Kelsey Skrevet 4. november 2005 #41 Skrevet 4. november 2005 Som sagt flere ganger i tråden så har ikke klasser i Norge i dag så mye å gjøre med økonomi. Men jeg tror det har mer med utdanning/jobb å gjøre. Alle har jo i teorien mulighet til å få seg utdanning (vet at det er i teorien bare), og dermed får de som tar det høyere status og mer makt. Jeg er også enig med Melk som sier at et klasseskille kan gå mellom innvandrere og nordmenn. Dette igjen gjelder nok mer økonomisk, da flere og flere av de dårligst betalte jobbene går til utlendinger. Vi er nok i ferd med å bygge opp et mer klassedelt samfunn enn før, der vi er tilbake til hushjelpene osv som vi hadde i Norge før krigen.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. november 2005 #42 Skrevet 4. november 2005 Og til og med finner de noen som har mindre penger. Hvor er denne verdenen på vei hen, sier jeg bare. Tipper jentene selv har høyere utdanning, og mener at like barn leker best. Det kan kanskje i høyden kalles snobberi, men ikke klasseskille. ← Til og med, for å understreke at lønn har lite å gjøre med hvordan vi ser på ulike yrker. Jeg mener at dette går som både snobberi og klasseinndeling. (Arbeiderklasse vs akademisk klasse er omtrent det samme som bønder og presteskap i gamle dager) Like barn leker best går det på dersom man etter å ha snakket med fyren finner ut at man er for forskjellige. Å anta at man ikke har noe å snakke med en håndverker om er en kunstig inndeling fra disse damene.
Holly Hobbie Skrevet 4. november 2005 #43 Skrevet 4. november 2005 Det er jo forskjell paa folk, enten man kaller det forskjellige klasser eller hva man kaler det. Det handler vel litt om hvem man identifiserer seg med vil bli sammenlignet med. Men man kan selv velge hvilken "klasse" man vil tilhoere, i stor grad! Handler om hvordan man kler seg, snakker, utdanner seg til. Det er ikke saa lett aa se hva slags bakgrunn den enkelte nordmann har i dag, fordi vi tross alt er ganske "dannede" de fleste av oss. Selv vil jeg si jeg er "helt vanlig," men familien min var nok en del av de oevere lag for 100 aar siden. Da var forskjellene myyyye stoerre enn i dag! I Storbritannia er det lettere aa se hvilken "klasse" en person tilhoerer. Du ser det paa klaerne, kroppsformen (flere overvektige fattige), haaret, spraaket, yrket, hva de spiser etc. etc. Man kan godt si at man ikke doemmer noen pg.a klassetilhoerighet, men at det ikke er noe forskjell paa folk kan man nesten ikke hevde, med mindre man lever paa en rosa sky!
Pauline Skrevet 4. november 2005 #44 Skrevet 4. november 2005 Selvfølgelig finnes det klasseskiller i Norge, selv om mange liker å tro at vi lever i et klasseløst samfunn i det lille koselige sosialdemokratiet vårt. Men klassene våre er av en litt annen art enn i Storbritannia og USA. De norske klasseskillene kjennetegnes mer av utdannelse enn av økonomi ← Går vel litt på hva som er "harry" og ikke "harry" og. Mange i intelektuelle yrker er jo livredde for å bli stempla som "harry".
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #45 Skrevet 4. november 2005 Det handler vel litt om hvem man identifiserer seg med vil bli sammenlignet med. Men man kan selv velge hvilken "klasse" man vil tilhoere, i stor grad! Handler om hvordan man kler seg, snakker, utdanner seg til. n nesten ikke hevde, med mindre man lever paa en rosa sky! ← Men det er ikke alle som har dette valget - det er ikke så lett å mestre kodene i alle klassene/den klassen man vil, og når man er tilpasset ETT miljø utelukkes man ofte fra endel andre. Men selvsagt er forskjellene andre enn før, og jeg klager ikke for min egen del. Familien min har bestått av håndverkere, bønder og arbeiderklasse, hvorav to besteforeldre vokste opp på ett rom og kjøkken med seks-sju søsken, og ikke hadde mulighet til høyere utdanning. Jeg vil likevel si at jeg er preget av bakgrunnen min på en måte som gjør det vanskeligere for MEG å ferdes i visse klasser/miljøer enn for folk som nærmest er vokst opp i disse klassene. Umulig er det ikke, men det krever mye pågangsmot og evne til å overse hersketeknikker - det er min erfaring.
Gjest ArneP Skrevet 5. november 2005 #46 Skrevet 5. november 2005 Denne tråden mangler noe viktig, nemlig en definisjon av hva en klasse er. Det ser ut som det fleste definerer klasser som forskjeller. Altså at noen har mer enn andre av noe (utdannelse, penger). Det er i tilfelle en en veldig utrasdisjonell forklaring på hva en klasse er.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #47 Skrevet 5. november 2005 Til og med, for å understreke at lønn har lite å gjøre med hvordan vi ser på ulike yrker. Jeg mener at dette går som både snobberi og klasseinndeling. (Arbeiderklasse vs akademisk klasse er omtrent det samme som bønder og presteskap i gamle dager) Like barn leker best går det på dersom man etter å ha snakket med fyren finner ut at man er for forskjellige. Å anta at man ikke har noe å snakke med en håndverker om er en kunstig inndeling fra disse damene. ← Det er vel ikke mer kunstig og overflatisk at de valgte aa prate med disse gutta fordi de var kjekke..
Shagya Skrevet 5. november 2005 #48 Skrevet 5. november 2005 Klart vi har klasseskiller i Norge. Vi har de kongelige, vi har de styrtrike, vi har de som tjener bra, men ikke enormt, vi har de som tjener normalt, vi har de som tjener under normalen, og vi har de som er fattige. Det er store skiller mellom de som bor på beste Vestkant i en enorm villa og de som lever et liv i rennesteinen.
sixx Skrevet 5. november 2005 #49 Skrevet 5. november 2005 Det er i tilfelle en en veldig utrasdisjonell forklaring på hva en klasse er. ← Opplys oss da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå