AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Min gammel tante( mamma sin tante) har en fostersønn. Han har ingen familie utenom meg og mine søskenbarn. Han er gammel nå og jeg begynte å tenke på hvem som arver han når han ikke har kone, foreldre, søsken eller barn. Jeg er ikke ute etter arv, men litt nysgjerrig på hvordan loven er Anonymkode: cc256...c74
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Har han ingen biologiske slektninger? Anonymkode: 0b972...649
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Om han ikke har skrevet testamente tror jeg staten vil prøve å finne biologiske slektninger. Men dette har jeg bare ut fra et dansk tv-program jeg så. Anonymkode: 28f14...f28
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min gammel tante( mamma sin tante) har en fostersønn. Han har ingen familie utenom meg og mine søskenbarn. Han er gammel nå og jeg begynte å tenke på hvem som arver han når han ikke har kone, foreldre, søsken eller barn. Jeg er ikke ute etter arv, men litt nysgjerrig på hvordan loven er Anonymkode: cc256...c74 Hvis de ikke finner biologiske slektninger vil arven gå til staten. Dere har ingen arverett, å være fosterbarn gir ingen juridisk forbindelse mtp familie. Da måtte han ha vært adoptert. Anonymkode: e277f...cc0 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har han ingen biologiske slektninger? Anonymkode: 0b972...649 Ikke som jeg vet. Ingen som han har hatt kontakt med i allefall Anonymkode: cc256...c74
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Arveloven: § 76.Fordeling av formuen når den avdøde ikke har arvinger Hvis den avdøde ikke har arvinger etter loven eller etter testament, skal nettoformuen gå til frivillig virksomhet til fordel for barn og unge. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om ordningen med fordeling av formuen til slik virksomhet. I særlige tilfeller kan departementet etter søknad bestemme at hele eller deler av formuen skal gå til slektninger eller andre som har stått den avdøde nær. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om slik fordeling av formuen. Anonymkode: 076e3...e72 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Umulig å si hvem han arver, men du spør kanskje egentlig om hvem som arver ham? Anonymkode: 58c02...fff 5 1 2
Tjueto Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg begynte å tenke på hvem som arver han når han ikke har kone, foreldre, søsken eller barn. Anonymkode: cc256...c74 Hvis han ikke har skrevet testament, og han ikke har etterkommere, og foreldrene hans er døde, og de heller ikke har andre etterkommere enn ham, så arver besteforeldrenes etterkommere, dog ikke fjernere enn fettere og kusiner. Dette står i arvelova § 6. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke som jeg vet. Ingen som han har hatt kontakt med i allefall Anonymkode: cc256...c74 Slektninger har arverett selv om de ikke har hatt kontakt. Det går et godt stykke ut i slekta også, se linkene andre har delt. Anonymkode: ceae6...705
Million Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 (endret) Han kan ha flere biologiske slektninger, selv om han aldri har hatt kontakt med dem. Han kan ha søsken i live, barn som er født av hans foreldre før eller etter ham selv, som han kanskje ikke en gang vet om. Foreldre og søsken har arverett etter ham, og et sted der ute finnes det biologiske slektninger, antageligvis. Med mindre han er enebarn og foreldrene er døde. Da vet jeg ikke hvor langt arveretten strekker seg ut i slekten. Det er ingen som har arverett etter ham på din og din tantes side, for fosterforeldre og fosterbarn har ikke arverett. Man må være adoptert for å ha det. Endret 14. april 2022 av Million
Hedda-78 Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 Fosterfamilie har ikke arverett. Ikke fosterbarn, ikke fosterforeldre, og ikke fostertanter heller. Det er godt mulig han har bilogogiske fettere/kusiner selv om han ikke vet om det selv. Hvis det ikke finnes biologisk familie, og han ikke har skrevet testament heller, tilfaller arven staten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå