Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 3 måneder gammel baby som ikke sovner av seg selv. Enten må hun bysses eller ammes i søvn. Problemet er at hun begynner å bli tung og da blir byssing vanskelig å gjøre over en lengre periode. I tillegg er det ikke alltid hun sovner av amming heller. Eventuelt så våkner hun etter 10-30 min. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å sovne lettere og lenger? 

Anonymkode: a1ba8...b14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Natt eller dag?

Min var en powernapper på dagtid som sjelden sov mer enn 30 min i slengen. Det å prøve førte bare til frustrasjon for oss begge... så mitt råd er å se nøye på babys behov. Prøver du å fylle babys behov for søvn, eller din egen/internettets tanke om hvordan en baby "skal" sove? Hvis det siste, så begynn å følge babys behov, selv om det betyr korte lurer, da kan dagene bli mye mer harmoniske fordi du slipper å jage den j#@%! søvnen. 

Hvis baby er trøtt og "må" sove er mitt beste tips vugging på en yogaball. Det avlaster i det minste armene!

Anonymkode: e64ce...7dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en 3 måneder gammel baby som ikke sovner av seg selv. Enten må hun bysses eller ammes i søvn. Problemet er at hun begynner å bli tung og da blir byssing vanskelig å gjøre over en lengre periode. I tillegg er det ikke alltid hun sovner av amming heller. Eventuelt så våkner hun etter 10-30 min. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å sovne lettere og lenger? 

Mitt barn var også sånn🥰det eneste som hjelper er fortsette å bysse, amme og gjøre det som trengs😅det er slitsomt. Det hjalp å trille vogn. Da kunne hun sove i 40 minutter på dagen. Ny runde på tur når hun skulle sove igjen. Hold ut. Det blir bedre😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Natt eller dag?

Min var en powernapper på dagtid som sjelden sov mer enn 30 min i slengen. Det å prøve førte bare til frustrasjon for oss begge... så mitt råd er å se nøye på babys behov. Prøver du å fylle babys behov for søvn, eller din egen/internettets tanke om hvordan en baby "skal" sove? Hvis det siste, så begynn å følge babys behov, selv om det betyr korte lurer, da kan dagene bli mye mer harmoniske fordi du slipper å jage den j#@%! søvnen. 

Hvis baby er trøtt og "må" sove er mitt beste tips vugging på en yogaball. Det avlaster i det minste armene!

Anonymkode: e64ce...7dc

På dagen. Natta sover hun veldig bra😁 Jeg følger både behovene hennes og våkenvinduet, men det skjer alt for ofte at hun ikke sovner. Synes jeg jager søvnen allikevel🙈 Men jeg stresser ikke med det egentlig. Ville bare høre om noen hadde tips. Dagene blir uendelig mye bedre de dagene hun sover mer enn en halvtime, men det har hun stort sett sluttet med 😅 

Lilletrille79 skrev (52 minutter siden):

Mitt barn var også sånn🥰det eneste som hjelper er fortsette å bysse, amme og gjøre det som trengs😅det er slitsomt. Det hjalp å trille vogn. Da kunne hun sove i 40 minutter på dagen. Ny runde på tur når hun skulle sove igjen. Hold ut. Det blir bedre😀

Hun har hatt en periode nå hvor hun har sovet i vogna som har stått stille, men det funker ikke lenger🙈 Det har allerede blitt mye bedre, så jeg får holde ut til det blir enda bedre🥰

Tusen takk for svar begge to😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På dagen. Natta sover hun veldig bra😁 Jeg følger både behovene hennes og våkenvinduet, men det skjer alt for ofte at hun ikke sovner. Synes jeg jager søvnen allikevel🙈 Men jeg stresser ikke med det egentlig. Ville bare høre om noen hadde tips. Dagene blir uendelig mye bedre de dagene hun sover mer enn en halvtime, men det har hun stort sett sluttet med 😅 

Hun har hatt en periode nå hvor hun har sovet i vogna som har stått stille, men det funker ikke lenger🙈 Det har allerede blitt mye bedre, så jeg får holde ut til det blir enda bedre🥰

Min sover omvendt, altså ikke på natta😅😭

Anonymkode: 8a8b2...cc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min sov hverken natt eller dag😂🙈men nå er hun 9 år og sov til 11 i dag 🤣

• Liker 2
Skrevet

Min er like gammel. Hun vil helst sove inntil meg på dagen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en yogaball jeg kunne sitte og gynge på, veldig avlastende for nakke og skuldre 😊

Anonymkode: cf36d...8c7

Skrevet

Er ganske normalt at de driver med powernapping på dagtid. Mine to barn var begge slik. Sov kun 30 min i slengen på dagtid. Kunne sette timeren på de! Er noen år siden de var baby, men jeg mener de var over 6 mnd før det ble lengre og færre sovinger på dagtid.

Har dessverre ingen tips da jeg selv prøvde ALT for å få lengre lurer. Eneste jeg kan si er at dette er normalt, det er også fryktelig tungt fordi halve dagen går til å få babyen til å sove, og det går faktisk over til slutt!

Jeg hadde en vogn stående inne. Slik at jeg slapp å bysse og slite ut ryggen. Det er jo grusomt tungt i lengden!

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er hun våken før hun forsøkes legges? Hvordan ser dagen ut liksom? Hvor lenge forsøker du å bysse for å få henne til å sove lenger etter første oppvåkning, før du gir opp og tar henne opp? ☺️

Anonymkode: 98ef0...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ånei😭 Det er verre når baby ikke sover på natta😅 

Lilletrille79 skrev (20 timer siden):

Min sov hverken natt eller dag😂🙈men nå er hun 9 år og sov til 11 i dag 🤣

Off, det hørtes slitsomt ut😅 

Anonymous 91 skrev (14 timer siden):

Min er like gammel. Hun vil helst sove inntil meg på dagen 

Det ville min også fram til noen uker siden, men det er så ofte nå at hun våkner etter noen minutter😑

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kjøpte meg en yogaball jeg kunne sitte og gynge på, veldig avlastende for nakke og skuldre 😊

Anonymkode: cf36d...8c7

Skal se om jeg finner ballen, kanskje det vil hjelpe😊

Kakaoen skrev (12 timer siden):

Er ganske normalt at de driver med powernapping på dagtid. Mine to barn var begge slik. Sov kun 30 min i slengen på dagtid. Kunne sette timeren på de! Er noen år siden de var baby, men jeg mener de var over 6 mnd før det ble lengre og færre sovinger på dagtid.

Har dessverre ingen tips da jeg selv prøvde ALT for å få lengre lurer. Eneste jeg kan si er at dette er normalt, det er også fryktelig tungt fordi halve dagen går til å få babyen til å sove, og det går faktisk over til slutt!

Jeg hadde en vogn stående inne. Slik at jeg slapp å bysse og slite ut ryggen. Det er jo grusomt tungt i lengden!

Godt å høre at det går over😅 Jepp, det går mye tid til å få henne til å sove🙈 Jeg har prøvd å bruke vogna til å få henne til å sovne, men det funker ikke 😕 Det funker innimellom hvis hun allerede er i søvne.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor lenge er hun våken før hun forsøkes legges? Hvordan ser dagen ut liksom? Hvor lenge forsøker du å bysse for å få henne til å sove lenger etter første oppvåkning, før du gir opp og tar henne opp? ☺️

Hun er våken ca. 1-1½ time før jeg prøver å få henne til å sovne igjen. Stort sett starter vi med amming og så eventuelt går jeg over til byssing. Kan stå opptil en time å bysse😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mitt tips er å ikke bysse. Bysser du fordi hun gråter? Og så prøver du å stoppe gråten? Mange babyer regulerer seg ved å gråte før de skal sove. Litt tett inntil eller sitt stille med henne i armene. La henne finne søvnen mens du støtter henne. Når gråten er på sitt verste er babyen på vei til å sovne - det er gjerne her mange foreldre gjør tabben med å støtte for mye, så babyen faller ut av det.

Eller: bæresjal. 

Anonymkode: f9e72...7c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mitt tips er å ikke bysse. Bysser du fordi hun gråter? Og så prøver du å stoppe gråten? Mange babyer regulerer seg ved å gråte før de skal sove. Litt tett inntil eller sitt stille med henne i armene. La henne finne søvnen mens du støtter henne. Når gråten er på sitt verste er babyen på vei til å sovne - det er gjerne her mange foreldre gjør tabben med å støtte for mye, så babyen faller ut av det.

Eller: bæresjal. 

Både ja og nei. Jeg bysser henne når hun gråter og når hun skal sove. Det er uaktuelt å ikke bære/bysse når hun gråter. Bruker bæresele innimellom og hun sover der og, men har tatt en pause fra den da hun bare gråt og kavet i den.

I dag har hun bare sovet 10 minutter et par ganger, mulig jeg tar fram bæreselen igjen og prøver den.

AnonymBruker
Skrevet

Er hun trøtt når du begynner å få henne til å sove da? Jeg ser at det snakkes om våkenvindu osv i flere tråder men jeg lar min være våken lenger enn det så lenge hun virker våken og nokså fornøyd. Mulig jeg gjør det helt feil da men jeg vet iallfall ingen måte å få min til å sovne om hun ikke er trøtt (annet enn amming)

Min liker forøvrig best å bli bært med magen ned på armen, hodet hvilt på underarmen mot albuen, heller enn sånn vanlig bærestilling der hun ligger på ryggen med bakhodet mot albuekroken, om du forstår ("kolikk-grepet"). Roer seg fortere da enn av byssing. 

For å få sove når hun faktisk er trøtt synes jeg amming og så/eller ligge helt stille i armene mine, på ammeputa eller på brystet funker best.. 

Hvor gammel er baby? Vet mange har nytte av svøping :) Min blir sint da men jeg pleier å holde armene hennes litt på kvelden om hun kaver når hun skal sove da roer hun seg ofte raskere :) Eller tar henne på magen mot min mage/bryst og holder henne litt fast (ikke hardt altså) og snakker/synger/nynner kanskje litt rolig og lavt. Det funker noen ganger.

Smokk er også gull her. 

Anonymkode: 689be...eff

AnonymBruker
Skrevet

(Sorry så du skrev nå at baby er 3 mnd! 😅 Min er bare 2 mnd da)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er hun trøtt når du begynner å få henne til å sove da? Jeg ser at det snakkes om våkenvindu osv i flere tråder men jeg lar min være våken lenger enn det så lenge hun virker våken og nokså fornøyd. Mulig jeg gjør det helt feil da men jeg vet iallfall ingen måte å få min til å sovne om hun ikke er trøtt (annet enn amming)

Min liker forøvrig best å bli bært med magen ned på armen, hodet hvilt på underarmen mot albuen, heller enn sånn vanlig bærestilling der hun ligger på ryggen med bakhodet mot albuekroken, om du forstår ("kolikk-grepet"). Roer seg fortere da enn av byssing. 

For å få sove når hun faktisk er trøtt synes jeg amming og så/eller ligge helt stille i armene mine, på ammeputa eller på brystet funker best.. 

Hvor gammel er baby? Vet mange har nytte av svøping :) Min blir sint da men jeg pleier å holde armene hennes litt på kvelden om hun kaver når hun skal sove da roer hun seg ofte raskere :) Eller tar henne på magen mot min mage/bryst og holder henne litt fast (ikke hardt altså) og snakker/synger/nynner kanskje litt rolig og lavt. Det funker noen ganger.

Smokk er også gull her. 

Sint 🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Smokk er også gull her. 

Det er ikke alltid hun er trøtt nok, men ja hun pleier å begynne å bli trøtt etter ca. 1 time våkentid. Hun begynner å sutre ved 1½ time våkentid og hvis jeg ikke får henne til å sove etter 3 timer våkentid blir det baluba🙊 

Etter at vi kom hjem fra sykehuset har hun ikke likt å bli bært som andre babyer😅 Holder henne mage mot mage, enten med hodet ved skulderen eller armkroken🙈 Nå vil hun nesten bare bli holdt med hodet framover. Sovner da og, men det er vanskeligere. 

Det er sånn hun har pleid å sove, men nå våkner hun etter noen minutter 😕

Min blir også sint ved svøping og hun tar ikke smokk (til mors store fortvilelse😂). 

AnonymBruker
Skrevet

Min sov kun oppå meg. Når det nærmet seg 30 min reiste jeg meg å bysset babyen over i neste søvnfase. 

Jeg bysset masse. Gikk også med bæresele. Barnet sovnet etter 10-15 minutter når jeg gikk jevnt i et bestemt tempp. Da måtte jeg komme meg hjem innen 5-10 minutter og flytte barnet ut av bæretøyet, av med klærne og over på meg + 5 minutter byssing.

Da faren overtok permisjonen, orket han ikke bysse. Han lå ved siden av babyen i senga. Trøstet mens babyen skrek og til slutt sovnet babyen og sov i 30-40 minutter.

Anonymkode: f235e...e6d

AnonymBruker
Skrevet

Satte på støvsugeren, da sovna ungen 😄

Anonymkode: f3e31...7c4

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Både ja og nei. Jeg bysser henne når hun gråter og når hun skal sove. Det er uaktuelt å ikke bære/bysse når hun gråter. Bruker bæresele innimellom og hun sover der og, men har tatt en pause fra den da hun bare gråt og kavet i den.

I dag har hun bare sovet 10 minutter et par ganger, mulig jeg tar fram bæreselen igjen og prøver den.

Hvorfor er det uaktuelt å ikke bære/bysse når baby gråter? Det er jo andre måter å trøste/være nær enn å bysse? Jeg vekker bare min med byssing..Eller når byssing opphører og blir lagt ned. Her tyr vi til app med white noise (regnvær), og rugge vogna litt. Baby gråter f. Eks fra å bli lagt ned i vogn, og et minutt. Synes ikke det er noe fælt. Heller ikke om baby gråter i 5 min i vogna før hen glir inn i søvnen. Og det er selvsagt etter å ha sjekket ubahag. Men kjenner barnet mitt sin gråt. Gråter på forskjellige vokaler ift mat, ubehag, rap, bleie, trøtt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...