Gå til innhold

Skremme katter, men ikke hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten innegjerdet hageflekk som jeg elsker! Problemet er at en katt i nabolaget også har lagt sin elsk på hagen min... 🤬

Spesielt godt liker den å ligge oppå jacuzzien min der det er varmt og godt 😳

Jeg har hund som også liker godt å være ute i hagen, og den nevnte katten bryr seg fint lite om Alvin også er ute... Katteflyssa sitter nemlig under hekken min helt uten reaksjon når Alvin står en halvmeter ifra og bjeffer som bare det, og jeg er jo redd for at katten skal klore min kjære bestevenn i øynene dersom han plutselig blir lei av å bli bjeffet på 🥺

Så er spørsmålet; finnes det en måte å holde katteflyssa borte som ikke vil påvirke min kjære Alvin?

For alt ifra sprayer man får kjøpt og katteskremme-maskiner med ultralyd osv påvirker jo også hunder... Vet at pepper, hvitløk, sitronella, appelsinskall osv funker, men det er jo bare en midlertidig løsning...

Jeg har vurdert å lage "spiker-belte" av spiker og gaffateip og feste på gjerdet for å unngå at katten hopper inn i hagen, men er jo redd for at katten skal bli skadet, og det vil jeg jo virkelig IKKE!!

Alle råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en nabokatt som kommer på eiendommen min og skremmer begge kattene mine, noe jeg ikke synes er greit. Den katta fikk seg ei spyling med hageslangen og har ikke sett den siden. Kanskje ikke helt greit å skremme katta på den måten da, men ville ikke at den sku plage kattungen mer..

Anonymkode: a92d8...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som anonym over sier tror jeg det er aller mest humant å skremme bort med vann haha 😅 mange katter driter i det meste. Jeg har en katt selv som ikke kunne brydd seg mindre om jeg kjefter når den hopper på bordet osv. Vann tar ikke pus stor skade av. Selvfølgelig skal man ikke hive an haug vann på dem i minus grader men på varmere dager overlever de det helt fint 

Anonymkode: 71bad...2a2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en nabokatt som kommer på eiendommen min og skremmer begge kattene mine, noe jeg ikke synes er greit. Den katta fikk seg ei spyling med hageslangen og har ikke sett den siden. Kanskje ikke helt greit å skremme katta på den måten da, men ville ikke at den sku plage kattungen mer..

Ah, jeg kan jo prøve å sprute på flyssa med sprayflaska som jeg bruker på Alvin for å få ham til å lye meg (nå holder det bare å vise flaska så gjør han som jeg sier 😅)

AnonymBruker
Skrevet
Rockabillyjente skrev (30 minutter siden):

Ah, jeg kan jo prøve å sprute på flyssa med sprayflaska som jeg bruker på Alvin for å få ham til å lye meg (nå holder det bare å vise flaska så gjør han som jeg sier 😅)

Det finnes heldigvis bedre måter å oppdra hund på enn å true med å spraye vann. Noe som faktisk ikke er lov iht hundeloven. 

• Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes heldigvis bedre måter å oppdra hund på enn å true med å spraye vann. Noe som faktisk ikke er lov iht hundeloven. 

Jeg har nå lett og gravd i lover og hundedebatter osv, men finner ikke noe sted at det ikke er lov med vannsprut...

Jeg overtok en 16mnd hund som hos forrige eier hadde fått lov til å hoppe på folk, og dette ble en sinnsykt stor utfordring! Så til slutt kom jeg frem til at vannsprut var en snill måte å forhindre dette... Og det var ikke mange sprutene som skulle til før han lyer i alle situasjoner bare jeg viser sprayflasken, så jeg har vel strengt tatt ikke sprutet på ham på 6mnd.

MEN jeg har faktisk også gått vekk ifra spruteflasken og heller avlede ham med en leke, som funker vel så bra 👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rockabillyjente skrev (2 minutter siden):

Jeg har nå lett og gravd i lover og hundedebatter osv, men finner ikke noe sted at det ikke er lov med vannsprut...

Jeg overtok en 16mnd hund som hos forrige eier hadde fått lov til å hoppe på folk, og dette ble en sinnsykt stor utfordring! Så til slutt kom jeg frem til at vannsprut var en snill måte å forhindre dette... Og det var ikke mange sprutene som skulle til før han lyer i alle situasjoner bare jeg viser sprayflasken, så jeg har vel strengt tatt ikke sprutet på ham på 6mnd.

MEN jeg har faktisk også gått vekk ifra spruteflasken og heller avlede ham med en leke, som funker vel så bra 👍

Det er ikke lov å straffe dyr ved å påføre dem ubehag.

Det er også mye lurere for fremtidig samarbeid å bruke avledning eller belønningsbaserte metoder.

Med tanke på katten ville jeg nok også brukt hageslangen. Evt om du kjenner en mer skremmende hund som kan komme på besøk? Så lenge dere er sikre på at den ikke får tak i katten så klart.

Anonymkode: 9bebe...f8f

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke lov å straffe dyr ved å påføre dem ubehag.

Det er også mye lurere for fremtidig samarbeid å bruke avledning eller belønningsbaserte metoder.

Med tanke på katten ville jeg nok også brukt hageslangen. Evt om du kjenner en mer skremmende hund som kan komme på besøk? Så lenge dere er sikre på at den ikke får tak i katten så klart.

Nå motsier du jo deg selv?! Ikke lov å straffe dyr, men bruke hageslangen eller en skremmende hund på katten? Katt regnes etter min forstand også som dyr 🤷‍♀️

Sånn btw eneste jeg finner er at strøm IKKE er lov, og at halsbånd med sitronsprut kun skal brukes av noen med kvalifisert kompetanse.

Endret av Rockabillyjente
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Rockabillyjente skrev (2 minutter siden):

Nå motsier du jo deg selv?! Ikke lov å straffe dyr, men bruke hageslangen på katten?

Sånn btw eneste jeg finner er at strøm IKKE er lov, og at halsbånd med sitronsprut kun skal brukes av noen med kvalifisert kompetanse.

Loven om hvordan man kan trene hund gjelder ikke for naboens katt.

Loven er ikke detaljert nok til å inkludere hver enkelt type ubehag, men de fleste slår seg til ro med det og unngår alle typer ubehag for hundens beste.

Men for alle del, hvis du vil forsvare din rett til å straffe hunden din så gjerne for meg altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp billige kompostgjerder så kan du sette gjerdene sånn at katten ikke kommer inn i hekken. 

Anonymkode: 4b5cc...e92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du starter i feil ende, du må lære kjøteren til å ikke bjeffe så snart den ser et annet dyr. Katten bryr seg tydeligvis nada om det dyret, så den vil nok ikke fly på den uprovosert. 

Anonymkode: 827a5...a39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forhøyet rekkverket på verandaen min med et nett, for at ikke katten min skal komme seg ut. Hvis nettet henger litt slakt, skal det forhindre katter i å få lyst til å klatre i det. Og hvis toppen av nettet bøyer innover, skal de visstnok skjønne at det ikke er mulig å komme seg over. Katten min er for lat til å prøve, så jeg vet ikke om det virker. 

Hvis problemet er at den klatrer over gjerdet, kan du jo prøve med et omvendt kattenett. Ikke så fint kanskje, men bedre enn spiker iallfall. 

Anonymkode: f73f5...929

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøp billige kompostgjerder så kan du sette gjerdene sånn at katten ikke kommer inn i hekken. 

Hele hagen er innegjerdet, og katteflyssa kommer opp i hjørnet bak "hengeegget"...

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Screenshot_20220414-165917_Gallery.jpg

Skrevet

Du får nette inn med kyllingnetting og mye høyere det som er der. Men det får du kanskje ikke om det er borettslag eller sameie?

For det som er der nå kan umulig ha noen annen funksjon enn se hvor langt uteområdet ditt går.

AnonymBruker
Skrevet

Strømtråd

Anonymkode: db422...1a3

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Strømtråd

Anonymkode: db422...1a3

Ja, for det må jo være sinnsykt mye mer lovlig enn å sprute en vannstråle på hunden slik tidligere anonym sier er ulovlig?

Skrevet
7 hours ago, Thildamor said:

Du får nette inn med kyllingnetting og mye høyere det som er der. Men det får du kanskje ikke om det er borettslag eller sameie?

For det som er der nå kan umulig ha noen annen funksjon enn se hvor langt uteområdet ditt går.

Jeg bor jo med en en opphøyet hage med minst to meter steinmur som katteflyssa må klatre opp for å komme opp i hagen min... Derav tanken med å feste spikermatte der hvor han tydeligvis kommer seg opp. ..

AnonymBruker
Skrevet

Ingen gode råd,har samme problem desverre.Nabokattene sitter oppå hagegjerdet og "erter" hunden min så den bjeffer.I tillegg bykser de frem og tilbake fra hagebordet til grillen mens hunden desperat prøver å jage dem bort,dette synes kattene er stor stas da hunden ikke klarer å komme høyt nok opp til å ta dem.

I tillegg graver de opp alle blomsterkassene mine og driter i dem.Plantet 60 stemorsplanter forrige uke,kom hjem fra hytta og de har pinadø gravd opp alt og fyllt det med dritt.

Jeg har sett på Jula at de har elektrisk sensor med ultrasonisk lyd som er ubehagelig for dyr,men da kan ikke hunden være ute. Forbanna kattekrek!

Anonymkode: ead6a...125

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen gode råd,har samme problem desverre.Nabokattene sitter oppå hagegjerdet og "erter" hunden min så den bjeffer.I tillegg bykser de frem og tilbake fra hagebordet til grillen mens hunden desperat prøver å jage dem bort,dette synes kattene er stor stas da hunden ikke klarer å komme høyt nok opp til å ta dem.

I tillegg graver de opp alle blomsterkassene mine og driter i dem.Plantet 60 stemorsplanter forrige uke,kom hjem fra hytta og de har pinadø gravd opp alt og fyllt det med dritt.

Jeg har sett på Jula at de har elektrisk sensor med ultrasonisk lyd som er ubehagelig for dyr,men da kan ikke hunden være ute. Forbanna kattekrek!

Anonymkode: ead6a...125

Samme problem her! Alle ting som skal skremme katter skremmer også hund....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...