Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to dager på meg. Det står mellom barnehagelærer og sykepleier. Kanskje sosionom og barnevernspedagog. Jeg har jobbet i barnehage, sykehjem og skole så jeg er trygg i yrkene. Fordelen med spesielt sykepleier er spennende videreutdanninger. Jeg kunne tenke meg å flytte utenlands en periode. Turnus går også helt greit. Føler dagjobb 5 dager i uka er i hektiske laget. Ellers er det fint å ha mulighet til å tjene ekstra ved helligdager. Kunne tenke meg å jobbe 80% fast, og heller ha mulighet til å ta på meg vakter. Å ha kontor hadde også vært deilig i blant. Derfor muligens videreutdanning innen sykepleien. 

Noen råd til en 21 åring? 

Anonymkode: b7d97...b6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se litt frem i tid. Passer det med 3 delt turnus når du har barn? 

Anonymkode: 30837...81a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Se litt frem i tid. Passer det med 3 delt turnus når du har barn? 

Anonymkode: 30837...81a

Vil ha flere barn. Frister heller ikke med barn på jobb og barn hjemme. Ts

Skrevet

Det frister ikke med barn både hjemme og jobb - ikke barnehagelærer, og ikke barnevernspedagog.

Jeg hadde nok valgt sykepleier, eller muligens sosionom da :) Tenk på hva du vil jobbe med, og skriv gjerne en liste med fordeler og ulemper for deg. Tror forresten søknadsfrist i år er 20. april, og ikke 17. april i år? Men det kan dobbeltsjekkes!

Lykke til med valget :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har to dager på meg. Det står mellom barnehagelærer og sykepleier. Kanskje sosionom og barnevernspedagog. Jeg har jobbet i barnehage, sykehjem og skole så jeg er trygg i yrkene. Fordelen med spesielt sykepleier er spennende videreutdanninger. Jeg kunne tenke meg å flytte utenlands en periode. Turnus går også helt greit. Føler dagjobb 5 dager i uka er i hektiske laget. Ellers er det fint å ha mulighet til å tjene ekstra ved helligdager. Kunne tenke meg å jobbe 80% fast, og heller ha mulighet til å ta på meg vakter. Å ha kontor hadde også vært deilig i blant. Derfor muligens videreutdanning innen sykepleien. 

Sett opp flere ønsker og omprioriter innen 1/7. 

Anonymkode: e6a51...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å hate deg selv om noen år hvis du velger sykepleier. Det er IKKE gøy å jobbe turnus på helg/jul/påske, kvelder osv etter noen år,og definitivt ikke med familie. Ville valgt sosionom hadde jeg vært deg hvis du ikke ønsker barn hjemme og på jobb.

Anonymkode: d0115...365

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vil ha flere barn. Frister heller ikke med barn på jobb og barn hjemme. Ts

Hvorfor vurderer du da barnehagelærer?? Da jobber du jo med barn og dagjobb 5 dager i uka🙄.

• Liker 1
Skrevet

Søknadsfristen er 20. april😊

Søk på de du evt. virkelig vil studere, omprioriter dersom du ombestemmer deg i forhold til valgene du setter opp? Det er jo enorm forskjell på å jobbe som barnehagelærer og sykepleier, hva gjør at du er så interessert i begge disse yrkene? Tenker du å videreutdanne deg noe i forb. med barn innenfor sykepleien etterhvert? 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (14 minutter siden):

Hvorfor vurderer du da barnehagelærer?? Da jobber du jo med barn og dagjobb 5 dager i uka🙄.

Man er ikke stuck i barnehagen for resten av livet selv om man velger å bli barnehagelærer. Er jo bare å ta videreutdanning eller master. 

Anonymkode: c4dd7...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må jobbe i 2 år etter fullført sykepleiestudie før du kan videreutdanne deg. Så alt i alt blir det potensielt et langt løp.

Anonymkode: 11e65...0d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bv ped kan jobbe som miljøterapeut på institusjon (turnus eller medleverturnus) eller på skole (kun dagtid). I tillegg til den kommunale bvtj (men krever som regel at du har hatt praksis der+ erfaring, og innen 2030 vil det være krav om master).
Flere muligheter til videreutdanning. 
Sosionom er også et «bredt» yrke med flere muligheter, f eks saksbehandler hos NAV, skoleverket, osv.
Barnehagelærer er et slitsomt yrke, man er ofte syk pga smitte fra ungene. Men har inntrykk av at det er veldig givende, mye kos, kreativitet og utetid. 
Sykepleiere jobber nesten alltid turnus enten det er snakk om sykehus, sykehjem eller lignende, selv med videreutdanning. 

Felles for alle yrkene er at det er omsorgsyrker der man bruker seg selv. Ikke uvanlig å bli sykemeldt og/eller utbrent i disse yrkene. Viktig å ha et balansert privatliv uten for store belastninger da.

Du må rett og slett tenke over hva du vil jobbe med, fordeler og ulemper.

Anonymkode: e013e...128

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri ha jobbet i bhg, så får meg hadde valget vært enklet

Anonymkode: a16c2...721

AnonymBruker
Skrevet

Hva med lærer da? 

Anonymkode: e202e...724

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kommer til å hate deg selv om noen år hvis du velger sykepleier. Det er IKKE gøy å jobbe turnus på helg/jul/påske, kvelder osv etter noen år,og definitivt ikke med familie. Ville valgt sosionom hadde jeg vært deg hvis du ikke ønsker barn hjemme og på jobb.

Anonymkode: d0115...365

Man kan fint bli nødt til å jobbe turnus som sosionom også.

Anonymkode: 9224f...cfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...