Gå til innhold

Døper alle barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt litt på dette med dåp. Både jeg og mannen er kristne på papiret, men nærmere ateister egentlig. Synes det er fint med tradisjoner men har tenkt tanken at kanskje det er bedre at barnet bestemmer selv når h*n blir eldre.  Men er det noen som ikke har noen form for feiring av navn, det vil si verken dåp eller navnefest? Slik jeg har forstått er navnefest som er via human-etisk forbund som vi per nå ikke har noen tilknytning til. En del av meg har lyst å bare droppe dåp/navnefest, men er dette normalt? Føler at alle som har barn har en dåp eller navnefest. Og om vi eventuelt går for navnefest via human-etisk forbund , blir barnet automatisk medlem av dette forbundet? 

Anonymkode: 40895...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi hadde velkomstfest. Samlet familien til selskap helt uten seremoni for å feire tilskuddet til familien og nytt liv.

Anonymkode: ee791...4f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde ingenting, men angrer litt på det. Syns en slags velkommen til verden fest som beskrevet over her er en god ide 🙂 Vet om andre som også har hatt det. 

Anonymkode: 3275c...d11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, mange lar være. Blant mine bekjente er det ganske få som har valgt å døpe.

Anonymkode: ce39a...a68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overhodet ikke. Er ikke døpt selv, og har ikke døpt barna. Syns det blir hyklersk å gjøre det for å få gaver. Om jeg blir frelst, vil jeg nok døpe dem. 

Anonymkode: b4c84...424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, ikke alle døper barna og jeg kjenner heller ingen som har hatt en såkalt navnefest.

Hva med å melde dere ut av kirken siden dere ikke er religiøse?

Anonymkode: 5beb0...5a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan hende vi melder oss ut ja. 

Greit å høre her at det ikke er alle som har dåp eller navnefest, hadde inntrykket av at de fleste hadde en form for fest. Føles bedre ut å kanskje bare droppe da siden vi er så usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har fem barn. Ingen av de er døpt eller konfirmert. Vi har ikke hatt navnefest heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av barna i min familie/slekt (født etter 2000), så er det bare 1/10 som har hatt dåp, 1/10 har hatt "navnefest" (middag hjemme med nærmeste familie) og de andre ingen feiring. 

Anonymkode: e458c...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av barna i min familie/slekt (født etter 2000), så er det bare 1/10 som har hatt dåp, 1/10 har hatt "navnefest" (middag hjemme med nærmeste familie) og de andre ingen feiring. 

Anonymkode: e458c...849

I min nærmeste familie og mannens er alle døpt. Og på jobben min virker det som de fleste som får barn har navnefest eller dåp, så det er grunnen jeg spør her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner ingen som har hatt borgerlig seremoni, men mange som har hatt «navnefest» uten seremoni. Det har vært mange ulike løsninger, fra fin middag til kaker og kaffe. Vi kommer til å ha dåp, men vi er også ganske tradisjonelle. Har hatt det veldig koselig i andre navnefester, da - hyggelig med en liten markering av at noen har kommet til verden. 

Anonymkode: dd750...1b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, jeg kjenner ingen som har døpt barna i min krets. Alle har enten navnefest eller Velkommen til verden-fest, men ikke arrangert gjennom noe offisielt, kun sånn man steller i stand selv. 

Anonymkode: 82f98...dd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde «velkommen til verden»- selskap. Veldig koselig.

Anonymkode: 12bf1...971

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Hadde navnefest - men ikke tilknyttet human-etisk forbund. Ingen av oss er kristne, så syns det var tåpelig å ha dåp for tradisjonens skyld, selv om alle besteforeldrene protesterte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn har verken hatt dåp eller navnefest . Verken jeg eller far er medlem i kirken men humanetisk-forbund . Barna får velge selv hva de vil tro på ☺️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde hverken dåp, navnefest eller velkommen-fest (det siste har jeg faktisk aldri hørt om). 

Anonymkode: b0c9c...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi døpte ikke. Føler lite tilhørighet til kirken, meldte oss ut selv noen år før vi fikk barn. Da ville det blitt veldig rart å melde inn barnet via en dåp 😂 Planla egentlig en navnefest men barseldepresjon og søvnmangel gjorde at vi droppa det. Hadde heller en stor 1-årsfeiring og var fornøyde med det. Skal sies at vi ga beskjed til familie lang tid i forveien om at det ikke kom til å bli noen dåp så de var forberedt på det og ingen som maset.

Anonymkode: e8cfe...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har tenkt litt på dette med dåp. Både jeg og mannen er kristne på papiret, men nærmere ateister egentlig. Synes det er fint med tradisjoner men har tenkt tanken at kanskje det er bedre at barnet bestemmer selv når h*n blir eldre.  Men er det noen som ikke har noen form for feiring av navn, det vil si verken dåp eller navnefest? Slik jeg har forstått er navnefest som er via human-etisk forbund som vi per nå ikke har noen tilknytning til. En del av meg har lyst å bare droppe dåp/navnefest, men er dette normalt? Føler at alle som har barn har en dåp eller navnefest. Og om vi eventuelt går for navnefest via human-etisk forbund , blir barnet automatisk medlem av dette forbundet? 

Droppet alt sånt med de eldste barna da vi var hverken kristne eller humanetikere.

Anonymkode: 76da8...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...