skulle slutte på de. Burde kanskje egentlig ikke sluttet heller når jeg ser tilbake på det nå. Har gått mange år uten, men har periodevis slitt med angst og depresjoner. Begynte på cipralex for ca 2 år siden etter en periode med ekstrem stressbelastning. Jeg gjorde alt annet riktig i forhold til trening, søvn, gikk til psykolog, leste selvhjelpsbøker, mediterte, u name it.. Legen anbefalte meg å prøve medisiner en periode. Har hjulpet meg veldig. Har ingen bivirkninger, kun litt kvalme helt i begynnelsen. Tenker egentlig å gå på disse medisinene på ubestemt tid. Folk går på medisiner for alt mulig annet, så hvorfor ikke. Det er ikke verdt å gå rundt å være derprimert om det finnes noe som hjelper! Jeg har prøvd å "gruble" meg fri fra angst/depresjon. Det har ikke hjulpet så veldig. Antidepressiver kan hjelpe deg å komme over en kneik. Men alt funker ikke for alle, så du må sikkert prøve deg fram. Verdt å nevne for legen tenker nå jeg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #14 Del Skrevet 19. april 2022 Prøvd 3 forskjellige varianter når jeg hadde en grusom periode, som bare gjorde meg verre. Bivirkninger var selvmordstanker, panikkanfall (jeg plages ikke med angst, men da lå jeg på gulvet og hyperventilerte imens tårene rant), dypere depresjon. I tillegg er det vanskelig å slutte når du først har begynt. Legene er veldig glade i å sette deg på flere typer samtidig, og jeg måtte nekte dem fordi de ønsket ikke at jeg sluttet. mitt beste råd til deg ❤️ Skaff deg psykolog. Og om du føler deg virkelig virkelig ille nå så dra til legevakten og si at du ønsker å legges inn på psykiatrisk fordi du er bekymret for din egen helse (Det gjorde jeg og det hjalp meg til å få midlene å hjelpe meg selv, ved å legge skole og jobb på hylla i 3 uker.) Gå deg en tur, hver dag. Jeg vet det føles jævlig men omså start med 5 minutter ute hver dag. Lag en rutine som passer for deg! For meg er det å stå opp mellom 8-10, koke meg te, sitte bak TVen imens jeg spiser frokost og ta lunsjen ute i Hagen. Tillat deg selv å ta tiden du har behov for, kjenn på signalene kroppen din sender deg. Og begynn med hva som helst som gir deg ro eller glede, strikk, mal, tegn, lag mat. Hva enn du føler! jeg heier på deg!❤️ Sterke deg❤️ Anonymkode: 9d149...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prøvd 3 forskjellige varianter når jeg hadde en grusom periode, som bare gjorde meg verre. Bivirkninger var selvmordstanker, panikkanfall (jeg plages ikke med angst, men da lå jeg på gulvet og hyperventilerte imens tårene rant), dypere depresjon. I tillegg er det vanskelig å slutte når du først har begynt. Legene er veldig glade i å sette deg på flere typer samtidig, og jeg måtte nekte dem fordi de ønsket ikke at jeg sluttet. mitt beste råd til deg ❤️ Skaff deg psykolog. Og om du føler deg virkelig virkelig ille nå så dra til legevakten og si at du ønsker å legges inn på psykiatrisk fordi du er bekymret for din egen helse (Det gjorde jeg og det hjalp meg til å få midlene å hjelpe meg selv, ved å legge skole og jobb på hylla i 3 uker.) Gå deg en tur, hver dag. Jeg vet det føles jævlig men omså start med 5 minutter ute hver dag. Lag en rutine som passer for deg! For meg er det å stå opp mellom 8-10, koke meg te, sitte bak TVen imens jeg spiser frokost og ta lunsjen ute i Hagen. Tillat deg selv å ta tiden du har behov for, kjenn på signalene kroppen din sender deg. Og begynn med hva som helst som gir deg ro eller glede, strikk, mal, tegn, lag mat. Hva enn du føler! jeg heier på deg!❤️ Sterke deg❤️ Anonymkode: 9d149...994 Satte leger deg på flere ssri/snri samtidig? Det er vel ikke vanlig? Anonymkode: dd8fb...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Del Skrevet 20. april 2022 Mange gode råd her! Støtter forslag om å prøve antidepressiva om du er voksen og ikke ungdom. Rart at noen anbefaler å legge seg inn på psykiatrisk heller enn å prøve antidepressiva… antidepressiva er egentlig et lavterskeltilbud. Anonymkode: 26fe9...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Del Skrevet 20. april 2022 3 ulike varianter i en grusom periode? Dette stemmer ikke. Man bruker ikke flere antidepressiva samtidig. Dessuten tar det UKER å trappe opp til rett dosering og evt. effekt, og det samme når man skal trappe ned. Anonymkode: f97c3...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Del Skrevet 20. april 2022 Har fått best effekt av Aurorix. Prøvd Cipralex og Zoloft, og begge fungerte bare halvveis. Jeg er ikke frisk, men mye bedre! 😊 Men tar det i kombinasjon med psykologbehandling. Anonymkode: 18231...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly 4.5 år Skrevet 24. september 2023 #19 Del Skrevet 24. september 2023 Ossen har det gått med dere som har brukt aurorix mot angst og depresjon. Jeg har nettopp begynt og blir veldig urolig I brystet. Finner nesten ikke noen nye innlegg aurorix på nettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå