AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #2 Skrevet 13. april 2022 Hun sa egentlig ingen ting. Mamma og pappa var det eneste hun sa. Anonymkode: f2ed7...191 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #3 Skrevet 13. april 2022 Den der Nam Melk Mamma Pappa Nei Ja Anonymkode: 5b53f...159 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #4 Skrevet 13. april 2022 Min hadde vel sagt sånn 10-15 ord allerede, men var ikke interessert i å bruke dem, sa stort sett bare mamma og pappa. Anonymkode: b0bfe...5b1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #5 Skrevet 13. april 2022 Den der Datt Hadet Bade Mamma Pappa Nei Lys Anonymkode: 1f195...916
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Pappa, puse (pusen) mener jeg var eneste ordene jenta mi hadde på den tiden. Kom fort flere ord det neste halvåret. Anonymkode: d80a7...2d0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Mamma, pappa, nei og ja. Anonymkode: 5bdc4...8b3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Oi, min er visst treig. Sier lyden mamama, men ikke ordet tror jeg. Anonymkode: e150b...abc
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Oi, min er visst treig. Sier lyden mamama, men ikke ordet tror jeg. Anonymkode: e150b...abc Det er helt vanlig å ikke si noen tydelige ord enda på den tiden. Gjennomsnittsbarnet begynner med sine første ord rundt ett år, men det varierer hvor tydelige de er, og det er normalt om det tar litt mer tid. De forstår mye mer enn de klarer å uttale Vi forelder er gjerne ivrige på å tolke også, og hører ord der andre hører babling. Jeg tror ofte vi har rett da. F.eks. kan ett barn på 13 mnd. peke opp på himmelen og si "feeeeh", mens et annet peker og sier "se! fuyi! Begge ser, forstår og forteller at det er et fly der oppe, men den ene er lettere å tolke og mange kan tenke at den første ikke prater mens den andre gjør det. Vår yngste sa mamma hvis vi la godviljen til da hun var 13 mnd, og ellers kom det ikke noe forståelig. Den eldste hadde mange og ganske tydelige ord da hun var 13 mnd. Hun som ikke sa noe enda, har ikke vært sent ute med språket videre. Anonymkode: 20be5...36a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er helt vanlig å ikke si noen tydelige ord enda på den tiden. Gjennomsnittsbarnet begynner med sine første ord rundt ett år, men det varierer hvor tydelige de er, og det er normalt om det tar litt mer tid. De forstår mye mer enn de klarer å uttale Vi forelder er gjerne ivrige på å tolke også, og hører ord der andre hører babling. Jeg tror ofte vi har rett da. F.eks. kan ett barn på 13 mnd. peke opp på himmelen og si "feeeeh", mens et annet peker og sier "se! fuyi! Begge ser, forstår og forteller at det er et fly der oppe, men den ene er lettere å tolke og mange kan tenke at den første ikke prater mens den andre gjør det. Vår yngste sa mamma hvis vi la godviljen til da hun var 13 mnd, og ellers kom det ikke noe forståelig. Den eldste hadde mange og ganske tydelige ord da hun var 13 mnd. Hun som ikke sa noe enda, har ikke vært sent ute med språket videre. Anonymkode: 20be5...36a Signerer denne, viktigste er forståelsen, de kan utrolig mye 💞 sønnen min sier tre fire ord hvor det ene er ubevisst. Men sier jeg "tørke munnen/kose bamsen/finne boka så kan vi lese/hvor er dinosauren/det er sjokolade på kjøkkenet etc" så vet han veldig godt hva jeg mener 😅 Anonymkode: 0a69b...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 Ingen tydelige ord her, hun er 13 måneder Babler masse, og forstår når vi sier ting til henne, så er ikke bekymret. Anonymkode: 2ab4d...7b0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 12 mnd her og sier bare mamamamama så det tar visst litt tid her 😅 Anonymkode: 17e44...323
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 Min på 13 mnd sier bare noen få bablelyder som kan minne om ordene; der min nei nei tit tit Og det er om vi legger godviljen til. De har kommet nå de siste ukene, så jeg tror det er like normalt at de sier noe når de er 13 mnd som at de ikke sier noe. Han sier ma-ma-ma-ma, men jeg tror ikke det er bevisst mot mamma, så det gidder jeg ikke liste opp en gang 😅 Jeg er IKKE bekymret. Språket kommer tidsnok. Bare vær bevisst på å sette ord på hverdagen så de får gode språklige forbilder Anonymkode: 36315...067
tussi84 Skrevet 15. april 2022 #15 Skrevet 15. april 2022 Nå er min blitt 18 mnd, men da han var 13 mnd sa han ikke mer enn: Dæ/ da(der) Mu (mus) Mjau (katt) Mamamamama Sikker forsåvidt ikke så mye mer nå men nå er det også: baba (pappa) - av og til blir det pappa. tø (tørst) bæ ma (mat) æsj bæsj Ja/nei (hører sjeldent) hei ha det (sagt en gang) og mer tydelig mamma. .. det går ganske sagte synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå