Gå til innhold

En veldig smålig diskusjon, men nå er det skikkelig dårlig stemning i heimen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står vanligvis opp et par timer før samboeren min, og starter dagen med kaffe. Nylig spurte han om jeg ikke kunne trakte kaffe slik at det var nok til begge to, så kan han varme opp sin del når han står opp. Jeg da at det var helt greit, men da måtte han vaske kaffetrakteren etter bruk sånn at den er klar til dagen etter. Slik det er nå så må jeg nemlig vaske trakteren før jeg kan trakte kaffe, siden samboeren min aldri gidder å tømme og skylle utstyret når han lager kaffe til seg selv. I tillegg blir utstyret vanskeligere å vaske når det blir stående hele dagen, kolben er allerede svært misfarget, så det beste er (åpenbart mener nå jeg) å bare skylle og vaske utstyret rett etter bruk.

Han sa seg for så vidt enig i at det var en rettferdig løsning, selv om jeg merket at han syns det virket litt unødvendig strengt av meg. Det har også fungert helt fint frem til for et par dager siden, og nå er det sånn at han kanskje skyller kolben, men den brukte kaffefilteret står fortsatt i trakten, eller omvendt. Jeg lot det passere et par dager, men i dag så endte jeg opp med å lage kaffe bare til meg selv. Da trakter jeg bare rett i koppen uten å bruke den skitne kolben. 

Når han så står opp og det ikke er mer kaffe, blir han skikkelig gretten, og selv om han har laget seg kaffe nå så er det fortsatt megadårlig stemning. Han mener at selv om han glemte sin del så kunne jeg vel ha laget kaffe til begge to når jeg først var i gang. Såpass kan jeg vel gjøre, jeg skal jo uansett lage kaffe...

Føler at denne diskusjonen er så barnslig, og på en måte så føler jeg meg smålig, for det koster meg ikke akkurat mye å lage mer kaffe. Jeg bare syns det er så grunnleggende urettferdig om han hver dag bare skal stå opp til ferdig kaffe uten å løfte en finger verken i forberedelsene eller for å rydde opp etterpå, og jeg tenker at om jeg lar sånne små ting passere hele tiden så kommer han bare til å utnytte det mer og mer. Jeg må vanligvis tidlig avsted på jobb, og har ikke kjempegod tid om morgenen fra før, så at jeg i tillegg til alt annet må bruke tid på å vaske kaffeutstyret fordi han bare ikke gidder irriterer meg egentlig skikkelig. Selv er han arbeidsledig for øyeblikket, så det er ikke sånn at han ikke har tid til å gjøre det når han står opp..

Kjære KG, hvem har rett? :ler: 

Anonymkode: d397a...021

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp dere kaffemaskin, så er problemet løst 😄. Her står jeg opp først. Trakter selvfølgelig full kanne og tar kaffen på termokanne. 

Anonymkode: 43d23...069

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det mangler vesentlig informasjon i innlegget, nemlig: 

Hva gjør han ellers av husarbeid siden han er arbeidsledig og TS jobber? 

Anonymkode: be03e...46e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjøp dere kaffemaskin, så er problemet løst 😄. Her står jeg opp først. Trakter selvfølgelig full kanne og tar kaffen på termokanne. 

Anonymkode: 43d23...069

Vi har en veldig god trakter, så har ingen planer om å bytte ut denne :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var helt innafor av deg, alle metoder som kan minske sjansene for å skape en «mannebaby» er lurt! Man hører jo stadig om kvinner som ikke orker å ta kampen, og hvor de sliter med menn som ikke evner enkelt husarbeid engang 😲

Du må nok regne med litt dårlig stemning når grensene settes, men heller det enn skilsmisse om 10 år fordi han ikke gidder å gjøre en dritt.

Anonymkode: 17eb9...a4c

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det mangler vesentlig informasjon i innlegget, nemlig: 

Hva gjør han ellers av husarbeid siden han er arbeidsledig og TS jobber? 

Anonymkode: be03e...46e

Jeg drar det meste av lasset der. Både fordi jeg er mer organisert, og fordi jeg har en litt annen standard enn han. Det plager meg ikke så veldig mye. Men også her setter jeg jo grenser. Huseier har for eksempel hengt opp en liste over trappevask, og vi ble enige om å ta annenhver gang. Den har nå ikke blitt vasket siden jeg vasket den i uke 8 :ler: Det ser helt jævlig ut, men jeg har sagt i fra flere ganger, og nå gidder jeg ikke mer. Han får ta det med huseier selv neste gang det er et tema.

TS

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det var helt innafor av deg, alle metoder som kan minske sjansene for å skape en «mannebaby» er lurt! Man hører jo stadig om kvinner som ikke orker å ta kampen, og hvor de sliter med menn som ikke evner enkelt husarbeid engang 😲

Du må nok regne med litt dårlig stemning når grensene settes, men heller det enn skilsmisse om 10 år fordi han ikke gidder å gjøre en dritt.

Anonymkode: 17eb9...a4c

Det er litt det jeg tenker på ja. Samboeren min sa en gang at i alle forhold så er det én som tar ansvar, og én som må holdes i tøylene. Da fikk han klar beskjed om at jeg ikke under noen omstendigheter skulle være "den ansvarlige" i vårt forhold. Vi er to voksne mennesker, og jeg er ikke moren hans. Det har vært vanskelig, men jeg har blitt flinkere og flinkere til å setter grenser, og til å ikke tilrettelegge for at han kan slacke. Nå måtte han nylig kaste noe sengetøy fordi han glemte det i vaskemaskinen tre ganger på rad og det lukter høgg av det. Jeg prøvde å minne han på det, ba han sette på alarm og alt mulig, det eneste jeg ikke gjorde var å fikse det for han. Men da lærer han kanskje til neste gang.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ojda……

Altså - du lager kaffe til deg selv men nekter ta dobbel porsjon?

Det er ekstremt smålig ja.

At han ikke gidder andre ting diskuterer man i relasjon til det, ikke den kaffekoppen. 

Ser for meg dette blir enkelt fremover 😅😬😅

Anonymkode: 6f0a1...58c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ojda……

Altså - du lager kaffe til deg selv men nekter ta dobbel porsjon?

Det er ekstremt smålig ja.

At han ikke gidder andre ting diskuterer man i relasjon til det, ikke den kaffekoppen. 

Ser for meg dette blir enkelt fremover 😅😬😅

Anonymkode: 6f0a1...58c

Det han ikke gidder er faktisk direkte relatert til den kaffekoppen, da han skaper merarbeid for meg hver eneste morgen.

• Liker 23
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Om han dør, tenker jeg at du vil tenke at han skulle fått kaffen sin, uten å måtte vaske kolben. Gjør han ikke noe for deg, igjen, liksom? Noen gang? 

Anonymkode: 82d08...926

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner irritasjonen din, men jeg tror heller jeg hadde løst det med å gå inn til han og sagt høyt. "Nå har du glemt din del av avtalen igjen. Skal vi gå tilbake til den gamle løsninga?"

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaffekanne? Hvorfor tømmer du ikke bare resten av kaffen(til han) i en kaffekanne, også vasker du det bare med en gang? 

Anonymkode: 60606...77d

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare koke kaffe til begge og helle det over i en kaffekanne? Det gjør mannen i huset her hver dag sånn at det er varm kaffe til meg når jeg står opp. 

Anonymkode: 1a33b...f97

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om han dør, tenker jeg at du vil tenke at han skulle fått kaffen sin, uten å måtte vaske kolben. Gjør han ikke noe for deg, igjen, liksom? Noen gang? 

Anonymkode: 82d08...926

Om han dør? Er du seriøs nå? :ler: :ler: 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NymeriaRhoynar said:

Jeg skjønner irritasjonen din, men jeg tror heller jeg hadde løst det med å gå inn til han og sagt høyt. "Nå har du glemt din del av avtalen igjen. Skal vi gå tilbake til den gamle løsninga?"

Slik at jeg vekker han klokken 6 om morgenen for å bitche om kaffe, når han vanligvis ikke står opp før klokken 10? Tror ikke det hadde gjort underverker for stemningen her 😛  Ellers er jeg i utgangspunktet enig i at det er greit å ta opp ting med det samme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kaffekanne? Hvorfor tømmer du ikke bare resten av kaffen(til han) i en kaffekanne, også vasker du det bare med en gang? 

Anonymkode: 60606...77d

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke bare koke kaffe til begge og helle det over i en kaffekanne? Det gjør mannen i huset her hver dag sånn at det er varm kaffe til meg når jeg står opp. 

Anonymkode: 1a33b...f97

Egentlig et bra forslag, men da får jeg bare enda en ting jeg må vaske, og det merker jeg at jeg ikke er spesielt interessert i :) 

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde nok ikke giddet å reagere på det. Eneste vr at jeg hadde sagt at jeg hadde satt pris på om han skyllet og vasket trakteren.

Hvis han i mange situasjoner er smålig, tror jeg det er bedre det å være singel.

Det må være gjensidighet i et forhold. Men jeg gidder ikke selv å ikke gjøre noe fordi han skal. 

Jeg forstår deg med hensyn til skylling og vasking. Derfor hadde jeg kokt kaffe og tatt på termokanne og vasket trakteren selv.

Skrevet

Om mannen din hadde bidratt på andre måter hadde du ikke hengt deg opp i dette. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik at jeg vekker han klokken 6 om morgenen for å bitche om kaffe, når han vanligvis ikke står opp før klokken 10? Tror ikke det hadde gjort underverker for stemningen her 😛  Ellers er jeg i utgangspunktet enig i at det er greit å ta opp ting med det samme.

Men nå er det jo blitt så dårlig stemning at du må skrive på KG. Da kunne du like gjerne ha vært litt vanskelig der og da og så hadde det fått være opp til han om han ønsket å ta seg sammen eller la det flyte og leve med konsekvensene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...