Gå til innhold

Urter og bananfluer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bruker mye urter i matlagingen, hvor har dere urteplantene? Hvordan får dere butikkurtene til å overleve? Og hvordan hanskes dere med alle bananfluene?😅

Anonymkode: 7b7a6...5a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke bananfluer som går på urter (eller andre stueplanter) det er hærmygg.

https://forskning.no/insekter-mygg-nibio/dette-kan-du-gjore-nar-en-haer-av-mygg-tar-over-hjemmet/1771726

Anonymkode: 825f7...529

Hærmygg er lett å bli kvitt, stikk 2-4 ubrukte fyrstikker ned i jorda. Jeg husker aldri om det røde skal være opp eller ned, så jeg setter halvparten hver vei.

Anonymkode: b413c...40f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hærmygg er lett å bli kvitt, stikk 2-4 ubrukte fyrstikker ned i jorda. Jeg husker aldri om det røde skal være opp eller ned, så jeg setter halvparten hver vei.

Det røde skal være ned i jorda ;)

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Takk :)

Skrevet

Det viktigste er at de får mye lys, og at du holder de unna trekkfulle vinduskarmer da det fortsatt er ganske kaldt om natten. De burde vannes om morgenen, alltid fra undersiden slik at du unngår at jorden på toppen blir for fuktig, da det kan føre til muggdannelse i tillegg til flere fluer. Butikkurter, enten de kjøpes på rema eller plantasjen, er også plantet for tett, så det kan lønne seg å dra ut noen stilker med roten for å gi de andre mer plass. Urter trives også aller best når du bruker av dem jevnlig, slik at de ikke vokser seg for tette.

Jeg har et sånt brett oppå kjøleskapet: 

1610326162_Skjermbilde2022-04-14kl_08_28_47.png.c33ccbdfc8c40bd8b9182ae03865114b.png

Urtene mine pleier å overleve til de blir brukt opp, med mindre de blir utsatt for trekk. Kjøpte en basilikum her forleden dag på Coop, som de av alle ting hadde satt inn i kjøleskapet i butikken...  Den var selvsagt helt død dagen etter, de tåler ikke trekk eller kulde i det hele tatt. Dummeste jeg har sett, og jeg burde vel egentlig sagt ifra til dem om at dette ikke var en egnet måte å oppbevare basilikum på.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Funker det virkelig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brunhilde skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Funker det virkelig?

Det er ikke svovel i fyrstikkene lengre, så det fungerer ikke!

Prøv heller med kanel i jorden, hærmyggen liker ikke kanel!

Anonymkode: 0e4a1...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Banan fluer kverkes med å vanne med vann med en spiseskje salmiakk per liter vann. 

Hærmygg er vanskeligere å få bort. Tørk ut plantene mest mulig, vann kun nedenfra. Og plasser ut masse masse klisterfeller. 

Anonymkode: 89e9e...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Fyrstikk trikset er fantastisk om du har gamle fyrstikker med svovel, men nye fyrstikker har ikke dette. Jeg setter fram et lite glass med eddik, med litt zalo på toppen for å skape et «lokk» dette fanger de fleste :) 

Anonymkode: 4dad3...e15

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fyrstikk trikset er fantastisk om du har gamle fyrstikker med svovel, men nye fyrstikker har ikke dette. Jeg setter fram et lite glass med eddik, med litt zalo på toppen for å skape et «lokk» dette fanger de fleste :) 

Anonymkode: 4dad3...e15

Det fanger bananfluer, ja, men ikke hærmygg, dessverre.

Skrevet (endret)

Når det gjelder hærmyggen, så er det klisterfeller og vanning fra undersiden som gjelder. Eller så finnes du mye ved å google, det finnes flere måter. Men jeg har god erfaring med nevnte måter. Og rense kjøkkenavløpet jevnlig.

Endret av Cordelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...