Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har en sånn hjelpeturnus i overgangen til ny turnus. Har helg i den siste uken i den gamle turnusen, og så har jeg fått mandag til torsdag i den nye, noe som vil si 7 nattevakter på rad. Det er 10 timers vakter. Har signert på at jeg kan jobbe inntil 4 netter på rad uten pause mellom. Jeg sliter mye med å få sove mellom vaktene, jobben er krevende og det er stort ansvar. Jeg føler dette er for mye å be om, da jeg blir veldig irritabel og stresset om jeg må gå så lenge uten skikkelig søvn. La ikke merke til det før nå, for det har vært mye frem og tilbake med ny turnus, og jeg pleier å ta uke for uke om det ikke er noe spesielt jeg skal. Alle i ledergruppen er på påskeferie, så det er for seint å klage på turnusen. Jeg kjenner jeg gruer meg sånn til dette, og lurer på om de i det hele tatt har lov til å gjøre dette. Lovverket for turnus virker å være så snirklete med uendelige smutthull. Så her føler jeg meg skikkelig inkompetent. Noen som har noen innspill? 

Anonymkode: a3a88...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i din overenskomst/tariffavtale? Har du spurt din fagforening?

Skrevet (endret)

Det er ikke noe lovverk på hvor mange dager/netter på rad du kan jobbe. Det er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Lovverket sier kun noe om minimum hviletid per døgn og per uke. 10 t om dagen jobbet gir 98 timer hvile, noe som burde være helt innafor.

Sjekk kontrakten din.

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet

TV må godkjenne ny turnus. Ville gått til h*n

Anonymkode: b170b...cf3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare jobbet de sju vaktene. Det er bare et engangstilfelle.

Anonymkode: afd53...bb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet natt hadde jeg 7 netter på, 7 netter av. Og det har de visst fortsatt der, så det er nok ikke ulovlig.

Anonymkode: 4668a...0e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er lov hvis dette er snakk om fra natt til fredag til torsdag morgen. 

Fordi da treffer dagene på to forskjellige uker. 

Utover det har du ikke lov til å jobbe mer enn 56 timer (tror jeg det var) iløpet av én uke (mandag til mandag).

Anonymkode: 023d8...4a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er også lov hvis arbeidstidsbestemmelsene hos arbeidsgiver tillater det, men da kompenseres du med lengre friperioder både før og etter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er lov hvis dette er snakk om fra natt til fredag til torsdag morgen. 

Fordi da treffer dagene på to forskjellige uker. 

Utover det har du ikke lov til å jobbe mer enn 56 timer (tror jeg det var) iløpet av én uke (mandag til mandag).

54 timer maks på én uke fra mandag til mandag, sier AML. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/gjennomsnittsberegning/

AnonymBruker
Skrevet

Huff, glad jeg jobber et sted der vi ikke får ha mer enn 2 nattevakter på rad. Kunne til nød orket 3, men ikke mer enn det...

Anonymkode: 65eee...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstakere har krav på minst:

• 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. 
  • 35 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 7 dager.

Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

Anonymkode: 9894d...88f

Ja, det stemmer. Men ikke hvis det gjelder f.eks fra torsdag til torsdag. For da går dette over to uker. Det vil si at du får dine fridager tidlig i første uke (man-ons) og sent i neste uke (torsdag til søndag). 

AnonymBruker
Skrevet

Så utifra det du skriver, TS, med at du jobber torsdag til torsdag, så er dette innenfor lovverket så fremt du har fri dagene før torsdag i første uke og fri etter torsdag uken etter. 

Dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

54 timer maks på én uke fra mandag til mandag, sier AML. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/gjennomsnittsberegning/

Hvis det ikke er avtale om unntak på jobben din. Feks leger har krav på: 8 timer på døgnet, 28 timer sammenhengende hvile ila uken, og maks 60 timers uke (med mindre noe av tiden er hvilende, da kan du jobbe mer). Eller hvis du er fastlege i distrikt med pålagt legevakt, da har du ingen rettigheter.

Anonymkode: c620c...d8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det ikke er avtale om unntak på jobben din. Feks leger har krav på: 8 timer på døgnet, 28 timer sammenhengende hvile ila uken, og maks 60 timers uke (med mindre noe av tiden er hvilende, da kan du jobbe mer). Eller hvis du er fastlege i distrikt med pålagt legevakt, da har du ingen rettigheter.

Anonymkode: c620c...d8b

Høres ikke ut som om at TS er noe unntak fra regelen. 

Men jeg har konkludert med at overgangsturnusen fra en turnus til en annen turnus for TS' del, gjør at TS må jobbe fra torsdag til torsdag, altså i to forskjellige uker, noe som betyr at dette er fullt lovlig. Det er et uhell for TS, men neste gang det kommer en turnusendring så kan det hende TS får ekstra lang fri. Noen ganger gagner det, andre ganger ikke. 

Turnus til TS er lov siden den faller på to forskjellige uker. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg tatt ut en feriedag eller avspasering midt oppi, eventuelt prøvd å gjennomføre, men med en lavterskel for egenmelding hvis jeg ikke håndterte det. Arbeidsgiver burde faktisk vise mer hensyn enn å kjøre en som ikke er vant med 7 nattevakter på 7 nattevakter. Det er ikke for alle, selv om du jobber turnus. 

På den andre siden kan 7 nattevakter føles greit, fordi du opprettholder døgnrytmen dag for dag, og slipper å snu tilbake. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det stemmer. Men ikke hvis det gjelder f.eks fra torsdag til torsdag. For da går dette over to uker. Det vil si at du får dine fridager tidlig i første uke (man-ons) og sent i neste uke (torsdag til søndag). 

For ordens skyld.  Arbeidstid reguleres i forhold til uker.  Vanligvis definert fra mandag kl 0000 til søndag kl 2400. (7 hele døgn).  Maksimal arbeidstid for en uke i turnus FØR gjennomsnittsberegning er 54 timer.  Ukefri på 35 timer (11+24) derimot er regulert etter løpende sjudagersperioder (og ikke uker som siste ab hevder), og gjelder så lenge ikke tariffavtalen din sier at dette kan avvikes.

Det har formodningen med seg at du er omfattet av en tariffavtale som har latt tillitsvalgt og arbeidsgiver skriftlig avtale seg bort fra hovedreglene om hviletid, og at dette er innafor gjeldende bestemmelser og lovverk.

Sjekk med fagforeningen din hva som gjelder for deg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Jeg må jo bare gjøre mitt beste og jobbe de 7 nettene. Jeg har jobbet flere netter på rad før, så det går jo an selv om det er slitsomt. Men da har det vært fordi jeg har tatt ekstravakter i tillegg til egne vakter, og da blir det noe annet synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar alle. Jeg må jo bare gjøre mitt beste og jobbe de 7 nettene. Jeg har jobbet flere netter på rad før, så det går jo an selv om det er slitsomt. Men da har det vært fordi jeg har tatt ekstravakter i tillegg til egne vakter, og da blir det noe annet synes jeg. 

Hvorfor blir det noe annet? Fordi du får mer betalt? Får du sove bedre mellom vaktene da?

Anonymkode: 939b1...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde fast 7 dager av/på på min tidligere arbeidsplass. Et sant helvete, men lovlig var det.

Anonymkode: 0f89e...553

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde fast 7 dager av/på på min tidligere arbeidsplass. Et sant helvete, men lovlig var det.

Anonymkode: 0f89e...553

Hvordan er det et helvette? 30 uker ferie i året! Færre arbeidstimer (blir vel 33.6 da?)! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...