Gå til innhold

Har man rett på KLP om man er under 50 år og går på arbeidsavklaringspenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Bullabu
Skrevet

Har opptjengstid ca. 10 år, i 50 prosent stilling. Er under 50 år. Hva har jeg rett på i mnd. da? Har jeg rett på etterbetalt for flere år tilbake? Gått på aap i 3/4 år

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du har rett på tilbakebetalt da det er ditt ansvar å sjekke ut. Ta kontakt med klp. Det er svært individuelt hvor mye du har rett på i mnd, om du har barn under 18 år osv, hvor mye inntekt du har hatt osv. ta en telefon til de, de er veldig hyggelige :)

Anonymkode: 24426...acc

Gjest Bullabu
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler på at du har rett på tilbakebetalt da det er ditt ansvar å sjekke ut. Ta kontakt med klp. Det er svært individuelt hvor mye du har rett på i mnd, om du har barn under 18 år osv, hvor mye inntekt du har hatt osv. ta en telefon til de, de er veldig hyggelige :)

Ok men har jeg rett på noe? Har 3 barn

Endret av Bullabu
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke KLP om uførepensjon som da utbetaler melomlegget mellom din 100% lønnsutbetaling og de 66% AAP utbetales i.

Fikk selv innvilget delvis uføre fra KLP og fikk etterbetalt et par måender. Hvor langt bak over de utbetaler vet jeg ikke, men du må i hvertfall prøve å søke fra 1. dag du fkk AAP

Anonymkode: 9b1aa...41d

Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan søke KLP om uførepensjon som da utbetaler melomlegget mellom din 100% lønnsutbetaling og de 66% AAP utbetales i.

Fikk selv innvilget delvis uføre fra KLP og fikk etterbetalt et par måender. Hvor langt bak over de utbetaler vet jeg ikke, men du må i hvertfall prøve å søke fra 1. dag du fkk AAP

Ok, jeg jobbet i 50 prosent stilling,  i ca. 13 år...jeg har ikke vært medlem i klp på over 10 år..noen som vet hva og hvordan utregning blir da?

Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var du medlem på søknadstidspunktet? Jeg har ikke vært medlem på mange år

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Bullabu said:

Du har rett på noe, men med 10 års opptjeningstid i 50% stilling, så blir det ikke veldig mye. Du vil sannsynligvis få noen hundrelapper hver måned.

Anonymkode: 4a08f...06a

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Bullabu said:

Har opptjengstid ca. 10 år, i 50 prosent stilling. Er under 50 år. Hva har jeg rett på i mnd. da? Har jeg rett på etterbetalt for flere år tilbake? Gått på aap i 3/4 år

Du har muligens ikke rett på noe før du eventuelt får uførepensjon fra NAV dersom du ikke er medlem nå.

Anonymkode: 4a08f...06a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese deg opp på KLP sine sider, evnt sende en mail med alle spørsmålene dine. Ingen som kan gi deg et fullverdig svar. 

Den gang jeg fikk uføretrygd fra KLP, var det slik at denne forutsatte innvilgelse fra NAV. Jeg måtte også klage, da KLP regnet ut feil grunnlag. Heldigvis hadde jeg tatt vare på alle sykemelding osv (var før den digitale tilgangen). 

Husk at du som mottaker av ytelse fra KLP har mulighet til gode priser på forsikring. Jeg har spart noen tusenlapper på det i årenes løp :)

Anonymkode: 32f24...b95

AnonymBruker
Skrevet
Bullabu skrev (5 timer siden):

Hva har antall barn med dette å gjøre? 

Anonymkode: 8c2ef...dd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må lese deg opp på KLP sine sider, evnt sende en mail med alle spørsmålene dine. Ingen som kan gi deg et fullverdig svar. 

Den gang jeg fikk uføretrygd fra KLP, var det slik at denne forutsatte innvilgelse fra NAV. Jeg måtte også klage, da KLP regnet ut feil grunnlag. Heldigvis hadde jeg tatt vare på alle sykemelding osv (var før den digitale tilgangen). 

Husk at du som mottaker av ytelse fra KLP har mulighet til gode priser på forsikring. Jeg har spart noen tusenlapper på det i årenes løp :)

Anonymkode: 32f24...b95

Man kan vel ikke få innvilget forsikringer etter at man har fått innvilget ytelse fra klp?:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har antall barn med dette å gjøre? 

Anonymkode: 8c2ef...dd4

Man har rett på barnetillegg om man får uførepensjon fra klp. Hos meg utgjør det halve tillegget, altså en god del ekstra:)

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten ringe og høre med KLP om du har noen rettigheter hos de.

Det er ikke så mange år siden man måtte ha 100% stilling for å få noe derfra, men nå trenger man ikke det lenger.

Jeg jobbet kommunalt før jeg fikk barn, så var jeg noen år utenfor arbeidslivet til jeg igjen begynte i kommunen. Men jeg har ikke opptjening for alle årene jeg jobbet i kommunen nå sist.

Jeg får ca 2000,- fra KLP i mnd, og når skatt er trukket får jeg utbet 1400,-

En annen ting er at jeg nå har uførepensjon fra KLP, så fortsetter opptjeningen til pensjon, så du burde absolutt ringe de og høre. Ev logge deg inne på KLP's side for å se hva det står om opptjening hos deg. 

https://www.klp.no/?utm_source=google&utm_medium=betaltsok&utm_campaign=pensjon&utm_term=klp&utm_content=brand&gclid=EAIaIQobChMIr5aYy-aT7gIVQ6OyCh0exARwEAAYASAAEgK6TfD_BwE

Anonymkode: fa4ef...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...