AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #81 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det forundrer meg i grunn hvor "store" disse påskeferiene er. En uke på hotell, badeland, klatrepark? Det har ikke vi råd til, og vi har alminnelig god råd. Vi har ikke mulighet til en uke på hotell i påsken. Da skal det i så fall være et veldig billig hotell. Jeg skjønner at det er familier som ikke har råd til ferie i løpet av året, men påske? Når ble påskeferie en ting man måtte ha for å ikke skille seg ut? Vi har ikke råd til påskeferie, men jeg ser ikke helt at det er noe som gjør at vi skiller oss ut? Påskeferien er tre dager ekstra.. Klart, vi kunne fått til en ukes påskeferie om vi prioriterte annerledes. Lot vær å betale noen strømregninger kanskje.. Anonymkode: da774...ee7 Ja, la oss bare si det som det er. Klasseforskjellene når det gjelder ferier for folk i Norge er ganske store! Jeg har ikke råd til hytte. Jeg kan ikke ta med tre barn på utenlandstur i påsken. Man kan ikke unnlate å betale for strømmen. Regningen for strømmen til vår bolig for mars (etter fratrekk av kompensasjon) kom på over 6000 kroner. Det merkes når jeg har husutgifter på 14000 og har litt over 30000 utbetalt i lønn etter skatt per måned. Lavvo ble derfor alternativet, og faktisk ganske vellykket. Men Spania hadde selvsagt vært å foretrekke. Anonymkode: 15ffd...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #82 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Og da kan de skylde seg selv for sine dårlige valg og drite i å tigge og heller gjøre noe for å bedre økonomien 🙂 Anonymkode: 40bf0...a2a Denne kommentaren synes jeg faktisk er litt overflatisk. Anonymkode: 15ffd...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #83 Del Skrevet 17. april 2022 Vi har nå hatt hjemmepåske som vanlig, og jeg fatter ikke at noen kan se på det som ferie!!! Det er jo bare mas, kaos, vasking, rydding, krangling og kaos... Jeg gleder meg til hverdagen igjen. Det er virkelig ikke ferie å surre rundt i skauen med grinete unger, Det er ikke noe å finne på hjemme, for alle vennene er jo bortreist, og alle mammas forsøk på å gjøre noe hyggelig, ender opp i masse rot, unger som ikke gidder mer og går på rommet med en skjerm. Jeg gruer meg allerede til neste ferie.... Anonymkode: ce760...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 17. april 2022 #84 Del Skrevet 17. april 2022 Synes ferier bare et stress, er heller hjemme. Var på ferie i 2008, bare stress og varmt som faen, tortur 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #85 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har nå hatt hjemmepåske som vanlig, og jeg fatter ikke at noen kan se på det som ferie!!! Det er jo bare mas, kaos, vasking, rydding, krangling og kaos... Jeg gleder meg til hverdagen igjen. Det er virkelig ikke ferie å surre rundt i skauen med grinete unger, Det er ikke noe å finne på hjemme, for alle vennene er jo bortreist, og alle mammas forsøk på å gjøre noe hyggelig, ender opp i masse rot, unger som ikke gidder mer og går på rommet med en skjerm. Jeg gruer meg allerede til neste ferie.... Anonymkode: ce760...9a6 Fordi mange av de som svarer i denne tråden er enslige eller barnløse. Da er det ikke problem å tusle i skogen eller ta en kaffe på kafe. Den eneste de skuffer, er eventuelt en selv. Anonymkode: 15af5...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #86 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har nå hatt hjemmepåske som vanlig, og jeg fatter ikke at noen kan se på det som ferie!!! Det er jo bare mas, kaos, vasking, rydding, krangling og kaos... Jeg gleder meg til hverdagen igjen. Det er virkelig ikke ferie å surre rundt i skauen med grinete unger, Det er ikke noe å finne på hjemme, for alle vennene er jo bortreist, og alle mammas forsøk på å gjøre noe hyggelig, ender opp i masse rot, unger som ikke gidder mer og går på rommet med en skjerm. Jeg gruer meg allerede til neste ferie.... Anonymkode: ce760...9a6 Enig! Ferie hjemme er gørrkjedelig. Gubben ender opp med å jobbe halve tida, ingen andre er hjemme og vi har sittet innelåst i liten leilighet i 2 år nå. ER SÅ LEI HJEMME! Sikkert anderledes for de som har hage og stort hus Anonymkode: 85eb2...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #87 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det forundrer meg i grunn hvor "store" disse påskeferiene er. En uke på hotell, badeland, klatrepark? Det har ikke vi råd til, og vi har alminnelig god råd. Vi har ikke mulighet til en uke på hotell i påsken. Da skal det i så fall være et veldig billig hotell. Jeg skjønner at det er familier som ikke har råd til ferie i løpet av året, men påske? Når ble påskeferie en ting man måtte ha for å ikke skille seg ut? Vi har ikke råd til påskeferie, men jeg ser ikke helt at det er noe som gjør at vi skiller oss ut? Påskeferien er tre dager ekstra.. Klart, vi kunne fått til en ukes påskeferie om vi prioriterte annerledes. Lot vær å betale noen strømregninger kanskje.. Anonymkode: da774...ee7 Hvis dere har «alminnelig god råd» har dere selvsagt råd til påskeferie, men det ville gått på bekostning av noe annet du heller vil. Jeg kunne vel hatt råd til påskeferie, men da måtte vi droppet andre ting. Tror aldri jeg har reist utenlands i påsken i mitt liv, det er jo svindyrt, og da ville jeg måttet prioritere vekk mye annet jeg heller vil. Anonymkode: 9f2cd...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #88 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig! Ferie hjemme er gørrkjedelig. Gubben ender opp med å jobbe halve tida, ingen andre er hjemme og vi har sittet innelåst i liten leilighet i 2 år nå. ER SÅ LEI HJEMME! Sikkert anderledes for de som har hage og stort hus Anonymkode: 85eb2...a23 Ferie hjemme er vidunderlig! Tid til å strikke, lese, sy, male, høre på musikk, kose med dyrene, få venninne over på vin eller kaffe, lage god mat som tar lang tid, dra og ri, sitte i solveggen, hoppe på trampoline, trene, spille spill sammen og om sommeren dra på stranden. Bor du i Shanghai siden du må sitte innestengt i en liten leilighet? Anonymkode: 9f2cd...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 18. april 2022 #89 Del Skrevet 18. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 4.01): Hei. Jeg leste nylig denne artikkelen nå, Barnefamilier ber om hjelp til påskeferie. Og jeg bare sitter her som et spørsmålstegn. Hver ferie. Hvert jævla år. Dukker det opp slike artikler. Og det provoserer meg. Fordi mennesker ikke evner å planlegge eller styre økonomien, eller har for høye forventninger til ferien. Jeg sliter med å ha medfølelse, da jeg ikke forstår hvorfor de må et annet sted for å føle at de får et avbrekk ifra hverdagen. Når ble det en selvfølge at man skal dra på ferie? Må man til et annet sted for å få avbrekk i ferien? Må man være avhengig av slike tilbud for å få en god ferie? Må man overnatte på hytte eller hotell? Er ikke hjemmepåske godt nok? Selv er jeg hjemme, hvert år - og utnytter byen med skog og kulturtilbud. Er ikke det godt nok med et par brukte ski fra FINN, låne ting hos kommunen eller bare ta seg en tur ut å benytte seg av omgivelsene rundt deg? Jeg bare lurer, fordi det virker som at mennesker med dårlig råd ikke lærer det å planlegge eller styre sin egen økonomi. Eller har for høye forventninger til barnas ferie, for det er jo foreldrene som setter disse. Alt skal være SÅÅ stort og dyrt. Man «fååår» jo ikke ferie, uten å reise bort. Grunnen til at dette provoserte meg ekstra i år, er at vi vet at kontrasten i disse dager er stor. Kvinner og barn i Ukrania har flyktet fra krig. Mens barnefamilier i Norge lever i trygge omgivelser, men lengter etter et «avbrekk» fra hverdagen 🙄 Anonymkode: 1124b...6b7 For oss voksene har det kanskje ikke så mye å si . Men dette gjelder barnefamilier og jeg vil tro det betyr mye for barna . Det blir ofte sammenlignet på skolen hvor man har vært osv men jeg tenker at påsken ikke er like viktig som den lange sommerferien når det gjelder å komme seg bort å få et avbrekk så det er jeg forsovet enig i. Angående sammenligningen men ukrainske flyktninger så er det lov å ha det vanskelig selv om noen har det værre. Endret 18. april 2022 av FruR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #90 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 18.46): Jeg vokste opp på gård og vi var aldri på påskeferie. Da var det lamming i fjøset og vi var hjemme. I år ferierer jeg og ungene på gården jeg vokste opp. 30 min kjøretur hjemmefra. Rolig og fint. Fjellet beskues på avstand Anonymkode: 36123...82d Det var ikke så vanlig med påskeferie "før i tiden". Det er annerledes i dag. Det er også de færreste som har en familiegård de kan reise til. Kanskje dere burde inviterer flere unger med på ferie? Anonymkode: a0012...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #91 Del Skrevet 18. april 2022 Jytte skrev (På 14.4.2022 den 16.48): Leste du artikkelen? De hadde ikke plass til alle i påska, så de som ikke fikk tilbud får det kanskje til sommeren. Det er liksom ikke sånn at de har kapasitet til å ta i mot alle samtidig. Da regner jeg med at de som fikk påskeferie ikke får sommerferie et annet sted enn hjemme. Men sommerferie bør de fleste klare å lage seg selv. Fordi det er billig. Telt og soveposer kan lånes på Bua eller lignende. Anonymkode: 34e15...9dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #92 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men sommerferie bør de fleste klare å lage seg selv. Fordi det er billig. Telt og soveposer kan lånes på Bua eller lignende. Anonymkode: 34e15...9dd Ofte ikke bare økonomien som er utfordringen, gjerne også fantasien (og orken til å planlegge noe) Anonymkode: cd3ea...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #93 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ferie hjemme er vidunderlig! Tid til å strikke, lese, sy, male, høre på musikk, kose med dyrene, få venninne over på vin eller kaffe, lage god mat som tar lang tid, dra og ri, sitte i solveggen, hoppe på trampoline, trene, spille spill sammen og om sommeren dra på stranden. Bor du i Shanghai siden du må sitte innestengt i en liten leilighet? Anonymkode: 9f2cd...273 Oslo, vi har vært helt nedstengt i mange måneder under corona, og har hatt langt strengere restriksjoner enn det meste av landet. Hjemmekontor i 2 år, og alt stengt gjør jo at man har utforsket det som er å utforske i nærområdet de siste 2 åra. Jeg kan heller ikke strikke, sy, ri osv med små barn. Venninner er bortreist osv. Anonymkode: 85eb2...a23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #94 Del Skrevet 18. april 2022 Vi har vært hjemme i påsken, og vi var de eneste. Det var helt dødt i nabolaget og barna savnet vennene sine fryktelig mye. Vi var på utflukter og koste oss, men føler litt på det når folk spør, og vi bare har vært hjemme. Anonymkode: 3e895...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #95 Del Skrevet 18. april 2022 jeg har hatt hjemmepåske. det ble sånn i år og det er helt greit. Har vært ute på tur, møtt familie og venner og kost meg hjemme. Jeg har sett andre dele fra sine turer i some og jeg unner andre den påsketuren. Andre ganger er det omvendt, jeg reiser og andre er hjemme. Anonymkode: 460ec...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #96 Del Skrevet 18. april 2022 Enig! Jeg har vært på 3 utenlandsferier med familien i mitt liv, pluss Sverige èn gang. påskeferie eller vinterferie har aldri vært et tema.. forstår ikke hvorfor folk må reise hele tiden. Anonymkode: 3fee7...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #97 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis dere har «alminnelig god råd» har dere selvsagt råd til påskeferie, men det ville gått på bekostning av noe annet du heller vil. Jeg kunne vel hatt råd til påskeferie, men da måtte vi droppet andre ting. Tror aldri jeg har reist utenlands i påsken i mitt liv, det er jo svindyrt, og da ville jeg måttet prioritere vekk mye annet jeg heller vil. Anonymkode: 9f2cd...273 Joda, vi kunne jo droppa sommerferien, som stort sett består i telt, leie av billige hytter, turer hos familie. Eller droppa noen regninger. Med 'alminnelig god råd' mener jeg at vi er to voksne med fulltidsjobber med lønninger omtrent på og litt under medianen, det går fint rundt, men vi har ikke råd til masse ferier. Vi bor ikke på hotell en uke i slengen for å si det sånn. Vi har en liten bolig med lån, en gammel bil, og to barn i barnehage. To studielån, kjøper mye brukt, får livet til å gå rundt. Selvfølgelig kunne vi sikkert ha knepet inn her og der og fått til en tur tilsvarende det i artikkelen hvis vi gikk inn for det, men vi har det ikke veldig romslig fra før. Vi har aldri vært i klatrepark, men er kanskje i badeland en gang hver fjerde måned. Poenget er: Jeg anser oss som en ganske standard familie, vi er ganske midt på treet alle veier, og vi har ikke råd til den ferien de får her. Vi lider ingen nød, men vi har det ikke kjempefett. Bare helt vanlig. Sist vi var på utenlandsferie var i 2017, rett før eldstemann ble født. Nå har vel corona skyld i en del og, men sist jeg bodde på hotell var i slutten av 2018 😛 Anonymkode: da774...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #98 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 8.51): Hvis man gidder å sjekke, og faktisk har energi ogvilje til å ta med unga på ting, så finnes det også en god del gratis tilbud i regi av kommunen i hver skoleferie. Her er f eks for min egen kommune: https://www.lillestrom.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/barne-og-ungdomsaktiviteter/ferietilbud/paskeferieaktiviteter-for-barn-og-unge/ Anonymkode: b14f7...02b Wow, så flott! Slike tilbud burde flere kommuner stilt opp med. Min kommune har ikke noe tilbud i noen av skoleferiene (utover vanlig frilek på SFO). Anonymkode: 98e61...94f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå