Gå til innhold

Sjekker du bokhyllen til en gubbe første gang du blir med ham hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke type bøker i hyllen (evt. mangel på) får deg til å tenke "WOW, denne gubben må holdes på" og hva får deg til å tenk "YIKES, denne gubben må arkiveres sporenstreks"?

Anonymkode: 70fec...1f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dater ikke gubber uansett hva slags bøker de har. En gubbe høres ut som en fyr på 60-70 år.

Anonymkode: bfe48...d6d

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sluttet å se på bøker etter at jeg fant ut at folk har skrytebøker stående fremme og gjemmer unna guilty pleasure bøkene. 

Anonymkode: ea050...972

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det hadde jeg nok gjort.

Mye enkel og åpenbar «Narvesen» litteratur er «nei». Mye kjendisbiografier er kjipt. 
Bøker i konspiratorisk og superalternativt hjørne er neitakk. Mye selvhjelpsbøker gir dårlig vibb. 

Om det ser ut til at han handler endel på Tronsmo og liknende skal jeg innrømme jeg blir ekstra sjarmert. Type samfunn, politikk, historie, generelle kvalitetsbøker. 

Som eksempel:

Har han biografien til Siv Jensen er det litt sånn «håper det var ei julegave du ikke fikk byttet», har han bøker til Ketil Raknes og Snorre Valen tenker jeg «det blir flere dates om du ikke er fullstendig nedsnødd».

Har han Ayn Rand fordi hun er et forbilde må jeg fake sykdom og dra hjem. 

Noen nevner skrytebøker her: det skal MYE til at jeg tror Piketty og liknende faktisk er lest. Så den er en glimrende måte å sjekke om han er skrytete eller ler bort boka som et «innbilte meg jeg orket lese» kjøp. Sistnevnte er positivt. 

Endret av Fløff
  • Liker 7
Gjest Geitis
Skrevet

Jeg ser i alle sine bokhyller jeg, men er ikke sånn at det betyr så mye hva som er der.

Det beste er jo om man finner noen av de bøkene man har i sin egen bokhylle, eller noe nytt og spennende som du ikke hadde forventet å finne der. 

Skrevet

Jeg sjekker alltid bokhyllene til folk, mvh nysgjerrig bokelsker og yrkesskadet bibliotekar :fnise: At han har bøker vil være et pluss, om han har bøker jeg har et forhold til vil være enda bedre, men jeg kan ikke se for meg noen bøker som vil få meg til å revurdere bekjentskapet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gubbe? Jeg dater ikke 80-åringer.

Anonymkode: 162b9...9de

• Liker 1
Skrevet
Fløff skrev (4 minutter siden):

:ler: Ser den - men da vil det ikke være boka i seg selv som har problemet. Selv har jeg - og har lest - selvbiografien til Margaret Thatcher i hylla, men det er jo ikke fordi jeg beundrer hennes politiske synspunkter (dessuten har jeg lest noe Ayn Rand...).

• Liker 3
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

:ler: Ser den - men da vil det ikke være boka i seg selv som har problemet. Selv har jeg - og har lest - selvbiografien til Margaret Thatcher i hylla, men det er jo ikke fordi jeg beundrer hennes politiske synspunkter (dessuten har jeg lest noe Ayn Rand...).

I dette tilfeller er det WIN 😅🍰

AnonymBruker
Skrevet

Bøker er som oftest et pluss. Men er det bare utelukkende mannlige forfattere, gidder jeg ikke. Det må være en blanding. Jeg gidder ikke havne i en overflatisk samtale om Nietzsche, Dante og Thomas Mann, liksom de tyngste dudes. Har en erfaring av at mannen da ofte i tillegg har eksistensiell krise og er for opptatt av hvordan han fremstår.

Anonymkode: 6be35...076

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke om noen av bøkene hadde vært dealbreakers. Jeg har selv en haug av rare bøker som jeg i varierende grad kan stå inne for, men de står i bokhylla uansett, og sier ikke nødvendigvis så mye om meg som person annet enn at jeg leser mye forskjellig.

• Liker 3
Skrevet

Pluss i boka (høhø) om det er en fin blanding av ulike greier. Forfattere av ulik nasjonalitet og kjønn, bøker innen alle sjangere og som behandler ulike temaer. Gjerne en 80-20 fordeling mellom fiksjon og sakprosa. 

Er det kun krim og bøker om ølbrygging, så er vi ingen match. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne jeg aldri kommet til å tenke på. Jeg er gift på 10ende året, og mannen min leser endel, men jeg vet faktisk ikke hva han leser. I alle fall ikke noe som interesserer meg. Selv synes jeg det er bedre å låne på biblioteket, enn at vi skal ha masse bøker rundt om i huset. Kun barnebøker som leses igjen her, så synes det er bortkastet. 

Anonymkode: d8ea1...dc4

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke med gubber hjem jeg da men når jeg besøker noen første gang så pleier jeg å se i bokhylla, men det endrer sjelden synet på den jeg kjenner. Har mye rart i hylla mi jeg og. 😄 

Når det er sagt så er det vel visse bøker så hadde fått med til å revurdere synet på en person for eksempel slike "The game" lignende bøker. :P 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kikker meg litt rundt, kikker på bilder som står/henger. Før, når det var cdhyller kikka jeg der, det var viktig! 

Bøker, tja. Tror ikke jeg ville lagt så mye i det.

Jeg selv leser bare krim, bare mannlige forfattere i bokhylla. Hva sier det om meg?

Anonymkode: 3c484...f53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker grundig. Tar ut en og en bok, rister de, så ser jeg bak bøkene. Jeg går også i skuffer og skap på badet, kjøkkenet, soverommet og stua, så sjekker jeg også eventuelle boder. Jeg tar ut alt i fryseren, og sjekker grundig. Sjekker også stekeovnen, og evt micoen. Så kjenner jeg i alle lommer og tømmer alt av vesker og kofferter. 

Fornøyd nå, TS?

Anonymkode: 2c12f...ac6

• Liker 6
Gjest laPistola
Skrevet

Blir ikke med gubber hjem, men ja jeg ser nok i bokhyllen til folk. Pluss vil jo være bøker jeg liker selv. Bøker jeg har lest eller har planer om å lese. I en slik førstedate / begynnelse av dating setting, og jo det en fin måte og finne noe og snakke om og felles interesse.

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Mye enkel og åpenbar «Narvesen» litteratur er «nei». Mye kjendisbiografier er kjipt. 
Bøker i konspiratorisk og superalternativt hjørne er neitakk. Mye selvhjelpsbøker gir dårlig vibb. 

Om det ser ut til at han handler endel på Tronsmo og liknende skal jeg innrømme jeg blir ekstra sjarmert. Type samfunn, politikk, historie, generelle kvalitetsbøker. 

Som eksempel:

Har han biografien til Siv Jensen er det litt sånn «håper det var ei julegave du ikke fikk byttet», har han bøker til Ketil Raknes og Snorre Valen tenker jeg «det blir flere dates om du ikke er fullstendig nedsnødd».

Noen nevner skrytebøker her: det skal MYE til at jeg tror Piketty og liknende faktisk er lest. Så den er en glimrende måte å sjekke om han er skrytete eller ler bort boka som et «innbilte meg jeg orket lese» kjøp. Sistnevnte er positivt. 

Du er en sånn en ja. En som ikke leser for å får nye perspektiver, se verden fra nye vinkler, men kun for å bekrefte det du mente fra før av….

Anonymkode: 6c82c...49b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kikker meg litt rundt, kikker på bilder som står/henger. Før, når det var cdhyller kikka jeg der, det var viktig! 

Bøker, tja. Tror ikke jeg ville lagt så mye i det.

Jeg selv leser bare krim, bare mannlige forfattere i bokhylla. Hva sier det om meg?

Anonymkode: 3c484...f53

Det sier at du antakelig har lav kulturell kapital. 

Anonymkode: e67c3...60e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Som eksempel:

Jeg har lest en biografi om Quisling. Hadde jeg hatt nok penger da jeg leste den ville jeg kjøpt den i stedet for å låne på biblioteket. Ergo kunne man funnet en Quisling biografi i bokhylla mi. Er jeg (ny) nazist? Nei. Liker jeg Quisling eller det han stod for? Nei. Men det var svært interessant å lese og lære. Den Siv Jensen biografien kan fint være kjøpt og lest av den som eier den, uten at de stemmer FrP.... 

Jeg reagerer kun hvis folk bare holder seg til et tema. Bare politikk. Bare matbøker. Bare selvhjelp. Bare kunstbøker fra en epoke. Bare musikkbøker. Men en dealbreaker er det ikke. Noen har feks en svært krevende og tung jobb som de forsøker å rømme fra ved å lese lettfordøyelige romaner hvor du innen tre sider vet hvem den vakre heroiske hovedrollen blir gift med, etter noen forviklinger her og der. For meg vi

Anonymkode: 1a3c0...31f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...