Gå til innhold

Dere andre som er enslige har ca 30000 kr utbetalt i mnd , hvor mye klarer du å spare hver mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Varierer noe, men mellom 10 000 og 15 000. Enslig, ingen dyr eller barn, røyker, snuser, drikker ikke, alle hobbyer er gratis/billig, trener ute/hjemme, ikke interessert i shopping, sminke, hudpleie osv., så har et lavt forbruk. Eier leilighet, og inkludert lån, fellesutgifter, kommunale osv. så betaler jeg ca. 10 000, inkluderer TV og internett. Alt jeg eier er kjøpt brukt/arvet nærså klær og seng. Så det er nå bilen som er det største pengesluket, men er avhengig av den pga. jobben. Bruker litt penger på reising, men det går i billig reising, for jeg er ikke interessert i fancy hoteller osv. Bare jeg har et sted å sove og dusje som er rent er det ikke så nøye. Jeg vil se og oppleve. Men har jo ikke blitt så mye reising de siste to åra akkurat, så nå vurderer jeg langtur:)

Anonymkode: ad371...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utbetalt ca. 32 000,- og sparer i snitt 12 000,- til 15 000,- i mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Bor alene får ut 28 k og sparer 10 k per mnd. 

Anonymkode: 72fc1...936

AnonymBruker
Skrevet

Varierer mellom 12 000 og 15000, og da går jeg ikke inn for å spare. Enslig, ingen barn eller dyr, snuser, røyker ikke, drikker kjempesjeldent, gratis/billige hobbyer, trener ute/hjemme, ikke interessert i mote, sminke, hudpleie osv. Eier leilighet, og lån, fellesutgifter, kommunale osv. så betaler jeg ca. 10 000, inkluderer TV og internett. Største pengesluket er nok bilen, men er avhengig av den pga. jobben. Alt jeg eier er kjøpt brukt/arvet, nerså klær, senga, og laptopen:P

Bruker noe penger på å reise, men er billig reising, er ikke interessert i fancy hoteller osv., jeg vil se og oppleve. Bare jeg har en plass å sove og dusje og som er reint er det ikke så nøye. Men har jo ikke akkurat blitt så mye reisingde siste to åra, så nå vurderer jeg langtur:)

Anonymkode: ad371...c8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mat Koster like mye 1 som 2. Synes det blir dyrere når en bor sammen med en mann. Han trenger mer mat en meg. 

Anonymkode: 72fc1...936

Menn som spiser mye må selvsagt betale mer!

Anonymkode: 7b58a...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig med deg. Har en ok buffer, men hva søren skal man dø med en mill i banken for. Gangner ingen andre enn de som arver, og når man ikke har egne barn så «skylder» man heller ikke noen arv.

Anonymkode: cc565...4f8

Enig i det. Kunne gjerne hatt en buffer, men ser ingen poeng i å ha en svær sum som bare står der nei. Hadde stoppet sparingen, når jeg var fornøyd også.

Anonymkode: 6ea41...6fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i det. Kunne gjerne hatt en buffer, men ser ingen poeng i å ha en svær sum som bare står der nei. Hadde stoppet sparingen, når jeg var fornøyd også.

Men snu på det. Hvorfor sløse og spøne rundt med penger i en verden penger betyr "alt" ? Jeg ser ikke poenget med å bruke bare for å bruke, for å liksom unngå at det skal hope seg opp på konto. 

Dessuten er pengene som regel øremerket framtiden. Jeg eier bolig og bil. Etterhvert som årene går så må vinduene og bordkle skiftes, og huset ellers renoveres. Kanskje om 10 år må taket byttes ut. Da ryker 100 000-lappene fort. I tillegg må bilen repareres innimellom, noe som aldri er billig, og jeg må kjøpe meg ny bil innen 5-8 år. 

Etterhvert må alt av EL-artikler byttes ut, titusenvis av kroner bare der. Kanskje har jeg lyst til å reise på en luksusferie om 20 år. Og jeg vet jo at jeg blir en "fattig" pensjonist om 30 år.

Uansett hva man gjør i dag så koster det. Så selv om jeg setter av 7000 kr måneden nå i måneder av livet hvor jeg har mulighet til det, og har noen hundretusener på bok, så betyr ikke det at man er rik. Tvert om. I løpet av et langt liv med f.eks 5 tiår igjen å leve, så har disse pengene en adresse. Jeg bare ikke enda vet hva dem vil brukes til, men jeg vet at det kommer en dag...

Anonymkode: 92b69...344

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men snu på det. Hvorfor sløse og spøne rundt med penger i en verden penger betyr "alt" ? Jeg ser ikke poenget med å bruke bare for å bruke, for å liksom unngå at det skal hope seg opp på konto. 

Dessuten er pengene som regel øremerket framtiden. Jeg eier bolig og bil. Etterhvert som årene går så må vinduene og bordkle skiftes, og huset ellers renoveres. Kanskje om 10 år må taket byttes ut. Da ryker 100 000-lappene fort. I tillegg må bilen repareres innimellom, noe som aldri er billig, og jeg må kjøpe meg ny bil innen 5-8 år. 

Etterhvert må alt av EL-artikler byttes ut, titusenvis av kroner bare der. Kanskje har jeg lyst til å reise på en luksusferie om 20 år. Og jeg vet jo at jeg blir en "fattig" pensjonist om 30 år.

Uansett hva man gjør i dag så koster det. Så selv om jeg setter av 7000 kr måneden nå i måneder av livet hvor jeg har mulighet til det, og har noen hundretusener på bok, så betyr ikke det at man er rik. Tvert om. I løpet av et langt liv med f.eks 5 tiår igjen å leve, så har disse pengene en adresse. Jeg bare ikke enda vet hva dem vil brukes til, men jeg vet at det kommer en dag...

Ja, dessverre er det mye sant i dette. Men jeg syns absolutt ikke det er sløsing. Kaller det heller å prioritere annerledes. Vil heller ha god helse enn å bo pent for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For min del handler det om å ikke så aktivt gå inn for å spare lenger.

Jeg har i alle år overført en del tusen til sparekonto med en gang lønna kommer inn på konto, men nå har jeg nedbetalt bolig, ny bil uten lån og noen hundretusen på bok og går ikke aktivt inn for å spare lenger. 

Men jeg bruker ikke penger bare for å bruke penger og "klarer" ikke å bruke opp hele lønna noen måned. Det som er til overs overfører jeg til sparing.

Anonymkode: 8e94c...058

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For min del handler det om å ikke så aktivt gå inn for å spare lenger.

Jeg har i alle år overført en del tusen til sparekonto med en gang lønna kommer inn på konto, men nå har jeg nedbetalt bolig, ny bil uten lån og noen hundretusen på bok og går ikke aktivt inn for å spare lenger. 

Men jeg bruker ikke penger bare for å bruke penger og "klarer" ikke å bruke opp hele lønna noen måned. Det som er til overs overfører jeg til sparing.

Anonymkode: 8e94c...058

Høres ut som en behagelig økonomisk situasjon. Skulle ønske jeg også var dér. Men etter mine beregninger vil jeg ikke være det før om 17 år, på tross av at jeg legger av 7000 kr i mnd og har hundretusner på bok, nettopp fordi vedlikeholdsutgiftene og andre utgifter vil komme på løpende bånd i årene som kommer. 

Jeg skulle ønske jeg bodde litt billigere enn i en stor enebolig for meg selv. Taktisk dårlig boligkjøp av meg, men så trodde jeg at jeg kom til å fylle huset med samboer og barn etterhvert. Det skjedde ikke.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aleneboende med voksne, utflyttede barn. Har utbetalt ca 31 000 i måneden, og sparer 5-6000 i måneden. Kunne sikkert satt til side mer, men nå som jeg endelig har muligheten til å la være å snu på hver krone, velger jeg heller å handle mat uten å alltid se på prisen, gå på kafe når jeg føler for det, kjøpe meg klær når jeg trenger det, gå til frisøren litt oftere, eller ta meg en liten ferietur i blant. 

Har levd fra hånd til munn i mange, mange år som alenemor til to, og nå som jeg ikke har forsørgeransvar lenger, nyter jeg å ha det litt mer romslig. Sparepengene skal brukes på ny bil og ferier etter hvert.

Anonymkode: c4e79...e88

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde alene fikk jeg inn omtrent 16.000 og sparte 5.000 av disse. Husleie var 7.000, da hadde jeg 4.000 til overs som var nok til å leve på. Hadde ikke barn, bil eller dyr sykdom.

Anonymkode: d4564...a27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cirka 32 000 utbetalt.
2 barn under 10 år, som jeg har 50/50. Lån på bolig (9000kr i mnd på lån + alt annet som følger med et hus), studielån og nedbetalt bil. 
Går mye penger til hus og lån. Vet det kommer mange utgifter de neste årene (eldre rekkehus) og ser med skrekk på hvordan jeg skal klare det. Men det skal vel gå på et vis! :) 

«Sparer» 8000kr i mnd. Men det er fordelt på ulike formål:

Langsiktig sparing er 1000kr på fond, 2000kr til oppussing, 2000kr til barna.

Kortsiktig sparing er 1000kr til «fjas», 1000kr på buffer og 1000kr på gaver/jul.

De kortsiktige bruker jeg av når jeg trenger det, mens de langsiktige rører jeg aldri. 

Vi lever bra. Kan ikke sløse bort mye penger til reising og underholdning, og må tenke over hva jeg prioriterer. Men vi har alt vi trenger og mere til!

Anonymkode: dfdc1...090

AnonymBruker
Skrevet

Har ca 28.000 utbetalt. Klarer å spare fint lite.. 

Huslån 8000,- 

Billån 3500,- 

Forsikringer 1500,- 

Internett 600,- 

Mobilabonemang 500,- 

Barnehage 3700,- 

Lånekassen 2500,- 

Strøm 1000,- 

Resten går til husholdning, klær og gaver..

Har 2 barn. 

Anonymkode: 7e781...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Ca 45000 utbetalt, sparer 10000 i mnd

Anonymkode: 2e869...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 21.22):

Det kommer jo an på hvordan man ser det. 15-16000 i faste utgifter (her regner jeg boliglån, fellesutgifter, kommunale avgifter/renovasjon, strøm, telefon/internett, forsikringer, fagforeningskontingent, diesel til bilen, litt til vedlikehold av bilen, pensjonssparing).  Jeg vet ikke om dette kan regnes som om jeg bruker det på meg selv? 

15-16000 til forbruk. I dette inngår alle abonnementer (Spotify, HBO, Netflix etc), linser (1000 kr mnd, men de må jeg ha), frisør, lege, tannlege, parkering og alt annet. Er det noe til overs dagen før lønning setter jeg det inn på sparekonto. Ofte er det ikke det og jeg må heller "låne" av sparekonto. 

Ca 6000 til sparing, pluss/minus. 

Anonymkode: 6b42f...45c

Har du dagslinser? Anbefaler deg å prøve månedslinser. Jeg gikk fra å betale 600 kr i måneden til ca. 1200 kr i halvåret. Penger spart!

Anonymkode: e3840...807

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...