AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Samboeren min tåler absolutt ingen lyder og da mener jeg ingen. Hvis jeg åpner en pose av papir eller plast som lager lyd f.eks potetgull, og sitter i sofaen og tar jevnt over av posen, stivner han fullstendig til, å spise gulrøtter eller knekkebrød i nærheten av han, kan jeg bare glemme. Like ille er det med ting som lukter sterkt, f.eks skumgummi med jordbærlukt eller lakris. Da spør han om jeg har mye igjen. Så han tåler ikke lukter heller. Han får gåsehud av lyden av bestikk mot tallerken. Smatting og plystering er selvsagt det verste av det verste, men det gjør jeg heldigvis ikke. Jeg er lei av å hele tiden ta hensyn og lurte på han tåler ditt og tåler datt. Joda, jeg har lært meg å ta hensyn og ta ting i skål for å ikke knitre og ikke spise ting som knaser i nærheten av han, men inni meg blir jeg litt irritert, for det kan hende at han reagerer likevel. Jeg føler at jeg må tilpasse meg hele tiden . Kan hende at jeg har lyst på snacks når vi ser TV sammen. Han derimot sier selv at sånne lyder høres ut som om noen står med forsterker og høyttalere og at det er sånn det føles for han. Hvor ille er det å ha dysfoni? Er det så intenst som han beskriver? Kan det hende at han er høysensitiv eller burde han tåle at han ikke er den eneste i rommet og lære å utvide toleransegrensen? Anonymkode: 9bc5d...6dd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Misofoni forsterkes når man sliter mentalt. Er det noe som plager han for tiden? Eller er han sliten, har vitaminmangel t.ex? Det finnes ørepropper som tar bort det verste av lyden, husker ikke hva de heter men de skal visst være en lifesaver for de med sterk misofoni. Man hører gjennom de, de bare tar bort "toppene". Jeg har mild misofoni. Det er bare et par lyder som gjør at jeg klikker. Jeg er svært avbalansert ellers i livet. Men misofonien trigger en slags "fight or flight" - og når jeg ikke kan/vil rømme (hvis jeg sitter i sofaen for eks og vil se noe på TV) så kommer Fighten, dvs et sinne. Jeg klarer jo å tøyle meg, herregud normale mennesker har jo kontroll på følelsene sine, men jeg kjenner at det KOKER av sinne innvendig. Og dette er regnet som mild. Når SÅ mange lyder som han oppleves som triggende, kan det være lurt at han finner en løsning, ala ørepropper osv. For de med misofoni (meg inkludert) - dette er VÅRT problem, ikke andres. At andre kan respektere og ta hensyn, helt i orden. Men de skal ikke måtte gå på tå og være musestille. Anonymkode: 7b024...4a2 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Jeg har også mild misofoni, og merker at jeg trigges lettere om jeg er i en dårlig periode. Høy pusting og mye lyd når man spiser samt slurpelyder er forferdelig. Har hendt at jeg har hatt lyst å slå ned personen som lager lydene, men jeg gjør jo selvfølgelig ikke det. Sitter bare der og koker innvendig. Er et par låter også som trigger meg negativt om jeg hører dem, men vet ikke om det går under misofoni. Anonymkode: 09ada...621 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Min voksne datter har misofoni. Men det varierer jo veldig med hvordan hun har det, er hun veldig sliten, fått lite søvn, og ikke har det helt bra mentalt, da er det ille. Da er det som din samboer har det. Men da hun har sovet bra, er på et bra sted mentalt, da er det mye bedre. Da kan jeg få spise en skål med chips i nærheten av henne. Hun reagerer jo fortsatt på lyder, men tåler da mer. Anonymkode: 2226e...160 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Det kan være så ille ja. Men har han vært hos audiopedagog? Ørepropper anbefales ikke da dette gir hyperakusis. Han vil bare bli mye verre av det. Men du sier han reagerer veldig på lukter også….er han utredet? Anonymkode: dec85...3aa
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Oj, dere har rett alle dere som svarer. 😮🙂Han sliter nemlig veldig. Han er ekstremt sliten og er lite belastbar ellers også. Han er utslitt og har ikke energi eller kapasitet til annen enn det mest nødvendige i hverdagen, som å gå på jobb. Verken jeg eller han vet hva som suger ut krefter fra han. Men et eller annet plager jo han Anonymkode: 9bc5d...6dd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Har en sønn med misofoni knyttet til spiselyder. Han har noen tilleggsutfordringer (skal utredes snart), så mistenker at det er en sammenheng der. Han opplever fellesmåltidene som veldig vanskelige, og løsningen er å høre på musikk mens vi spiser. Dager han er ekstra sliten, er det skikkelig ille. Vi jobber MYE med å gjennomføre måltidene uten total meltdown... Anonymkode: 47576...793 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være så ille ja. Men har han vært hos audiopedagog? Ørepropper anbefales ikke da dette gir hyperakusis. Han vil bare bli mye verre av det. Men du sier han reagerer veldig på lukter også….er han utredet? Anonymkode: dec85...3aa Han har ikke vært hos audiopedagog, men takk for tips 🙂 Anonymkode: 9bc5d...6dd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en sønn med misofoni knyttet til spiselyder. Han har noen tilleggsutfordringer (skal utredes snart), så mistenker at det er en sammenheng der. Han opplever fellesmåltidene som veldig vanskelige, og løsningen er å høre på musikk mens vi spiser. Dager han er ekstra sliten, er det skikkelig ille. Vi jobber MYE med å gjennomføre måltidene uten total meltdown... Anonymkode: 47576...793 Tar denne anonym: vi må også ha på musikk under måltider, hvis ikke klarer jeg ikke nyte dem. Jeg har ikke gått til utredning for misofoni, men vet jo at jeg har dette. Under møter kan jeg oppleve sterk aversjon og sinne mot kollega om de drikker og jeg hører lyden av at de svelger. Dette er så intens at jeg kan ha problemer med å følge med på møtet fordi kollegaen som drikker kaffen/drikken sin tar så mye fokus fra meg. Mannen min som jeg elsker over alt på jord og er snill med ellers så lenge dagen er lang, har jeg enormt sinne mot når jeg hører ham spise. Om det er andre lyder som «demper» spiselyden hans så er min emosjonelle reaksjon mildere, men på kvelden når ungene har lagt seg og det er stille i huset så setter han seg på et annet rom om han skal spise kveldsmat fordi han vet at jeg sliter sånn med å høre spiselydene (setter han seg ved siden av meg er det jeg som må flytte meg) Jeg skulle ønske jeg ikke hadde det sånn, ser noen her nevner ørepropper, det visste jeg ikke eksisterte, skal definitivt sjekke det ut. Anonymkode: 04dfa...433
Gjest Neocortex Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 (endret) Har det selv. Det er ikke lett. Hard selvdisiplin er det eneste jeg har brukt. Fokusere på å puste et par ganger ekstra og dypt når jeg reagerer, samt være bevisst på at sinnet/irritasjon er en irrasjonell reaksjon. Synes ikke det er du som skal tilpasse deg. Han må lære seg å leve med det. Bare min mening. Forøvrig er det bevist en annerledes reaksjon i pannelappen hos de fleste med denne tilstanden. Dette er et område som kontrollerer følelser. Så reaksjon i seg selv er svært så ekte. Endret 14. april 2022 av Neocortex Info
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 Jeg har misofoni og det er helt jævlig. Jeg prøver å unngå felles pauser på jobb, går ikke på kino, sliter på møter osv om noen tygger tyggis, snuser osv. Det setter en demping på gleder i livet. Misofoni og introvert, for mange er jeg er jeg en sær enstøing. Anonymkode: 8af3a...a76
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 Jeg HATER lyden av slurping og smatting, raping, slimete hosting, kremting og alt som dreier seg om en slimete hals/nese/svelg. Jeg har en venninne som spiser MED ÅPEN munn og lar matsøl forbli rundt munnen i tillegg til at det "piper" og lager lyd fra nesa hennes. Jeg kan ikke spise med henne. Jeg blir irrasjonelt sinna og har lyst til å slå henne ned bare av tanken hvor ille hun er. Ålreit ellers, men kan ikke spise med henne. Anonymkode: 388d6...088 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 Han er en voksen mann? Da må han enten jobbe med seg selv, eller bo alene. Jeg tar gjerne hensyn, dersom personen prøver å utvide grensene sine, eksponere seg for litt ubehag, men dersom de mener at de skal sette standarden for helt normal adferd i et hjem, da er det rett ut, for jeg kommer til å bli mentalt syk av å gå på nåler resten av livet. Anonymkode: 77ad3...76b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tar denne anonym: vi må også ha på musikk under måltider, hvis ikke klarer jeg ikke nyte dem. Jeg har ikke gått til utredning for misofoni, men vet jo at jeg har dette. Under møter kan jeg oppleve sterk aversjon og sinne mot kollega om de drikker og jeg hører lyden av at de svelger. Dette er så intens at jeg kan ha problemer med å følge med på møtet fordi kollegaen som drikker kaffen/drikken sin tar så mye fokus fra meg. Mannen min som jeg elsker over alt på jord og er snill med ellers så lenge dagen er lang, har jeg enormt sinne mot når jeg hører ham spise. Om det er andre lyder som «demper» spiselyden hans så er min emosjonelle reaksjon mildere, men på kvelden når ungene har lagt seg og det er stille i huset så setter han seg på et annet rom om han skal spise kveldsmat fordi han vet at jeg sliter sånn med å høre spiselydene (setter han seg ved siden av meg er det jeg som må flytte meg) Jeg skulle ønske jeg ikke hadde det sånn, ser noen her nevner ørepropper, det visste jeg ikke eksisterte, skal definitivt sjekke det ut. Anonymkode: 04dfa...433 Uff, sånn har jeg det med moren min. Forferdelig glad i henne, men akkurat hennes spiselyder, kremting, o.l. er ille for meg. Anonymkode: a294e...e0b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 Har misofoni knyttet til lyden av tannlegeborr, og må legges i narkose under behandling. Anonymkode: 5b9c9...69b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 Om det er misofoni tviler jeg på, men har noen lyder som jeg finner ekstremt ubehagelige. Grøsser bare ved tanken på dem, og kan bli så frustrert-fortvilet at jeg nesten griner hvis jeg blir utsatt for dem.... Anonymkode: 3c05d...888
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #17 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har misofoni knyttet til lyden av tannlegeborr, og må legges i narkose under behandling. Anonymkode: 5b9c9...69b Det er bare at du assosierer lyden med noe og for noia eller panikk. Misofoni er mye mer,ikke bare en lyd! Anonymkode: 8af3a...a76
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #18 Skrevet 14. april 2022 Spiselyder, pusting, plastikkknitter og noe av det verste er når noen spiller av lyd på mobilen. Mobillyd er så dårlig kvalitet at det skjærer i øret. I tillegg blir jeg så sint mot folk, men klarer å skjule det, kan tenke at folk er så respektløse som lager så mye unødvendig lyd. Jeg kan feks ikke bo i leilighet, å høre naboen sin tv, prate, bevege seg er tortur. Anonymkode: 8af3a...a76
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #19 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis jeg åpner en pose av papir eller plast som lager lyd f.eks potetgull, og sitter i sofaen og tar jevnt over av posen, Hvorfor kan du ikke helle i en skål? Anonymkode: e514b...b25 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #20 Skrevet 14. april 2022 For meg er pusting, slafsing og bråkete tygging så ille at jeg må forlate rommet. På flyet låser jeg meg inne på do eller ber om et nytt sete. Det er ikke bare å skjerpe seg, da hadde jeg gjort det for lenge siden. Anonymkode: a9de0...8c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå