Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies, bedre sent enn aldri. Er det for sent og utdanne seg til lege hvis man er 60 år..?

Anonymkode: 59537...f85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må sjølvsagt vere opp til kvar enkelt, men ein vil vel vere typ 67 når ein er ferdig utdanna, og ikkje akkurat veldig lett å få ny jobb då. Så eg tenker det er for seint.

Anonymkode: e6ee5...9a1

AnonymBruker
Skrevet

For sent etter min mening ja! Dette blir en stor utgift man aldri rekker å tjene inn.

Anonymkode: 1b356...b85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke se for meg at en som har passert 60 år orker vakt belastningen som følger det å være fersk lege. Det er med god grunn at leger kan fritas fra vakt fra 58 år.

Anonymkode: 5739d...505

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker grensa for ferdigutdannede leger bør ligge rundt 55 år. Da har man ish 10 år igjen i arbeidslivet. Når det gjelder fastleger så prøver jeg å unngå de eldgamle når jeg velger.

Anonymkode: 6aae1...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg toget har gått, ja. Du vil være 66 og ha nådd pensjonsalder når du er ferdig. Jeg kan ikke tenke meg at du vil klare å få LIS1, som er en utdanningsstilling. De vil ikke prioritere å bruke ressurser på noen som går av med pensjon om et par år, i beste fall. 

Anonymkode: 4a3e4...e14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man er 60 syntes jeg nesten enhver ny utdanning er litt for sent. Man har jo bare syv år igjen til normal pensjonsalder. Man kan saktens jobbe noen år ekstra, men jeg tviler på at man får uttelling for en ny utdannelse man starter når man er 60 uansett. 

Anonymkode: b81e5...9be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på hvis du har lyst! 🙌🏻

Anonymkode: 4e37b...c53

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man har lyst, er god nok til å komme inn, og har råd til å stå så og si uten inntekt de neste 6-7 årene, så er det jo ikke noe i veien for det. 

Men da blir det som personlig utvikling, ikke for å jobbe som lege, da jeg ikke kan se for meg at noen gidder å ansette deg i andre enden.

Anonymkode: b76fc...d20

Skrevet

Ja da er man for gammel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker grensa for ferdigutdannede leger bør ligge rundt 55 år. Da har man ish 10 år igjen i arbeidslivet. Når det gjelder fastleger så prøver jeg å unngå de eldgamle når jeg velger.

Anonymkode: 6aae1...0b4

Tror det er helt unødvendig å sette en grense. Det er såpass få som utdanner seg til lege så sent at det er et reelt problem.  Byråkratiet ved å vurdere hvor grensen bør gå,  hvilke utdanninger som skal ha aldersgrense og hvilke unntak som skal gis blir nok dyrere enn at en luring utdanner seg til lege rett før pensjonsalder. 

Anonymkode: 10d8e...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Problemet for TS sin del er vel selve opptakssystemet når det gjelder medisin. Etter at man har fullført, så er det dette LIS-1 tullet studenter må forholde seg til, så det er litt av en flaskehals der som jeg tror at du vil slite hardt med å bli tatt opp på.

Hadde heller vurdert tannlege, da har ikke du noe LIS-1 tull å forholde deg til. Hos tannlegeforeningen er aldersgrensa på 80 år. Under visse vilkår kan man til og med praktisere om man er over 80 år gammel.

https://www.tannlegeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/student/autorisasjon-og-lisens.html

Anonymkode: d8cf8...375

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man har lyst, er god nok til å komme inn, og har råd til å stå så og si uten inntekt de neste 6-7 årene, så er det jo ikke noe i veien for det. 

Men da blir det som personlig utvikling, ikke for å jobbe som lege, da jeg ikke kan se for meg at noen gidder å ansette deg i andre enden.

Anonymkode: b76fc...d20

Det er jo veldig dårlig bruk av skattepenger (vi snakker om Norges dyreste studieplasser), og det tar også en plass som kunne vært gitt til noen som faktisk kommer til å jobbe om lege… Man kan drive med «personlig utvikling» på andre måter enn å begynne på medisinstudiet som 60-åring, mener nå jeg. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Go for it👌

AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel nå eller aldri i såfall 😄 opp til deg! Har du penge til det så går det jo an.

Anonymkode: 2bb12...ba4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo veldig dårlig bruk av skattepenger (vi snakker om Norges dyreste studieplasser), og det tar også en plass som kunne vært gitt til noen som faktisk kommer til å jobbe om lege… Man kan drive med «personlig utvikling» på andre måter enn å begynne på medisinstudiet som 60-åring, mener nå jeg. 

Jeg er helt enig, og det samme gjelder odontologi, som en annen nevner som alternativ her.

Det er helt meningsløst å kaste bort kostbare studieplasser på noen som bare i beste fall rekker å arbeide et par år.

Anonymkode: 5b5e5...631

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For gammel. Stor sjans for at du er dau av alderdom før du rekker å bli ferdig. 

Anonymkode: fee7d...708

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er helt enig, og det samme gjelder odontologi, som en annen nevner som alternativ her.

Det er helt meningsløst å kaste bort kostbare studieplasser på noen som bare i beste fall rekker å arbeide et par år.

Anonymkode: 5b5e5...631

Absolutt, helt enig i at det samme gjelder odontologi.
Jeg tror dessuten det ville blitt veldig vanskelig å få jobb som nyutdannet tannlege som 66-åring. De vil bruke tid og ressurser på å lære opp TS, og så slutter hen etter få år, kan i tillegg ha fysiske begrensninger pga alder etc .

Skrevet (endret)

👆 Løpet er nok kjørt, ja.

Men er det ikke noe annet du kan tenke deg innenfor helse? For eksempel ringevikar og deltidsstilling i psykiatrien\ omsorgsbolig osv? Det er stort sett rolig som nattevakt i psyk.

Endret av Embla Othea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...