Gul_gul Skrevet 28. mars 2019 #1561 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg skjønner egenlig godt at en ung person (typ "bare" videregående) kan tenkte at "det går nok" hvis man bare skriver litt om på det man kopierer/siterer. For det "går nok" når man bare blogger. Men der gjelder andre regler når ting skal utgis på bokform. Det jeg ikke forstår, er hvorfor forlaget ikke fanger det opp? De har særskilt ansvar, og vet de har med en ung blogger å gjøre. Det burde vel være en no-brainer å sjekke alle sitater? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deedee_ Skrevet 28. mars 2019 #1562 Del Skrevet 28. mars 2019 Er så lei av henne. Hun blir dumme og dummere jo eldre hun blir. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borifrankrike Skrevet 28. mars 2019 #1563 Del Skrevet 28. mars 2019 Det er vel ikke så rart at det stadig er kaos i Blogglandia, når dette er et av få yrker hvor man får lønn for å gjøre noe man ikke engang har fått opplæring/kurs i, før man starter bedrift. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet 28. mars 2019 #1564 Del Skrevet 28. mars 2019 Det er helt sprøtt å lese hvor lite ydmyk hun er. Spesielt når hun har tråkker i salaten for andre gang med boka si. Det er tydeligvis viktigere for AJ å sette fokus på «VGs ondskap» enn å forsøke å rette opp/innrømme egne feil. Når hun attpåtil klager over at VG ikke tok kontakt i forbindelse med kleskolleksjonen hennes... Virker bare som om hun har enorme tanker om seg selv og alt hun tar i. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 28. mars 2019 #1565 Del Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, Gul_gul skrev: Jeg skjønner egenlig godt at en ung person (typ "bare" videregående) kan tenkte at "det går nok" hvis man bare skriver litt om på det man kopierer/siterer. For det "går nok" når man bare blogger. Men der gjelder andre regler når ting skal utgis på bokform. Det jeg ikke forstår, er hvorfor forlaget ikke fanger det opp? De har særskilt ansvar, og vet de har med en ung blogger å gjøre. Det burde vel være en no-brainer å sjekke alle sitater? Det er vel dette hun satser på? At folk skal unnskylde henne fordi at hun er "ung". Er sånn folk har unnskyldt henne hele livet. Men dama er voksen, så det er på tide at hun holdes ansvarlig for egne handlinger og ikke unnskylde med at hun er ung. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 28. mars 2019 #1566 Del Skrevet 28. mars 2019 4 minutter siden, neiognei skrev: Det er vel dette hun satser på? At folk skal unnskylde henne fordi at hun er "ung". Er sånn folk har unnskyldt henne hele livet. Men dama er voksen, så det er på tide at hun holdes ansvarlig for egne handlinger og ikke unnskylde med at hun er ung. "Jeg er bare xxxx år..." sitat Annijor - gjennom hele livet. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 28. mars 2019 #1567 Del Skrevet 28. mars 2019 Ser det er lenket tidligere i tråden, men jeg legger den ut igjen her da det er verdt å lese hva Adina i BOTB grundig og dokumentert skriver om plagieringssaken og hvor useriøst Panta forlag driver. https://bloggomtoppbloggere.com/2019/03/28/bare-en-artikkel-til/ 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 28. mars 2019 #1568 Del Skrevet 28. mars 2019 Enhver ydmyk person ville lagt seg paddeflat for dette, men ikke Anniken, hun hevder seg over loven og er ute med pekefingeren. Alder kan man ikke skylde på når en drifter et selskap som håver inn penger. Flau oppførsel, atter en gang 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Zapper Skrevet 28. mars 2019 #1569 Del Skrevet 28. mars 2019 Anniken var på Trygdekontoret i går og drøftet psykiske lidelser og åpenhet. Hver gang hun snakket klarte hun å få det til å handle om seg og sitt. Hun evnet ikke å se noe som helst i et generelt eller større perspektiv. Det var ikke akkurat subtilt heller. Nesten hver gang hun fikk ordet, vridde hun om temaet til sin situasjon i første setning. Det ble litt morokleint på slutten. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 28. mars 2019 #1570 Del Skrevet 28. mars 2019 Asti tar for seg Annijor sitt bloggnnlegg angående anklager om plagiat, offerroller og 'unnskyldninger'. Sitat Hva skal man egentlig si? Hvorfor er enkelte influencere flinkere til å innta offerrollen enn å holde seg til lovene de er pliktig til å følge i jobben sin? Som jeg har vist til over er det lite ydmykhet å se i selve blogginnlegget. Har man ikke annet enn dårlige unnskyldinger og ansvarsfraskrivelse å komme med, er det bedre å la være. https://influencere.wordpress.com/2019/03/28/annijor-plagiat/ 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gul_gul Skrevet 28. mars 2019 #1571 Del Skrevet 28. mars 2019 1 hour ago, neiognei said: Det er vel dette hun satser på? At folk skal unnskylde henne fordi at hun er "ung". Er sånn folk har unnskyldt henne hele livet. Men dama er voksen, så det er på tide at hun holdes ansvarlig for egne handlinger og ikke unnskylde med at hun er ung. Ja, det ser du jo selv cf. "VG er dumme"-innlegget. Men uansett har forlaget særskilt ansvar; det er en annen side av saken. Og det undrer meg at de har latt så tåbelig en feil slippe igjennom. Men som noen skriver ovenfor er det kanskje ikke det mest seriøse forlag som har utgitt boken. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 28. mars 2019 #1572 Del Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, Gul_gul skrev: Ja, det ser du jo selv cf. "VG er dumme"-innlegget. Men uansett har forlaget særskilt ansvar; det er en annen side av saken. Og det undrer meg at de har latt så tåbelig en feil slippe igjennom. Men som noen skriver ovenfor er det kanskje ikke det mest seriøse forlag som har utgitt boken. Ja, jeg tenke først som deg, at her har forlaget et stort ansvar. Men på den annen side, det var da nylig en hel diktbok som ble trukket tilbake pga stort omfang av plagiat. Rett og slett usikker på hvordan ansvarsforholdet fordeles angående slike ting? Ligger det på forfatter eller forlag? Ifølge Anniken sitt blogginnlegg er det langt flere tekstutdrag brukt i boken, hvor resten har henvisning/referanse. Har forlaget hatt grunn til å stole på at de resterende tekstene var hennes? Hvor nøye er det vanlig at en ettergår og sjekker materialet i en bok? Litt redd svaret kanskje ikke er helt det vi ser for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gul_gul Skrevet 28. mars 2019 #1573 Del Skrevet 28. mars 2019 7 minutter siden, Eveliina said: (...). Rett og slett usikker på hvordan ansvarsforholdet fordeles angående slike ting? Ligger det på forfatter eller forlag? Jeg vet ikke helt konkret hvordan det juridiske ansvaret for plagiat fordeles mellom forfatter og forlag. Beklager. Men kvalitativt sett fungerer forlaget litt som en buffer mellom forfatteren og folk som måtte ha et eller annet problem med boken. Så han hvis dikt ble plagiert kan ta saken opp med forlaget om erstatning/honorar. Deretter kan forlaget kanskje ordne opp med AJ, hvis de mener hun har gjort en grov feil. Men det siste er nok et internt anliggende mellem AJ og forlaget. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 28. mars 2019 #1574 Del Skrevet 28. mars 2019 9 minutter siden, Gul_gul skrev: Jeg vet ikke helt konkret hvordan det juridiske ansvaret for plagiat fordeles mellom forfatter og forlag. Beklager. Men kvalitativt sett fungerer forlaget litt som en buffer mellom forfatteren og folk som måtte ha et eller annet problem med boken. Så han hvis dikt ble plagiert kan ta saken opp med forlaget om erstatning/honorar. Deretter kan forlaget kanskje ordne opp med AJ, hvis de mener hun har gjort en grov feil. Men det siste er nok et internt anliggende mellem AJ og forlaget. Ja, nei, jeg mente ikke å kreve noe svar av deg altså, beklager om det fremstod slik - mente bare å spinne videre på din tanke og fortsette dialogen på hvordan dette kan henge sammen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gul_gul Skrevet 28. mars 2019 #1575 Del Skrevet 28. mars 2019 32 minutter siden, Eveliina said: Ja, nei, jeg mente ikke å kreve noe svar av deg altså, beklager om det fremstod slik - mente bare å spinne videre på din tanke og fortsette dialogen på hvordan dette kan henge sammen Ok! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 28. mars 2019 #1576 Del Skrevet 28. mars 2019 4 timer siden, The Zapper skrev: Anniken var på Trygdekontoret i går og drøftet psykiske lidelser og åpenhet. Hver gang hun snakket klarte hun å få det til å handle om seg og sitt. Hun evnet ikke å se noe som helst i et generelt eller større perspektiv. Det var ikke akkurat subtilt heller. Nesten hver gang hun fikk ordet, vridde hun om temaet til sin situasjon i første setning. Det ble litt morokleint på slutten. Hva synes du om debatten i sin helhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 28. mars 2019 #1577 Del Skrevet 28. mars 2019 Det er jo rett og rimelig at det tas opp at noen har skrevet bok og har plagiat. Man lærer på skolen at man aldri skal bruke andres verk uten å sitere på korrekt måte. Skriver man en bok burde man vite at man ikke kan bruke andres sitater uten å henvise til riktig forfatter. Er ikke det brudd på åndsverksloven? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 28. mars 2019 #1578 Del Skrevet 28. mars 2019 5 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Det er jo rett og rimelig at det tas opp at noen har skrevet bok og har plagiat. Man lærer på skolen at man aldri skal bruke andres verk uten å sitere på korrekt måte. Skriver man en bok burde man vite at man ikke kan bruke andres sitater uten å henvise til riktig forfatter. Er ikke det brudd på åndsverksloven? Jo, det er det. Forunderlig at hverken forfatteren eller forlaget sjekker ut slik på forhånd. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Zapper Skrevet 28. mars 2019 #1579 Del Skrevet 28. mars 2019 1 hour ago, Kjærlighetsbarn98 said: Hva synes du om debatten i sin helhet? Generelt syntes jeg det var en ganske god og nyansert debatt. Bortsett fra Anniken så var det et bra sammensatt panel med både folk som har slitt og en psykolog. Gode problemstillinger. Blant annet dukket spørsmålet "Kan du ikke bare ta deg sammen?" opp og ble ganske konstruktivt drøftet. Det samme med det at det er blitt "mote" å stå fram med psykiske problemer. For eksempel kjendiser som står fram med den dårlige psyken når et nytt album skal lanseres. Psykologen Peder Kjøs stilte også opp sammen med sønnen sin som fortalte om sine problemer, men her skjedde det litt i bakgrunnen hjemme så jeg fikk ikke med meg alt. Alt i alt en bra diskusjon der folk stort sett snakket sammen for å forstå istedet for å vinne debatten. Vel verdt å få med seg. Ondt Blod gjorde også en bra Ramones-cover. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 28. mars 2019 #1580 Del Skrevet 28. mars 2019 9 minutter siden, pøbelsara skrev: Jo, det er det. Forunderlig at hverken forfatteren eller forlaget sjekker ut slik på forhånd. Helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå