Gå til innhold

Arbeidsgiver som ikke gir lønnsslipp..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

har startet i en ny jobb og opplever at arbeidsgiver sjeldent gir lønnsslipp. Jeg må alltid ringe og mase om å få den. Jeg jobber som deltid da jeg er student og skulle denne mnd få utbetalt rundt 9500 pluss transporttill som kanskje er på 500-700. Fikk lønn på 8800kr. Ser at de bruker tabelltrekk 7120. Har etterspurt lønnsslipp, men lurer på hva tabelltrekk 7120 betyr og hvor mye blir man egentlig trukket i skatt? 

Anonymkode: c96c6...aad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skattetrekket ditt har arbeidsgiver ingenting med å gjøre, sjekk hva du har meldt inn til Skatteetaten. Lønnsslipp har du krav på.

Anonymkode: 18970...92c

• Liker 2
Skrevet

Tabellene ligger på Skatteetaten sine sider. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på lønnsslipp, og den skal gis uten at du må mase om det. Den kan gis fysisk eller digitalt. 

Anonymkode: ea223...203

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Tabell 7100 er den vanligste trekktabellen. Den passer hvis du ikke har mye fradrag.  Tabell 7120 er et lite hakk strengere, og passer hvis du har litt renteinntekter eller andre kapitalinntekter på ca 4000 kr.  Anbefaler en tur til skatteetatens side for å se hvordan skattekortet ditt er beregnet.  Men altså, helt normalt skattetrekk.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (5 minutter siden):

Tabell 7100 er den vanligste trekktabellen. Den passer hvis du ikke har mye fradrag.  Tabell 7120 er et lite hakk strengere, og passer hvis du har litt renteinntekter eller andre kapitalinntekter på ca 4000 kr.  Anbefaler en tur til skatteetatens side for å se hvordan skattekortet ditt er beregnet.  Men altså, helt normalt skattetrekk.

Takk for svar. Eier hverken bolig eller har noe aksjer. Men jobber på to steder. Begge er deltids. Ene stedet får jeg fastlønn på 5.000kr og her får jeg timesbasert. Har litt penger på konto, men ikke mer enn 100.000kr. Men har studiegjeld 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Eier hverken bolig eller har noe aksjer. Men jobber på to steder. Begge er deltids. Ene stedet får jeg fastlønn på 5.000kr og her får jeg timesbasert. Har litt penger på konto, men ikke mer enn 100.000kr. Men har studiegjeld 

Ok, tabellkortet skal kun brukes av hovedarbeidsgiver, og andre skal trekke den prosenten som står ved siden av, det er vanligvis 34% tror jeg.  
Det kan bli riktig, men jeg vil ikke anbefale det. Gå gjennom skattekortet ditt, legg inn riktig lønn og beregn, velg prosentkort, da trekker du likt begge steder.  Med prosentkort er det veldig viktig å oppgi riktig inntekt, og huske dette slik at du kan korrigere det hvis det blir mer jobbing.  Blir det for mye trekk så får du det tilbake neste år.  Kjipt med restskatt.

AnonymBruker
Skrevet

Du må få lønnsslippen og sjekke at bruttolønna er riktig. 

Dersom skattetrekket er feil i forhold til skattekortet ditt  må arbeidsgiver oppdatere opplysningene. Det skal ikke du måtte gi beskjed om.

Dersom skattekortet ditt ikke er riktig må du korrigere skattekortet.

Skal være unødvendig å måtte etterspørre lønnsslipp,den har du krav på å få. Får du på mail? Sjekka søppelpost? 

Anonymkode: 0226e...761

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket system har de for lønnsslipp da? Sendes den ut på mail eller skal du selv logge inn et sted for å finne den?

Anonymkode: cac1f...99e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...