AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #1 Skrevet 13. april 2022 Vi skal på visning på et hus som vi er veldig interesserte i. Huset ligger i et område som er en del av et vel. Vi har aldri vært borti vel før eller hørt om det. Tidligere har vi bodd i andelsleilighet i blokk, og selveier rekkehus. I sistnevnte var det likevel en del regler på hva man kunne gjøre. Selv om det var selveier. Vi ønsker å kjøpe en bolig nå som vi bestemmer over selv. Kan noen fortelle litt om hva det innebærer? Har noen erfaring med dette? Dersom vi ender opp med å kjøpe huset kunne vi tenke oss å sette opp et anneks på tomta. Er det noe man må søke om til vel-et? Eller bestemmer man selv? Anonymkode: 07ef5...e1d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Det er velforening her jeg bor (nabolag bestående stort sett av eneboliger) og det er frivillig å være medlem. Tror langt under halvparten av husstandene er medlem nå. De som er med i velforeningen arrangerer julegrantenning, oppgraderer lekeplassen etc. Med andre ord helt uinteressant å være med på, for alle andre enn familiene med småbarn. Anonymkode: 27488...0b7 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Ikke sånn som i "Side om side" altså?😄 Anonymkode: e97b9...f88 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Jeg bor i et verneverdig område, med en velforening. Medlemsskap er frivillig, men de fleste er nok med. Jeg er ikke aktivt med, men synes det er ok at noen brenner for at området holdes pent. Anonymkode: 4eecd...4e1 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Det var frivillig å være medlem av velet, men alle fikk benytte seg av det velet ordna med uansett om de var medlem eller ikke. En gang i måneden leverte styret i velet "*navnet til nabolaget* Nytt" med litt informasjon om hva velet hadde jobbet med den siste måneden (satt opp ny sandkasse på lekeplassen, krangla med kommunen om gatelysene...), info fra kommunens side som var relevant for nabolaget (overgang til sommertid for søppeltømming, for eksempel) og invitasjon til aktiviteter i regi av velet (akedag i akebakken, rusken-aksjon, dugnad på fotballbanen..). Medlemskontigenen og inntekter fra f.eks. vaffelsalg under akedagen gikk til å ruste opp lekeplasser, ballbingen og fotballbanen. Noen få ildsjeler tok ansvar for å holde stiene og lekeområdene i skogen i orden. De lagde blant annet en stor natur-lekeplass med bålplasser, og satte ut benker til å hvile på langs gangveien stiene. For å være helt ærlig så var et de to frivillige som utrettet mest - velet som en helhet gjorde egentlig ingenting i forhold til de to alene. En gang i året sendte styret ut et brev kamuflert som ekstraordinært vel-nytt som bare sulle gi alle som ikke var medlem dårlig samvittighet for å ikke være det. Medlemmer av velet fikk ikke dette brevet. Anonymkode: 26903...26c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Her er det en velforening. Alle er medlemmer, og betaler årsbeløp. Familier med barn betaler mer enn de uten barn, og hvis vi er med på dugnaden blir kontigentet neste år billigere. Pengene som kommer inn går til vedlikehold av feks lekeplasser (er to stk i gata), vedlikehold av postkassestativer, gressklipping av fellesareal og vedlikehold av buskas osv der. Det blir arrangert sankthans, påskeeggjakt og juletretenning/fest hvert år. Vi har stoler og bord som medlemmer kan låne til private arrangement. Vi har nettopp fått opp nye gatelys på velforeningens regning da kommunen sa nei pga lite trafikk. merker i dagliglivet svært lite til velforeningen, men at det ser så ordentlig ut i gata og på lekeplassene er jo et resultat av arbeidet de gjør. Et godt nabolag med godt naboskap. Anonymkode: 4571d...674 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Et vel er vel det samme som et grendalag? Er det ok folk i styret så er alt supert - dessverre er det stort sett alltid en Narvestad-type som tar sitt verv litt vel alvorlig🙄 Anonymkode: 8d0d5...1e8 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Her hos oss så arrangerer de juletrefest for barn og sommerfest for alle. Det er en årlig dugnad som i hovedsak håndterer lekeplassen. Vi betaler 250 kr i året (frivillig). For oss uten barn så har de ikke noen stor rolle, men jeg er glad de finnes og sørger for å vedlikeholde en fin lekeplass som vi også kanskje får nytte av seinere. Anonymkode: 1ff6b...391 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Vi har også velforening. De arrangerer juletretenning, juletrefester, nyttårsfester, kino for barn og voksne, sommerfester, konserter, vedlikeholder skøytebanen og alt mulig. Helt knall! 😍 Anonymkode: fb449...da0 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 Velforeningen her har det med å melde inn folk uten at de vet det. En skikkelig uting, og ikke minst frekt. Men da regner jeg med at de tåler å få et nei også når noe skal organiseres. Anonymkode: 3b7ee...fab
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et vel er vel det samme som et grendalag? Er det ok folk i styret så er alt supert - dessverre er det stort sett alltid en Narvestad-type som tar sitt verv litt vel alvorlig🙄 Anonymkode: 8d0d5...1e8 Jeg trodde jeg bodde i et veldig søtt og koselig nabolag, og jeg gjør jo forsåvidt det enda, men har nå fått høre baksiden av medaljen om nabolagets drivkraft. Vedkommende gjør fantastisk mye bra, men eldre person som mener et par eldre i nabolaget skal bestemme over nye lekeapparater på lekeplassen fordi « de unge har så mye meninger» . Blander seg inn i veldig mye, men samtidig gjør vedkommende mye bra. Går rett inn i hager til folk for å vise besøkende til seg selv rundt, kommenterer hvordan hager ser ut mens de jobbes med, upassende kommentarer til folk som er syke. Veldig mye spesielt, men igjen, så er vedkommende veldig fin, og får til mye bra, men noen tar jobben med å være leder vel seriøst… 😬🙈 Anonymkode: 133df...89a 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #12 Skrevet 15. april 2022 Her har vi grendalag, det er vel det samme. Det er dugnad en gang om våren, evt ved behov om noe skulle dukke opp. Litt usikker på hva vi betaler, men det dekker også snømåking (ikke kommunal vei), og så må jo det legges ny asfalt en gang i blant som dekkes av grendalaget. Ser ingenting negativt ved det. De har jo ingenting med hva du gjør på din tomt. Dersom det er søknadspliktig er det jo kommunen som tar den saken. Anonymkode: dc65b...b79
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 Her har vi ingen, og jeg vurderer seriøst å ta initiativ til å starte en. Vi har et økende problem med folk som fyller opp felles parkeringsplasser med firmabiler og tilhengere, og utvider hagene sine med hekker og murer inn på kommunale lekeplasser. Kommunen gidder ikke blande seg, og det er fint lite en enkeltperson kan gjøre. En velforening kunne gått inn og stoppet slike ting. Anonymkode: 12424...499
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #14 Skrevet 15. april 2022 Jeg er med i styret i min velforening, det gjør meg kanskje inhabil 😆 Her er det ganske rolige forhold. Vi har noen arrangementer i løpet av året, hovedsaklig rettet mot barnefamilier (jeg har ikke barn selv, men synes det er fint for det, og vi har alltid gratis arrangement så alle barna kan være med, er litt variabel økonomisk status her). Ellers går det i å ha noe kontakt med kommunen ift vedlikehold, planer for området osv. Vi har også en FB-gruppe som fungerer som en oppslagstavle; folk sier ifra om savnede katter, nøkler de har funnet, sykler på avveie, deler om div arrangementer som skjer og lignende. Det er frivillig å være medlem, og alle kan komme på arrangementer uavhenging om de er betale medlem i velet eller ikke. Her har vi ingenting å gjøre med å sette opp anneks, det er statlige og kommunale regler som gjelder, ikke noe vi legger oss opp i. Vi i styret er også alle ganske unge, og nye, så det er ikke noe baksnakking og utestengelse og Narvestad-type ting her. Vi ønsker bare å bidra til et koselig nabolag Anonymkode: cfa6f...221
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #15 Skrevet 15. april 2022 Her er det helt frivillig om man vil bry seg om velet. Heller ingen som blir sure om man stiller på dugnad eller ikke. Det som jeg syns er mest viktig er at vår kommune spør velet om uttalelser når det er større prosjekter i nabolaget. I vårt tilfelle har det i de siste år vært en god del og kommunen hører faktisk på forslag fra velet. Anonymkode: ec1b5...d63 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 Her jeg bor er det vel som alle er pålagt å være medlem av. Betaler årlig avgift som dekker snømåling, strøing og litt diverse oppgraderinger som gjøres på velets område. Her jeg bor er det ganske likt som et sameie, bare at velforeningen overhode ikke legger seg opp i noe. Alle som bor her kan gjøre som de vil på sine eiendommer Anonymkode: 88987...e31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå