Gå til innhold

Hvordan begrense/ avvise vennskap på barnets vegne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er siste året i barnehagen. Datteren min har siden jul fått mer og mer kontakt med en jente der. Jenta virker hyggelig og er veldig blid, og de i barnehagen sier at de leker fint sammen. Datteren min har begynt å snakke om at hun vil ha med jenta hjem etter barnehagen og snakker også om henne nå i påsken (om hun er hjemme, om hun kan leke etc). 

Utfordringen er at jeg heller vil at datteren min skal ha andre venner. Foreldrene til denne jenta virker litt sære, og jeg vil helst ikke knyttes til de. De fremstår veldig innadvendte og litt sånn «utenfor». 

Er det feil overfor mitt barn å prøve å begrense kontakten? I den alderen finner de kanskje andre venner hvis jeg oppfordrer mer mot de som har foreldre jeg liker? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 2b340...b25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trøste og bære. Jeg mister alt håp…

Anonymkode: 6ab02...a3e

• Liker 35
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok best at du holder deg og ungen unna dem, ja. For den andre familiens skyld, så de slipper forholde seg til den giftige holdningen din.

Anonymkode: e34ba...06e

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er siste året i barnehagen. Datteren min har siden jul fått mer og mer kontakt med en jente der. Jenta virker hyggelig og er veldig blid, og de i barnehagen sier at de leker fint sammen. Datteren min har begynt å snakke om at hun vil ha med jenta hjem etter barnehagen og snakker også om henne nå i påsken (om hun er hjemme, om hun kan leke etc). 

Utfordringen er at jeg heller vil at datteren min skal ha andre venner. Foreldrene til denne jenta virker litt sære, og jeg vil helst ikke knyttes til de. De fremstår veldig innadvendte og litt sånn «utenfor». 

Er det feil overfor mitt barn å prøve å begrense kontakten? I den alderen finner de kanskje andre venner hvis jeg oppfordrer mer mot de som har foreldre jeg liker? Noen med erfaringer?

Du er snobbete . Man kan ikke velge barnas venner utifra deres foreldre .med mindre jenta / foreldrene fremstår som kriminelle . Stakkars barn ( ditt ) . 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper dette er et tulleinnlegg. Men nei, du skal selvfølgelig ikke prøve å hindre vennskapet fordi foreldrene, som du ikke engang kjenner ennå, virker rare. Dessuten kan barnet ditt ha flere venner. Så hjelp både vennskapet med denne jenta og andre som kommer til etterhvert.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Du fremstår som meget snobbete og fin på det.
Er du sikker på at du er så mye bedre enn de andre foreldrene.?

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart at barn mobber hverandre sier jeg bare.... For en råtten holdning du fremviser, TS...

Anonymkode: b70db...c21

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid latt mine barn velge vennene sine selv, noen som fremstår «sær» og «utenfor» for fremmede trenger absolutt ikke være de når man  blir kjent.

Tror du vil slite max fremover om du skal kontrollere dine barn slik, det kommer en dag de skal ta egne valg basert på hvordan vi har oppdratt de og de valgene skal de stå for selv uten at mamma er der.

Anonymkode: 4fb29...b3a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du bare til datteren din at hun skal få tre kattunger hvis hun slutte å leke med denne jenta. 

Anonymkode: b299b...dc2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig feil ovenfor barnet ditt å begrense kontakten med barnets venn fordi du ser ned på foreldrene. Det er veldig feil å opplære barnet til å vurdere mennesker på den måten som du gjør her. Husk at du oppdrar barnet for verden (den hun skal leve i) og ikke for deg selv. 

Anonymkode: e9cb7...afa

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må ikke finne på å spørre om noe slik her TS🤣

Men altså, hvis jenta er grei og en god lekekamerat så ville jeg ikke tenkt så mye på foreldrene. Oppmuntre til å danne vennskap med flere er lurt, alltid bra å ha flere venner både i barnehagen og i skoletiden.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker ikke mye på eget barn om du forhindrer vennskapet så tidlig pga din kjemi med foreldre. Ville oppmuntret til alle vennskap så lenge det gleder barnet og barnet ikke blir påvirket negativt.

Vi har stoppet noen påbegynte vennskap, men det var fordi barnet endret oppførsel til noe negativt.

Anonymkode: 3d68d...bd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Wow. Innadvendte mennesker. J, de må du jo for all del sørge for at ikke dattra di blir involvert i. Det kan jo være smittsomt. 

Anonymkode: 94e49...67c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (2 timer siden):

Du er snobbete . Man kan ikke velge barnas venner utifra deres foreldre .med mindre jenta / foreldrene fremstår som kriminelle . Stakkars barn ( ditt ) . 

Snobbete? For alt vi vet tilhører disse «innadvendte» foreldrene en høyere samfunnsklasse enn TS. Jeg synes heller hun virker umoden. 

Anonymkode: ecb43...aa4

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette faktisk er reellt: du kommer til å få en voldsom utfordring når barnet begynner på skolen og man på mange måter mister oversikten over venner til en viss grad! Barnet kommer til å leke med mange du ikke aner noe om...

Nei, du kan ikke begrense at datteren din leker med denne jenta. Og du velger ikke venner for barna dine ut fra hvilke foreldre du "liker"???? Tvert i mot, man ønsker vel at barnet skal møte ulike folk med ulike interesser, ulike levemåter og ulike personligheter? Jeg har ihvertfall aldri ønsket at barna her kun skulle møte EN type mennesker!

Det eneste som er lurt er å ha flere å spille på! Altså at det ikke bare blir én venn, for det kan jo fort bli veldig sårbart om noe skjærer seg. Men å gjøre det i smug, eller, du TROR du gjør det i smug på en måte at du prøver å "fase ut" denne venninna, det kommer datteren din til å gjennomskue og synes at det er sårt. Og en sånn mor ønsker du (forhåpentligvis!) ikke å være. Du får ihvertfall enorme utfordringer i årene som kommer hvis du ikke klarer å undertrykke lysten til å oppføre deg sånn nå....

Skrevet

Påsketrollet er igang heftig her om dagen ser jeg 🐣🐤🐣

• Liker 3
Skrevet

Du kommer til å slite de neste årene hvis du tror du kan velge vekk venner av barnet basert på at du ikke er overbegeistret for foreldrene. Kanskje barnet ditt kan lære seg den sosiale kompetansen det faktisk er å forholde seg til ulike mennesker og ikke bare de som er et speilbilde av en selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det feil overfor mitt barn å prøve å begrense kontakten?

Ja. 

• Liker 2
  • 1 år senere...
Skrevet
On 4/13/2022 at 2:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg syns du skal la jenta di leke med denne andre jenta. De i barnehagen sier de leker fint sammen. Jenta di har også spurt om å ha henne med hjem og det syns jeg at hun skal få lov til

Skrevet

Må du leke med foreldrene da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...