Gå til innhold

Langt innlegg, trenger råd angående familieforhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett stort dilemma. Jeg er oppvokst med min mor, og min far som jeg har vært hos 2 ganger i mnd. Pappa har aldri likt meg virker det som, og når jeg var 3 år kontaktet mamma barnevernet for hun var redd han var stygg med meg. 

Når jeg ble eldre brydde han seg aldri, var aldri på foreldresamtaler, lagde aldri middag, var ute og drakk og festet og ble hissig og sint for ingenting. I ungdomstiden begynte jeg å si imot han, og han var voldelig, stygg og truet meg gjentatte ganger. I voksen alder tar han aldri kontakt, inviterer meg aldri med på familie ting som feiring av bryllupsdag, bursdager eller ferier - noe han gjør med de andre barna sine. Det virker rett og slett som han hater meg eller misliker meg sterkt. Dette er bare et kort sammendrag av hvordan han har vært.

I voksen alder får jeg vite at han mest sannsynlig ikke er min biologiske far. Min mor som er psykisk syk, truer med å ta livet sitt om dette kommer ut. Jeg prøver i 5 år å ikke tenke på det, da det ikke er verdt å miste min mor. Nå er jeg i en fase hvor jeg ønsker barn, og at mine barn har besteforeldre o.l som bryr seg - og jeg tenker derfor mer på min biologiske far.

Når jeg tar opp igjen med min mor at jeg ønsker å vite dette, rabler det for hun. Hun gråter og gråter, sier at psykologen hennes vurderer å legge hun inn, at livet hennes vil bli ett helvete, alle vil hate hun, at hun har så vondt og at hun aldri har hatt noe som helst bra i livet. Hun har vært gjennom mye. Jeg føler likevel at dette er utrolig egoistisk. Hun sier at foreldrene hennes, og alle hun kjenner kommer til å slutte å snakke med hun. I tillegg snakker hun mye stygt om han som mest sannsynlig er min biologiske far, at han har dårlig rykte på seg og er en dårlig person selv om hun ikke kan gi konkrete eksempler 

Jeg bestemmer meg derfor for å ikke få vite med sikkerhet hvem som er min far, selv om jeg hadde ønsket å vite det. Jeg påpeker alt hun tar ifra meg, som eksempel hjelp senere i livet, besteforeldre til mine barn, jeg kan ha sykdommer i familien jeg ikke vet om. Hun har aldri stilt opp med spesielt mye, verken økonomisk eller andre ting. Har jobbet og klart meg selv siden jeg var 13 år. Min biologiske far har en datter som han har godt forhold til både før og i voksen alder. Jeg føler hun har fratatt meg alt dette. 

5 minutter etterpå ringer hun meg igjen, da hun ønsker å legge ut et bilde av en skitur hun har vært på, på Facebook. Hun vil fortelle det så jeg ikke tror hun har vært på skitur idag, når alt dette har stått på. Jeg svarer at jeg driter jo langt i hele skituren og at hun må forstå hva hun har gjort mot meg. Jeg føler hun er så egoistisk at jeg koker inni meg. Jeg gråter og gråter, føler meg ekkel for hun sier stygge ting om han som er min biologiske far og at jeg er i slekt med han, føler meg stygg utsendemessig da jeg ligner på han i ansiktet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har noen råd å komme med? Jeg kan ikke snakke med noen om dette og er så lei meg 

Og til dere som lurer hvordan jeg er sikker på at dette er min biologiske far uten dna test: noen trekk er så lik at det umulig ikke kan være det, mens min nåværende far har jeg ingen like trekk med. Vil også legge til at jeg har besteforeldre på min fars side som jeg er veldig glad i, og redd for at skal mislike meg om de får vite dette

Anonymkode: 98693...c6e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du vet hvordan han ser ut. Har du fått bilde? Han har et godt forhold til sin andre datter - din halvsøster?

Hvorfor tar du ikke kontakt selv? Noen i familien din må jo vite? At denne ustabile moren din blir innlagt, får heller gå, tenker jeg. Tror du hun vil ha deg «alene»?

Anonymkode: ac231...fd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet han om deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, du vet hvordan han ser ut. Har du fått bilde? Han har et godt forhold til sin andre datter - din halvsøster?

Hvorfor tar du ikke kontakt selv? Noen i familien din må jo vite? At denne ustabile moren din blir innlagt, får heller gå, tenker jeg. Tror du hun vil ha deg «alene»?

Han vet om meg, det var han som tok kontakt med meg å fortalte med dette før hun senere innrømmet at det var sant. Jeg er ikke redd for at hun bli innlagt, men redd for at hun skal ta livet sitt noe hun har prøvd på flere ganger før. Tror ikke hun vil ha meg alene, hun har flere barn og ikke noe spesielt avhengig av meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet han om deg?

Ja det gjør han, men min far som jeg er oppvokst med vet sannsynligvis ingenting 

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at hun da har så mye i mot dette. Kanskje du kan snakke med legen hennes om dette?

Synes det er stygt gjort å true med selvmord! Har hun selv en far?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig at hun da har så mye i mot dette. Kanskje du kan snakke med legen hennes om dette?

Synes det er stygt gjort å true med selvmord! Har hun selv en far?

Ja, men jeg kan skjønne det da jeg tenker folk vil reagere sterkt om de får vite hva hun har gjort. Hun har selv en far hun ikke har ett godt forhold til, og jeg vet at hun ville funnet ut av det hadde hun vært i mine sko. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva hun har gjort? Ligget med en mann en gang for 20 år ++ siden? Hvorfor er dette så forferdelig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva hun har gjort? Ligget med en mann en gang for 20 år ++ siden? Hvorfor er dette så forferdelig?

Hun har vært med han, løyet til en annen om at han skal bli far, at hans foreldre skal bli bestefar etc. Han har betalt bidrag i 18 år. Jeg vet ikke hvordan folk vil reagere, hadde det vært min venninne vil jeg vært støttende selv om jeg sannsynligvis hadde hatt en moralsk «snakk» 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har vært med han, løyet til en annen om at han skal bli far, at hans foreldre skal bli bestefar etc. Han har betalt bidrag i 18 år. Jeg vet ikke hvordan folk vil reagere, hadde det vært min venninne vil jeg vært støttende selv om jeg sannsynligvis hadde hatt en moralsk «snakk» 

Altså ikke støttende i det hun hadde gjort, men støttende som at jeg ikke ville avskydd henne for en ting som er skjedd for mange år siden 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du ønsker råd om: hvis han har kontaktet deg, kan ikke dere to ha kontakt uten at moren din vet det?

Anonymkode: 7f2f0...3d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha kontakt med ham og bygg relasjon. Moren din trenger ikke å få høre noe om det. 

Anonymkode: 1925d...cec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du ønsker råd om: hvis han har kontaktet deg, kan ikke dere to ha kontakt uten at moren din vet det?

Anonymkode: 7f2f0...3d8

Hvordan kan jeg stole på at han ikke sier noe videre? Det er liksom ikke verdt at min mor tar livet sitt eller får livet ødelagt. Men jeg vet ikke om min frykt er relasjonell

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan jeg stole på at han ikke sier noe videre? Det er liksom ikke verdt at min mor tar livet sitt eller får livet ødelagt. Men jeg vet ikke om min frykt er relasjonell

Om din mor skulle ta livet sitt for det så vil hu ta livet sitt uansett for noe annet. 

Ikke la din mor styre deg og la deg fortsette å gå glipp av det som var din rett fra begynnelsen av. 

Anonymkode: 1925d...cec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk som truer med å ta livet sitt hvis du gjør "ditt" eller "datt" er folk du må kutte ut eller i det minste begrense kontakten med.

Du skal gjøre som du ønsker uavhengig av hva de rundt mener om det, du har hatt en ustabil oppvekst der du sikkert har måttet ta alt for mye hensyn til de "voksne". Nå er det på tide å ta hensyn til deg selv og dine ønsker og behov.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det gjør han, men min far som jeg er oppvokst med vet sannsynligvis ingenting 

Gitt oppførselen hans gjennom din oppvekst taler alt for at han har visst om alt hele tiden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (14 minutter siden):

Gitt oppførselen hans gjennom din oppvekst taler alt for at han har visst om alt hele tiden.

Jeg prøvde å si dette til min mor men hun mener at han aldri ville betalt bidrag om han visste dette. Han har et sykt temperament og ville mest sannsynlig klikket om han visste det, men jeg tenkte også at det var grunnen til at han har vært slik mot meg. Kan ikke skjønne noen annen grunn. 

Skrevet

Det er ikke riktig at du skal sette hennes behov, fremfor dine egne i en så alvorlig og betydningsfull sak som dette. 

Det virker som at du har tatt nok hensyn til henne i livet og det er fullstendig urimelig av henne å nekte deg å bygge en relasjon til din far, som hun har frarøvet deg alt for lenge.

Det hun har gjort, må hun stå i. 

Skjønner det er veldig vanskelig for deg og jeg håper nesten dette ikke er sant, fordi det er så forferdelig. 

Foreldre bør ikke kreve av sine barn, at de skal skjule deres egne løgner og svik -og i tillegg på din bekostning.

Nei, bare nei. 

Som noen andre over skrev, kan det godt hende din «far» allerede vet eller mistenker sannheten. Kan du ikke prøve å fiske litt om han kanskje vet? 

Kanskje moren din bare tror at ingen vet, men så gjør de det allerede? 

Angående besteforeldrene dine på den siden, vil de nok være like glad i deg for det om sannheten kommer frem. Du har ikke gjort noe galt, bare moren din. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg prøvde å si dette til min mor men hun mener at han aldri ville betalt bidrag om han visste dette. Han har et sykt temperament og ville mest sannsynlig klikket om han visste det, men jeg tenkte også at det var grunnen til at han har vært slik mot meg. Kan ikke skjønne noen annen grunn. 

Ja, ok. Jeg tror vel likevel din mor visste at bidrag ikke er valgfritt selv om hun sa hun var redd for ikke å få det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ha kontakt med din far i smug , å fortell han hva hun truer deg med om det kommer ut . Du trenger ikke hennes tillatelse . Ta de valgene som er best for deg selv ❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...