AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Jeg søkte nå om flexilån i 25 år. Om 25 år er jeg ca 75 år. Jeg har noen millioner i egenkapital i hus og hytte. Betaler jevnlig inn, men vet jeg skal etterhvert gjøre større oppgradering av hus og hytte. Må lånet mitt være i 0 når jeg er 75 år eller kan jeg feks fortsatt få flexilån feks på 1 mill og bare betale inn renter videre? Egenkapitalen min er pr nå ca 8-9 mill. Så om jeg dør i alder av 90 og fortsatt er i gjeld, så vil jo banken ha sikkerhet i min egenkapital da? Anonymkode: 1e964...5f8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg søkte nå om flexilån i 25 år. Om 25 år er jeg ca 75 år. Jeg har noen millioner i egenkapital i hus og hytte. Betaler jevnlig inn, men vet jeg skal etterhvert gjøre større oppgradering av hus og hytte. Må lånet mitt være i 0 når jeg er 75 år eller kan jeg feks fortsatt få flexilån feks på 1 mill og bare betale inn renter videre? Egenkapitalen min er pr nå ca 8-9 mill. Så om jeg dør i alder av 90 og fortsatt er i gjeld, så vil jo banken ha sikkerhet i min egenkapital da? Anonymkode: 1e964...5f8 Krav for flexilån/rammelån er strammet inn og da spesielt mtp alder. I banken jeg jobber tilbyr vi ikke flexilån over 25 år, det innvilges for 10 år av gangen. Når du tipper 60-65 vil det kun innvilges fra 3-5 år i gangen og situasjonen må vurderes på nytt når du søker om flexilån på nytt. Da vil det såklart spesielt vurderes opp mot belåning og egenkapital. Du får jo uansettikke flexilån hvis du belåner mer enn 60% av boligens verdi. Hvis forskriften endres i mellomtiden eller du blåner deg opp til pipa mtp betjeningspanel vil du ikke få innvilget ny periode, og pensjoenvil jo synke med årene. Sånn sett så skyter du deg litt i foten fordi du potensielt setter deg selv i en situasjon hvor du ender opp med å betale fullt lån på slutten hvor du også har lavere inntekt. Anonymkode: 6fa4a...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Krav for flexilån/rammelån er strammet inn og da spesielt mtp alder. I banken jeg jobber tilbyr vi ikke flexilån over 25 år, det innvilges for 10 år av gangen. Når du tipper 60-65 vil det kun innvilges fra 3-5 år i gangen og situasjonen må vurderes på nytt når du søker om flexilån på nytt. Da vil det såklart spesielt vurderes opp mot belåning og egenkapital. Du får jo uansettikke flexilån hvis du belåner mer enn 60% av boligens verdi. Hvis forskriften endres i mellomtiden eller du blåner deg opp til pipa mtp betjeningspanel vil du ikke få innvilget ny periode, og pensjoenvil jo synke med årene. Sånn sett så skyter du deg litt i foten fordi du potensielt setter deg selv i en situasjon hvor du ender opp med å betale fullt lån på slutten hvor du også har lavere inntekt. Anonymkode: 6fa4a...cf9 Betjeningsevne, ikke betjeningspanel 🙃 Anonymkode: 6fa4a...cf9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 10.20): Krav for flexilån/rammelån er strammet inn og da spesielt mtp alder. I banken jeg jobber tilbyr vi ikke flexilån over 25 år, det innvilges for 10 år av gangen. Når du tipper 60-65 vil det kun innvilges fra 3-5 år i gangen og situasjonen må vurderes på nytt når du søker om flexilån på nytt. Da vil det såklart spesielt vurderes opp mot belåning og egenkapital. Du får jo uansettikke flexilån hvis du belåner mer enn 60% av boligens verdi. Hvis forskriften endres i mellomtiden eller du blåner deg opp til pipa mtp betjeningspanel vil du ikke få innvilget ny periode, og pensjoenvil jo synke med årene. Sånn sett så skyter du deg litt i foten fordi du potensielt setter deg selv i en situasjon hvor du ender opp med å betale fullt lån på slutten hvor du også har lavere inntekt. Anonymkode: 6fa4a...cf9 Jeg har allerede fått innvilget flexilån i 25 år. Da er jeg ca 75 år gammel når den er ferdig, da jeg er 50 nå. Det jeg snakker om er et å få et flexilån på 1 mill om 25 år, når egenkapital pr i dag er på 8-9 mill, og antar den egenkapitalen har steget i løpet av 25 år. Jeg har pr. i dag 1.7 mill i lån og egenkapital i boliger på 8-9 mill pr. dags dato, så jeg snakker ikke om å belåne over pipa, men planlegger fremover for utbedring og vedlikehold av eiendomasse. Ts Anonymkode: 1e964...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 Det er ingen grunn til å ikke få fornyet fleksilån i hele livsløpet. Skal man ha ramme/fleksilån så kreves det normalt særlig god sikkerhet, så du kan fint forlate dette livet av alderdom med et høyt lån da dette vil dekkes av dødsboet gjennom pantet som lånet er sikret av. Grunnen til at rammelånet har fornying er nettopp å verifisere sikkerheten som ligg til grunn. Anonymkode: f1a66...36b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå