Gå til innhold

Egenkapital og samboerkontrakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet noe om dette? Får jeg ut det jeg gikk inn med av egenkapital tross alt ingen samboerkontrakt? Vi er uening rundt fordelingen, men jeg ønsker komme med et krav at jeg skal ha ut egenkapitalen og verdistigningen av den når huset er solgt, så får resterende av pengene stå på meglers konto til vi er enig!

Anonymkode: 79ee5...a59

Skrevet

Dokumentert egenkapital bør være grei å få ut, men at du skal ha mer av avkastningen fordi du hadde mer egenkapital kan du se langt etter uten en særavtale. Dere eier antagelig 50-50, og da fordeles overskuddet tilsvarende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Dokumentert egenkapital bør være grei å få ut, men at du skal ha mer av avkastningen fordi du hadde mer egenkapital kan du se langt etter uten en særavtale. Dere eier antagelig 50-50, og da fordeles overskuddet tilsvarende. 

Ok takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Ville du insistert like hardt på samme prinsipp om boligen hadde sunket i verdi? Ville du syntes det var ok om samboeren din hadde gjort det? 
Ingen risiko, ingen rett til gevinst.

Anonymkode: 45bc7...bba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville du insistert like hardt på samme prinsipp om boligen hadde sunket i verdi? Ville du syntes det var ok om samboeren din hadde gjort det? 
Ingen risiko, ingen rett til gevinst.

Han skyller meg flere hundre tusen som nok jeg aldri får tilbake, så ja.

Skrevet

Hvis det er snakk om så mye penger - hvorfor spør du på KG og ikke en advokat? Her inne vet du ingenting om bakgrunnen eller kunnskapen til de som svarer. Du får masse synsing og du har ingen sjans til å kvalitetssikre svarene og dermed vite om de er sanne eller bare tull. Og det ER mye tull her inne, som i at folk «vet» ditt og datt, men det er bare tull. 

Så, når hverdagen kommer etter påske så tar du en telefon til noen som du kan stole på gir deg riktige svar OG kan veilede deg ifht hva som er lurest for deg å gjøre. At det koster noen tusenlapper er det vel verdt, da vet du at ting blir gjort riktig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (3 minutter siden):

Hvis det er snakk om så mye penger - hvorfor spør du på KG og ikke en advokat? Her inne vet du ingenting om bakgrunnen eller kunnskapen til de som svarer. Du får masse synsing og du har ingen sjans til å kvalitetssikre svarene og dermed vite om de er sanne eller bare tull. Og det ER mye tull her inne, som i at folk «vet» ditt og datt, men det er bare tull. 

Så, når hverdagen kommer etter påske så tar du en telefon til noen som du kan stole på gir deg riktige svar OG kan veilede deg ifht hva som er lurest for deg å gjøre. At det koster noen tusenlapper er det vel verdt, da vet du at ting blir gjort riktig. 

Hei, takk for tilbakemelding. Jeg har advokat og det blir mekling etter påske, men jeg vet at vi ikke blir enig. Jeg bare håpte at kanskje noen her hadde erfaring rundt dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han skyller meg flere hundre tusen som nok jeg aldri får tilbake, så ja.

Så hvis boligen sank i verdi ville du forlangt mindre enn egenkapitalen du skjøt inn? Jeg ser ikke hva sammenhengen med samboers gjeld til deg er.

Og ellers, som vanlig, hør på regine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så hvis boligen sank i verdi ville du forlangt mindre enn egenkapitalen du skjøt inn? Jeg ser ikke hva sammenhengen med samboers gjeld til deg er.

Boligen synker ikke i verdi!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gikk inn med 600.00, han ingenting. Han skylder meg flere hundre tusen så for meg blir dette et stort tap uansett selv om vi gåri + ved hussalget. Mener du alt skal deles 50/50 altså?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk inn med 600.00, han ingenting. Han skylder meg flere hundre tusen så for meg blir dette et stort tap uansett selv om vi gåri + ved hussalget. Mener du alt skal deles 50/50 altså?

600.000 skulle det stå.

Skrevet (endret)

Om dere kjøpte bolig til 4 mill og hadde 600k i egenkapital har dere 3,4 i lån. La oss si at dere selger for 5 millioner. Da skal du først ha dine 600k, så deler dere overskuddet på 1 mill. Altså sitter du igjen med 1,1 mill og ex 500k. Minus salgsomkostninger. Om du skulle hatt krav på mer siden du skal ha meravkastning på egenkapitalen burde  du hatt en avtale på det. 

Du kan jo lett dokumentere at du har betalt inn egenkapitalen vil jeg tro..?

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Om dere kjøpte bolig til 4 mill og hadde 600k i egenkapital har dere 3,4 i lån. La oss si at dere selger for 5 millioner. Da skal du først ha dine 600k, så deler dere overskuddet på 1 mill. Altså sitter du igjen med 1,1 mill og ex 500k. Minus salgsomkostninger. Om du skulle hatt krav på mer siden du skal ha meravkastning på egenkapitalen burde  du hatt en avtale på det. 

Hei, takk for svar. Det vet jeg, men jeg lurer på om jeg får ut de 600.000 uten kontrakt, eller at alt kan bli delt på 2 pga eierbrøken er 50/50...

Skrevet

Man tar med seg ut det man hadde inn i forholdet. Det er ihvertfall normalen

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Man tar med seg ut det man hadde inn i forholdet. Det er ihvertfall normalen

Håper det🙏

AnonymBruker
Skrevet

Boligen synker ikke i verdi!

Det kan du aldri vite sikkert. Se på hva som skjedde på 90-tallet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan du aldri vite sikkert. Se på hva som skjedde på 90-tallet.

Vi selger huset nå!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi selger huset nå!

Men du visste ikke da dere kjøpte at verdien ville øke. Hva ville du forlangt av egenkapitalen hvis den istedenfor hadde falt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men du visste ikke da dere kjøpte at verdien ville øke. Hva ville du forlangt av egenkapitalen hvis den istedenfor hadde falt?

Det er jo ikke relevant.

Anonymkode: c7999...8a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke relevant.

Anonymkode: c7999...8a1

Jeg mener det er relevant, spørsmålet er, har du tatt risiko? Du kan ikke gjøre en investering og forvente å kunne velge bare å være med på oppturene,

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...