Gå til innhold

Anniken Jørgensen

Aleksandraa

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
31 minutter siden, Sursøtsaus skrev:

Betaler ikke for AP så fint om du kunne kommet med et lite sammendrag av anmeldelsen :) 

Når det kommer til influencere som forfattere er det vel bare Linnéa Myhre jeg har giddet å lese. Skal ikke rakke ned på et verk jeg ikke har sett i butikkene enda en gang, men den kraftige toeren fra forrige bok og alt rabalderet rundt den anmeldelsen har gitt meg ganske avsmak på Annijor og det hun representerer. Håper hun har unngått plagiat denne gangen nå som hun vet hvordan det føles å få arbeidet sitt stjelt.

Beklager, tenkte ikke på at det var en plussartikkel. Jeg skal ikke gi noe sammendrag, nettopp på grunn av det som handler om retten til eget åndsverk. 

Men anmelder påpeker at først kommet boka, «Og så kom regnet», hvor det skildres tørr hud på hovedpersonen. Deretter lanserer forfatteren egen hudpleieserie der et av produktene heter «Rainy». Blir mer som et konsept. 

Gjort på denne måten hjelper det jo ikke akkurat på kredibiliteten til bloggerbøkene. Også her er det sammenblanding av content og reklame et poeng. Skulle likt å se andre forfattere holde på sånn. Merk at det ikke er jeg som fikk øye på dette, men anmelderen av boka. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, CecilieX skrev:

Beklager, tenkte ikke på at det var en plussartikkel. Jeg skal ikke gi noe sammendrag, nettopp på grunn av det som handler om retten til eget åndsverk

Men anmelder påpeker at først kommet boka, «Og så kom regnet», hvor det skildres tørr hud på hovedpersonen. Deretter lanserer forfatteren egen hudpleieserie der et av produktene heter «Rainy». Blir mer som et konsept. 

Gjort på denne måten hjelper det jo ikke akkurat på kredibiliteten til bloggerbøkene. Også her er det sammenblanding av content og reklame et poeng. Skulle likt å se andre forfattere holde på sånn. Merk at det ikke er jeg som fikk øye på dette, men anmelderen av boka. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Et sammendrag fratar ikke noen retten på eget åndsverk. Da hadde ikke anmeldere vært noe seriøst yrke fordi de ofte må gjengi en liten oppsummering av verket de skal anmelde for å lage kontekst til publikum. 

Til resten av det du skriver så er jeg helt enig og synes det både er trist og problematisk. Problematisk fordi som du sier overlapper kunst og reklame så mye at det ikke går an å skille dem ordentlig fra hverandre, og man kan spørre seg om boka er et eget verk i seg selv eller kun en reklamekampanje for produkter. Trist fordi det finnes et fleng av skribenter der ute med potensiale som blir danket ut av konkurransen fordi influencere allerede selger og tar opp plassen til kunstnere som prøver å leve av kunsten sin.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
49 minutter siden, Sursøtsaus skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Et sammendrag fratar ikke noen retten på eget åndsverk. Da hadde ikke anmeldere vært noe seriøst yrke fordi de ofte må gjengi en liten oppsummering av verket de skal anmelde for å lage kontekst til publikum. 

Til resten av det du skriver så er jeg helt enig og synes det både er trist og problematisk. Problematisk fordi som du sier overlapper kunst og reklame så mye at det ikke går an å skille dem ordentlig fra hverandre, og man kan spørre seg om boka er et eget verk i seg selv eller kun en reklamekampanje for produkter. Trist fordi det finnes et fleng av skribenter der ute med potensiale som blir danket ut av konkurransen fordi influencere allerede selger og tar opp plassen til kunstnere som prøver å leve av kunsten sin.

Jeg var nok litt upresis i begrepsbruken rundt det med åndsverk. 

Influencerne har i flere år nå spist kraftig av annonsemarkedet, med det til følge at tradisjonelle medier mister tilsvarende inntekter. Å gjengi  innhold på artikler som ligger bak betalingsmur er å bidra til dette. Vi trenger mer enn noensinne uavhengige medier der man slipper å lurer på hvem som er avsender av budskapet. 

Som du nevnte er jo plagiering et problem, og man er nesten rettsløs på internett. Det handler jo om retten til eget arbeid. Så det ble vanskelig å gjengi noen andres arbeid (anmeldelsen). Jeg er også usikker på hvor grensa går på KG i forhold til dette. Gikk derfor ikke inn på selve anmeldelsen av boka. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 11.22, Trude.lutt skrev:

Hva er det hun lever av? Hvordan tjener hun penger? 

Det er ikke noe vi har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
3 timer siden, boooooo skrev:

Noen som vet hva som skjer med henne og Anders? Er de sammen lenger? eller har de slått opp igjen

Slått opp for lenge siden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

Abrakadabra88 skrev (3 minutter siden):

Flere som heier på henne og Øde? Jeg synes de ser så søte ut sammen

Enig 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så vakker! En naturlig skjønnhet. Også elsker jeg stilen hennes. 

Endret av miaw
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker og misliker Anniken! Hun er vakker og tidvis reflektert, men noen ganger får jeg en følelse av at hun prøver alt for hardt å fremstå som dyp. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Annonse

Lykkelinn skrev (1 time siden):

Ny kjæreste på gang, virker det som. Krøllete hår, men neppe Øde, da er han i tilfelle nytatovert. 

Mer enn tatoveringene her som avslører at dette ikke er Øde.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fizzypo skrev (1 time siden):

Det kan det umulig være med mindre han fjernet alt av tatoveringer på nakke og overarmer. 

Så etterpå at hun avkreftet det i kommentarfeltet, så da er det nok ikke han. Skal jeg slette innlegget mitt, kanskje?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Llise skrev (8 minutter siden):

Så etterpå at hun avkreftet det i kommentarfeltet, så da er det nok ikke han. Skal jeg slette innlegget mitt, kanskje?

Du kan eventuelt endre det og bare legge til at det er avkreftet.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Som influenser har hun et stort ansvar for hva hun påvirker til, for eksempel kjøp av klær.

For noen år siden var hun med i produksjonen av en dokumentarserie som tok for seg arbeidsforholdene til tekstilarbeidere i Sørøst-Asia. Etter det har hun blitt en voksen kvinne som man kan forvente har tilegnet seg mer kunnskap om emnet fast fashion, men det har ikke skjedd. I intervjuet med VG ser det ikke ut til at miljøaspektet eksisterer, det er i alle fall en merkelig tro på at problematikken rundt mikroplast blir borte når man bruker resirkulert plast i tekstiler. Det hersker også en litt ganske naiv tro på at det å flytte produksjonen til Europa fjerner alle problemer vedrørende klesproduksjon. Hvis man skal tro Anniken, finnes det ikke fabrikker i Europa, fabrikker eid av Kina og der importert arbeidskraft lever under elendige forhold …

https://www.vg.no/rampelys/i/oWa21R/anniken-joergensen-slaar-tilbake-etter-kleskritikk-kom-overraskende

Jeg håper hun leser seg opp slik at hun får litt mer troverdighet. Ikke minst skulle jeg ønske hun, som kanskje har et navn innen mote (?), kunne gått foran og promovert en ny trend, en trend der man ikke shopper på impuls, men planlegger innkjøp etter reelle behov og viser omtanke for både miljø og produksjon. 

https://www.english-online.at/news-articles/business-economy/chinese-clothes-made-in-italy.htm

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...