Gå til innhold

Dere sykepleiere/annet helsepersonell som har byttet yrke!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å høre erfaringer fra sykepleiere/helsefagarbeidere eller andre i helsevesenet som har byttet yrke/jobb.

Hva fikk deg til å ta det valget? Er du glad for det i dag? Hva jobber du med nå? Fordeler/ulemper? ❣️

For min del har jeg jobbet i helsesektoren siden jeg var ung. Gikk yrkesfag, ble lærling og tok fagbrev. Jeg har derfor ikke gjort mye annet enn helsevesenet, og vet derfor ikke hvordan det er å være i et annet yrke. Har kun hatt fagbrevet i noen år, så er fortsatt i 20-årene.

Innerst inne har jeg et brennende hjerte for jobben min, og har trivdes fram til nå. Det er givende og lærerikt å få jobbe så tett på mange ulike mennesker, og det føles godt å kunne gjøre en forskjell i livene deres. Problemet er at jeg begynner å bli usikker på hvilken retning helsesektoren er på vei inn i, og om jeg vil klare å stå i yrket til jeg blir pensjonist. Arbeidsoppgavene blir flere og mer avanserte, tiden strekker ikke til og jeg blir helt tappet både psykisk og fysisk. Har ikke overskudd til familie og venner eller annet etter jobb. Går med mye dårlig samvittighet fordi jeg ikke kan gi pasientene den tiden de så sårt har behov for, og arbeidsdagen er et evig maraton fra start til slutt. Noen dager rekker man såvidt å spise eller gå på do.

Jeg tenker som så at man lever bare en gang, og hva er egentlig livet om man ikke har overskudd til noe annet etter jobb? Hvis man har mulighet til å skaffe seg en jobb som er mer avslappende og i tillegg bedre betalt.

Derfor er jeg sterkt inn på tanken om å prøve noe annet, men synes såklart det høres skummelt ut. Håper at dere som har tatt steget ut av helsevesenet kan komme med deres erfaringer! Takk på forhånd 😊

Anonymkode: cfd3e...932

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykepleier, ble jurist i stedet. Man kan tjene mye mer, men jeg gjør ikke det i min nåværende stilling ettersom jeg jobber et sted jeg tjener dårlig. Så det er mulig å tjene mye bedre 😊

Men åh, livet er så mye bedre. Da jeg var sykepleier kom jeg hjem hver ettermiddag og var helt kake, halvsov på sofaen til legging, og så opp igjen. Og jeg tålte turnus skikkelig dårlig, hatet å jobbe kveld, natt og helg. Og alle tunge løft, alt jeg aldri rakk, all den dårlige samvittigheten. Det tæret så mye på meg.

Nå jobber jeg bare dag, fleksitid så jeg kan avspasere og ta fri når jeg vil, rolig arbeidsdag, aldri problemer med samvittigheten og det er lett å ikke tenke på jobb hjemme. Jeg kan trene i arbeidstiden, og velge ferie helt fritt. Livet er rett og slett så mye bedre 😄 Jeg passet ikke som sykepleier, og hadde uansett aldri greid å jobbe med det resten av livet. Så det var like greit å bytte. Jeg er enig, livet er alt for kort til å jobbe med noe man ikke trives med så lenge man har mulighet til noe annet. 

Anonymkode: 5158e...2e5

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne også tenkt meg å kommet meg vekk fra helsevesenet, altså jeg vil ikke ta en videreutdanning innen helse. Syns alt som er helserelatert er interessant, men ikke som yrke. 

Problemet er bare det å orke å sette seg på skolebenken igjen. Jeg ønsker jo å tjene likt eller bedre enn nå, men jeg orker ikke tanken på å gå 3år + for å studere. 

Anonymkode: c2991...a70

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var sykepleier, ble jurist i stedet. Man kan tjene mye mer, men jeg gjør ikke det i min nåværende stilling ettersom jeg jobber et sted jeg tjener dårlig. Så det er mulig å tjene mye bedre 😊

Men åh, livet er så mye bedre. Da jeg var sykepleier kom jeg hjem hver ettermiddag og var helt kake, halvsov på sofaen til legging, og så opp igjen. Og jeg tålte turnus skikkelig dårlig, hatet å jobbe kveld, natt og helg. Og alle tunge løft, alt jeg aldri rakk, all den dårlige samvittigheten. Det tæret så mye på meg.

Nå jobber jeg bare dag, fleksitid så jeg kan avspasere og ta fri når jeg vil, rolig arbeidsdag, aldri problemer med samvittigheten og det er lett å ikke tenke på jobb hjemme. Jeg kan trene i arbeidstiden, og velge ferie helt fritt. Livet er rett og slett så mye bedre 😄 Jeg passet ikke som sykepleier, og hadde uansett aldri greid å jobbe med det resten av livet. Så det var like greit å bytte. Jeg er enig, livet er alt for kort til å jobbe med noe man ikke trives med så lenge man har mulighet til noe annet. 

Anonymkode: 5158e...2e5

Jobbet du som sykepleier mens du tok jussutdanningen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...