Gå til innhold

Reise alene til USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært utrolig fascinert av USA og nå etter 4 år uten utenlandsferie merker jeg at trangen til å komme meg litt ut i verden er stor. Det ble nylig slutt med samboer og mine søsken er begge etablerte med barn, det er vennene mine også. Jeg kunne sikkert ha fått de med på en kort storbyferie, men det hadde blitt midt i fellesferien når barnehagene er stengt og det blir jo fort så dyrt. Jeg hadde tenkt å ta ut litt av ferien i september for å få det litt billigere. Og i USA er det kjempefine sommertemperaturer i september, spesielt i Florida som jeg hadde tenkt å dra. Tenkte å reise en uke eller max 10 dager så det ikke blir altfor lenge hvis jeg mot formodning skulle kjede meg alene på tur.

Men kjenner jeg gruer meg litt for selve reisen. Har funnet en billig flyreise med mellomlandinger i Amsterdam og Atlanta. Jeg har aldri vært alene på travle flyplasser før. Jeg hadde hatt godt med tid ser jeg så det er jeg ikke bekymret for, mer det å ikke finne frem. Og er det noe spesielt jeg må gjøre ved mellomlandingen i Atlanta? Siden det er første landing på amerikansk grunn? Kanskje er det lurt å bruke mer penger på å fly direkte fra Oslo? 

Blir ellers veldig takknemlig for tips og råd dere eventuelt måtte ha :) 

Anonymkode: b42dc...013

• Liker 1
Skrevet

Selv foretrekker jeg å ikke ha connections i USA, da det er litt mer styr enn i Europa og etter en interkontinental flyreise er det som regel lite fristende og sette seg på fly igjen. Men du finner frem, det er ikke noe problem.

Det er jo mange flyselskaper i Europa som flyr direkte til Florida, så det burde ikke være noe problem. Hvilken flyplass tenker du å fly inn til? Miami? Fort Lauderdale?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flydd mye alene. Det går helt fint. 

Både Amsterdam og Atlanta er supre transit flyplasser. De er riktignok enorme, men det er godt skiltet. 

Når du lander på Shiphol ser du etter transfer senter, der finner du gaten din. Den vil være en E-gate, om jeg husker rett, som er etter passkontrollen da du skal ut av EØS. 

I Atlanta (med forbehold om at jeg ikke har vært der siden pre-korona) går du til immigration. Der har du papirer du har fylt ut på flyet. Og du får noen spørsmål med formål med opphold, hvem du er, etc. Ha klar første adresse du skal bo på. Deretter må du hente ut bagasje, og sjekke inn på nytt. Men jeg foretrekker å ikke ha mellomlanding her, nettopp på grunn a det ekstra steget med bagasje.. 

Anonymkode: fc10a...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (34 minutter siden):

Selv foretrekker jeg å ikke ha connections i USA, da det er litt mer styr enn i Europa og etter en interkontinental flyreise er det som regel lite fristende og sette seg på fly igjen. Men du finner frem, det er ikke noe problem.

Det er jo mange flyselskaper i Europa som flyr direkte til Florida, så det burde ikke være noe problem. Hvilken flyplass tenker du å fly inn til? Miami? Fort Lauderdale?

Takk for svar! :) Tenkte Fort Lauderdale. Tenkte å ha basen der og heller ta dagsturer innom Miami og eventuelt Key West. Direkterutene forenkler jo ting en hel del, spesielt for meg som er førstegangsreisende alene og førstegangsreisende til USA. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har flydd mye alene. Det går helt fint. 

Både Amsterdam og Atlanta er supre transit flyplasser. De er riktignok enorme, men det er godt skiltet. 

Når du lander på Shiphol ser du etter transfer senter, der finner du gaten din. Den vil være en E-gate, om jeg husker rett, som er etter passkontrollen da du skal ut av EØS. 

I Atlanta (med forbehold om at jeg ikke har vært der siden pre-korona) går du til immigration. Der har du papirer du har fylt ut på flyet. Og du får noen spørsmål med formål med opphold, hvem du er, etc. Ha klar første adresse du skal bo på. Deretter må du hente ut bagasje, og sjekke inn på nytt. Men jeg foretrekker å ikke ha mellomlanding her, nettopp på grunn a det ekstra steget med bagasje.. 

Takk for god informasjon! :) 

• Liker 1
Skrevet

Dere som har vært mye i USA. Er det greit å reise alene til en typisk amerikansk by. Ikke turistby? 

Skrevet
TLR skrev (2 minutter siden):

Dere som har vært mye i USA. Er det greit å reise alene til en typisk amerikansk by. Ikke turistby? 

Det går helt fint. Amerikanere er generelt hyggelig og imøtekommende, og språk er for de fleste ikke et hinder. USA er generelt et lett land å reise i og jeg har reist alene mange ganger både i jobb og privat sammenheng.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar! :) Tenkte Fort Lauderdale. Tenkte å ha basen der og heller ta dagsturer innom Miami og eventuelt Key West. Direkterutene forenkler jo ting en hel del, spesielt for meg som er førstegangsreisende alene og førstegangsreisende til USA. 

Til Fort Lauderdale må du nok ha en stopp i USA ja. Både Virgin og Norwegian hadde jo rute til FLL fra Europa tidligere, men jeg finner ingenting nå. Men jeg skal ikke overdrive ulempen med transit i USA. Hvis det er i det området du skal ha base er det nok likevel bedre enn å føy til Miami.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
TLR skrev (10 minutter siden):

Absolutt. Mange turistbyer er vel så "farlige", så er egentlig ingen forskjell.

Man må alltid kjenne områdene i byen man reiser til, uansett hvor det er i verden.

Selv er jeg som kvinne som reiser mye alene (jobb) ekstra forsiktig. Typisk starter jeg dagen tidlig, nyter aktiviteter, og en god lunsj. Men til middag bestiller jeg ofte take-away til rommet, eller spiser på hotellrestauranten. Om det ikke er god offentlig transport flyplass-hotell bestiller jeg transport via hotellet. Jeg lar de dyreste veskene og smykker ligge igjen hjemme. 

Nå hørtes det ekstremt ut... men det er små grep, som gjør at man har et ekstra lag av sikkerhet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har vært mange ganger i USA alene, går helt fint. Er jo steder man ikke bør oppsøke, men det er det i Norge og Europa også.

Anonymkode: 4cb48...825

• Liker 2
Skrevet

Det er alltid skummelt å reise alene første gangen, men det mine med å reise alene er at du egentlig ikke er alene på reisen. Det er alltid noen å spørre, og på flyplassen finner du alltid frem. Det absolutt, og desidert viktigste (sånn bortsett fra viktige papirer som pass) er å ha en gjennomgående reise. Hvis du mister et et fly pga. forsinkelser, så har du rettigheter. Du kan gjøre det trygt å bestille destinasjon for destinasjon med mange timer mellom, men det forlenger reisen din (og pengene går fort på flyplass) - og du er ikke garantert forsinkelser på flere timer, selv om det sjelden skjer. 

Hvis du er glad i å fly, og du sparer noen tusen på å mellomlande flere plasser, så er det ingenting i veien for noen pauser på transitflyplasser. Du kan spørre deg hvor mye du sparer på mellomlandingene. Hvis du reiser fra Oslo til Fort Lauderdale, kan du klare deg med én mellomlanding. Du kan fly direkte fra flere steder i Europa: Barcelona, London, Paris, Madrid. Du kan også reise Oslo - London - Fort Lauderdale. Jeg synes det er fint å mellomlande, så lenge det ikke forlenger reisen svært mye. Det er svært sjelden jeg ikke finner frem, og nesten alltid velger du riktig vei på første forsøk. Det er godt merket. På enkelte flyplasser kan det være litt forvirrende, men da er det ikke verre enn at du bare spør. 

Sett deg godt inn i reglene for innreise til USA. Da jeg nylig reiste til USA sto det klart og tydelig på CDC (USA) (og SAS.no sine sider) sine sider at jeg kunne bruke gjennomgått koronasykdom (ikke eldre enn 90 dager) + bekreftelse fra lege på at jeg var frisk i stedet for en negativ koronatest tatt dagen før. På flyplassen godtok de ikke gjennomgått koronasykdom og bekreftelse. Det virker som flyselskapene ikke er oppdaterte. Jeg ville dermed hørt med flyplass og flyselskapet du skal reise med. Vi viste dama i skranken at det sto på både SAS sine sider og CDC at vi ikke trengte negativ test. De anerkjente at det sto der, men de fikk ikke lov å sjekke oss inn før de hadde sett en negativ test. Så min anbefaling er å være godt forberedt!

Husk også at du må fylle ut attestasjon (hvis den fortsatt gjelder i september): https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Combined-Passenger-Attestation-Amended-Testing-Order-12-02-2021-p.pdf
og ESTA. 

Lag deg gjerne en konto på insideflyer.no. Der er det mange som reiser, og der inne er det svært hjelpsomme. 

PS: Nå innser jeg jo at jeg svarte på mer enn du spurte om... beklager det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts som vil reise alene må være oppmerksom på at kriminaliteten i USA har økt etter pandemien, ja noen områder har den eksplodert. Mange flere hjemløse og folk som lever på skyggesiden i livet. Som er desperate og må ty til kriminalitet. 

Anonymkode: 76706...d1f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt supert å reise alene til USA! Atlanta er en veldig grei flyplass. I USA må du alltid gå gjennom passkontroll på den første flyplassen du kommer til når du reiser inn til landet (selv om du skulle være på en international transfer og ikke skal til USA engang). Tror du må hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen også. Bare sørg for at du har alle papirene i orden og vær høflig og velstelt/flidd når du skal gjennom passkontrollen. 

Anonymkode: 0dd20...fe6

AnonymBruker
Skrevet
TLR skrev (5 timer siden):

Ja. 

Anonymkode: 0dd20...fe6

AnonymBruker
Skrevet
Hemoglobin skrev (4 timer siden):

Det er alltid skummelt å reise alene første gangen, men det mine med å reise alene er at du egentlig ikke er alene på reisen. Det er alltid noen å spørre, og på flyplassen finner du alltid frem. Det absolutt, og desidert viktigste (sånn bortsett fra viktige papirer som pass) er å ha en gjennomgående reise. Hvis du mister et et fly pga. forsinkelser, så har du rettigheter. Du kan gjøre det trygt å bestille destinasjon for destinasjon med mange timer mellom, men det forlenger reisen din (og pengene går fort på flyplass) - og du er ikke garantert forsinkelser på flere timer, selv om det sjelden skjer. 

Hvis du er glad i å fly, og du sparer noen tusen på å mellomlande flere plasser, så er det ingenting i veien for noen pauser på transitflyplasser. Du kan spørre deg hvor mye du sparer på mellomlandingene. Hvis du reiser fra Oslo til Fort Lauderdale, kan du klare deg med én mellomlanding. Du kan fly direkte fra flere steder i Europa: Barcelona, London, Paris, Madrid. Du kan også reise Oslo - London - Fort Lauderdale. Jeg synes det er fint å mellomlande, så lenge det ikke forlenger reisen svært mye. Det er svært sjelden jeg ikke finner frem, og nesten alltid velger du riktig vei på første forsøk. Det er godt merket. På enkelte flyplasser kan det være litt forvirrende, men da er det ikke verre enn at du bare spør. 

Sett deg godt inn i reglene for innreise til USA. Da jeg nylig reiste til USA sto det klart og tydelig på CDC (USA) (og SAS.no sine sider) sine sider at jeg kunne bruke gjennomgått koronasykdom (ikke eldre enn 90 dager) + bekreftelse fra lege på at jeg var frisk i stedet for en negativ koronatest tatt dagen før. På flyplassen godtok de ikke gjennomgått koronasykdom og bekreftelse. Det virker som flyselskapene ikke er oppdaterte. Jeg ville dermed hørt med flyplass og flyselskapet du skal reise med. Vi viste dama i skranken at det sto på både SAS sine sider og CDC at vi ikke trengte negativ test. De anerkjente at det sto der, men de fikk ikke lov å sjekke oss inn før de hadde sett en negativ test. Så min anbefaling er å være godt forberedt!

Husk også at du må fylle ut attestasjon (hvis den fortsatt gjelder i september): https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Combined-Passenger-Attestation-Amended-Testing-Order-12-02-2021-p.pdf
og ESTA. 

Lag deg gjerne en konto på insideflyer.no. Der er det mange som reiser, og der inne er det svært hjelpsomme. 

PS: Nå innser jeg jo at jeg svarte på mer enn du spurte om... beklager det. 

Stemmer det at uvaksinerte fortsatt ikke kan reise til USA? 

Anonymkode: 3cf6c...ffc

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer det at uvaksinerte fortsatt ikke kan reise til USA? 

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/noncitizens-US-air-travel.html

• You must be fully vaccinated with the primary series of an accepted COVID-19 vaccine to travel to the United States by plane if you are a non-U.S. citizen, non-U.S. immigrant (not a U.S. citizen, U.S. national, lawful permanent resident, or traveling to the United States on an immigrant visa). Only limited exceptions apply.
  • You are required to show a negative COVID-19 test result or documentation of recovery from COVID-19 when you travel to the United States by air.
  • Wearing a mask over your nose and mouth is required in indoor areas of public transportation (including airplanes) traveling into, within, or out of the United States and indoors in U.S. transportation hubs (including airports).

If you are a non-U.S. citizen, non-U.S. immigrant and not fully vaccinated, you will not be allowed to enter the United States. 

Anonymkode: 779d6...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/noncitizens-US-air-travel.html

• You must be fully vaccinated with the primary series of an accepted COVID-19 vaccine to travel to the United States by plane if you are a non-U.S. citizen, non-U.S. immigrant (not a U.S. citizen, U.S. national, lawful permanent resident, or traveling to the United States on an immigrant visa). Only limited exceptions apply.
  • You are required to show a negative COVID-19 test result or documentation of recovery from COVID-19 when you travel to the United States by air.
  • Wearing a mask over your nose and mouth is required in indoor areas of public transportation (including airplanes) traveling into, within, or out of the United States and indoors in U.S. transportation hubs (including airports).

If you are a non-U.S. citizen, non-U.S. immigrant and not fully vaccinated, you will not be allowed to enter the United States. 

Lurer på hvor lenge disse reglene varer. Mange land er åpne igjen, uansett om man er vaksinert eller ei 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvor lenge disse reglene varer. Mange land er åpne igjen, uansett om man er vaksinert eller ei 

9E88D94C-1CA3-4D97-A956-AE994C719C5A.thumb.jpeg.5077d9c349adcde00f16af5f78f08622.jpeg

Så lenge kartet ikke er grønt så gjelder restriksjoner vil jeg tro. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har reist til land som er helt åpne. Og selv der har hotell, blant annet, plutselig krevd koronapass. Og regler kan endre seg raskt. 

Så ville aldri reist uten å være fullvaksinert, uansett land. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har reist til land som er helt åpne. Og selv der har hotell, blant annet, plutselig krevd koronapass. Og regler kan endre seg raskt. 

Så ville aldri reist uten å være fullvaksinert, uansett land. 

Da går man til et annet hotell. De mister jo bare kunder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da går man til et annet hotell. De mister jo bare kunder. 

Nei. Jeg foretrekker slike hotell. Så tror de tjener en del på dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei. Jeg foretrekker slike hotell. Så tror de tjener en del på dette. 

England, for eksempel. Ingen reiserestriksjoner, ingen testing eller skjema lenger. Tviler på at de har hoteller hvor man blir spurt om covidpass. Ville vært ulogisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...