AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Eg synes det er urimelig at folk som bor i de store byene har bygd seg opp millionformuer på bolig medan de som bor på mindre plasser ofte kun har økt verdi med et par 100000. Videre har en på landsbygden store bil/bensinutgifter til både arbeid og barns fritidsaktiviteter da det oftest ikke finnes brukende alternativ? Hva tenker dere? Synes og det er urimelig å klage på høye boligpriser når en raskt har bygd seg opp en bolig en kan låne på. Egs kjøpt for 1,5 mil for 20 år siden og nå verdt 7-8. De har mulighet for å kjøpe hytte etc, noe som mangen andre ikke vil kunne gjøre som bor andre plasser. Anonymkode: 40db5...6cd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Og poenget er? Man velger jo selv hvor en vil bo. Det vil alltid være ulik attraktivitet og dermed boligpriser på ulike steder. Anonymkode: 70813...6b4 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Jeg skjønner ikke logikken i hi. De som har kjøpt billige boliger kan jo kjøpe hytte fordi de aldri har hatt boliglån på samme størrelse som de som har kjøpt bolig i Oslo. Anonymkode: 3af07...9aa 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Regner med du også synes det er urimelig at jeg måtte betale 4,1 millioner kroner for en 2-roms på under 40 kvadrat i Oslo, mens søsteren min som fremdeles bor der vi vokste opp fikk kjøpt seg en enebolig på 200 kvadrat til litt over halve prisen? (Selv synes jeg ikke det er urimelig. Man velger selv hvor man vil bo.) Anonymkode: c2d4a...64e 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Hahaa herregud... Urimelig at det er høyere prisvekst i byen enn i gikk og at du velger å bruke mer penger på bil. KG slutter aldri å levere! Anonymkode: 3c2cf...550
Boetica Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Siden det er markedet som bestemmer boligprisene, blir det en meningsløs diskusjon. Hva mener du er løsningen da? Offentlig regulering av boligmarkedet?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #7 Skrevet 15. april 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Eg synes det er urimelig at folk som bor i de store byene har bygd seg opp millionformuer på bolig medan de som bor på mindre plasser ofte kun har økt verdi med et par 100000. Videre har en på landsbygden store bil/bensinutgifter til både arbeid og barns fritidsaktiviteter da det oftest ikke finnes brukende alternativ? Hva tenker dere? Synes og det er urimelig å klage på høye boligpriser når en raskt har bygd seg opp en bolig en kan låne på. Egs kjøpt for 1,5 mil for 20 år siden og nå verdt 7-8. De har mulighet for å kjøpe hytte etc, noe som mangen andre ikke vil kunne gjøre som bor andre plasser. Anonymkode: 40db5...6cd Ingen som tvinger folk til å bo på landsbygda, på samme måte som ingen tvinger noen til å bo i byen Anonymkode: be5d7...d79
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #8 Skrevet 15. april 2022 Dette er typisk "Jeg er ikke min skyld" tankegang. Det er urettferdig at andre som har jobbet for det, tatt andre valg enn meg, tatt større sjanser enn meg får mer igjen enn meg. Jeg vil ha det samme, men uten å gjøre for mye for det. Jeg er drittlei dette snakket, som særlig SP folk står for, om høye transportpriser i distriktene. Gratis ferger, økt pendlerfradrag, de nordligste fylkene slipper både elavgift og moms på strøm (og det til tross for at de betaler rekordlavt for strømmen). Faktisk.no burde undersøkt om dette SV, SP og Rødt mantraet om at det er så ille å bo i distriktene faktisk stemmer. Anonymkode: 102e8...545 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #9 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 9.08): Eg synes det er urimelig at folk som bor i de store byene har bygd seg opp millionformuer på bolig medan de som bor på mindre plasser ofte kun har økt verdi med et par 100000. Videre har en på landsbygden store bil/bensinutgifter til både arbeid og barns fritidsaktiviteter da det oftest ikke finnes brukende alternativ? Hva tenker dere? Synes og det er urimelig å klage på høye boligpriser når en raskt har bygd seg opp en bolig en kan låne på. Egs kjøpt for 1,5 mil for 20 år siden og nå verdt 7-8. De har mulighet for å kjøpe hytte etc, noe som mangen andre ikke vil kunne gjøre som bor andre plasser. Anonymkode: 40db5...6cd Bildiskusjonen blir ikke et argument her. Bil er forferdelig dyrt i Norge, uansett hvor du bor. Mange i Oslo trenger også bil, og det er blitt klin umulig. Nå er byen stadig mer okkupert av unge innflyttere som stemmer MDG, og alle vi som trenger bil blir skviset ut. Det er umulig å kjøre noe sted lenger, og parkeringsplassene forsvinner én etter én. Skal du ha medfølgende P-plass eller garasje til en leilighet i byen, må du regne med å legge på 1,5 mill for den alene. Så jeg har ikke symptati her. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har ingen tilhørighet noe annet sted, så det er det eneste stedet det er naturlig for meg å bo. Det er blitt dyrt og upraktisk for meg å bo her også etterhvert, fordi såpass mange utenbysfra også vil bo her. Anonymkode: cafef...908
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bildiskusjonen blir ikke et argument her. Bil er forferdelig dyrt i Norge, uansett hvor du bor. Mange i Oslo trenger også bil, og det er blitt klin umulig. Nå er byen stadig mer okkupert av unge innflyttere som stemmer MDG, og alle vi som trenger bil blir skviset ut. Det er umulig å kjøre noe sted lenger, og parkeringsplassene forsvinner én etter én. Skal du ha medfølgende P-plass eller garasje til en leilighet i byen, må du regne med å legge på 1,5 mill for den alene. Så jeg har ikke symptati her. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har ingen tilhørighet noe annet sted, så det er det eneste stedet det er naturlig for meg å bo. Det er blitt dyrt og upraktisk for meg å bo her også etterhvert, fordi såpass mange utenbysfra også vil bo her. Anonymkode: cafef...908 Bil er relevant, fordi det mange steder på bygda faktisk er helt umulig å leve uten bil, for da kommer man seg ikke engang på butikken. Det er helt vanlig mange steder at det går én buss - i uka! Det er noe annet enn at man «trenger» bil i Oslo fordi det går litt fortere å komme seg fra A til B, og det er ti minutter å gå til bussholdeplassen og så må man bytte buss også. Man vet ikke hvordan det er før man har levd helt uten andre alternativer enn bil. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg skjønner ikke logikken i hi. De som har kjøpt billige boliger kan jo kjøpe hytte fordi de aldri har hatt boliglån på samme størrelse som de som har kjøpt bolig i Oslo. Anonymkode: 3af07...9aa Logikken er at verdiøkningen i Oslo - og at man kan kjøpe seg oppover i markedet pga den - gjør at man akkumulerer store verdier. Når det er sagt, det er jo sånn det er. Jeg ser ikke hva som kunne gjort annerledes, og det er også noe man vet om når man kjøper. Høy etterspørsel = høy pris. Jeg bor selv i en liten by, og ja - vårt hus har gått opp i verdi i løpet av de ti årene vi har eid det. Det har gått opp ca en million kroner. Men vi har brukt nær samme sum i vedlikehold og mindre oppgraderinger (vi har ikke tatt bad, kjøkken eller andre ting, kun mindre endringer). Til sammenligning bor min søster i Oslo, og hun tjente 1 million på bare to år da hun solgte sin leilighet, og hadde da bare brukt penger på litt maling + 30k til elektriker. Jeg har også en god venninne som bor i en annen stor by, og de totalrenoverer en tomannsbolig. Det blir dyrt, men det er penger det lønner seg å spytte inn, for de får mer tilbake i form av verdiøkning enn det de betaler. Slik er det ikke her vi bor - vi går i minus når vi renoverer. For det er akkurat like dyrt for oss i kroner og øre å pusse opp, men det endrer i liten grad verdien av huset. Til alt overmål er hun misunnelig for at vi har hytte, og klager over at de ikke har råd til det - det er da her snakk om en hytte til 600k uten strøm, vei og vann (som dessuten har vært et pengesluk uten like, og de pengene får vi aldri igjen hvis vi selger!), og det hadde de helt fint hatt råd til hvis de hadde prioritert hytte over to nye bad. Når vi går av med pensjon, vil min søster og min venninne begge ha MYE høyere formue enn det jeg vil ha. Det vet jeg, det vet de, og det visste vi da vi valgte å bo der vi bor. Vi har mer tilgjengelige midler hver måned siden vi har mindre lån - og for å kompensere for lavere verdiøkning på huset, investerer vi i fond, aksjer og krypto. Vi må ha to biler for at hverdagen skal gå rundt (pendler, barn, ikke kollektivtilbud der er mulig å bruke fordi det er så dårlig/går sjelden og tar så lang tid), og bil penger ut av vinduet. Min søster trenger ikke bil, min venninne trenger kun én. De kan bruke pengene på boliglån = en investering, i stedet for å betale for biler = alltid et pengesluk, uansett. Men - mitt valg, deres valg. Jeg synes ikke veldig synd på folk i Oslo som eier leilighet og som klager over at de ikke har råd til flere soverom eller en hageflekk. Men jeg synes synd på dem som aldri har en sjanse til å komme seg inn på boligmarkedet (og de burde flytte, hvis det å eie er viktig for dem, selv om de har vokst opp i Oslo, for det er ikke en menneskerett å bo i Oslo). Og folk som kjøper bolig i billigere deler av landet bør være bevisste på at pengene som ikke må gå til boliglån ikke bare forsvinner i det store sluket, men at de bruker dem godt. Det jeg ser her, er at eneboliger (i alle fall litt eldre og ikke godt vedlikeholdte eneboliger = typisk eid av eldre) koster langt mindre enn en nyere treroms leilighet her. Dvs at mange eldre blir «fanget» i en enebolig de ikke lengre klarer å ta skikkelig vare på, siden de ikke har mulighet til å kjøpe leilighet (de får ikke lån pga lav inntekt). Det er i seg selv en god grunn til å spare på andre måter enn kun nedbetaling av lån. Anonymkode: fdb16...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå