AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #1 Del Skrevet 13. april 2022 Hva gjør dere hvis den andre hundeeieren også stopper? Anonymkode: f0f4f...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #2 Del Skrevet 13. april 2022 Da sitter vi der da 😆 Fra spøk til alvor: Når vi stopper under passeringstrening er det som oftest fordi jeg merker at jeg ikke har kontroll. Om den andre hunden også stopper så får vi forhåpentligvis god nok avstand til at hunden kan ha oppmerksomhet på meg, også kan vi gå videre, helst i en bue rundt den andre hunden. Anonymkode: 70b23...2b2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 14. april 2022 #3 Del Skrevet 14. april 2022 Hva med å bare øke tempo mens dere jobber med lydigheten? Det dere gjør mest av når dere stopper slik er å pakke energi i bikkja. Den må ut en plass. Som regel så holder folk på for lenge, pakker for mye energi i bikkja, som hunden løser ut ved utagering mot den andre hunden. Som er logisk med tanke på at det var passering av annen hund som her var problemet. Øk tempo så går noe av energien til framdrift, jobb med lydighet med det du har igjen. En annen side av denne saken er at når dere lar hundene deres sitte å stirre på den andre hunden så skaper dere en situasjon som kunne vært unngått. Det virker provoserende på den andre hunden, som da enten må settes i unødvendig mye lydighet eller som svarer opp med utagering som igjen gir den hunden som skaper problemet unnskyldning til å utagere den også. Så danser vi den samme dansen igjen. Øk tempo, rett energien rett vei. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg tenkte på noe av dette i går også. Jeg har en hund som jeg har måttet øve en del passeringstrening med. Hun utagerte, ikke voldsomt så det tok ikke så langt tid å få henne tryggere. I de fleste tilfeller nå så er det ikke noe problem. Hun viser dempende signaler og kan passere uten å utagere. Hun kan fortsatt være anspent, men det kommer veldig an på den andre hunden. Enten fordi den andre hunden er anspent eller fordi hun ikke klarer å lese kroppsspråket deres. Har lagt merke til at hun blir mer usikker i møte med hunder med kort snute eller hale ala fransk bulldog, masse lang pels i ansiktet, typ doodler og svarte hunder når det er mørkt ute (aldri når det er lyst). Fant en forskningsartikel som fant ut at slike fysiologiske trekk ofte førte til misforståelser mellom hunder fordi kroppsspråket blir utydelig. Ikke helt relevant til tråden din, men det kan hjelpe deg å finne mønster i adferden til hunden din. Det har i hvertfall hjulpet meg med passeringstrening. I går så møtte jeg en eldre mann på tur med en hund. Hunden min var opptatt med å snuse i grøfta, så jeg sto stille. Den andre hunden stoppet opp og ble anspent og stiv. Mannen som luftet den stoppet også opp, for å være helt ærlig så tror jeg ikke han klarte å lese hunden sin i den situasjonen. Han brukte fleksi, så hund og eier hadde god avstand fra hverandre. Han sto bak hunden. Hunden min ble litt anspent så jeg bestemte meg for å bare gå forbi siden han ikke tok initiativ til det. Tror han forventet at de skulle få hilse siden han ikke tok inn hunden før jeg var på siden av dem. Jeg ble litt irritert for jeg opplever ganske ofte at folk stopper opp med hundene sine og i de fleste tilfeller holder de ikke på med trening samt at de ikke klarer å lese kroppsspråket til egen hund eller min hund. Når to hunder står stille og stirrer på hverandre og er anspente, så bygger man bare opp mer spenning. Når de kommer nærmere hverandre, kan den spenningen "eksplodere" i form av utagering. Det beste å gjøre er å snu og gå andre vei, finne et "møtepunkt" der det er mulig å passere hverandre med god avstand. Det var dette jeg gjorde. På den måten fikk jeg bygd opp selvtilliten til hunden min litt etter litt. Hvis det ikke er mulig å snu eller at hunden ikke har voldsom utagering og kan takle en passering, så er det beste bare å gå forbi (gitt at man får med seg hunden selvfølgelig). Pass på at du er mellom hunden din og den hunden du skal passere. Det hjelper å ha en "barriere" for å minske øyekontakt og spenning. Også er det viktig at du er rolig og ikke stressa. Hunder er ekstremt flinke til å lese kroppsspråk og følelser på mennesker (vet av personlig erfaring på godt og vondt). Det hender at andre hunder har gått til angrep (ikke med bitt eller bitt som punkterer hud) på min hund. I den perioden hun utagerte, svarte hun noen ganger med samme mynt (heldigvis har det gått bra med begge hunder. Ingen bitt som har punktert hud). I alle tilfeller har jeg hatt hunden min i bånd. Den angripende hund har enten vært i fleksi eller vært løs. Hvis en slik situasjon oppstår nå, så hopper hunden min som regel unna og går videre fordi jeg ikke stopper opp. Da stopper den andre hunden også (i de tilfelene jeg har opplevd heldigvis). Hvis jeg hadde stoppet opp så ville sansynligheten for at hunden min heller ville valgt å forsvare seg selv vært større. Dette fordi hun er i bånd og ikke kan komme seg bort. Anonymkode: 7b7ce...d38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Del Skrevet 14. april 2022 Dette problemet har jeg møtt på. Vi trenger god avstand, så da må jeg stoppe med en gang jeg ser en annen hund komme i mot oss. Der det er mulig trekker jeg oss unna, f.eks litt inn i skogen, går inn på en annen sti, går i stor bue i parken osv. Men noen ganger så går man jo tur på en vanlig vei og da er det ikke alltid mulighet for å komme seg lengre unna. Har funnet ut at det er best å bare komme seg fortest mulig vekk da. For det er ikke sikkert den andre eieren begynner å gå. Noen står å trener kontakt lenge og "nekter" å rikke på seg. Så da gjør jeg det jeg kan gjøre. Forsøker å holde kontakt mens vi går forbi og gir godbiter eller kaster godbiter bortover grøften mens vi går. Men det fungerer ikke alltid om vi kommer for nær. Da fokuserer jeg bare på at vi skal komme oss vekk fra situasjonen. Han utagerer gjerne da, men det er ikke så rart når de kommer så nær. Når den andre hunden har passert og kommet vekk i god nok avstand, så starter jeg med kontakt og belønning. Det er ikke vits å stresse med passeringstrening hvis hunden vil utagere, det blir bare kav. Så raskest mulig vekk er mitt tips. Jeg prøver også å gå slik at hunden er på innsiden, og jeg tar lange steg og prøver så godt som mulig å lage et skille med mine bein mellom min hund og den passerende. Dette er med varierende hell, men noen ganger så mister ikke hunden fokuset totalt siden den blir mer skjermer fra den passerende. Et annet alternativ er å snu brått om, helst før man oppdager hunden og gå litt tilbake hvis man vet det er et sted man kan trekke seg lengre vekk for å få god nok avstand. Anonymkode: f8082...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 14. april 2022 #6 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg stopper i en liten andel av alle passeringer. Kanskje rundt 3 ganger i uken i passeringer som blir mer intense enn vanlig. Ser du jeg at andre eier bremser opp eller stopper går jeg uansett bare forbi med hunden i kort bånd på siden av meg. Jeg føler ikke stoppingen min egentlig er trening, men det kan være en fin brems for utagering når hunden min allerede er for nær terskel. Viss jeg fortsetter å gå forbi i en slik situasjon kan hunden finn på å dra mot de vi passerer, knurre og kanskje gi fra seg et bjeff. Stopper jeg opp og holder i selen i 15 sek er hun bare litt anspent, ellers stille. Når man trenger å skape avstand kan det også være praktisk å bare stoppe opp litt utenfor veien/stien, i stedet for å gå en kronglete omvei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Del Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette problemet har jeg møtt på. Vi trenger god avstand, så da må jeg stoppe med en gang jeg ser en annen hund komme i mot oss. Der det er mulig trekker jeg oss unna, f.eks litt inn i skogen, går inn på en annen sti, går i stor bue i parken osv. Men noen ganger så går man jo tur på en vanlig vei og da er det ikke alltid mulighet for å komme seg lengre unna. Har funnet ut at det er best å bare komme seg fortest mulig vekk da. For det er ikke sikkert den andre eieren begynner å gå. Noen står å trener kontakt lenge og "nekter" å rikke på seg. Så da gjør jeg det jeg kan gjøre. Forsøker å holde kontakt mens vi går forbi og gir godbiter eller kaster godbiter bortover grøften mens vi går. Men det fungerer ikke alltid om vi kommer for nær. Da fokuserer jeg bare på at vi skal komme oss vekk fra situasjonen. Han utagerer gjerne da, men det er ikke så rart når de kommer så nær. Når den andre hunden har passert og kommet vekk i god nok avstand, så starter jeg med kontakt og belønning. Det er ikke vits å stresse med passeringstrening hvis hunden vil utagere, det blir bare kav. Så raskest mulig vekk er mitt tips. Jeg prøver også å gå slik at hunden er på innsiden, og jeg tar lange steg og prøver så godt som mulig å lage et skille med mine bein mellom min hund og den passerende. Dette er med varierende hell, men noen ganger så mister ikke hunden fokuset totalt siden den blir mer skjermer fra den passerende. Et annet alternativ er å snu brått om, helst før man oppdager hunden og gå litt tilbake hvis man vet det er et sted man kan trekke seg lengre vekk for å få god nok avstand. Anonymkode: f8082...563 Vi har hatt god nytte av sånne små bein til de passeringene der avstanden egentlig er for kort, da er hun i alle fall stille mens hun tygger😅 Anonymkode: 7782d...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. april 2022 #8 Del Skrevet 14. april 2022 Hvis den andre også stopper så blir jeg stående og fortsetter å trene kinderegg/motbetinging. Det nevnes over at man bygger opp energi og stirring i hunden om man blir stående, men det er i så fall tegn på at man er for nær og trenger større avstand. Blir den andre bare stående, så venter jeg til min er tilvendt på den avstanden vi er også går vi litt nærmere (fortatt ut i grøfta så langt bort fra den andre som vi kan). Blir stående der, evt med motbetingingstrening om nødvendig, til min hund er tilvendt. Går så litt nærmere osv. Slik kommer vi oss ofte fint forbi. Hvis jeg øker tempoet så kan jeg få økt energi, stivhet og utagering hos min hund og han har dermed fått en negativ opplevelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Del Skrevet 14. april 2022 Det er jo litt dårlig gjort å stoppe? Dere legger jo alt ansvar over på den som ikke stopper i passeringen. Anonymkode: f0f4f...88f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Del Skrevet 14. april 2022 Takk for mye bra svar forresten!! Vi lærte også det å stoppe og trene Kinderegg på valpekurs, men det dunket dessverre ikke for oss. Jeg har heller lært inn fot / gå bak og gir godbiter mens vi beveger oss istedet. Mulig jeg ikke fikk god nok avstand? Anonymkode: f0f4f...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 15. april 2022 #11 Del Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo litt dårlig gjort å stoppe? Dere legger jo alt ansvar over på den som ikke stopper i passeringen. Anonymkode: f0f4f...88f Den er jeg ikke helt enig i, kommer ann på hvordan eieren som stopper oppfører seg. Viss hundeeier går litt ut av veien/stien og distraherer sin hund til jeg har passert er det mer praktisk og avslappet for meg og min hund og. Sammenlignet med at begge passerer i fart hvor man gjerne har mindre mulighet til å skape avstand og hundene kan finne på å dra mot hverandre viss ene el begge er utagerende. De som stopper nærmest midt på stien med en hund som stirrer ned min setter jeg mindre pris på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #12 Del Skrevet 15. april 2022 Det verste jeg vet er å møte hundeeiere som stopper opp med hunden deres når vi skal passere. Har jobbet mye med egen hund, og det som fikk han til å kunne passere andre hunder på en fin måte var å ikke legge for mye i passeringene og heller gå rett forbi. Til slutt brydde han seg ikke lenger. Men når man møter hunder som sitter langs stien sammen med eierne sine når vi skal passere føler han seg truet og blir gjerne den som utagerer... Både frustrerende og irriterende for å være helt ærlig. Som noen sa over her så dytter personen som stopper opp alt ansvaret over på den andre. Anonymkode: 6824f...849 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #13 Del Skrevet 15. april 2022 Jeg stopper som regel fordi jeg ikke har noe valg hun legger seg ned og nekter å reise seg før den andre hunden et borte. Anonymkode: 3a3ef...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #14 Del Skrevet 15. april 2022 Anonymbruker*** skrev (3 timer siden): Den er jeg ikke helt enig i, kommer ann på hvordan eieren som stopper oppfører seg. Viss hundeeier går litt ut av veien/stien og distraherer sin hund til jeg har passert er det mer praktisk og avslappet for meg og min hund og. Sammenlignet med at begge passerer i fart hvor man gjerne har mindre mulighet til å skape avstand og hundene kan finne på å dra mot hverandre viss ene el begge er utagerende. De som stopper nærmest midt på stien med en hund som stirrer ned min setter jeg mindre pris på. Jeg tenker man skal tenke på seg selv. Man trener hunder ulikt. For noen må de stoppe for å unngå utagering mens andre kan passere mens man trener. Man er ansvarlig for egen hund. Så om noen stopper opp (og kanskje ikke har plass til å trekke seg ut), så må msn selv ha en løsning. Enten det er å bare gå raskt forbi, snu og gå inn på en annen sti, stoppe litt opp selv osv. Anonymkode: f8082...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #15 Del Skrevet 15. april 2022 Anonymbruker*** skrev (5 timer siden): Den er jeg ikke helt enig i, kommer ann på hvordan eieren som stopper oppfører seg. Viss hundeeier går litt ut av veien/stien og distraherer sin hund til jeg har passert er det mer praktisk og avslappet for meg og min hund og. Sammenlignet med at begge passerer i fart hvor man gjerne har mindre mulighet til å skape avstand og hundene kan finne på å dra mot hverandre viss ene el begge er utagerende. De som stopper nærmest midt på stien med en hund som stirrer ned min setter jeg mindre pris på. Ja det er kanskje ikke helt svart hvitt. De som går ut av stien/veien syns jeg forsåvidt er innafor. Grunnen til at jeg lagde denne posten var fordi jeg var på tur før på dagen da jeg møtte 3 stk som stoppa midt på stien slik at vi måtte gå ut av stien for å passere dem. Dette var på typ grusvei i parkområde / åpen skog. Anonymkode: f0f4f...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #16 Del Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg stopper som regel fordi jeg ikke har noe valg hun legger seg ned og nekter å reise seg før den andre hunden et borte. Anonymkode: 3a3ef...3db Så hunden din er for sterk for deg? Ifølge loven har du dermed ikke lov å ha hund. "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll" Anonymkode: 27854...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 15. april 2022 #17 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker man skal tenke på seg selv. Man trener hunder ulikt. For noen må de stoppe for å unngå utagering mens andre kan passere mens man trener. Man er ansvarlig for egen hund. Så om noen stopper opp (og kanskje ikke har plass til å trekke seg ut), så må msn selv ha en løsning. Enten det er å bare gå raskt forbi, snu og gå inn på en annen sti, stoppe litt opp selv osv. Anonymkode: f8082...563 Har intet imot at folk stopper i passering for trening eller bare for bedre kontrol, ikke det jeg mente. Det er de som lar hunden stoppe opp godt ut i stien o.l slik at den står i veien og "utfordrer" hunden min med blikk og kroppsspråk. Hunden har da ingen kontakt med eier. Ser ikke for meg noen trener har anbefalt en slik metode, og jeg tror egentlig ikke disse eierne trener heller. Jeg tar ansvar for meg og mitt og passerer med min hund i kort kobbel på siden av meg. Om jeg irriterer meg i mitt eget hode eller i en KG tråd om temaet skader det vell ikke. Endret 15. april 2022 av Anonymbruker*** 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 15. april 2022 #18 Del Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er kanskje ikke helt svart hvitt. De som går ut av stien/veien syns jeg forsåvidt er innafor. Grunnen til at jeg lagde denne posten var fordi jeg var på tur før på dagen da jeg møtte 3 stk som stoppa midt på stien slik at vi måtte gå ut av stien for å passere dem. Dette var på typ grusvei i parkområde / åpen skog. Anonymkode: f0f4f...88f Haha, ja. Sånn stopping er sykt irriterende. Opplever den typen og 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #19 Del Skrevet 15. april 2022 Anonymbruker*** skrev (2 timer siden): Har intet imot at folk stopper i passering for trening eller bare for bedre kontrol, ikke det jeg mente. Det er de som lar hunden stoppe opp godt ut i stien o.l slik at den står i veien og "utfordrer" hunden min med blikk og kroppsspråk. Hunden har da ingen kontakt med eier. Ser ikke for meg noen trener har anbefalt en slik metode, og jeg tror egentlig ikke disse eierne trener heller. Jeg tar ansvar for meg og mitt og passerer med min hund i kort kobbel på siden av meg. Om jeg irriterer meg i mitt eget hode eller i en KG tråd om temaet skader det vell ikke. Denne måten å stoppe på er forferdelig irriterende og gjør absolutt ting vanskeligere for den som skal passere. Jeg har dog ikke møtt på mange av de. De fleste som stopper har trekt seg godt til siden først, for så å jobbe aktiv kontakt med hunden. Jeg går med 2, og da har jeg sett meg nødt til å stoppe i noen situasjoner. Da trekker jeg meg langt ut til siden og jobber med hundene (lettere å holde kontakt med begge samtidig når vi står stille enn når vi går). Da blir mine stående med rumpa mot den passerende hunden Anonymkode: 6c7cd...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå