Gå til innhold

heve kjøpet...


AUF

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen kloke hoder der ute som vet hvordan man går fram om man skal heve kjøpet på huset!?

vi kjøpte det for litt over 1 år siden, og nå i sommer fant vi noen GROVE mangler på huset. Skal vi selge, blir det med tap, og hadde vi visst om mangelen hadde vi ikke kjøpt det!

Håper noen vet noe, da vi ikke finner det ut selv!

Må vi gå til advokat? og hvor mye vil det koste?

Vi har hatt takstmann for å se på det, og han mener feilen er grov nok til at vi får hevet det. Eller at selgeren må legge ut for å fikse det / få avslag i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med advokat med en eneste gang!!!! Det koster dere kanskje ca 1000 kr timen. Men hvis dere er godt forberedt når dere kommer til møtene trenger det ikke å bli så mye totalt, advokaten vil jo da veilede dere, fortelle dere hvordan dere bør gå frem og fortelle dere hva dere kan gjøre selv og hva det er en fordel at advokaten gjør.

Flere advokater har også en litt billigere førstekonsultasjon. Men hadde det vært meg så hadde jeg ikke bekymret meg så mye over advokathonoraret med det første, det viktigste er jo at dere får profesjonell hjelp slik at dere får hevet kjøpet eller får erstatning.

Å heve et kjøp av hus, er ikke bare bare, siden f eks det ikke gjelder noen angrefristlov for dette.

Er feil og mangler ting som selger visste om, eller burde ha visst om og ikke fortalt dere - har dere helt klart en sak.

Samtidig bør dere se hva som sto i utlysningsteksten og salgsoppgaven for huset da dere kjøpte, evnt takst/tilstandsrapport som ble utarbeidet da. Hvis f eks selger ikke hadde bodd i huset selv, og dermed ikke kjenner tilstanden på huset fullt ut og dette fremgår klart og tydelig av papirene, står det sikkert også at kjøper oppfordres til å besiktige huset grundig sammen med byggeteknisk fagperson eller noe i den dur etc. I et slikt tilfelle står ikke dere så sterkt.

Hvis dere allerede har hatt en takstmann til å se på huset og han sier dere har en god sak, så start med å dokumentere feil og mangler og kom dere til advokat snarest.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde selgeren tegnet eierskifteforsikring? I så fall kan dere ta kontakt med det forsikringsselskapet som ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at dette kan bli en tøff affære.

Kjøper har undersøkelsesplikt og denne veier like tungt som selgers opplysningsplikt.

Men er manglene "skjulte" kan du kreve fradrag i prisen eller i verste fall få heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal SVÆRT mye til for å få hevet et huskjøp, jfr. det som bla. tidligere er nevnt om kjøpers undersøkelsesplikt. For i det hele tatt å komme i betraktning som en mangel kan man generellt si at kostnadene ved utbedring må være over 10% av kjøpesummen. (Praksis fra forsikringsselskapene viser at ikke en gang eierskifteforsikringen kommer i betraktning hvis feilen er mindre enn dette). Jeg mener ikke at dere ikke skal gå videre med saken, men synes ikke dere skal forvente dere å få hevet kjøpet dersom den er i størrelsesorden 10 - 50% av kjøpesum. Det dere bør ta sikte på å få til er å få erstattet hele eller deler av beløpet som det koster å utbedre. I denne sammenhengen anbefaler også jeg på det sterkeste å kontakte advokat snarest. I verste fall må dere betale selv, og da kan dere i minste ha rett til å få skattefradrag for kostnaden. Et lite plaster på såret i denne sammenhengen, men dog.

Hvis du forteller litt mer om hva slags feil og mangler det er snakk om, kan jeg kanskje gi deg/dere et mer spesifikt råd. (Jobber litt med slike problemstillinger, jeg :D ).

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...