Gå til innhold

Flertallet har tillit til medienes Ukraina-dekning

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

clyde skrev (1 minutt siden):

Nei, har null tillit til vestens rapportering om Ukraina, det samme gjelder russiske medier. Det folk må få inn i skallene sine nå er at vi ikke kan stole på noen medier. Gå heller og les hva vanlige mennesker selv legger ut. 

Ja, det var en god ide. I  stedet for å følge med i det korrupte medier, bør vi alle følge med på hva sånne som deg skriver. Vanlige mennesker lyver aldri, og de deler et unisont verdensbilde helt uten feiltolkninger og med fullstendige sannheter. Vi trenger ikke engang følge med på hva andre vanlige mennesker legger ut, siden vi er vanlige mennesker og vet hva som egentlig foregår. Tid spart!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

clyde skrev (2 timer siden):

Nei, har null tillit til vestens rapportering om Ukraina, det samme gjelder russiske medier. Det folk må få inn i skallene sine nå er at vi ikke kan stole på noen medier. Gå heller og les hva vanlige mennesker selv legger ut. 

Dette er en tåpelig holdning å ha. Faktum er at vi kan stole mer på vestlige medier enn russiske medier. Slik er det bare. Med Russland så må man anta at de lyver 100% av tiden, til det motsatte er bevist. Med vestlige medier kan vi anta at de snakker sant til det motsatte er bevist.

Dette skriver jeg basert nettopp på det jeg selv har erfart, ved at jeg ikke primært har fulgt massemedier under denne konflikten, men har brukt andre kilder i stedet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (På 16.4.2022 den 14.10):

Der er du fullstendig på villspor. Vanlige mennesker kan legge ut hva som helst om hvem som helst uten noe krav til dokumentasjon eller verifisering. Vanlige mennesker er de siste du bør feste lit til - selv om de nødvendigvis ikke lyver har de langt mindre oversikt over situasjonen enn det mediene har. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (12 minutter siden):

Der er du fullstendig på villspor. Vanlige mennesker kan legge ut hva som helst om hvem som helst uten noe krav til dokumentasjon eller verifisering. Vanlige mennesker er de siste du bør feste lit til - selv om de nødvendigvis ikke lyver har de langt mindre oversikt over situasjonen enn det mediene har. 

Mitt standpunkt er i mellom. Vanlige mennesker er jo gjerne de som har førstehåndskunnskap. Vitnene. Vanlige mennesker er ikke betalt for levere fortellingen. Samtidig vet jeg at alle aktører har sin vinkel og at de kan lure oss. Derfor bør infopakka være fyllt opp fra flest mulig kanter, privatpersoner, vestlig, presse, ukrainsk presse, DPR/Russisk  og ikke minst BBC (som er mine favoritter).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 minutter siden):

Mitt standpunkt er i mellom. Vanlige mennesker er jo gjerne de som har førstehåndskunnskap. Vitnene. Vanlige mennesker er ikke betalt for levere fortellingen. Samtidig vet jeg at alle aktører har sin vinkel og at de kan lure oss. Derfor bør infopakka være fyllt opp fra flest mulig kanter, privatpersoner, vestlig, presse, ukrainsk presse, DPR/Russisk  og ikke minst BBC (som er mine favoritter).

De er vitner ja, men man lar sjelden en person fortelle noe uten å sjekke det med andre. Det var snakk om enkeltpersoner her - antakelig enkeltpersoner som legger ut ting på sosiale media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Russerne bruker aktivt "vanlige mennesker" som i realiteten er skuespillere som gir seg ut for å være noe annet enn det de faktisk er.

So for eksempel video fra Mariupol der en smilende, ren, velkledd, velfødd dame står i et fullstendig ruinert nabolag og med russisk aksent forteller om hvor glade beboerne i Mariupol er for å ha blitt befridd av russerne...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (34 minutter siden):

Russerne bruker aktivt "vanlige mennesker" som i realiteten er skuespillere som gir seg ut for å være noe annet enn det de faktisk er.

So for eksempel video fra Mariupol der en smilende, ren, velkledd, velfødd dame står i et fullstendig ruinert nabolag og med russisk aksent forteller om hvor glade beboerne i Mariupol er for å ha blitt befridd av russerne...

Det tror jeg du har rett i. Jeg anser  egentlig ikke  de "vanllge" på RT for å  være vanlige. med vanlige sikter jeg mer til folk man har kontakt med på teleon, facebook etc. Og jeg tenker også på vanlige folk som blir intervjuet av seriøse journalister (journalisters seriøsitet er vanskelig å vurdere, men når summen av historier fra en leverandør blir veldig sannsynlig så styrker det vedkommende leverandør).

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...