Gå til innhold

Masete kattemor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Min katt (1,5 år) fødte for en uke siden 3 unger, alt har virket veldig bra, frem til i dag. Skal ringe dyrlege i morgen, men vil bare høre her og håper noen kan gi meg ro for natten🙇‍♀️

mor har i kveld murra og murra på oss, og så fort jeg har gått inn på til hun og unger, så koser hun - murrer, går i fra ungene eller legger seg ned hos de igjen og mjauer mens de dier. Hun har også flyttet ungene under sofaen noen ganger på morgningen, jeg flyttet de tilbake til førekassen da de blir liggende rett på gulvet, men hun flyttet nå akkurat den ene og ligger med den under sofaen. Klokken er 04 og jeg må sove, så prøver å fortelle meg selv at hun henter de andre etterhvert. Hun er på med engang de mjauer. Men er dette normal oppførsel? Nå som jeg har lagt meg med lukket dør har hu slutta og rope på meg. 

hilsen desperat førstegangs kattekull. 

Anonymkode: 5fef8...103

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synd du ikke sporte om råd litt før så kunne jeg rådet deg til å kastrere katten din. 

Anonymkode: 6004a...232

• Liker 6
Skrevet

Blir litt stresset av å lese at kattungene ligger rett på gulvet. Kattunger klarer ikke å regulere sin egen kroppstemperatur når de er så små. Kontakt veterinær du, da får du svar på alt du lurer på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå til dyrlege og bestill kastrering samtidig. 

Anonymkode: 88b5f...ac4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Var det en eneste av dere som klarte å svare på det jeg lurte på? 

- Ja jeg ble også stresset av at de skulle ligge på hardt gulv, nå har vi sammen funnet ett sted kassen fungerer.

- Ja jeg skal STERILISERE katten min - og hvis du ikke vet hva det rette begrepet for hunnkatt er engang så vær så snill 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

- Ja jeg ble også stresset av at de skulle ligge på hardt gulv, nå har vi sammen funnet ett sted kassen fungerer.

- Ja jeg skal STERILISERE katten min - og hvis du ikke vet hva det rette begrepet for hunnkatt er engang så vær så snill 🙂

Det rette begrepet er kastrere for katter av begge kjønn, bare mange som bruker det feil. 

Men kan du prøve å bare la mor bestemme hvor hun vil ha ungene? Bare legg noe under når du ser hvor hun har lagt dem. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bekymret fordi jeg er veldig glad i katter/kattunger. Får håpe det ordnet seg da 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å hjelpes…

Hun er sikkert i «heat» igjen(aner ikke hva det heter på norsk). Det vil gi seg når du har KASTRERT henne. 

Anonymkode: 59392...667

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å hjelpes…

Hun er sikkert i «heat» igjen(aner ikke hva det heter på norsk). Det vil gi seg når du har KASTRERT henne. 

Anonymkode: 59392...667

Løpetid

Anonymkode: 825cf...6be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dritflaut. Viser jo at du er en totalt uviten katteeier. 

Anonymkode: 88b5f...ac4

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er du som bruker begrepet feil. Sterilisering medfører bare at egglederne kuttes, men eggstokker og eggledere og livmor blir værende i kroppen til katten. Dette medfører at katten fremdeles produserer kjønnshormoner og får løpetid og oppførselen deretter, men den kan bare ikke bli gravid. Men alle som har hunnkatt, vet at de kan være et mareritt å ha i hus med sin skriking og jamring når de har løpetid.

Derfor kastrerer man hunnkatter også. Kastrering innebærer operasjon, de åpner buken og de reproduktive organene, livmor og eggstokker tas helt ut og fjernes helt fra katten, og så sys såret igjen. Hos hannkatter fjerner man testiklene fysisk ved kastrering.

Kastrering innebærer altså at kroppsdeler fjernes helt, men sterilisering innebærer kun kutting av eggledere eller sædledere. Når eggstokker og testikler blir værende, får hormonene fremdeles boltre seg fritt og katten oppfører seg som om den kan forplante seg fremdeles.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper at det ordnet seg. Håper du sørger for at det ikke blir flere kattunger. Er ikke for å være ufin slik at det er sagt. 

Anonymkode: d7b21...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du bør lese deg litt opp.

Spesielt fordi du har tatt på deg ansvaret for dyr, og i tillegg har du medvirket til at katten din har fått unger. 

Man STERILISERER ikke lenger. Det var før i tiden. Man KASTRERER. Velkommen til 2022. 

Anonymkode: b621b...a30

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kattunger fryser ikke ihjel av å ligge på gulvet i stuen.

Katten vår fødte i februar under terrassen inni skumgummi puter, og det gikk noen dager før vi fant henne og ungene og de var i fin form.

Jeg vet ikke hvorfor kattemoren maser sånn, men det kan sikkert dyrlegen fortelle deg.

Hvis du ikke ønsker at hun skal flytte ungene ut på gulvet, får du svelge døren til rommet der fødekassen er.

Dyrleger ønsker ikke å kastrere katter før ungene er leveringsklare, og det er rundt uke 12.

Lykke til😻

Anonymkode: dd1ac...661

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kattunger fryser ikke ihjel av å ligge på gulvet i stuen.

Katten vår fødte i februar under terrassen inni skumgummi puter, og det gikk noen dager før vi fant henne og ungene og de var i fin form.

Jeg vet ikke hvorfor kattemoren maser sånn, men det kan sikkert dyrlegen fortelle deg.

Hvis du ikke ønsker at hun skal flytte ungene ut på gulvet, får du svelge døren til rommet der fødekassen er.

Dyrleger ønsker ikke å kastrere katter før ungene er leveringsklare, og det er rundt uke 12.

Lykke til😻

Ikke svelge men stenge

AnonymBruker
Skrevet

Må bare beklage at jeg var kvass mot dere som svarte, men jeg var sykt stressa og ble bare skikkelig oppgitt over at det ikke gikk an å svare på det jeg lurte på - kunne gjerne slengt på andre tips ITILLEGG. Men ja! 

Det har heldigvis gått helt fint, flyttet fødekassen til der hun la de, og nå har hun slått seg til ro heldigvis! Hun skal selvsagt kastreres så fort katteungene er ute av hus, og mtp at noen andre må flytte inn her de to siste ukene (da de er 10 uker) siden vi har fått ferie i gave, skal jeg høøøre med dyrlege om det er mulig å få en p-sprøyte for de 14 dagene, for så å gjøre det så fort vi er hjemme igjen :-) Skal også rådføre meg med dyrlege før hun isåfall får begynne å gå ut, på prevensjon.

Jeg hadde også snakket med dyrlege før (og etter) jeg skrev innlegg her, jeg er tro det eller ei - kanskje den mest overbeskyttende katteeieren som er(flaut) og ringt ned dyrlegen dag som natt siden de kom til. Men hadde selvsagt ikke trengt å være så rask i avtrekkeren, jeg var bare ganske sliten og hysterisk Men takk for alle svar!:-) Ene åpnet øynene i dag, så veldig spennende altså❤️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare beklage at jeg var kvass mot dere som svarte, men jeg var sykt stressa og ble bare skikkelig oppgitt over at det ikke gikk an å svare på det jeg lurte på - kunne gjerne slengt på andre tips ITILLEGG. Men ja! 

Det har heldigvis gått helt fint, flyttet fødekassen til der hun la de, og nå har hun slått seg til ro heldigvis! Hun skal selvsagt kastreres så fort katteungene er ute av hus, og mtp at noen andre må flytte inn her de to siste ukene (da de er 10 uker) siden vi har fått ferie i gave, skal jeg høøøre med dyrlege om det er mulig å få en p-sprøyte for de 14 dagene, for så å gjøre det så fort vi er hjemme igjen 🙂 Skal også rådføre meg med dyrlege før hun isåfall får begynne å gå ut, på prevensjon.

Jeg hadde også snakket med dyrlege før (og etter) jeg skrev innlegg her, jeg er tro det eller ei - kanskje den mest overbeskyttende katteeieren som er(flaut) og ringt ned dyrlegen dag som natt siden de kom til. Men hadde selvsagt ikke trengt å være så rask i avtrekkeren, jeg var bare ganske sliten og hysterisk Men takk for alle svar!:-) Ene åpnet øynene i dag, så veldig spennende altså❤️

Jeg skrev den første kommentaren om kastrering og den var ikke noe hyggelig og jeg pleier egentlig å være ganske hyggelig og forklare godt, men når man nesten daglig ser innlegg på facebook/kvinneguiden/over alt så blir man til slutt bare så lei og oppgitt over å måtte si det samme om og om igjen. Det er så opplyst om hvorfor man ikke bør få kull på katten og hvorfor det er viktig å kastrere så fort som mulig pga helsen, så da blir man litt sånn æææhhhhhrrrrrr!!!! Blir også oppgitt over at det er så mange som tror at hunnkatten må ha et kull før kastrering for det forebygger kreft, når det i realiteten bare gjør risikoen høyere.

Grunnen til at folk reagerer på at katten har fått kull er jo fordi at vi har så mange hjemløse katter her, så når man får et kull, si 5 stk, så er det 5 kattunger som trenger hjem, det vil si at det er 5 hjemløse katter som ikke får et hjem, så har dyrebeskyttelsen ikke plass til å ta inn flere så da er det 5 katter ute som ikke blir fanget inn. Så når du avler et kull på 5 så er det i realiteten 10 katter som blir påvirket av valget ditt, alt ifra sykdom til død. Man kan jo gjerne diskutere på at de 5 ikke hadde valgt å adoptere gjennom dyrebeskyttelsen uansett, men de fleste ville gjort det hvis det var det eneste valget, og mange sier ja men «vi vil ha kattunge, ikke en 8 år gammel redd katt fra dyrebeskyttelsen» men dyrebeskyttelsen er stappet full med gravide katter hver eneste sommer, og det er ikke et problem å få kattunge derfra hvis man følger med og tar kontakt. Så er det mange fordeler med voksen katt som jeg synes flere burde sette seg inn i. 

Så har man det faktum at både løpetid er ganske stressende og plagsomt for hunnkatten, det å gå gravid og føde er også en påkjenning og det kan oppstå komplikasjoner. Den viktigste grunnen til at jeg aldri ville hatt kull på katten min er at jo flere løpetider hunnen har og jo lengre man venter med å kastrere jo større risiko er det for forskjellige krefter og sykdommer, faktisk hvis man kastrerer før første løpetid så eliminerer man faren for en eller annen kreft type helt. 

https://vcahospitals.com/know-your-pet/spaying-in-cats

https://dnnt.no/kastrering-sterilisering/

Du nevner p-sprøyte. P-piller og p-sprøyte er jo forbundet med en betydelig økning i faren for kreft. Det sies at det går fint hvis de bare går på det en liten periode men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen da jeg tviler på at forskningen er tilstrekkelig der og man tar jo uansett en sjanse. P-sprøyte varer jo også i 5 mnd. Så uansett blir det jo en lengre periode på et stoff som ikke er bra for katten. Da ville jeg heller holdt hun inne den perioden, det kan uansett være greit da sjansen for at katter stikker av er større når de blir passet. Så er det jo greit å holde kattemor inne til kattungene er 12 uker i tilfelle hun blir påkjørt eller lignende, kattene klarer seg selv når de er 10-12 uker men det er fortsatt viktig utvikling som kattemor hjelper til med. 
https://www.anicura.no/tjenester/p-piller-til-katt/ 
https://dyreliv.no/katt/p-piller-til-katt/
https://www.vetvakt.no/sporsmal-og-svar/sporsmal-om-katt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og som en her skrev, kitten lady dekker det meste, det finnes og mange fine artikler om kattenes utvikling. Breedersofcats på snapchat er en snap for oppdrettere som har god erfaring med fødsler og kull så hvis man lurer på noe kan man spørre der. Når det kommer til katter generelt er jackson galaxy og pam johnson bennett veldig gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...