AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Del Skrevet 12. april 2022 Hei! Jeg tror tåen min (den ved siden av stortåen) er knekt etter at jeg sparket i noe ved et uhell tidligere i dag. Bør jeg ringe lege i morgen, eller gjør de ikke noe med det uansett? Anonymkode: 056ba...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Del Skrevet 12. april 2022 Lege Anonymkode: 9da95...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 12. april 2022 #3 Del Skrevet 12. april 2022 Min erfaring fra to stk: nei. Men skal ikke være for skråsikker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 12. april 2022 #4 Del Skrevet 12. april 2022 De taper bare den brukne tåen fast i nabotåa, og så må du bare vente på at den skal gro. Den tapingen kan du like godt gjøre selv. God bedring. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Del Skrevet 12. april 2022 Hulderen skrev (1 minutt siden): De taper bare den brukne tåen fast i nabotåa, og så må du bare vente på at den skal gro. Den tapingen kan du like godt gjøre selv. God bedring. Helt riktig, så lenge det ikke er stortåen så gjøres det ikke noe annet enn å tape. Anonymkode: 65e63...606 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Del Skrevet 12. april 2022 Dersom bruddet går inn i leddflaten bør det gjøres noe med. Hvis det ikke går inn i leddflaten, kan det bare gro i fred og ro av seg selv. Anonymkode: 43cd0...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #7 Del Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg tror tåen min (den ved siden av stortåen) er knekt etter at jeg sparket i noe ved et uhell tidligere i dag. Bør jeg ringe lege i morgen, eller gjør de ikke noe med det uansett? Anonymkode: 056ba...2eb Om du vil kaste vekk en dag på lege, røntgen osv så gjør det, men ikke vits. Knekt eller bristet på er det bare tape som gjelder og det kan du gjøre selv. Blir som å ringe en kokk for å få smurt smør på brødskiven. Anonymkode: b5f5b...2d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #8 Del Skrevet 13. april 2022 Jeg brakk stortåa (altså ikke tåa du brakk), og den ble gipset. Det andre bidraget mitt er at jeg likevel anbefaler deg å gå til lege. Anonymkode: 64ba1...899 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #9 Del Skrevet 13. april 2022 Brakk to tær ved siden av hverandre (skjevstilt, blå tær), lege teipet og sendte meg hjem med beskjed om full hvile i 3-4 uker. Tok ikke røntgen. Syns det var greit å dra til legen med det "sånn tilfelle", og det var greit å bli vist hvordan det skulle teipes. Ha litt bomull eller gasbind mellom tærne, og bruk sportstape. Har fortsatt litt vondt 5 mnd senere, men det er mye bedre. Anonymkode: f7a29...650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #10 Del Skrevet 13. april 2022 Jeg brakk storetåa. Ble ikke sendt på røntgen engang. Legen mente det var et klart brudd, men det lå høyt oppe og tåa var ikke skjev. Ble teipet og fikk beskjed om å bruke teip de første to månedene. Det tok 6 mnd før den ble helt bra. Anonymkode: 55a7a...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordNord Skrevet 13. april 2022 #11 Del Skrevet 13. april 2022 Jeg brakk lilletåa i 2014. Trodde bare den var forslått, og lot det være - uten å belaste den. Etter noen år så legen på foten for noe annet, og kunne fortelle at den var grodd skjevt. Tråkker jeg feil den dag i dag, 8 år etterpå, så gjør det fortsatt vondt. Dermed er min anbefaling å gå til legen for å få hjelp til å tape den rett, så slipper du at den gror skjevt. God bedring 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #12 Del Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Helt riktig, så lenge det ikke er stortåen så gjøres det ikke noe annet enn å tape. Anonymkode: 65e63...606 Jeg brakk storetåa uten at de gjorde noe Anonymkode: 58aae...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 13. april 2022 #13 Del Skrevet 13. april 2022 (endret) Den bør undersøkes i tilfelle bruddet er skjevt, da det kan føre til mye smerter senere. I de fleste tilfeller er bruddet ofte bare et brist og ikke et skikkelig brudd, de nest fleste tilfeller er det et rent brudd som ikke har gått ut av stilling. Da gjør de ingenting med det. Men i de tilfellene der det er et skikkelig brudd hvor bruddflatene har glidd ut av stilling, eller i aller verste fall, et såkalt greenstick-brudd (se for deg en grønn kvist du prøver å knekke på midten, det ser ikke mye pent ut) så bør det stabiliseres og i verste fall gipses. Edit; Greenstick-brudd skjer oftest hos barn, men kan også forekomme hos voksne. Endret 13. april 2022 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #14 Del Skrevet 13. april 2022 Da jeg brakk tåa, (ikke stortåa) boret de en lang jernpinne inn i tåa. Den var inne der noen uker. Hjalp ikke, tåa er like skjev i dag. Anonymkode: 74979...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Del Skrevet 14. april 2022 Kommer sikkert an på bruddet -men jeg teipet bare tåa sammen med tåa ved siden. Dattern min fikk brudd i ett lite ben under storetåa etter å ha sparket i en dør ved ett uhell under fotball i gymmen og hun trengte ikke gjøre noe annet en å ikke belaste det så mye (brukte krykker noen dager) også klarte hun seg uten. Så om ikke tåa ser skjev ut -så troe jeg ikke jeg hadde brydd meg men.., Anonymkode: 33c81...f37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå