Gå til innhold

Hva ER det små barn tror de skal rekke egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden de står så vanvittig tidlig opp? 😌

Anonymkode: 31469...d63

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og så løper de rundt hele tiden - tydeligvis veldig dårlig tid 😅

Anonymkode: 639c4...f53

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og når vi blir gamle går vi i barndommen, og står opp like tidlig da også. "Godt å få litt ut av dagen", sa bestefar da han sto opp kl 5 hver dag. Uten å ha noe spesielt å gjøre i det hele tatt 😅

Anonymkode: 92629...4f7

• Liker 10
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og når vi blir gamle går vi i barndommen, og står opp like tidlig da også. "Godt å få litt ut av dagen", sa bestefar da han sto opp kl 5 hver dag. Uten å ha noe spesielt å gjøre i det hele tatt 😅

Anonymkode: 92629...4f7

Hahaha! 

Jeg tror mine beregner god tid til prokrastinering. 

Morgen nå! Men:

Jeg kommer snaaart

Ikke enda maaaamma

Bare litt tiiiiil

Anonymkode: c3a87...6e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Barn er ofte langt mer ambisiøse enn voksne, så det forstår jeg godt. Hvorfor skal du sykeliggjøre en sunn oppførsel? Jeg hadde tolket det veldig positivt om mine barn stod tidlig opp. Sove lenge kan man gjøre når man blir gammel, ergo prøver du å legge til rette for dine behov fremfor barnas behov. Du er satt, barna dine er ikke satt, og det skal du være glad for. 

Anonymkode: 53e57...0a8

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn er ofte langt mer ambisiøse enn voksne, så det forstår jeg godt. Hvorfor skal du sykeliggjøre en sunn oppførsel? Jeg hadde tolket det veldig positivt om mine barn stod tidlig opp. Sove lenge kan man gjøre når man blir gammel, ergo prøver du å legge til rette for dine behov fremfor barnas behov. Du er satt, barna dine er ikke satt, og det skal du være glad for. 

Anonymkode: 53e57...0a8

Nå tror jeg egentlig tråden var ment som humor. Leser ingen sykeliggjøring i HI.

Sove lenge kan man forøvrig ikke gjøre som gammel, da søvnkvaliteten er helt elendig og man ofte er lys våken kl. 5-6 enten man vil eller ikke. Noe mer å glede seg til. ;)

Anonymkode: 8b5ce...45d

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hver eneste dag er jo som tidenes fornøyelsespark når man er ett år eller to. Da hadde nok jeg også ønsket å starte dagen så tidlig som mulig.

Det er en mager trøst for mamma når "dagen"  starter kl 0430 😅

Anonymkode: ff6c7...2c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du legger ungene dine senene om kvelden, venner du de ikke til å stå opp i oppta og være uthvilt kl 05.

Anonymkode: a2330...2d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du legger ungene dine senene om kvelden, venner du de ikke til å stå opp i oppta og være uthvilt kl 05.

Vi kan legge vår toåring hvor sent som helst, han våkner konsekvent kl. 5.30 uansett. 

Anonymkode: 2d5b0...03d

• Liker 7
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Ganske sikker på at det er å få rotet mest mulig, og få det unnagjort så tidlig som mulig..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Åh, livets største løgn. Foreldre oppdager fort at barna våkner til samme tid likevel. Bare at de mangler noen timers søvn fra å ha lagt seg senere. Så er de trøttere enn vanlig og mer sutrete enn vanlig.

Anonymkode: 39b07...0f4

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lar være ligge i vår seng eller bli liggende i egen seng til kl er 7. I blant er vi så heødig at de sovner igjen. En sjelden gang sover de da til kl 10 i stedet for 05.30. 

Skrevet

her har vi foreløpig vært heldig. Har en 1,5 åring. Stort sett står han opp mellom 07-08, hvis han ikke må vekkes pga han skal til bhg. En sjelden gang våkner han før 07-08.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åh, livets største løgn. Foreldre oppdager fort at barna våkner til samme tid likevel. Bare at de mangler noen timers søvn fra å ha lagt seg senere. Så er de trøttere enn vanlig og mer sutrete enn vanlig.

Å endre døgnrytmen til et barn er jo ikke gjort i løpet av en dag eller to. Man må ha tålmodighet, det kan fort ta både en og to uker før barna har justert seg, dvs at de begynner å sove lenger når de legges senere. Det er jo bare å se på endring mellom sommer-/vintertid, det går seg jo alltid til etter noen dager/uker. (Og man kan jo bare tenke på seg selv hvis man flyr til en helt annen tidssone - det tar som oftest ganske mangler dager, og fort en ukes tid, før man slutter å våkne midt på natten.)

Nå kommer det sikkert massevis foreldre og bare «nei, det stemmer ikke for mitt barn, en gang testet vi i 3 måneder og hen fortsatte å stå opp kl 5!!!» Jada, dere får bare leve i fornektelsen og tro at barnet deres er noe helt spesielt. Jeg er bare glad til for at det ikke er meg, jeg har aldri giddet å la barna mine styre når vi skal våkne/stå opp - enda så mange ganger de prøvde mens de var små 😅 Jeg er den voksne, og jeg bestemmer at det ikke er morgen før kl 7, ferdig snakka. Og ALLE barn (jeg har mange!) finner seg i det etter noe tid.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Faktisk er det motsatt. Ro fremmer ro. Hilsen tvillingmamna med stramme leggerutiner. 

Anonymkode: 527dd...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å endre døgnrytmen til et barn er jo ikke gjort i løpet av en dag eller to. Man må ha tålmodighet, det kan fort ta både en og to uker før barna har justert seg, dvs at de begynner å sove lenger når de legges senere. Det er jo bare å se på endring mellom sommer-/vintertid, det går seg jo alltid til etter noen dager/uker. (Og man kan jo bare tenke på seg selv hvis man flyr til en helt annen tidssone - det tar som oftest ganske mangler dager, og fort en ukes tid, før man slutter å våkne midt på natten.)

Nå kommer det sikkert massevis foreldre og bare «nei, det stemmer ikke for mitt barn, en gang testet vi i 3 måneder og hen fortsatte å stå opp kl 5!!!» Jada, dere får bare leve i fornektelsen og tro at barnet deres er noe helt spesielt. Jeg er bare glad til for at det ikke er meg, jeg har aldri giddet å la barna mine styre når vi skal våkne/stå opp - enda så mange ganger de prøvde mens de var små 😅 Jeg er den voksne, og jeg bestemmer at det ikke er morgen før kl 7, ferdig snakka. Og ALLE barn (jeg har mange!) finner seg i det etter noe tid.

Men det er jo umulig å snu om dersom man skal sove ut i helgene, men opp klokka 6 i uka. Det er mulig det kan snu om man kan stå opp senere over tid, men de fleste skal i barnehagen. 

Anonymkode: 4b96c...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men det er jo umulig å snu om dersom man skal sove ut i helgene, men opp klokka 6 i uka. Det er mulig det kan snu om man kan stå opp senere over tid, men de fleste skal i barnehagen. 

Anonymkode: 4b96c...dee

Det jeg snakker om er de som sier at de har barn som alltid står opp kl 5 og at det er umulig å endre det. Det var det innlegget jeg siterte, reise seg om. Hvis man vil at barna skal sove lenger enn 5, må man legge de senere, og man må holde ut over noe tid. Det løser seg ALLTID tilslutt.

AnonymBruker
Skrevet

Aah her er det motsatt. Vår femåring har alltid stått opp tidligst 0730. De fleste dager kl 08-0830. Uansett hvor tidlig vi kan legge henne, sover hun leeenge om morgenen. Litt kipt om vi skal rekke noe, da hun hater å bli vekket. 

Yngstemann er oppe 0630 og superblid. Men han er sovebaby og sover på dagen også. 

Anonymkode: 8d948...fd3

• Liker 2
Skrevet

Bare vent, før du vet ordet av det har du en pre-teen som du må krangle for å få ut av senga hver morgen. Det er også skikkelig triveli' 😬

Gutten min våknet daglig kl 05 rundt den alderen. Varte lenge det der, men plutselig sov han til både seks og syv. Å stå opp kl 05 skulle vært umuliggjort, det er ikke menneskelig å stå opp så tidlig! 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt problem med unger som står opp om natta. Sover til 7.30-8. Heldigvis, for jeg er ikke A-menneske!

Anonymkode: 62b90...f6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...