Gå til innhold

Hvorfor må alle på ferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med TS. 

Å få reise et sted i sommerferien (som er så lang) unner jeg alle. Det kan også gjøres billig. 

Men i påskeferien? Vi drar på tur og griller pølser, lager påskedekorasjoner, spiller spill, tegner, besøker parker og brygge og bibliotek på lørdag. 

Alt er omtrent gratis. 

Anonymkode: 34e15...9dd

Leste du artikkelen? De hadde ikke plass til alle i påska, så de som ikke fikk tilbud får det kanskje til sommeren. Det er liksom ikke sånn at de har kapasitet til å ta i mot alle samtidig. Da regner jeg med at de som fikk påskeferie ikke får sommerferie et annet sted enn hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Jytte skrev (1 time siden):

Jo for dere som bor sånn til og har penger til lavvo så...

Lavvo/telt kan man låne gratis svært mange steder i landet (f.eks Bua). Og det kan ikke være mange steder i landet man ikke «bor sånn til» at man kan ta en natt i lavvo (både Bergen, Oslo og Trondheim har jo svært kort vei til fjellet/vidden/marka f.eks). 

Anonymkode: 2aad8...38a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lavvo/telt kan man låne gratis svært mange steder i landet (f.eks Bua). Og det kan ikke være mange steder i landet man ikke «bor sånn til» at man kan ta en natt i lavvo (både Bergen, Oslo og Trondheim har jo svært kort vei til fjellet/vidden/marka f.eks). 

Anonymkode: 2aad8...38a

Det visste jeg ikke, bor i Oslo og ville ikke overnattet alene eller sammen med barn i marka. En del narkomane har tilhold der, og også andre. Man må også ha helse til det, og bil for å frakte lavvo. Jeg forbinder lavvo med ildsted i midten, det betyr ved eller gassovn. Har man bil og en sterk mann kan det jo gå selvsagt, men hvor mange kan sette opp en lavvo uten hjelp av andre, hvor mange kan lage et ildsted eller bruke gassovn blant de som har dårlig råd og bor i byene? Svært få tror jeg. 

Nå tror jeg også det er bålforbud i Oslo-marka pga. lite nedbør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri reist bort på påskeferie. Spesielt hvis noen ber om støtte til dette. 

Anonymkode: fc952...8d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jytte skrev (17 minutter siden):

Det visste jeg ikke, bor i Oslo og ville ikke overnattet alene eller sammen med barn i marka. En del narkomane har tilhold der, og også andre. Man må også ha helse til det, og bil for å frakte lavvo. Jeg forbinder lavvo med ildsted i midten, det betyr ved eller gassovn. Har man bil og en sterk mann kan det jo gå selvsagt, men hvor mange kan sette opp en lavvo uten hjelp av andre, hvor mange kan lage et ildsted eller bruke gassovn blant de som har dårlig råd og bor i byene? Svært få tror jeg. 

Sterk mann? Vi er der. Akkurat.

Anonymkode: a211f...0fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heller aldri vært på ferier som barn, men jeg hadde jo sjøen og fjellet som jeg hadde tilgang på. 

I tillegg har samfunnet endret seg siden jeg var barn og om foreldrene gjør sitt for å dempe forventningene, er det mye press utenfra. Det har ikke foreldrene kontroll over. Kanskje er dette barn som bor trangt i leilighet i byen, eller at aktivitet koster, hvor en kinobillett kan velte hele familieøkonomien. Man kan planlegge så mye man vil, men man vet aldri vite hva som skjer rundt neste hjørne. Vi kjenner heller ikke bakgrunnen til de som søker om hjelp. 

Jeg leste artikkelen og syns det er leit at så mange ikke får deltatt. 

Anonymkode: 5aa87...069

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan forstå barnefamilier når det er snakk om sommerferie, men nei - jeg forstår det ikke når det er snakk om påskeferie. Jeg har aldri reist på påskeferie, hverken som barn eller som voksen. Mulig med unntak av et par overnattingsbesøk hos søskenbarn da jeg var liten. Det er HELT vanlig å ikke reise bort i påska! 

Anonymkode: 8ecc5...33f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp på gård og vi var aldri på påskeferie. Da var det lamming i fjøset og vi var hjemme. 

I år ferierer jeg og ungene på gården jeg vokste opp. 30 min kjøretur hjemmefra. Rolig og fint. Fjellet beskues på avstand :)

Anonymkode: 36123...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke at man kan bli provosert av at barnefamilier får hjelp til å samle noen gode opplevelser og minner? 

De samme familiene får ikke hjelp til ALLE feriene. 

Og hva så om foreldre har dårlig økonomisk styring? Det hjelper ikke barna.

Anonymkode: a1695...e43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke at man kan bli provosert av at barnefamilier får hjelp til å samle noen gode opplevelser og minner? 

De samme familiene får ikke hjelp til ALLE feriene. 

Og hva så om foreldre har dårlig økonomisk styring? Det hjelper ikke barna.

Anonymkode: a1695...e43

Er det nå så sikkert at de har "dårlig økonomisk styring" og at det er årsaken til at de ikke har råd til ferie? Det kan være uføretrygd og lav inntekt, men likevel stålkontroll på økonomien og gjennomtenkte valg for alt de bruker penger på, men det er rett og slett ikke penger til overs til ferie.

Synes det er dårlig gjort at så mange slenger ut av seg at det er foreldrenes dårlige økonomiske styring som "alltid" skal være årsaken til at noen familier ikke har råd til ferier.

Det kan være mange andre årsaker. De kan også være to foreldre uten utdannelse i lavtlønte jobber og dyre boligutgifter, eller en enslig forelder i lavtlønt jobb, og dermed ikke penger til overs til ferie, men kontroll på alt annet innen husholdningens økonomi.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sterk mann? Vi er der. Akkurat.

Anonymkode: a211f...0fe

Eller en sterk kvinne, for all del. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vokste opp på gård og vi var aldri på påskeferie. Da var det lamming i fjøset og vi var hjemme. 

I år ferierer jeg og ungene på gården jeg vokste opp. 30 min kjøretur hjemmefra. Rolig og fint. Fjellet beskues på avstand :)

Anonymkode: 36123...82d

Tror dette angår mest barnefamilier som bor i større byer i trange boliger. Din ferie høres forøvrig helt topp ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man ikke få dra på ferie bare fordi det er krig i et annet land? Alt er ikke så sykt svart og hvitt som du fremstiller det

Anonymkode: ec7ef...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har inntrykk at de som klager over manglende ferie kun ser dyre ferier hvor de ikke må gjøre noe som eneste som duger. Andre synes også at litt mer energikrevende opplevelser også er ferie.  Vi drar heller på bretur enn å ligge 2 uker i sola.  For noen foreldre er bare å ta med ungene ut i skogen for energikrevende, det må blant annet planlegges.    Men alle er ulike, noen er bare litt latere enn andre.

Anonymkode: cd3ea...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi drar ingen steder i påsken i år, og det hadde jeg gledet meg stort til. Med fulltidsjobb og studier ved siden av hadde jeg gledet meg til å gjøre «ingenting». Bare kose meg med mann og barn, spille brettspill, gå på fine turer sammen, bowle, klatre osv. Men nå ligger jeg temmelig strak ut med influensa, og foreløpig ser det ut til at det er her jeg blir noen dager til.

Forøvrig har jeg faktisk aldri kjent på at vi «må» reise bort i påsken. Vi har gode muligheter for det hvis det er det vi vil, men det er jo så deilig å bare kose seg hjemme? De gangene vi har dratt på fjellet, så er jo det koselig selvfølgelig, men absolutt ikke et must for min del. Har det minst like fint hjemme. 
Er det med at man «må» reise bort, noe som har kommet siste årene? Jeg har aldri skammet meg eller hatt skyldfølelse ovenfor barna mine ift å ikke dra noen plass. Derimot hadde jeg kjent på skyldfølelse om vi ikke hadde hatt det KOSELIG i påsken. Men det har vi jo hjemme også.

Anonymkode: 588d8...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er hjemme jeg :) Skal sole meg, se masse på film og spise påskegodt.

Anonymkode: 61661...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jytte skrev (På 14.4.2022 den 17.33):

Jeg hadde lite erfaring, knapt med telt og slett ikke med lavvo. Lavvoen var lett å sette opp. Vi var to voksne kvinner (og til sammen fem barn). Det var før 15.4. og dermed før bålforbudet. Vi hadde ikke ovn i lavvoen men bål utenfor. Det ble faktisk veldig hyggelig for alle. God mat. Masse sosialt. Ingen dusj i tre dager og to netter. Vasket oss i en bekk. Det gikk bra for alle. Et par av barna hadde litt problem med å gå på do i skogen. Det må jeg medgi at vi to voksne også hadde den første dagen, men det ordnet seg til slutt. Vi så ikke noen andre mennesker på over 60 timer.

Barna spør allerede om vi snart kan dra på tur igjen. Og det skal vi! Pinsehelga er neste turhelg. Da har vi ikke mulighet til lavvo, men vi har fått løfte om å låne tre telt.

Jeg kjenner ikke Oslo veldig godt lenger. Bodde der for over 10 år siden, men har en veninne som bor der ennå, og som er ofte i Oslomarka. Hun sier at bare man kommer litt nord for Sognsvann er det trygt og fredelig. Hun er mye på tur.

Anonymkode: 15ffd...dd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Million skrev (På 4/14/2022 den 19.09):

Er det nå så sikkert at de har "dårlig økonomisk styring" og at det er årsaken til at de ikke har råd til ferie? Det kan være uføretrygd og lav inntekt, men likevel stålkontroll på økonomien og gjennomtenkte valg for alt de bruker penger på, men det er rett og slett ikke penger til overs til ferie.

Synes det er dårlig gjort at så mange slenger ut av seg at det er foreldrenes dårlige økonomiske styring som "alltid" skal være årsaken til at noen familier ikke har råd til ferier.

Det kan være mange andre årsaker. De kan også være to foreldre uten utdannelse i lavtlønte jobber og dyre boligutgifter, eller en enslig forelder i lavtlønt jobb, og dermed ikke penger til overs til ferie, men kontroll på alt annet innen husholdningens økonomi.

Og da kan de skylde seg selv for sine dårlige valg og drite i å tigge og heller gjøre noe for å bedre økonomien 🙂 

Anonymkode: 40bf0...a2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og da kan de skylde seg selv for sine dårlige valg og drite i å tigge og heller gjøre noe for å bedre økonomien 🙂 

Anonymkode: 40bf0...a2a

Men nå handlet ikke artikkelen om de som tigger om penger. 

Anonymkode: 4f64a...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det forundrer meg i grunn hvor "store" disse påskeferiene er. En uke på hotell, badeland, klatrepark? Det har ikke vi råd til, og vi har alminnelig god råd. Vi har ikke mulighet til en uke på hotell i påsken. Da skal det i så fall være et veldig billig hotell. Jeg skjønner at det er familier som ikke har råd til ferie i løpet av året, men påske? Når ble påskeferie en ting man måtte ha for å ikke skille seg ut? Vi har ikke råd til påskeferie, men jeg ser ikke helt at det er noe som gjør at vi skiller oss ut? Påskeferien er tre dager ekstra.. 

Klart, vi kunne fått til en ukes påskeferie om vi prioriterte annerledes. Lot vær å betale noen strømregninger kanskje.. 

Anonymkode: da774...ee7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forundrer meg i grunn hvor "store" disse påskeferiene er. En uke på hotell, badeland, klatrepark? Det har ikke vi råd til, og vi har alminnelig god råd. Vi har ikke mulighet til en uke på hotell i påsken. Da skal det i så fall være et veldig billig hotell. Jeg skjønner at det er familier som ikke har råd til ferie i løpet av året, men påske? Når ble påskeferie en ting man måtte ha for å ikke skille seg ut? Vi har ikke råd til påskeferie, men jeg ser ikke helt at det er noe som gjør at vi skiller oss ut? Påskeferien er tre dager ekstra.. 

Klart, vi kunne fått til en ukes påskeferie om vi prioriterte annerledes. Lot vær å betale noen strømregninger kanskje.. 

Anonymkode: da774...ee7

Det er gjerne ikke det at man absolutt må på ferie i påsken, men at man gjerne vil på en eller annen ferie en gang i løpet av barnas oppvekst. Og da søker man på det som tilbys i alle ferier, og får en haug med avslag før man til slutt får et tilbud og tar det man får... Jeg vil tippe at de aller fleste heller ville tatt sommerferie hvis de kunne velge fritt, men det er mange om beinet, så det kan man ikke.

Anonymkode: 8cb43...0f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...