AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 dere som begynte på studie rett etter vgs uten noe friår, angrer dere på valget? hvordan var det å være yngst, og at alle er 1, 2 eller flere år eldre? var det "trist" å tenke at man skal fortsette på skole i 3 eller 5 år til etter 13 års skolegang, uten noe som helst pause? Anonymkode: 5eab4...df2
Falkefugl Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Angrer ikke på valget. Var ferdig med master da jeg var 23 og har hele livet foran meg til å bygge karriere, eventuelt ta en ny utdannelse, reise og gjøre hva jeg vil. I tillegg vokste jeg utrolig mye på det, flyttet til en annen by og fikk ny impulser. Jeg var jo ikke den eneste unge, det var flere i mitt kull som var like gamle, dessuten er det ikke så mye forskjell om du er 19,20 eller 21 akkurat. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Nei. Er ekstremt glad for at jeg gikk rett på. Mange av de som ventet kom aldri i gang. Man blir jo vant til penger, eller frihet og færre krav om man velger å reise. Var og ferdig da jeg var 23, og hadde da god tid til utveksling, jobbytter, spare til boligkjøp, reise, og alt det der. Vil anslå at omtrent halvparten av de jeg begynte med hva like gamle (NHH), så "yngst" er man definitivt ikke. Anonymkode: 28791...204 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Falkefugl skrev (Akkurat nå): Angrer ikke på valget. Var ferdig med master da jeg var 23 og har hele livet foran meg til å bygge karriere, eventuelt ta en ny utdannelse, reise og gjøre hva jeg vil. I tillegg vokste jeg utrolig mye på det, flyttet til en annen by og fikk ny impulser. Jeg var jo ikke den eneste unge, det var flere i mitt kull som var like gamle, dessuten er det ikke så mye forskjell om du er 19,20 eller 21 akkurat. jeg tenker også begynne rett på studier, men hører at "alle" tar et friår med noe annet. folk spør meg om jeg ikke heller skal ta en pause etter 13 år med skolestress. opplevde du det ikke annerledes at alle andre hadde gjort gøye ting da du begynte, mens du kom rett fra vgs og ikke hadde opplevd så mye enda? angående det at du kan "gjøre hva du vil" etter masteren. kan du virkelig det? folk sier at man kan gjøre hva man vil før studier, og at det blir mye vanskeligere etterpå siden man har flere forpliktelser som gjeld, jobb, osv. Anonymkode: 5eab4...df2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Nei. Tok noen mnd ulønna på hver av de tre barna mine istedet. Så pensjonsmessig går det greit. Anonymkode: 5915e...b25
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Angrer heller på at jeg ikke bare begynte rett på Anonymkode: 56869...758
Falkefugl Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): jeg tenker også begynne rett på studier, men hører at "alle" tar et friår med noe annet. folk spør meg om jeg ikke heller skal ta en pause etter 13 år med skolestress. opplevde du det ikke annerledes at alle andre hadde gjort gøye ting da du begynte, mens du kom rett fra vgs og ikke hadde opplevd så mye enda? angående det at du kan "gjøre hva du vil" etter masteren. kan du virkelig det? folk sier at man kan gjøre hva man vil før studier, og at det blir mye vanskeligere etterpå siden man har flere forpliktelser som gjeld, jobb, osv. Anonymkode: 5eab4...df2 Jeg følte ikke på at andre hadde gjort gøye ting, ettersom de fleste hadde jobbet ett år på matbutikk eller folkehøyskole, og ingen av de tingene synes jeg virker særlig gøy. Studier derimot er kjempegøy; du lærer masse, blir mer voksen , masse fester og kule folk. Jeg følte meg kjempefri etter studier, du har litt tid på deg før du må begynne å betale tilbake lånekassen, og jeg endte opp med å fortsette med en ny utdannelse og da settes lånet på pause sålenge du er fulltidsstudent. Og med de gode ordningene vi har i Norge er det ikke særli gmye gjeld for en hel mastergrad i bagasjen. Gjør såklart det du helst vil, men bar eikke tro at livet står stille mens du er student og at all moroa løper fra deg. Jeg hadde det masse gøy i studietiden. hvis du har en ekstrajobb ved siden av kan du kanskje tilogmed spare opp litt penger og dra på turer til utlandet, hytteturer osv med studievenner. Kjempemorro
urenluren Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Absolutt ikke! Like greit å få det overstått. Det er mange andre som også går rett på studier, så det å være «yngst» var aldri et tema. Veldig glad jeg ikke tok noe friår, men folk er jo forskjellige. Mange trenger et eller to år på å finne ut av hva de ønsker.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Falkefugl skrev (2 minutter siden): Jeg følte ikke på at andre hadde gjort gøye ting, ettersom de fleste hadde jobbet ett år på matbutikk eller folkehøyskole, og ingen av de tingene synes jeg virker særlig gøy. Studier derimot er kjempegøy; du lærer masse, blir mer voksen , masse fester og kule folk. Jeg følte meg kjempefri etter studier, du har litt tid på deg før du må begynne å betale tilbake lånekassen, og jeg endte opp med å fortsette med en ny utdannelse og da settes lånet på pause sålenge du er fulltidsstudent. Og med de gode ordningene vi har i Norge er det ikke særli gmye gjeld for en hel mastergrad i bagasjen. Gjør såklart det du helst vil, men bar eikke tro at livet står stille mens du er student og at all moroa løper fra deg. Jeg hadde det masse gøy i studietiden. hvis du har en ekstrajobb ved siden av kan du kanskje tilogmed spare opp litt penger og dra på turer til utlandet, hytteturer osv med studievenner. Kjempemorro høres greit ut det. for greia er at jeg alltid har blitt motivert for å starte å studere pga det du sier: mer voksen, mer selvstendig og mulighet til å møte mange nye folk. håper festene er litt mer inkluderende og bedre organiserte enn festene på vgs da, for all del... er studere jeg har mest lyst til men har også tenkt at det kan vente, for det er kanskje vanskeligere å ta folkehøyskole etter en mastergrad. men har ikke SUPERlyst til å ta folkehøyskole, er litt mer det at det høres greit ut i et år før studier og at det så og si er umulig å gjøre det etter master. Anonymkode: 5eab4...df2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 Det var ikke noe stress å være yngst (for det var jeg). Men studiet jeg tok var veldig tungt. Jeg tok et friår mellom tredjeåret og fjerdeåret (langt embetsstudium), fordi jeg innså at jeg ikke hadde gjort noe annet enn å gå på skole hele livet - og jeg var helt utslitt etter et blytungt år, og jeg visste at det fjerdeåret var enda verre. Jeg angret ikke på det friåret. Jeg angrer heller ikke på at jeg begynte å studere rett etter videregående . Anonymkode: feeab...13c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): høres greit ut det. for greia er at jeg alltid har blitt motivert for å starte å studere pga det du sier: mer voksen, mer selvstendig og mulighet til å møte mange nye folk. håper festene er litt mer inkluderende og bedre organiserte enn festene på vgs da, for all del... er studere jeg har mest lyst til men har også tenkt at det kan vente, for det er kanskje vanskeligere å ta folkehøyskole etter en mastergrad. men har ikke SUPERlyst til å ta folkehøyskole, er litt mer det at det høres greit ut i et år før studier og at det så og si er umulig å gjøre det etter master. Anonymkode: 5eab4...df2 Hvis du vurderer å ta folkehøgskole bør du gjøre det nå. Ikke etter master… Anonymkode: feeab...13c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du vurderer å ta folkehøgskole bør du gjøre det nå. Ikke etter master… Anonymkode: feeab...13c vurderer folkehøyskole bare bittelitt liksom. har egentlig aller mest lyst til å studere, men mest redd for at det blir vanskeligere å passe inn når man kommer rett fra vgs Anonymkode: 5eab4...df2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 Angret litt første året. Merket at de andre var hakket mer motivert for studiene enn meg, jeg var lutlei skole allerede. Var også veldig kjipt det første året før jeg fylte 20. Alle studentarrangement (eksamensfest, julebord, halloweenparty, fadderuke) foregikk på steder med 20-årsgrense. Hver gang vi var på vors måtte jeg dra hjem rett etter vorset, de andre dro på byen. Men dette gikk seg til av seg selv da jeg ble 20 og begynte på 2.året. Nå, som jeg er 24 og ferdig er jeg VELDIG glad jeg valgte å gjøre det slik. Det var virkelig verdt det ene kjipe året å bli ferdig et år tidligere. Merket også at jeg hadde med meg mye «gratis» fra vgs, som de andre hadde glemt i løpet av friåret. Anonymkode: b1ace...b18 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 Angrer ikke, er kjempe glad for det. Alder er ikke noe man tenker særlig over når man studerer. Var alltid sikker på at det var medisin jeg skulle studere og digget studiet. Anonymkode: 6f4cd...a72
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Angret litt første året. Merket at de andre var hakket mer motivert for studiene enn meg, jeg var lutlei skole allerede. Var også veldig kjipt det første året før jeg fylte 20. Alle studentarrangement (eksamensfest, julebord, halloweenparty, fadderuke) foregikk på steder med 20-årsgrense. Hver gang vi var på vors måtte jeg dra hjem rett etter vorset, de andre dro på byen. Men dette gikk seg til av seg selv da jeg ble 20 og begynte på 2.året. Nå, som jeg er 24 og ferdig er jeg VELDIG glad jeg valgte å gjøre det slik. Det var virkelig verdt det ene kjipe året å bli ferdig et år tidligere. Merket også at jeg hadde med meg mye «gratis» fra vgs, som de andre hadde glemt i løpet av friåret. Anonymkode: b1ace...b18 er dette en vanlig greie at det skjer, at man drar på steder som er 20 års grense? hva er grunnen til at du er veldig glad for å bli ferdig tidlig med studier? hva har vært fordelene? Anonymkode: 5eab4...df2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 Angret som bare fy og sluttet etter 1 semester. Jobbet neste semester og så begynte jeg på folkehøyskole. Det som kunne vært 1 "friår", ble til 2 "friår" siden jeg startet å studere rett etter vgs bare for å være flinke pike siden det var det som var forventet av meg. Anonymkode: 5ab20...a2c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #17 Skrevet 14. april 2022 Jeg angrer veldig mtp så mye nettundervisning det har vært på mitt universitet. Skulle gjerne begynt til høst istedenfor forrige høst. Anonymkode: 2d5a9...469 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #18 Skrevet 14. april 2022 De fleste studier har en myk start og mange får "russetid 2" det første halvåret de studerer. Anonymkode: 5061b...29a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #19 Skrevet 14. april 2022 Jeg angrer litt på at jeg begynte rett på studie. Er ferdig med masteren min neste år, og er da 23 år. Jeg vurderer å ta et friår etter at jeg er ferdig med masteren, fordi jeg har veldig lyst til å gå et år på språkskole i utlandet. Fremmedspråk er en av mine interesser.. Anonymkode: f0c18...18b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #20 Skrevet 14. april 2022 Jeg var utbrent og ekstremt skolelei etter vgs, men valget fortsatt å starte på studier. Dårlig valg! Ble enda mer utslitt. Tok et friår et par år senere, og ting ble mye bedre etter det. Angrer på at jeg ikke bare tok friåret med én gang. Anonymkode: 3fd2f...9bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå