Gå til innhold

Vi vil begrense utenlandsturer og annen luksus fremover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og heller sette pengene på bok. 
Litt inspirert av tråder den siste tiden her, om barn det er synd på fordi de ikke kan dra til utlandet. 
Synes det er spesielt at det er synd på barn som ikke kan reise til utlandet. Hva slags vanvittig forbrukersamfunn har dette blitt, egentlig? Altså de som vil må selvsagt dra hit og dit, men jeg tenker å begrense den slags utgifter fremover selv om vi har råd og heller sette pengene på bok. I lys av situasjonen verden er i nå skulle man tro flere våknet opp og ikke hadde ferieturer som førsteprioritet? 

Jeg tenker at nå er tiden for å senke forbruk og krav til luksus. Og heller leve mer enkelt og spartansk. Selv om man har råd betyr ikke at man MÅ bruke disse pengene, ingen vet hva fremtiden bringer. Så jeg tror at det å senke forbruk er et smart grep. Kjøpe brukt, enklere ferier, tilbringe tid sammen. 

Anonymkode: ec189...11b

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterer fortsatt at vi skal leve godt, og oppleve ting, og nye steder. Uten å la ting prege oss for mye. Vi gir rikelig til ulike saker, bidrar der vi kan, men ønsker ut over det ikke å gå i graven med likskjorta stinn i penger. 

Det er fult mulig å unne seg ekstra god mat, opplevelser, og reiser, uten å være prangende, og brautende om det. Det gjelder også barn. Jeg har selv vokst opp med å reise mye, og å få mye, men også med en oppdragelse der man ikke snakket om slikt. 

Anonymkode: 01ac7...391

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Smart. Tror kanskje endel er naive og tror økonomien skal gå opp til evig tid fordi det er det eneste de kjenner til. Styringsrenta kommer til å bikke 5 % innen 2 år. 

Anonymkode: 9bcb6...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg! Av hensyn til miljø og klima bør man senke forbruket sitt til et minimum, og ikke reise mer enn man må. Det er utrolig hvor mye man setter pris på de enkle og nære ting, bare man lærer seg å kjenne etter. Lykke og livskvalitet måles ikke i ting og turer. 

Anonymkode: 599bb...7e6

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg prioriterer fortsatt at vi skal leve godt, og oppleve ting, og nye steder. Uten å la ting prege oss for mye. Vi gir rikelig til ulike saker, bidrar der vi kan, men ønsker ut over det ikke å gå i graven med likskjorta stinn i penger. 

Det er fult mulig å unne seg ekstra god mat, opplevelser, og reiser, uten å være prangende, og brautende om det. Det gjelder også barn. Jeg har selv vokst opp med å reise mye, og å få mye, men også med en oppdragelse der man ikke snakket om slikt. 

Handler ikke om å være brautende om det, eller skape misunnelse. Mer hva fremtiden bringer nå av økonomi. Det har vært to år med pandemi og nå er det krig. Velstanden kan såklart vare, men vi vet ikke helt sikkert. Da er det nok smartere å legge til side en periode enn å bruke penger unødvendig nå, mener jeg da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Smart. Tror kanskje endel er naive og tror økonomien skal gå opp til evig tid fordi det er det eneste de kjenner til. Styringsrenta kommer til å bikke 5 % innen 2 år. 

Anonymkode: 9bcb6...8dd

Tok høyde for at renta kunne bli 8% da vi tok lån. Nå kan vi nok stå i 20%, minst. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg! Av hensyn til miljø og klima bør man senke forbruket sitt til et minimum, og ikke reise mer enn man må. Det er utrolig hvor mye man setter pris på de enkle og nære ting, bare man lærer seg å kjenne etter. Lykke og livskvalitet måles ikke i ting og turer. 

Nei.. lei av hjemmet, og steder i Norge. Har vært nok av "nære ting" de siste to årene. Vil ut til varmen, andre kulturer, bade i sjøen, annen mat. Det øker i alle fall vår livskvalitet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig, klima er en stor faktor her! Flere bør omdirigere prioriteringer litt, og tenke over forbruket med tanke på miljø. En flytur krever mye drivstoff. Nå finnes det mer miljøvennlige måter å feriere på og.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Handler ikke om å være brautende om det, eller skape misunnelse. Mer hva fremtiden bringer nå av økonomi. Det har vært to år med pandemi og nå er det krig. Velstanden kan såklart vare, men vi vet ikke helt sikkert. Da er det nok smartere å legge til side en periode enn å bruke penger unødvendig nå, mener jeg da. 

Er halvveis i livet. Sitter i to veldig trygge jobber. Huset er dels nedbetalt. Billån har vi aldri hatt. Studielånene er straks borte. Har rikelig satt til side i fond. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er halvveis i livet. Sitter i to veldig trygge jobber. Huset er dels nedbetalt. Billån har vi aldri hatt. Studielånene er straks borte. Har rikelig satt til side i fond. 

Ja, det er det samme her. Nedbetalt hus, trygg jobb med god lønn. Penger på bok. Tror ikke at jeg er uovervinnelig for det. spesielt tenker jeg på barna, og setter mye penger inn i deres fond. Rett og slett fordi jeg klarer ikke å se for meg hva slags verden det blir i årene fremover når de er voksne. 

Dessuten som en skriver her er det også klima å ta hensyn til. 
Her er det greit å være nøktern og bevisst. Forbruket i dagens samfunn står i taket, mye unødvendig forbruk som koster klimaet mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange år siden vår familie la om grunnet miljø. Vi flyr kun hvert 3. år (da på en lengre reise) og tar ellers tog/seilbåt om vi skal andre steder. Sommerferie pleier å gå med til telttur forskjellige steder i Norge. "Ting og tang" kjøpes svært sjeldent nytt med mindre det har gått over 6 mnd og vi fremdeles ønsker det og ikke har fått tak i det brukt. Klær kjøpes også i 90% av tilfellene brukt. 

Selvfølgelig irriterende når man ser andre drite lang marsj i det med "åh, nei vi er så lei Norge nå" eller den klassiske "man lever bare en gang". Reiser x antall turer i året og kjøper nytt hele tiden. Men det vil jo bli det samme som "hvorfor skal Norge bry seg når Kina bare forurenser uansett". Vi må altså gjøre så godt vi kan selv og så får andre heller passe på seg selv. 

Anonymkode: 26f80...e8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er det samme her. Nedbetalt hus, trygg jobb med god lønn. Penger på bok. Tror ikke at jeg er uovervinnelig for det. spesielt tenker jeg på barna, og setter mye penger inn i deres fond. Rett og slett fordi jeg klarer ikke å se for meg hva slags verden det blir i årene fremover når de er voksne. 

Dessuten som en skriver her er det også klima å ta hensyn til. 
Her er det greit å være nøktern og bevisst. Forbruket i dagens samfunn står i taket, mye unødvendig forbruk som koster klimaet mye. 

Jeg er nøktern og bevisst på mange områder i livet. I kostholdet, i valg av grønne fond, i klimakompensasjon, i kompostering, i valg av bil. Og i å velge bort barn, som faktisk er den værste klimaverstingen, og ikke minst med tanke på hvilken usikker fremtid man sender dem inn i. 

Akkurat flyturer, det velger jeg meg. Da det betyr mye. 

Hver må velge hvordan de lever sitt liv. For starter vi å dømme hverandre, da er det jammen mye å ta folk på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange år siden vår familie la om grunnet miljø. Vi flyr kun hvert 3. år (da på en lengre reise) og tar ellers tog/seilbåt om vi skal andre steder. Sommerferie pleier å gå med til telttur forskjellige steder i Norge. "Ting og tang" kjøpes svært sjeldent nytt med mindre det har gått over 6 mnd og vi fremdeles ønsker det og ikke har fått tak i det brukt. Klær kjøpes også i 90% av tilfellene brukt. 

Selvfølgelig irriterende når man ser andre drite lang marsj i det med "åh, nei vi er så lei Norge nå" eller den klassiske "man lever bare en gang". Reiser x antall turer i året og kjøper nytt hele tiden. Men det vil jo bli det samme som "hvorfor skal Norge bry seg når Kina bare forurenser uansett". Vi må altså gjøre så godt vi kan selv og så får andre heller passe på seg selv. 

Anonymkode: 26f80...e8b

Telt og sykkel her! Og det fungerer fint. Heldigvis for oss er klassevenners familie også bevisste og ingen der drar spesielt mye utenlands. Enig i at alle må gjøre det de kan. Glad for at brukt blir mer og mer trendy, det er definitivt fremtiden.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nøktern og bevisst på mange områder i livet. I kostholdet, i valg av grønne fond, i klimakompensasjon, i kompostering, i valg av bil. Og i å velge bort barn, som faktisk er den værste klimaverstingen, og ikke minst med tanke på hvilken usikker fremtid man sender dem inn i. 

Akkurat flyturer, det velger jeg meg. Da det betyr mye. 

Hver må velge hvordan de lever sitt liv. For starter vi å dømme hverandre, da er det jammen mye å ta folk på. 

Dette var strengt tatt ikke en tråd for å dømme andre og håper ikke at det fremsto slik. Det var en tråd til inspirasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var strengt tatt ikke en tråd for å dømme andre og håper ikke at det fremsto slik. Det var en tråd til inspirasjon. 

Du siterte meg, og viste til å ta hensyn til klimaet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tok høyde for at renta kunne bli 8% da vi tok lån. Nå kan vi nok stå i 20%, minst. 

Nei.. lei av hjemmet, og steder i Norge. Har vært nok av "nære ting" de siste to årene. Vil ut til varmen, andre kulturer, bade i sjøen, annen mat. Det øker i alle fall vår livskvalitet.

Ah.. Sjæl.. Var mye utenlands da jeg var yngre og har bodd i utlandet pga studier. Mannen min er av samme oppfatning og i høst skal vi reise til hjemlandet hans for at barna skal bli vant til hans kultur. Vi gleder oss. Varme og god mat 😊😊

Anonymkode: be025...b28

AnonymBruker
Skrevet

Veldig lurt. Og det er slik jeg og mannen har råd til å betale mye ekstra på huslånet hver måned, og investere.

Vi bruker litt på god mat (men det er snakk om 5000 for 2 voksne i stedet for 3000 som vi kunne levd fint på), hvis vi virkelig ønsker oss noe kjøper vi (men tenker på det en stund). Poenget er å tenke seg om, og ikke bare kjøpe NÅ fordi "jeg fortjener det". Det er akkurat hva markedsførere vil du skal gjøre.

Anonymkode: 1f910...4b8

Skrevet

Jeg jobber og har samboer utenlands, og jeg lever for å reise, så å trappe ned reising er helt uaktuelt.

Jeg kjøper derimot aldri nye dingser, klær i utrengsmål, har ikke bil og velger bærekraftige alternativer når det kommer til mat og annet forbruk. Det får være mitt bidrag.

Skrevet

Smart å spare når den effektive inflasjonen er på langt over 10 %. Ingenting er så gøy som å se at alt man har ofret forsvinner helt av seg selv ut i det store intet og bare blir borte for godt.

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Smart å spare når den effektive inflasjonen er på langt over 10 %. Ingenting er så gøy som å se at alt man har ofret forsvinner helt av seg selv ut i det store intet og bare blir borte for godt.

Det er jo det og... Like greit å få pengene omsatt til ting man uansett må kjøpe eller ønsker etterhvert i stedet for å sitte å se på at verdien stuper for hver dag. 

Har kjøpt en del større ting i det siste. Traff veldig godt på fastpris oppussing og innkjøp råvarer, rett før råvareprisene skjøt til himmels. Og var raskt ute med å bestille flyturer ut året da man så hvilken vei dieselprisen kom til å gå. Nå er vel matprisene det neste som virkelig skal til pers, på toppen av basis inflasjon, men ikke like enkelt å være i forkant der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å reise, og det kommer alltid til å være en prioritet for meg. Jeg setter stor pris på at foreldrene mine også tok meg med til forskjellige land og opplevelser fra tidlig alder. Husker alle turene fra 6 år og oppover godt. 

For oss går det heller ikke utover sparing, vi får til å reise og også spare både til oss selv og barna. Det er lite vits med penger på bok hvis man ikke skal bruke det til å faktisk leve livet, tenker jeg da. 

Selvsagt helt innafor at andre ikke har samme prioritet og lidenskap. Man velger det beste for sin familie! 

Anonymkode: e32f4...39b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...