Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Jeg sitter her og skal skrive en masteroppgave i sosiologi, men jeg har mistet all motivasjon og tydeligvis intelligens. 

Planen min er å skrive om hjemmekontor (fjernarbeid, om du vil). Jeg har intervjuet et knippe informanter ansatt i det offentlige som har jobbet fra hjemmekontor under covid. 

Jeg forsøker å finne noen gode innfallsvinkler som ikke omhandler fjernarbeid og jobb/fritid-balansen, men klarer liksom ikke helt å få det sosiologisk interessant. Er det noen som har noen gode tips, råd hint og vink til meg?

Alle tips mottas med stor takk <3

Anonymkode: 6f67b...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en spennende oppgave! Hvilke spørsmål har du stilt? Ser du noen svar som gjentar seg hos de fleste av informantene? Finner du en innfallsvinkel basert på svarene? Utkrystalliserer det seg noen lærepunkter/visdom/konklusjoner du har lyst til å formidle? Kan hjemmekontor/fjernarbeid gjøres bedre? Du trenger ikke svare her. Jeg lurer bare på om du har sett deg litt blind på stoffet. Det er sikkert mye interessant og verdifullt her! Hva er de vi andre ikke vet, som du har funnet ut, ved å snakke med disse informantene? Se for deg de som skal lese oppgaven din. Hva ville de satt pris på at du fortalte at du hadde funnet ut?

Du har sikkert ikke mistet intelligensen, men du er kanskje litt lei? Det er lov :klem:

Hmmm ... gleden over å formilde det du har oppdaget i møte med informantene dine. Kan hjelpe.

Uansett, jeg heier på deg! :hoppe:

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 14.59):

Hei dere,

Jeg sitter her og skal skrive en masteroppgave i sosiologi, men jeg har mistet all motivasjon og tydeligvis intelligens. 

Planen min er å skrive om hjemmekontor (fjernarbeid, om du vil). Jeg har intervjuet et knippe informanter ansatt i det offentlige som har jobbet fra hjemmekontor under covid. 

Jeg forsøker å finne noen gode innfallsvinkler som ikke omhandler fjernarbeid og jobb/fritid-balansen, men klarer liksom ikke helt å få det sosiologisk interessant. Er det noen som har noen gode tips, råd hint og vink til meg?

Alle tips mottas med stor takk ❤️

-Hva med at mange mellomledere er desperate etter å få folk tilbake til kontoret nå pga de ikke er i stand til å lede folk med mindre de står og henger over skulderen deres for å se om ting blir gjort? men mange nekter?

(jobber folk hjemmefra, så blir kanskje mellomledere overflødig utgiftspost).

-  hjemmekontor vs åpent kontorlandskap?

(der folk har et valg om å slippe åpent kontorlandskap vil overveiende mange velge å tviholde på hjememkontoret og nekte å komme ((har folk et valg, så tar de det er f.eks noe av det første som læres i antropologien)).

- Økonomi (både for firma/kommunal og statlig etat (husleie på store kontorlokaler) vs personlig økonomi (bensin/parkering/strøm til oppvarming der hjemme mens man jobber hjemmefra)?

- Tid spart (til og fra jobb)

- Offentlig og privat sfære viskes ut

- Hvem liker å være tilbake til kontoret og hvem gjør det ikke? Hvorfor er det et skille her?

- Kontor/personal politikk spesielt og kontor/personal politikk/kontakt mellom forskjellige avdelinger generelt? 

Allen kurven kan fremdeles ha noe for seg der, selv om den av mange blir sett på som obsolete teori.

Ta frem noen teoretikere som tar for seg menneskelig handlingsrom (økonomisk, sosialt, geografisk) som sosiologisk utgangspunkt. Simmel kan være interessant her også (sosial kontekst er formativ makt), Bourdieus distinksjon mellom ekslusivitet, handikapp og fleksibilitet kan også si noe sosiologisk om hjemmekontor, spesielt etter covid_19 hvor det har vært soleklart hvor utsatt folk i frontløperyrker er når det er en krise på gang..

Håper noen av disse punktene kan være til hjelp.

Spennende problemstilling og jeg håper du svarer mer i tråden.

Endret av O.G.
Skrevet

Ts.

Hvilke teoretikere tenkte du å bruke forresten?

AnonymBruker
Skrevet

Hva var planen din før du startet opp med intervjuene? Du må jo ha hatt en prosjektbeskrivelse?

Anonymkode: b4ef7...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan analyserer du? NVivo? Atlas.ti? Noe annet?

Anonymkode: 736ad...e1c

Skrevet

Jeg hadde intet verktøy tilgjengelig omtrent da jeg skrev master i sosiologi. 

Skrevet (endret)

Ts.

Nå må du komme og se om tråden din.

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ❤️  

Hehe. Jeg har vært opptatt med å skrive og har ikke hengt her 😄

Jeg har innsett at planen min var for dårlig når jeg satte igang og jeg har fått altfor åpent inn = jeg har et litt slapt datasett, men jeg skal alltids klare å trekke noe ut av det. 

Foreløpig er Lipsky og Goffmann spikra, men det er så basic. Jeg prøver å finne meg en twist, men klarer ikke helt ta stilling til veien videre. Dette er et sideprosjekt ved siden av jobb og innleveringen nærmer seg med stormskritt! Jeg må ut av kvinneguiden og inn i tenkeboksen. 

Jeg bruker ikke noe program.
TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette kan passe ditt fagfelt, men jeg synes spørsmål om taushetsbelagt informasjon og hvordan det forvaltes i hjemmekontor vs. eget kontor vs. kontorlandskap.

Anonymkode: d5efd...7ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av Allen-kurven: Offentlig forvaltning krever ofte samarbeid; både internt i egen avdeling/seksjon/enhet, men også med andre enheter og fagområder. Hva med samarbeidsformer i forbindelse med hjemmekontor? 

- Positiv og negativ påvirkning av samarbeid mellom kollegaer og grupper av ansatte i forbindelse med hjemmekontor?

- Har hjemmekontoret endret hvilke grupper av ansatte som samarbeider (både mer og mindre enn før)?

Det er klart: hvis du ikke har snakket om samarbeid i forbindelse med intervjuene er det vanskelig å vurdere noe om det. Det sier du ingen ting om. Hadde du virkelig kun en løselig tematikk og ikke en definert problemstilling før du satte igang med intervjuene? 

PS: jeg er ikke sosiolog, så jeg vet ikke om problemstillingene er sosiologiske nok...

Anonymkode: 2532c...094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...