Gå til innhold

"Barnløse ender opp ensomme og alene når de blir eldre" Får mennesker seg barn av egoistiske grunner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg ser går mye igjen av de med barn som kritiserer de uten. det er gjerne dette som går igjen:

Du blir ensom og når du ender opp på gamlehjemmet er det ingen som kommer å besøker deg.

Derfor må jeg spørre et helt legitimt spørsmål. Nemlig, får mennesker (stort sett) barn av egoistiske grunner? Slik som ensomhet og å motta besøk på gamlehjemmet når de blir eldre?

Anonymkode: 6f4d4...c38

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er noe jeg ser går mye igjen av de med barn som kritiserer de uten. det er gjerne dette som går igjen:

Du blir ensom og når du ender opp på gamlehjemmet er det ingen som kommer å besøker deg.

Derfor må jeg spørre et helt legitimt spørsmål. Nemlig, får mennesker (stort sett) barn av egoistiske grunner? Slik som ensomhet og å motta besøk på gamlehjemmet når de blir eldre?

Alle som skader barn gjør det av egoistisk grunn. Barnet vil egt ikke leve! 

Anonymkode: a5790...ca0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle som skader barn gjør det av egoistisk grunn. Barnet vil egt ikke leve! 

Skaffer barn*

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg er åpenbart så godt som alltid er tilfellet. Hvilke argumenter for å få barn er ikke egoistiske? Tviler på at det noen som får barn pga de føler det er nasjonalplikten sin.

Anonymkode: 3e5b5...48e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet barnet skaper en beskyttelse i magen for å ikke bli skadet av mor, og så fort babyn kommer ut så skriker den for di den vil tillbake in i det trygge. Alle som skaffer barn gjør det av egoistisk grunn, så om det er for å ha Noen å ta ansvar for, eller spre genene videre, eller få kjærlighet. Uansett så er det egoistisk å få barn :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler på at dette er hovedgrunnen til at noen velger å få barn. Det er kanskje ett stort pluss etterhvert. Men var aldri i tankene mine når vi bestemte oss for å få barn

Anonymkode: 2e233...9b8

• Liker 4
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Dette er vel den dårligste grunnen til å få barn. Tror virkelig folk med barn at om man har barn så er det alltid sånn at barna kommer og besøker deg når du blir gammel? De tar altså ikke høyde for at man kan få et dårlig forhold til barna sine, at barna bor så langt unna at de ikke kan komme på besøk særlig ofte eller at barna er så travelt opptatt med alt annet at de ikke har tid til å komme på besøk ofte.

Jeg ville kanskje ha gjort andre tiltak for å unngå ensomheten enn å legge det ansvaret på barna.

Men det å få barn er like egoistisk som å ikke få barn. Tviler på at de fleste har særlig altruistiske formål med det å få barn akkurat.

Endret av AprilRyan
Skrevet

Noen gjør det, men ikke alle.

Gjest Adobyen
Skrevet

Det spiller liten rolle, tror jeg.  Ser mange tilfeller av at voksne barn og barnebarn driter i de gamle når de ikke lenger har bruk for dem.  Og nei, jeg har ikke barn, eller vært i noe forhold hvor det har vært aktuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Får man barn for å få besøk på gamlehjemmet så har man virkelig gjort noe dumt. Det er ikke mye besøk de eldre på gamlehjemmet får. Og folk flytter rundt til alle verdenshjørner og stifter familie. Da er det bedre å være barnløs på gamlehjem. Da sitter du i det minste ikke og venter og lengter og kjenner på å ha blitt stuet vekk og bortprioritert. 

Anonymkode: 684d7...53b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det synes jeg er åpenbart så godt som alltid er tilfellet. Hvilke argumenter for å få barn er ikke egoistiske? Tviler på at det noen som får barn pga de føler det er nasjonalplikten sin.

Anonymkode: 3e5b5...48e

Åjo, vi fikk nummer 3 for å redde lokalskolen fra nedleggelse!

Vurderer nummer 4 også, for nå har de begynt å snakke om nedleggelse igjen...

Anonymkode: 111f7...13a

• Liker 3
Skrevet

Ja, selvsagt, akkurat som at de fleste valg man tar er av egoistiske årsaker. Nå har ikke jeg tenkt så mye på gamlehjemmet akkurat, men har fått barn fordi jeg så på det som sannsynlig at det ville berike livet mitt på flere måter. Ikke for andres skyld eller verden forøvrig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange eldre blir ensomme enten de har barn eller ikke. 

Anonymkode: 9c4a3...924

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var de svarene som gikk igjen i den tråden som handlet om frivillige barnløse. De ble bombadert av disse historiene om alle stakkars ensomme eldre.. 😂😂

Hvor er de nå?🤔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange som får barn ender opp med og nesten aldri få besøk av verken ungene eller barnebarn. Har selv hatt en gammel nabo der sønnen bodde 10 min kjøring fra vedkommende. Sjelden besøk av sønn og barnebarn. 

Man er aldri garantert at ungene vil ha særlig med foreldrene og gjøre når de selv får barn, da har mange aldri tid. 

En bekjent av meg jobber på sykehjem/gamlehjem, har blitt fortalt om at de fleste får ikke besøk av familien. Er de heldig kanskje 1-2 ganger i måneden. 

Anonymkode: 11e36...3a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt å få barn nå, og kan si nei, det er ikke for jeg forventer at noen skal ta vare på meg i alderdommen. Har selv en narsisstisk mor som har flere barn, og nå sitter mutters alene for ingen vil ha noe med henne å gjøre. Det hjelper ikke at hun har x-antall barn og x-antall barnebarn, hun hadde nok forventet å bli tatt vare på uansett hvor grusom oppførsel hun har men der tok hun feil. 

I forhold til miljø er det egoistisk å få barn, men jeg ønsker barn fordi jeg ønsker noe mer i livet mitt enn å bare sitte på sofaen helg etter helg å streame. Joda, klar over at dette har vært mitt eget valg men når barnet kommer så vet jeg at jeg blir tvunget til å være mer aktiv og finne på mer ting. Ønsker å gi barnet mitt alt det min mor aldri har gitt meg: oppmerksomhet, kjærlighet og mot til å gå sine egne veier uten å klandre, gi skyldfølelse, manipulere og gas-lighte. Jeg skjønner at et barn er ikke mitt til odel og eie for alltid, og barnet skal ikke leve for meg men for seg selv. 

Jeg tror bare det innerst inne er rene instinkter at noen ønsker barn. Hvorfor ville jeg ha barn nå som jeg nærmer meg den delen der fertiliteten daler? Kanskje jeg alltid har hatt et ønske om barn men har utsatt det fordi jeg visste jeg hadde mange år som fertil igjen. 

Anonymkode: a849e...c9b

• Liker 1
Skrevet

Nok av gamle folk med barn som sitter ensomme rundt omkring i verden så man har ingen garanti uansett. 

De aller fleste av oss får jo barn fordi vi ønsker barn og gleden det medfører i livet vårt. Har aldri tenkt at mitt barn skal komme å underholde meg når jeg blir gammel, det får jeg gjøre selv. Men blir jo selvsagt glad om han ønsker å komme på besøk noe jeg regner man han vil gjøre fordi jeg har vært en god mamma og vi har en fantastisk god relasjon men det er ingen tvang, han skal leve sitt liv når han er voksen ikke bruke tiden på meg. ❤️

Nå kjenner ikke jeg så mange barnløse eldre men har noen kollegaer som ikke hadde barn og de har hatt det tungt når de ble gamle og syke. De har ikke hatt noen som har "kjempet" for de og ting har ikke gått så bra den siste tiden... Det er en forskjell på de som har familie og venner som stiller opp og de som ikke har det. Når det er sagt så trenger det jo ikke å være egne barn, jeg har feks. en gammel barnløs tante og der stiller vi opp for hva det måtte være for hun har alltid vært der for meg, da gjør vi selvsagt gjengjeld. :) Så har jeg en kollega som heller ikke har egne barn og ikke har vært frisk de siste årene og hun stiller jeg og opp for, hun er ei grei dame og vi har hatt en god relasjon i 15 år så havner hun på gamlehjem så kommer jeg til å besøke hun og.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Selve samleiet er egoistisk. En gjør det for å ha godt. En ofrer mye for barnet og får mye igjen. Det er egoistisk å amme for da får en slags selvbekreftelse på at du gjør bra. De fleste kan jo nikke når jeg forteller at jeg klemmer det lille barnet det sover for jeg vil ha litt kos midt på natta og han er jo så søt. Når barnet klarer ditt og datt ja da står mora stolt, godfølelse for mora, det er egoistisk. En ser seg selv vokse opp gjennom barnet, gå gjennom faser i livet som man har glemt de eksisterte. Alt er egoistisk med barna og barna i seg selv er egoistiske. De tar og tar og tar. Det er et slags samegoistisk eksistens. Når det gjelder gamlehjemmet så skjer det på toppen av hele livet altså. Ja, jeg har jo litt håp at de lærer av meg ,mine foreldre og fortellinger fra mine besteforeldre, at en skal ta vare på sine gamle. Det er også litt give and take.

Anonymkode: faf12...999

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man snakker om å være ensom som i å være selskapssyk så hjelper det sikkert på å ha mange barn, men den ekte ensomheten, altså den eksistensielle vil jeg tro er like vanlig hos de med barn som de uten.

Et av de mest ensomme menneskene jeg kjenner lever mitt i tjukkeste kjernefamilien (dette er noe vedkommende har fortalt meg), så ingen automatikk i dette.

Anonymkode: dd066...07d

Skrevet

Okei. Egoistisk å få barn? Det er vel på et vis derfor vi er her, for å formere oss vel? Det behovet ligger i alle våre celler, så det blir feil å kalle det egoisme. Kall det heller instinkt da. 
Nå går vel mange frivillige barnløse rett i forsvar, men det jeg sier er sant fordi det ikke gjelder akkurat dere. Vi er litt reduksjonistisk sagt kun beholdere for DNA. 
Retten til å få barn er nedfelt i menneskerettserklæringen. 
Mennesker har på gruppenivå et stort behov for å formere seg, i likhet med andre dyr. Forskjellen er at vi kan reflektere over dette behovet, kanskje finner vi ut at behovet for fex frihet er større. 

Om folk har det å få omsorg i alderdommen som hovedgrunn for å få barn, tviler jeg på i vårt samfunn. Men det ligger nok litt i bakhodet. 
Husk: Vi stammer fra mennesker hvis eneste pensjonsforsikring var avkommet deres. 

Men om «forsikringene» stiller opp? Det gjenstår å se 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...