Gå til innhold

Klasseskiller i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
For meg er det veldig sannsynlig at jeg ville oppfattet en samtale med en høytutdannet person, som kun konverserte om seg og sitt i fagtermer, .

Etter mitt syn er de fleste som kun kan prate om en ting som omhandler dem selv svært kjedelige. Uavhengig om de er utdannede eller ei.

Og jeg har definitivt ulik innstilling til å møte en minister, enn til å møte en sigøynertigger. Hyggelig er jeg mot de fleste uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter mitt syn er de fleste som kun kan prate om en ting som omhandler dem selv svært kjedelige. Uavhengig om de er utdannede eller ei.
Ja, for all del...er vel så kjedelig å snakke med en representant for husmormafiaen som kun er opptatt av gulp og bleier.

Og jeg har definitivt ulik innstilling til å møte en minister, enn til å møte en sigøynertigger. Hyggelig er jeg mot de fleste uansett.

Litt usikker på hva du mener med ulik innstilling, men vi møter da alle menneske med ulike forventninger....alle er forskjellige.... derfor skifter forventningene fra menneske til menneske....ingen kan dømmes utfra hva andre har gjort før dem (utenom i rettssalen da :ler:)

Jeg er også hyggelig mot folk....frem til jeg eventuelt har grunn til å være noe annet. ;)

Skrevet

Litt usikker på hva du mener med ulik innstilling, men vi møter da alle menneske med ulike forventninger....alle er forskjellige....  derfor skifter forventningene fra menneske til menneske....ingen kan dømmes utfra hva andre har gjort før dem (utenom i rettssalen da :ler:)

Jeg tenker mer over hva jeg sier, tenker nok mer på møtet i etterkant osv. For mange vil nok det faktum at man ofte har en sosial omgangskrets som likner på dem selv manifistere at de fleste av oss omgås folk på linje med seg selv. Noe som i og for seg er helt naturlig.

Gjest synseren
Skrevet

Klasseskille finnes bare i hodene på folk. Noen liker å tro de er bedre enn andre, selv om de ikke er det. Synes det er litt morsomt å studere mennesker som har utpekt seg selv til å være mektigere enn andre. Blir en parodi.

Skrevet
Klasseskille finnes bare i hodene på folk. Noen liker å tro de er bedre enn andre, selv om de ikke er det. Synes det er litt morsomt å studere mennesker som har utpekt seg selv til å være mektigere enn andre. Blir en parodi.

Å være bedre er jo ikke det samme som å være mektigere. Noen mennesker ER jo faktisk mektiger enn andre, enten det er fordi de har viktig jobb, eller fordi de er utøver av makt på annet vis.

Skrevet
Klasseskille finnes bare i hodene på folk. Noen liker å tro de er bedre enn andre, selv om de ikke er det.
Men du....hvorfor er det så da så ofte å høre det fra den radikale politiske venstresiden? Kan godt hende de føler seg bedre enn andre, men tror ikke det er det de mener med uttalelsene sine.

Uansett ... enig i at det ikke er reelle skiller. :)

...

Og Melk:

Jeg synes det er mest interessant med mangfold. ;)

Skrevet
Å være bedre er jo ikke det samme som å være mektigere. Noen mennesker ER jo faktisk mektiger enn andre, enten det er fordi de har viktig jobb, eller fordi de er utøver av makt på annet vis.

I min verden er alle like mye verdt. Alt annet blir kunstig.

Skrevet
I min verden er alle like mye verdt. Alt annet blir kunstig.

Klart at alle er like mye verdt!! Men det betyr ikke at Helle på Rema har like mye makt som Jens Stoltenberg.

Gjest synseren
Skrevet

Stoltenberg har ikke mer makt enn han blir tildelt. Iallefall hvis vi er et demokrati.

Skrevet
:sur: Men det ER klasseskiller. Selv om de ikke er sånn som de var før. Helt klart ikke sånn som før...
Skrevet
:sur: Men det ER klasseskiller. Selv om de ikke er sånn som de var før. Helt klart ikke sånn som før...

Så la oss fjerne dem da...de sitter i hodet.

La oss slutte å vurdere hverandre utfra jobb....hus...utseende....familiebånd...økonomi osv. Den vurderingen starter rundt middagsbordet hjemme....og barna får tredd slike fordommer nedover hodet fra de kommer til verden.

Jeg lurer på jeg....hvor mange triste barneskjebener det ligger i kjølvannet av ordene: "Det er ikke annet å vente...han er sønnen av ****".

Skrevet

Og dere...husk at makt ikke er negativt da...makt er mulighet for å få noe gjort. :)

Skrevet
Stoltenberg har ikke mer makt enn han blir tildelt. Iallefall hvis vi er et demokrati.

Like fullt HAR han makt.

Det samme gjelder for mange andre, enten de er storbonden som alle ser opp til, Populære Lise i 9. klasse eller dørvakten.

Skrevet
Og dere...husk at makt ikke er negativt da...makt er mulighet for å få noe gjort. :)

Så sant så sant. Å tro at alle i hele Norge har like mye makt synes jeg er merkelig. det meste tyder jo på det motsatte.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest så nøye hele diskusjonen her. Men må først påpeke at det at man kan jobbe seg oppover ikke er et bevis på at man ikke lenger har klasseskille, snarere tvert i mot! Det var i standssamfunnet man var bestemt av slekt og ikke kunne klatre vertikalt i systemet.

Vi hadde tidligere et klassesamfunn i Norge: arbeiderklasse, middelklasse og overklasse. Sosialdemokratene har jobbet for å få flest mulig opp i middelklasse, noe de til dels har klart. Men de har ikke klart å få alle opp i middelklassen, derfor har vi fortsatt fattige. Det store systemet av velferdsgoder klarer faktisk ikke å hjelpe alle. Sosialdemokratiet står for likhet, både på godt og vondt. Ikke alle passer inn i den normen som bli laget for livsførsel, og da faller de utenfor systemet (nå er jeg sosialdemokrat selv, bare så det er sagt. Men det er negative sider ved alle systemer).

Men når det gjelder det politiske landskapet er det ikke klassene som er utgangspunkt for skillene. Tidligere hadde man jo partier for bønder, arbeidere, middelklasse. Bøndene og arbeiderne har blitt så få, så partiene har nye fokus. For det første har velgerne blitt mer saksorientert, og ikke samme partitilhørighet. Dessuten har vi andre skiller som er viktigere, slik som feks offentlig vs privat sektor.

Skrevet

hvis man skal ha klasseskille må man ha klasser, og det må være klare skiller mellom disse klassene. Det mener jeg ikke vi har i Norge i dag. Det er helt klart forskjell på folk i Norge, forskjell på rike og fattige, forskjell på de med og uten utdanning, forskjell på "norske" og fremmedkulturelle.

Men hvis vi hadde hatt klasseskille skulle det vært veldig vanskelig å gå fra den ene klassen til den andre, og det er det ikke her i landet!

Alle har mulighet til å ta utdannelse, uansett bakgrunn. alle bli politikere, uansett bakgrunn. Rike og fattige går på de samme skolene, handler i de samme butikkene...

grensene mellom "norske" og fremmedkulturelle er litt høyere, men ikke så uoverstigelige som de ville være i et klassedelt samfunn.

det er selvsagt noen enkeltpersoner, slik som kongen, som befinner seg i en klasse for seg selv, men mette-marit og ari er jo beviser på at alle kan bli en del av den "klassen" også :)

Skrevet

Vi har ikke samfunnsklasser på den gode gamle måter i Norge, fordi det er jo ingen lenger som ser på seg selv som "arbeiderklasse" og "middelklasse" på den der måte. Det er ingen bevissthet hos enkeltpersoner mer om hvilken klasse vi tilhører. Ellers så har vi tradisjon for å mene at vi er et egalitært samfunn og at vi alle er "like", og da blir det vanskelig å mobilisere folk til politiske aksjoner basert på samfunnsklasser, men det som er riktig er at vi har sosial reproduksjon. I vårt globaliserte samfunn hvor individet er i fokus så har vi bare politisk makt som forbrukere.

Skrevet
Vi hadde tidligere et klassesamfunn i Norge: arbeiderklasse, middelklasse og overklasse. Sosialdemokratene har jobbet for å få flest mulig opp i middelklasse, noe de til dels har klart. Men de har ikke klart å få alle opp i middelklassen, derfor har vi fortsatt fattige.

Paradokset blir jo da at mange av de fattige ikke jobber, fordi de er uføre, arbeidledige, på attføring, minstepensjonister, sosialklienter osv. Tilhører man da arbeiderklassen..?

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Ja og nei. Klasseskillet før gikk mye på jobb. I dag kan en snekker tjene adskillig mer enn  en universitetsutdannet, slik var det sjelden før.

Men klasseskiller basert på jobb finner du fortsatt, uavhengig av inntekt. Kjenner en del håndverkere, og de opplever stadig at damer tar initiativ til å sjekke dem opp på byen, siden de gjerne ser bra ut, men med en gang de forteller hva de jobber med spinner damene avgårde og finner seg en webdesigner i stedet, bare fordi det høres mere fancy ut, selv om de tjener mindre penger, eller tilogmed er arbeidsledige.

Gjest TomKrus
Skrevet
Men klasseskiller basert på jobb finner du fortsatt, uavhengig av inntekt. Kjenner en del håndverkere, og de opplever stadig at damer tar initiativ til å sjekke dem opp på byen, siden de gjerne ser bra ut, men med en gang de forteller hva de jobber med spinner damene avgårde og finner seg en webdesigner i stedet, bare fordi det høres mere fancy ut, selv om de tjener mindre penger, eller tilogmed er arbeidsledige.

Og til og med finner de noen som har mindre penger. Hvor er denne verdenen på vei hen, sier jeg bare.

Tipper jentene selv har høyere utdanning, og mener at like barn leker best. Det kan kanskje i høyden kalles snobberi, men ikke klasseskille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...