Gå til innhold

Master i ledelse og administrasjon (120stp)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Masteren har fokus på 3 områder: 

1- Ledelse av organisasjoner (strategi) 

2- Ledelse av medarbeidere 

3- Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter. (Innovasjon) 

Ville du vurdert en sånn master med tanke på arbeidsmulighetene per idag? 

Anonymkode: 6f431...24d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

BI

Anonymkode: 692ef...6f8

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du at du skal lede? Skal du lede bare for å lede? Tenker du å gå rett fra studie og inn i en lederstilling?

Anonymkode: 42e16...ba8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Masteren har fokus på 3 områder: 

1- Ledelse av organisasjoner (strategi) 

2- Ledelse av medarbeidere 

3- Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter. (Innovasjon) 

Ville du vurdert en sånn master med tanke på arbeidsmulighetene per idag? 

Ja, den er veldig grei, så lenge du scorer mellom A og B i snitt. Det nytter ikke å avslutte den type mastergrad med C eller lavere. Så lenge karakterene er på plass, så skal det ikke være noe problem med tanke på jobbmuligheter.

Anonymkode: a5494...a5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, den er veldig grei, så lenge du scorer mellom A og B i snitt. Det nytter ikke å avslutte den type mastergrad med C eller lavere. Så lenge karakterene er på plass, så skal det ikke være noe problem med tanke på jobbmuligheter.

"Nytter ikke" er hvert fall totalt useriøst å mene. Ikke alle har ambisjoner om toppjobb i konsulentselskap. C-snitt er helt toppers i mange stillinger, men man må jo selvsagt ha gjort NOE annet relevant enn å kun studere. Det er ikke en myte at lesesal-beboere med A-snitt kan komme til kort i konkurranse mot B- eller C-snitt studenter med gode verv eller deltidsjobber å vise til.

Anonymkode: b3d49...7d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Nytter ikke" er hvert fall totalt useriøst å mene. Ikke alle har ambisjoner om toppjobb i konsulentselskap. C-snitt er helt toppers i mange stillinger, men man må jo selvsagt ha gjort NOE annet relevant enn å kun studere. Det er ikke en myte at lesesal-beboere med A-snitt kan komme til kort i konkurranse mot B- eller C-snitt studenter med gode verv eller deltidsjobber å vise til.

Jeg tenker ikke på konsulenter i det hele tatt. Jeg snakker om en tilstand der flertallet av studenter på slike mastere har minimum B i snitt. Da snakker vi et absolutt minimum, karakter B i snitt. Å avslutte med C eller lavere, setter en i dårligere posisjon. Du kan benekte dette, men det er bare sånn det er. 

Karakterer premieres.

https://forskning.no/norges-forskningsrad-partner-skole-og-utdanning/gode-karakterer-gir-bedre-lonn/559904

Den tankegangen har ikke forandret seg siden 2014, da artikkelen ble publisert. Tvert imot, er det blitt enda hardere ettersom enda flere er blitt ekstreme i sin tilnærming angående hva som er "godt nok".

I utgangspunktet skal C være greit nok i øk-adm master, men det er ikke det lenger. Det var greit i 2011 - 2012, men er ikke lenger godt nok i 2022. Problemet er at altfor mange har begynt å praktisere tankegangen om at minimum B er det som gjelder, og hvis ikke, så er det bare å gå i massiv depresjon 😆 og da får du veldig mange som har minimum B i snitt, spesielt innenfor denne type mastergrader.

Relevant deltidsjobb er bra, (verv er dog ikke så viktig) men det er ingen selvfølge at man får relevant deltidsjobb, på samme måte som det er ingen selvfølge at man får verv. Dette er momenter en selv ikke har styring over. Men hva slags karakter en ender opp med, det har man en del mer styring over, så fremst en person er frisk og ikke sliter med forskjellige ting.  

Problemet med verv og relevant deltidsjobb er nettopp det at de får 100 søkere, og så er det bare en som får den. Det gir et inntrykk av at det er noe "feil" med resterende 99 søkere som ikke fikk den relevante deltidsjobben. Men karakter A derimot, er det ikke nødvendigvis kun 1 student som får, men det kan bli 20 eller 30 studenter som får det innen et gitt fag, eller de øverste 10% sånn ca. Det betyr at sjansen er større for å få en eller flere A enn å hele tiden jakte det ene vervet, som glipper unna hver eneste gang. Husk at selv nr 2 søker ender opp som "taper", fordi det er bare nr 1 som får vervet eller den relevante deltidsjobben. Men når det gjelder karakterer, om A-en glipper unna, så er man likevel ikke en "taper" med karakter B. 

Jeg sier ikke at C i snitt kommer til å føre til garantert arbeidsledighet, men akkurat nå vil det mest sannsynlig føre til at TS blir konkurransedyktig innenfor stillinger som krever kun bachelor. Jeg ser ikke hva som er galt i å gjøre TS oppmerksom på at det er en tydelig forskjell mellom B og A på den ene siden og C eller lavere på den andre siden. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker ikke på konsulenter i det hele tatt. Jeg snakker om en tilstand der flertallet av studenter på slike mastere har minimum B i snitt. Da snakker vi et absolutt minimum, karakter B i snitt. Å avslutte med C eller lavere, setter en i dårligere posisjon. Du kan benekte dette, men det er bare sånn det er. 

Karakterer premieres.

https://forskning.no/norges-forskningsrad-partner-skole-og-utdanning/gode-karakterer-gir-bedre-lonn/559904

Den tankegangen har ikke forandret seg siden 2014, da artikkelen ble publisert. Tvert imot, er det blitt enda hardere ettersom enda flere er blitt ekstreme i sin tilnærming angående hva som er "godt nok".

I utgangspunktet skal C være greit nok i øk-adm master, men det er ikke det lenger. Det var greit i 2011 - 2012, men er ikke lenger godt nok i 2022. Problemet er at altfor mange har begynt å praktisere tankegangen om at minimum B er det som gjelder, og hvis ikke, så er det bare å gå i massiv depresjon 😆 og da får du veldig mange som har minimum B i snitt, spesielt innenfor denne type mastergrader.

Relevant deltidsjobb er bra, (verv er dog ikke så viktig) men det er ingen selvfølge at man får relevant deltidsjobb, på samme måte som det er ingen selvfølge at man får verv. Dette er momenter en selv ikke har styring over. Men hva slags karakter en ender opp med, det har man en del mer styring over, så fremst en person er frisk og ikke sliter med forskjellige ting.  

Problemet med verv og relevant deltidsjobb er nettopp det at de får 100 søkere, og så er det bare en som får den. Det gir et inntrykk av at det er noe "feil" med resterende 99 søkere som ikke fikk den relevante deltidsjobben. Men karakter A derimot, er det ikke nødvendigvis kun 1 student som får, men det kan bli 20 eller 30 studenter som får det innen et gitt fag, eller de øverste 10% sånn ca. Det betyr at sjansen er større for å få en eller flere A enn å hele tiden jakte det ene vervet, som glipper unna hver eneste gang. Husk at selv nr 2 søker ender opp som "taper", fordi det er bare nr 1 som får vervet eller den relevante deltidsjobben. Men når det gjelder karakterer, om A-en glipper unna, så er man likevel ikke en "taper" med karakter B. 

Jeg sier ikke at C i snitt kommer til å føre til garantert arbeidsledighet, men akkurat nå vil det mest sannsynlig føre til at TS blir konkurransedyktig innenfor stillinger som krever kun bachelor. Jeg ser ikke hva som er galt i å gjøre TS oppmerksom på at det er en tydelig forskjell mellom B og A på den ene siden og C eller lavere på den andre siden. 

Dette er vel en master som mange tar etter å ha jobbet en stund  (å gå rett fra en eller annen bachelor til master i ledelse og tro at man får en lederstilling er vel ganske naivt, uansett karakterer…), og da får man som regel jobb basert på totalpakken - hvor total fagbakgrunn (bacheloren er ofte viktig) og ikke minst arbeidserfaring og ledererfaring/resultater er viktige. Da er det nok ikke så viktig om man har B-snitt eller C-snitt. 

Forøvrig en interessant artikkel. Jeg quotet litt (beklager at den øverste boksen ble med, jeg blir ikke kvitt den: 

Ansvarlig institusjon: Institutt for samfunnsforskning
Prosjektleder: Erling Barth
Finansiering: 6 millioner kroner fra Forskningsrådet
Samarbeidspartnere: ETLA i Finland og ESOP ved Universitetet i Oslo

Lønnsforskjellen mellom de med best og dårligst karakterer fortsetter inn i arbeidslivet, og det er ikke slik at karakterene bare slår ut på den første jobben.

For noen utdanningsgrupper er det faktisk slik at forskjellene øker.

– Det tyder på at utdanningssystemet måler noe av det samme som arbeidslivet er villig til å belønne, sier Erling Barth, forsker ved Institutt for samfunnsforskning (ISF).

Jeg mistenker vel at det ikke nødvendigvis er karakterene i seg selv som er avgjørende, men at de som har gode karakterer som gruppe er faglig sterkere og mer hardtarbeidende enn de som ikke har det. Slik at den høyere lønna ikke nødvendigvis handler om at arbeidsgivere bryr seg så mye om karakteren på vitnemålet (i alle fall så lenge det ikke er snakk om første jobb som ferdigutdannet), men om at de rett og slett er flinkere. 

Anonymkode: 778ab...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I den siste setningen mener jeg med «de» selvsagt ikke at arbeidsgiverne er flinkere (ser det ble misvisende), men at arbeidstakerne med gode karakterer på master er det.

Anonymkode: 778ab...730

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dette er jo ikke et vanskelig masterprogram i det hele tatt, så man må vel kunne regne med at B i snitt (minst) ikke er spesielt uoppnåelig dersom man har et minimum av akademiske ferdigheter...? 

Anonymkode: 0f2c0...6e1

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker ikke på konsulenter i det hele tatt. Jeg snakker om en tilstand der flertallet av studenter på slike mastere har minimum B i snitt. Da snakker vi et absolutt minimum, karakter B i snitt. Å avslutte med C eller lavere, setter en i dårligere posisjon. Du kan benekte dette, men det er bare sånn 

Jeg har ikke benektet dette. Tvert imot var meningen med svaret mitt at man ikke nødvendigvis er dødsdømt med C-snitt. Selvfølgelig vil A-sitt være bedre enn C-snitt. Det er derfor vi bruker skalaen. Samtidig er det flere faktorer som ligger bak når man for en jobb. Å påstå at det "ikke nytter" å gå ut av en master med dårligere enn B-snitt er upresist. Hadde det vært tilfelle hadde arbeidsledigheten i Norge vært skyhøy. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 19.19):

Karakterer premieres.

Du blir ikke satt i en "dårlig posisjon" med C i snitt på en master. 

For å si det på en annen måte: Det er bedre med en master med C i snitt enn en bachelor med A i snitt. 

Men selvfølgelig er det beste å ha en master med A i snitt hvis du er villig til å flytte for drømmejobben og sikter ekstremt høyt på karrierestigen. Fåtallet gjør dog det. 

For øvrig er det mange arbeidsgivere som ikke ansetter de med høyest snitt. For kandidaten viser at hen nok har ambisjoner, er attraktiv, er prestasjonsbevisst og trenger utfordringer med tiden, og da skaper STOR risiko for gjennomtrekk. 
...Med mindre du selv er en ambisiøs arbeidsgiver som betaler voldsomt godt og har ambisjonene. Fåtallet av arbeidsgivere er det. 

Anonymkode: c4d55...0db

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig høres masteren TS skisserer bra ut med stort fokus på ledelse. Det er bra om du ønsker å bli en leder og har personligheten som skal til. Ønsker du ikke det og/eller eventuelt ikke er "skikket" til ledelse, så er masteren plutselig begrenset. Men... det er fortsatt en master. Og du kommer langt bare med masteren. F.eks så fokuserer mange offentlige etater ikke på hva utdanningen er og går ut på, men at graden er riktig. Du er ofte kvalifisert til gode offentlige jobber selv om masteren din var master i multebærplukking. Og da har karakterene også lite å si, med mindre du søker heeeelt sentrale stillinger i større avdelinger. Men slike stillinger rekrutteres gjerne internt først.... der folk med irrelevante mastere får jobben før deg. Så du må nok starte på "gulvet" først uansett. 

Så ja, gå for det. 

Anonymkode: c4d55...0db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS  

Jeg har en del arbeidserfaring i med at jeg har arbeidet før og under studiene innafor tjenesteytende virksomhet både nasjonalt og internasjonalt, blant annet hvor jeg har vært teamleder og hatt personalansvar. Min bachelor er også  relevant og rettet mot serviceledelse. Men jeg kan jobbe med mange ting og trenger ikke være leder. Rådgiver, koordinator, konsulent, HR, endringsledelse osv. Så jeg ser ikke for meg en lederstilling med det første, men tenker at i fremtiden med en sånn master så har jeg et godt utgangspunkt. 

Eneste minus med denne masteren er studieavgiften som er høy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 23.43):

Jeg har ikke benektet dette. Tvert imot var meningen med svaret mitt at man ikke nødvendigvis er dødsdømt med C-snitt. Selvfølgelig vil A-sitt være bedre enn C-snitt. Det er derfor vi bruker skalaen. Samtidig er det flere faktorer som ligger bak når man for en jobb. Å påstå at det "ikke nytter" å gå ut av en master med dårligere enn B-snitt er upresist. Hadde det vært tilfelle hadde arbeidsledigheten i Norge vært skyhøy. 

Jeg har ikke sagt at man er "dødsdømt" med C i snitt.

Du velger tydeligvis å overse dette:

Sitat. Å avslutte med C eller lavere, setter en i dårligere posisjon

Det betyr ikke at man er "dødsdømt", men at man vil være i større grad aktuell for stillinger som krever kun bachelor. Det er dermed ikke sagt at det er umulig å få jobb med C i snitt i en stilling som krever mastergrad, men her er poenget mitt at C i snitt er det kun et lite mindretall som har med tanke på denne type mastergrader.

Jeg kan ta frem NHH sin statistikk fra 2018.

På masternivå har 73,80% av studentene som fullførte mastergrad, B i snitt. 

Når det gjelder A i snitt, så er det 10,70% som har det.

Når det gjelder C i snitt, så er det snakk om 14,80%

Dette gjelder også andre universiteter og BI. Samme greia der, nemlig at et stort antall studenter har B i snitt, og en viss andel har også A i snitt, mens C i snitt er ganske små. 

Det virker som du ble trigget over at jeg ikke kommer med lovende ord om C i snitt, men nå er det ikke du som skal studere, med mindre du føler deg truffet av min kommentar. Det er TS som spør hva som er best, og jeg ser ikke hva som er problemet med å påpeke fakta, nemlig at denne type mastergrader bør TS bare vurdere hvis TS selv mener at hen kan oppnå B i snitt, etter å ha sjekket hva slags fag TS må gjennom. For B er det "normale" på slike mastergrader, og IKKE C i snitt. 

Med andre ord, bør B i snitt prioriteres foran alt, så alt det andre kommer etterpå. Å jakte f eks verv gir ikke like god utelling som det karakter B og spesielt karakter A gjør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS  

Jeg har en del arbeidserfaring i med at jeg har arbeidet før og under studiene innafor tjenesteytende virksomhet både nasjonalt og internasjonalt, blant annet hvor jeg har vært teamleder og hatt personalansvar. Min bachelor er også  relevant og rettet mot serviceledelse. Men jeg kan jobbe med mange ting og trenger ikke være leder. Rådgiver, koordinator, konsulent, HR, endringsledelse osv. Så jeg ser ikke for meg en lederstilling med det første, men tenker at i fremtiden med en sånn master så har jeg et godt utgangspunkt. 

Eneste minus med denne masteren er studieavgiften som er høy. 

Det er, som sagt, enda en grunn til at du går bare for denne mastergraden om du mener selv - etter å ha sjekket ut pensumet ordentlig - at B i snitt vil være mulig. Du kan sjekke ut pensumet ved å klikke på de ulike, obligatoriske fagene, og det finnes også eksamenssvar som du kan kikke på, for å få en oversikt over hva slags spørsmål de stiller og hva slags svar de forventer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...