Gå til innhold

1. klassing ikke knekt lesekoden ennå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min sønn går i første klasse og har ikke knekt lesekoden ordentlig ennå. Var på foreldresamtale forrige uke, og læreren fortalte at han leser og løser leseoppgavene senere enn andre, men har hatt flott progresjon den siste tiden. Hun sa han var en typisk gutt født sent på året. 

Flere som har hatt barn som har brukt litt tid på å knekke lesekoden, uten å ha dysleksi ? 

Anonymkode: f7517...896

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Født sent og gutt så har du jo årsaken

Anonymkode: 7a8c5...332

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Født sent og gutt så har du jo årsaken

Anonymkode: 7a8c5...332

Jaha? Mange gutter født sent på året kan også lese når de begynner på skolen.

Uansett er det altfor tidlig å snakke om dysleksi.

Anonymkode: 7e334...c4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jente, går i 3. Leser svært dårlig. 

Anonymkode: 13c43...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing leser heller ikke sånn veldig bra enda, men læreren sa han var helt innafor. De beregner at de kan bruke både 1 og 2 klasse til å lære å lese og skrive skikkelig. Han er gutt og født i desember. 

Anonymkode: 08dd0...556

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så viktig at barna fortsetter progresjonen nå! Uten å kunne lese, blir det hengende etter i alle fag, dette går fort på følelse av ikke å mestring skolen.

Mitt tips er:

Les sammen med barnet litt hver dag. 5- 10 minutter er flott! 

Nå er sommeren rett rundt hjørnet, la dette bli en koselig vane hver dag. 

Hilsen lærer i 1. klasse

Anonymkode: 94b33...38f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres kjent ut! Vårt barn kunne ikke lese noe særlig etter 1.klasse. Jeg ble litt stresset. Prøvde å lese i sommerferien, og pushe litt. Det varte en mnd, så måtte vi bare ta en pause. Barnet ble sinna, ville ikke, og det gikk ikke fremover. Vi tok derfor ferie 😁

Etter første 14 dager i 2.klasse skjedde det noe. Plutselig merket jeg at barnet kunne lese. Han hadde en lettere lesebok fra skolen. Da hadde han knekt lesekoden. Til jul i 2.klsse kunne han begynne med boka som var pensum for klassen. Nå kan han lese, men kan jo korte ned på enkelte ord. Feks " Beskjeden " Leses som " Beskjed "... Osv... 

Tror nok vi må ut i 3.klasse før han leser prikkfritt og skikkelig flytende. 

Så, dere har fortsatt god tid. Barn knekker koden i sitt tempo! Det viktigste er at det går fremover 😊 Har inntrykk av at noen et veldig flinke å lese i dag, mens andre leser seinere, og dårligere. Var en 7.klasse på Sørlandet som var skikkelig dårlig på lesing, at rektor beordret å sette til side flere fag, bare for å jobbe med leseevnen. 

Anonymkode: 16942...b0f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Stakkars liten, han er bare 6 år😣💔 Da reform-97 ble innført ble vi lovet at de skulle trå varsomt frem med de minste barna. 1 klasse skulle fungere mer likt det vi tidligere kalte førskole. De skulle lære bokstavene, men ingen skulle forvente at barna løste lesekoden allerede i 1 klasse. Dette skled fort ut og kravene ble større og større, også for de minste. Kjenner rett og slett jeg blir irritert😖

Selv var jeg 7 år da jeg var blant de siste som knakk lesekoden. Klart meg bra på skolen siden, uten utfordringer. Har en god utdannelse. Så tror jeg ville tatt lærernes påpeking om at 6-åringen ikke har løst lesekoden allerede med en klype salt i minst 1 år til. 

Endret av Jullen
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er et heftig tempo for disse små ja, de skal lære seg en bokstav i uken i 1. klasse. Pensumbøker forventer at barna har en OK leseforståelse i 2. klasse.

Som lærer ser jeg ofte barn som ikke passer inn i denne «firkantede formen». De fleste lærere har ikke tid eller ressurser til å legge opp en spennende læringsarena. Det er rett og slett «harde bud». 

Noen får bevilget ekstra ressurser og hjelp. Hvem som kommer inn som dette, er ymse. Barnet går da glipp av andre fag i klasserommet, jeg opplever at skolehverdagen for disse barna ofte blir rotete. Dessverre.

Anonymkode: 94b33...38f

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste lærte å lese ved å høre tekst opplest og ha boka foran seg og bare høre og se uten at vi foreldre satt oppå han og var stressede.  Begynte med veldig enkle tekster fra tegneserier før mer avansert.   Det tok sin tid å knekke koden.

Anonymkode: 29071...f85

AnonymBruker
Skrevet

Trekk pusten og slapp av. For de aller fleste går det seg greit til. Hold dine bekymringer for deg selv og stol på at tiden løser dette. Hilse mor til ungdomskoleelev som er smart og stadig får bedre karakterer i alt, tross at han sliter med komma og store bokstaver. Jeg slet selv men knakk noen koder stadig vekk og klarer meg supert som journalist😃

Anonymkode: 8b90f...edb

AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke være dysleksi, selv om han ennå ikke har knekt lesekoden. Det kan være andre årsaker til forsinket leseutvikling. Er syn (særlig samsyn) sjekket? Er hørsel i orden? Hvordan fungerer han i andre fag? Er det dysleksi/lesevansker i nær familie? Forstår han rim? Kan han lytte ut første og siste lyd i ord? Har han fått ekstra støtte på skolen? Uansett årsak er mengdetrening viktig, men absolutt ikke for vanskeligere tekster. Enkle tekster som «han ser sol» er bra øvelse. Ikke press og lag dårlig stemning hjemme. Kanskje blir det nødvendig med ytre belønning i en periode for å motivere til lesing. 
Så føler jeg samtidig for å si at dysleksi ikke er der verste. Mange veldig ressurssterke personer har dysleksi. Du kan nå langt til tross for dysleksi. Når barn med dysleksi får store problemer på skolen skyldes det som regel andre faktorer i tillegg til dysleksien. 
Dysleksi bør utredes tidlig, men det pleier ikke skje før 3.-4. trinn, men man kan jobbe ut fra en hypotese om at barnet har dysleksi. 

Anonymkode: e5f6a...ff9

• Liker 3
Skrevet
Jullen skrev (3 timer siden):

Stakkars liten, han er bare 5 år😣💔 Da reform-97 ble innført ble vi lovet at de skulle trå varsomt frem med de minste barna. 1 klasse skulle fungere mer likt det vi tidligere kalte førskole. De skulle lære bokstavene, men ingen skulle forvente at barna løste lesekoden allerede i 1 klasse. Dette skled fort ut og kravene ble større og større, også for de minste. Kjenner rett og slett jeg blir irritert😖

Selv var jeg 7 år da jeg var blant de siste som knakk lesekoden. Klart meg bra på skolen siden, uten utfordringer. Har en god utdannelse. Så tror jeg ville tatt lærernes påpeking om at 5 åringen ikke har løst lesekoden allerede med en klype salt i minst 1 år til. 

Helt enig. Begynte på skolen i 97, og da var det mest lek. Tror ikke jeg lærte skikkelig å lese før i andre klasse. Blir så trist når jeg ser hvordan førsteklassingene har det nå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt 💛

Min sønn knekte lesekoden høsten i 2 kl, og var den siste i klassen.

Anonymkode: 76bf0...08a

AnonymBruker
Skrevet
Rayo skrev (5 timer siden):

Helt enig. Begynte på skolen i 97, og da var det mest lek. Tror ikke jeg lærte skikkelig å lese før i andre klasse. Blir så trist når jeg ser hvordan førsteklassingene har det nå.

Tror ikke alle skoler kjører likt løp. Min eldste går i andre klasse nå og synes førsteklasse gikk ganske rolig for seg med mye lek og lite press. Lærer var helt klar på at det ikke var forventet at alle skulle lese i løpet av førsteklasse. 

Anonymkode: e3e29...c7e

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å laste ned et spill til ipad, telefon eller chromebook som heter GraphoGame. Dette er en ypperlig måte å øve bokstaver og stavelser på. Jeg har flere elever som har kommet seg i lesing etter å ha spilt det spillet. Det øver barnet på det hen trenger å øve på, registrer hva hen mestrer og gir utfordringer der der trengs. Virkelig et motiverende spill for flere alderstrinn. 

Ellers ville jeg funnet enkle bøker på biblioteket. Snakk med barnet ditt om det som står. Ha ulike fokusområder over tid. Hvor mange konsonanter er det på denne siden? Skal vi lese ordet med bare vokalene? Ser du noen diftoronger her? Etter hvert kan dere fokusere på tegn. Utropstegn, spørsmålstegn. Og glem for all del ikke bildene. Der finner du mye informasjon. 

Bøkene til Eric Carle er fine. Lille larven aldri mett, Brune Bjørn hva ser du på din vei, Den gretne marihøna ++. Eventuelt kan du høre med skolen om de har Les 1 i fagbiblioteket sitt. Her er det korte tekster på hver side. Les en side pr dag, f.eks. I starten må kanskje du lese for hen, så leser dere i kor før hen leser alene. 

Lykke til! Husk at alle barn lærer i ulikt tempo, at lesingen oppleves som vanskelig nå betyr ikke at det kommer til å forbli slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jullen skrev (9 timer siden):

Stakkars liten, han er bare 5 år😣💔 Da reform-97 ble innført ble vi lovet at de skulle trå varsomt frem med de minste barna. 1 klasse skulle fungere mer likt det vi tidligere kalte førskole. De skulle lære bokstavene, men ingen skulle forvente at barna løste lesekoden allerede i 1 klasse. Dette skled fort ut og kravene ble større og større, også for de minste. Kjenner rett og slett jeg blir irritert😖

Selv var jeg 7 år da jeg var blant de siste som knakk lesekoden. Klart meg bra på skolen siden, uten utfordringer. Har en god utdannelse. Så tror jeg ville tatt lærernes påpeking om at 5 åringen ikke har løst lesekoden allerede med en klype salt i minst 1 år til. 

Han er vel strengt tatt seks år nå, om han er født sent på året og går i første klasse.

Ellers enig med deg i at dette sikkert går fint.

TS - har dere sett «lesekorpset» på nrk Super? Anbefales!

Anonymkode: 7e334...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har alltid ligget godt foran snittet på lesing/faglige greier. Han er født i januar.

Ved skolestart kunne han lese, men på ingen måte flytende. 

Vi har lest MYE bøker hele oppveksten, leser hver eneste dag. Og han er veldig glad i disse tingene selv. Og vi så mye på Lesekorpset fra 2års alder (fordi han likte dette). Så vi har jo grunnet interesse lagt ganske mye vekt på bokstaver/lesing før skolestart. 

Så jeg tenker dette er helt innafor normalen. 
Jeg var selv den beste til å lese i klassen i 1.klasse - og vi begynte jo ett år senere. Og da var det minst halvparten av klassen som ikke kunne lese i det hele tatt, og resten måtte lese i sneglefart.

Men alle jevnet seg jo ut ila første halvdel av barneskolen.

Gjør som læreren her sier (det er også det våre får som hjemmelekse). Nå leser han 10-15 min selv i 2.klasse, men i første leste vi sammen hver dag. Bøker han likte :) 

Anonymkode: 81928...5ce

AnonymBruker
Skrevet

Til sommeren vil jeg tipse deg om å melde gutten din på Sommerles, hvis ditt lokale bibliotek tilbyr dette. Dette gir ofte motivasjon til å lese gjennom sommeren. 

Ellers støtter jeg tipset om å låne enkle bøker på biblioteket. Det har kommet mye fine lettleste skjønnlitterære bøker de siste årene. I tillegg har det kommet mange fine lettleste faktabøker også. 

Anonymkode: cac77...c1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også en gutt i førsteklasse. Han er ikke i nærheten av å kunne lese. Han har heller ingen interesse for det i det hele tatt, så vi har kuttet ut leseleksene og gjør heller andre bokstavrelaterte oppgaver. Han viser stor interesse for skriving, så det er der vi har fokuset nå. Læreren hans er ikke bekymret og sier at mange barn lærer seg å lese gjennom å skrive. 

Anonymkode: f5dfb...189

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...