AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Hei. Jeg leste nylig denne artikkelen nå, Barnefamilier ber om hjelp til påskeferie. Og jeg bare sitter her som et spørsmålstegn. Hver ferie. Hvert jævla år. Dukker det opp slike artikler. Og det provoserer meg. Fordi mennesker ikke evner å planlegge eller styre økonomien, eller har for høye forventninger til ferien. Jeg sliter med å ha medfølelse, da jeg ikke forstår hvorfor de må et annet sted for å føle at de får et avbrekk ifra hverdagen. Når ble det en selvfølge at man skal dra på ferie? Må man til et annet sted for å få avbrekk i ferien? Må man være avhengig av slike tilbud for å få en god ferie? Må man overnatte på hytte eller hotell? Er ikke hjemmepåske godt nok? Selv er jeg hjemme, hvert år - og utnytter byen med skog og kulturtilbud. Er ikke det godt nok med et par brukte ski fra FINN, låne ting hos kommunen eller bare ta seg en tur ut å benytte seg av omgivelsene rundt deg? Jeg bare lurer, fordi det virker som at mennesker med dårlig råd ikke lærer det å planlegge eller styre sin egen økonomi. Eller har for høye forventninger til barnas ferie, for det er jo foreldrene som setter disse. Alt skal være SÅÅ stort og dyrt. Man «fååår» jo ikke ferie, uten å reise bort. Grunnen til at dette provoserte meg ekstra i år, er at vi vet at kontrasten i disse dager er stor. Kvinner og barn i Ukrania har flyktet fra krig. Mens barnefamilier i Norge lever i trygge omgivelser, men lengter etter et «avbrekk» fra hverdagen 🙄 Anonymkode: 1124b...6b7 32 2 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei. Jeg leste nylig denne artikkelen nå, Barnefamilier ber om hjelp til påskeferie. Og jeg bare sitter her som et spørsmålstegn. Hver ferie. Hvert jævla år. Dukker det opp slike artikler. Og det provoserer meg. Fordi mennesker ikke evner å planlegge eller styre økonomien, eller har for høye forventninger til ferien. Jeg sliter med å ha medfølelse, da jeg ikke forstår hvorfor de må et annet sted for å føle at de får et avbrekk ifra hverdagen. Når ble det en selvfølge at man skal dra på ferie? Må man til et annet sted for å få avbrekk i ferien? Må man være avhengig av slike tilbud for å få en god ferie? Må man overnatte på hytte eller hotell? Er ikke hjemmepåske godt nok? Selv er jeg hjemme, hvert år - og utnytter byen med skog og kulturtilbud. Er ikke det godt nok med et par brukte ski fra FINN, låne ting hos kommunen eller bare ta seg en tur ut å benytte seg av omgivelsene rundt deg? Jeg bare lurer, fordi det virker som at mennesker med dårlig råd ikke lærer det å planlegge eller styre sin egen økonomi. Eller har for høye forventninger til barnas ferie, for det er jo foreldrene som setter disse. Alt skal være SÅÅ stort og dyrt. Man «fååår» jo ikke ferie, uten å reise bort. Grunnen til at dette provoserte meg ekstra i år, er at vi vet at kontrasten i disse dager er stor. Kvinner og barn i Ukrania har flyktet fra krig. Mens barnefamilier i Norge lever i trygge omgivelser, men lengter etter et «avbrekk» fra hverdagen 🙄 Anonymkode: 1124b...6b7 Jeg er bare helt enig med deg. Jeg er ikke på sosiale medier fordi jeg ikke tar meg tid til det. Men lurer på om jeg hadde følt veldig på å være her hjemme i Trondheim alene om jeg hadde sett på alle sine dyre og perfekte ferier. På samme tid vet de fleste at jeg er hjemme alene i påsken. Er veldig tydelig på det og prøver ikke å skjule det. Der er fordi jeg vil at det skal virke like bra å ikke kjempe for de flotteste feriene. Mer enn nok for meg å være hjemme i påsken. Byen er helt tom omtrent. Deilig. Anonymkode: 0f81f...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Status, det å reise på påskefjellet eller sydover. Men det er ingen menneskerett å dra på ferie. Ser innlegg her om enkelte som klager over å ikke ha råd til ferie. Er de ute etter sympati, ja det tror jeg. Hvorfor ikke gjøre det beste ut av ferien, det er ting som er gratis. Er selv hjemme i ferier da jeg er singel, men det er ikke synd på meg! Syns det er mye sutring og selvmedlidenhet. Anonymkode: dd0c0...ef8 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grunnen til at dette provoserte meg ekstra i år, er at vi vet at kontrasten i disse dager er stor. Kvinner og barn i Ukrania har flyktet fra krig. Mens barnefamilier i Norge lever i trygge omgivelser, men lengter etter et «avbrekk» fra hverdagen 🙄 Anonymkode: 1124b...6b7 Hvorfor har dette først gått opp for deg og mange andre nå? Strekker ikke interessen din for verden lengre enn til de største overskriftene i VG? Eller er det at det nå er hvite europeere som blir rammet? Kontrasten har vært enorm, fra den dagen du ble født, og også lenge før det. Vi må derfor klare å ha to tanker i hodet på en gang. Krig og misbruk er forferdelig, vi må støtte økonomisk og praktisk, og alltid forsøke å gjøre verden bedre. Men samtidig må man leve sitt liv, med de rammer man er gitt. Anonymkode: 191fa...f07 11 1
Jytte Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Enig med ab f07. Men til saken, hvorfor unner du ikke barnefamilier en liten ferie? Tror du ikke barna setter pris på det? Jeg har selv hatt gjeldsordning og hadde ikke vært mer enn en kort tur (3 mil) utenfor Oslo på 7 år. Men jeg var voksen, og selv om jeg brukte marka og byens severdigheter ble følelsen litt klam til slutt. Barna ble heldigvis alltid invitert med et søsken som hadde barn i samme alder på hytta og landstedet parternen eide, og med besteforeldre til hytta og oldeforeldre og to ganger til syden. Har du ikke fått med deg at mange sliter nå? Prisene har steget, bensin, strøm og matvarer. Jeg hadde nok vært en av dem som hadde måttet takke nei til påskeferie som de i reportasjen fordi jeg ikke hadde hatt råd til bussbilletter hvis ikke noen hadde lånt (les gitt) meg de pengene. 5 1
Mwanafunzi Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Det er alltid en krig et eller annet sted, skjønner ikke at det har noe med saken å gjøre. Jeg tenker at dersom det kan være med å gi barn et bedre liv, så er det helt flott og et supert tilbud. Alt det der «burde ha», «skulle ha» osv synes jeg bare er meningsløst og med på å påføre skam. Folk i en vanskelig situasjon trenger ikke det, uansett hva som er årsaken til at de sliter. Det er ungene som er viktige her, og de velger jeg å heie på. Håper de får en kjempefin påske. 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Jeg ble tvunget med på hytta hver påske da jeg var barn. Ville gitt hva som helst for å være hjemme i byen der alle vennene mine var. Og hva er egentlig poenget? Først klager folk på snøen i flere måneder og bare venter på at den skal forsvinne. Og når den endelig har forsvunnet drar folk til fjells for å finne den igjen??? Anonymkode: 730ed...7ca 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Helt enig med deg. Vi er hjemme i påsken, hvert år. Vi har skogen rett i nærheten og ski og alpinanlegg en 20-minutters biltur unna. Anonymkode: f2ea5...00f 1
Arkana Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Jeg synes du viser en skremmende liten forståelse for hva det vil si å ha virkelig dårlig økonomi. Du snakker om å planlegge og styre økonomi, men det lar seg faktisk ikke gjøre når man bare så vidt har nok til at det går rundt. Hele konseptet "sparing" handler jo om å ha penger til overs, noe ikke alle har. I tillegg er det stor forskjell på å ikke ha råd til noe, og å velge bort noe. Vi drar sjelden på påskeferie, fordi vi liker å være hjemme da. Det er imidlertid et bevisst valg og ikke fordi vi ikke har råd til ferie, og hvis du legger godviljen til tror jeg du forstår at det er annerledes enn å aldri kunne dra på ferie fordi man aldri har penger til det. Det føles ensomt å alltid være den som aldri skal noe, mens alle andre prater om hytta og sydenturer. Hjemmepåske er gøy når det er noe man velger fordi man vil, ikke når det er eneste mulighet år etter år etter år etter år. Du og flere hadde hatt godt av å løfte blikket fra egen nesetipp. 15 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 Det er vel akkurat de som sliter i det daglige som trenger et lite avbrekk. De trenger litt ekstra input og få tankene på andre ting enn økonomien. Det er jo ikke bare å spare når det ikke er noe å spare av, det skjønner vel alle. Anonymkode: 4f64a...8f3 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg leste nylig denne artikkelen nå, Barnefamilier ber om hjelp til påskeferie. Og jeg bare sitter her som et spørsmålstegn. Hver ferie. Hvert jævla år. Dukker det opp slike artikler. Og det provoserer meg. Fordi mennesker ikke evner å planlegge eller styre økonomien, eller har for høye forventninger til ferien. Jeg sliter med å ha medfølelse, da jeg ikke forstår hvorfor de må et annet sted for å føle at de får et avbrekk ifra hverdagen. Når ble det en selvfølge at man skal dra på ferie? Må man til et annet sted for å få avbrekk i ferien? Må man være avhengig av slike tilbud for å få en god ferie? Må man overnatte på hytte eller hotell? Er ikke hjemmepåske godt nok? Selv er jeg hjemme, hvert år - og utnytter byen med skog og kulturtilbud. Er ikke det godt nok med et par brukte ski fra FINN, låne ting hos kommunen eller bare ta seg en tur ut å benytte seg av omgivelsene rundt deg? Jeg bare lurer, fordi det virker som at mennesker med dårlig råd ikke lærer det å planlegge eller styre sin egen økonomi. Eller har for høye forventninger til barnas ferie, for det er jo foreldrene som setter disse. Alt skal være SÅÅ stort og dyrt. Man «fååår» jo ikke ferie, uten å reise bort. Grunnen til at dette provoserte meg ekstra i år, er at vi vet at kontrasten i disse dager er stor. Kvinner og barn i Ukrania har flyktet fra krig. Mens barnefamilier i Norge lever i trygge omgivelser, men lengter etter et «avbrekk» fra hverdagen 🙄 Anonymkode: 1124b...6b7 Kulturtilbudene i byen er ofte MYE dyrere enn å reise på en hytte. Koster 500 kr for familiebillett til teknisk museum. 400 kr for en tur i svømmehallen. 500 kr for tur på lekeland. 500 kr for voksenmuseum. Spise ute koster minimum 500-700 kr for en familie. De som virkelig har dårlig råd får ikke benyttet seg av kulturtilbud. Anonymkode: af0ab...1a3 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 Vi elsker å være hjemme i påskeferien. Bare slappe av, sove lenge, dra på kafé og badeland, skogsturer, barna får besøk av vennene sine og besøker dem, besøke besteforeldre osv. Orker ikke å stresse med å pakke bilen full for å kjøre i timevis hit og dit, for å sitte på fjellet mens barna savner raskt internett og vennene sine. Vi har påskeeggjakt i hagen vår og det er alltid masse arrangementer i nærheten for de som ønsker det. Selv ser jeg hvordan ungene senker skuldrene av å kose seg hjemme uten lekser og treninger. Digg med pause fra tidsklemma. Langt færre frustrasjonsutbrudd hos min mellomste med angst/ADD blant annet. Jeg er så uendelig glad for at vi bor på et område hvor ikke folk stresser familien avgårde til Disneyland bare de har ei uke fri. Og sosiale medier er en sykdom, full av filter og fasade. Anonymkode: b14f7...02b 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kulturtilbudene i byen er ofte MYE dyrere enn å reise på en hytte. Koster 500 kr for familiebillett til teknisk museum. 400 kr for en tur i svømmehallen. 500 kr for tur på lekeland. 500 kr for voksenmuseum. Spise ute koster minimum 500-700 kr for en familie. De som virkelig har dårlig råd får ikke benyttet seg av kulturtilbud. Anonymkode: af0ab...1a3 Hvis man gidder å sjekke, og faktisk har energi ogvilje til å ta med unga på ting, så finnes det også en god del gratis tilbud i regi av kommunen i hver skoleferie. Her er f eks for min egen kommune: https://www.lillestrom.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/barne-og-ungdomsaktiviteter/ferietilbud/paskeferieaktiviteter-for-barn-og-unge/ Anonymkode: b14f7...02b 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 Mine gutter på 15 og 18 har aldri vært på påskeferie, høstferie eller vinterferie. De synes det er litt dumt noen ganger, men forstår at vi ikke har råd til det Anonymkode: 58591...eaa 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mine gutter på 15 og 18 har aldri vært på påskeferie, høstferie eller vinterferie. De synes det er litt dumt noen ganger, men forstår at vi ikke har råd til det Anonymkode: 58591...eaa Det har ikke mine barn vært heller, men jeg har aldri hørt noe om at de har savnet det heller. Kanskje det har sammenheng med at vi bor et sted hvor det nok bor mange med litt dårlig råd, slik at det alltid er mange andre som er hjemme også. Anonymkode: 46a7c...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 Og kommentarene på artikkelen er like medfølende... Å ta et valg om å bli hjemme eller ikke kunne ta valg - det er stor forskjell Artikkelen hander heller ikke om tigging, men om et tilbud organisasjoner har hatt siden rett etter 2.verdenskrig. Hvert år har det blitt flere søkere, og flere har da blitt avvist. I år blir det nok flere pga økte priser på så mye. Anonymkode: 5a66a...908 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #17 Skrevet 14. april 2022 53 minutter siden, Arkana said: Jeg synes du viser en skremmende liten forståelse for hva det vil si å ha virkelig dårlig økonomi. Du snakker om å planlegge og styre økonomi, men det lar seg faktisk ikke gjøre når man bare så vidt har nok til at det går rundt. Hele konseptet "sparing" handler jo om å ha penger til overs, noe ikke alle har. I tillegg er det stor forskjell på å ikke ha råd til noe, og å velge bort noe. Vi drar sjelden på påskeferie, fordi vi liker å være hjemme da. Det er imidlertid et bevisst valg og ikke fordi vi ikke har råd til ferie, og hvis du legger godviljen til tror jeg du forstår at det er annerledes enn å aldri kunne dra på ferie fordi man aldri har penger til det. Det føles ensomt å alltid være den som aldri skal noe, mens alle andre prater om hytta og sydenturer. Hjemmepåske er gøy når det er noe man velger fordi man vil, ikke når det er eneste mulighet år etter år etter år etter år. Du og flere hadde hatt godt av å løfte blikket fra egen nesetipp. Ja, det finnes reelle (relativt) fattige i Norge også. Problemet er at halvparten har blitt det for egen maskin. Pga egne dårlige valg som gjør det vanskelig å ha sympati. Og det rammer også de som uforskylt er fattige fordi det kan være vanskelig å skille mellom gruppene. Anonymkode: da554...bdd 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #18 Skrevet 14. april 2022 En ting det ser ut som mange ikke har fått med seg er at en del av disse ALDRI får dratt på ferie. Det er ikke bare snakk om å ikke ha råd denne påsken, men de hadde kanskje ikke råd i hverken påsken, vinterferien, høstferien eller sommerferien i år, i fjor, i forfjor osv... Selv er vi alltid hjemme i høst-, vinter- og påskeferien, fordi vi foretrekker å prioritere sommerferien. Da drar vi gjerne to forskjellige steder. Det er stor forskjell fra å aldri få dratt på ferie i det hele tatt. Anonymkode: 8cb43...0f7 7
Curlyme Skrevet 14. april 2022 #19 Skrevet 14. april 2022 (endret) Kunne ikke vært mer enig. Kjenner jeg fakktisk blir sikkelig irritert over det synes ikke synd på de i det hele tatt. Endret 14. april 2022 av Curlyme
Arkana Skrevet 14. april 2022 #20 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det finnes reelle (relativt) fattige i Norge også. Problemet er at halvparten har blitt det for egen maskin. Pga egne dårlige valg som gjør det vanskelig å ha sympati. Og det rammer også de som uforskylt er fattige fordi det kan være vanskelig å skille mellom gruppene. Anonymkode: da554...bdd Så hvis noen får lungekreft fordi de har røyket hele livet så skal de skal få mindre hjelp enn noen som har fått lungekreft "uforskyldt"? Måten man har havnet der man er synes jeg er uvesentlig i denne sammenheng. Dessuten glemmer du at barna er uskyldige. Det er ikke de som har styrt økonomien i familien. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå