AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Hei. Jeg er en far til et barn på 5 år. Tidligere hadde jeg og min tidligere samboer 5050 samvær. Så fikk jeg en kjæreste 1 time unna og flyttet hit. Så fikk jeg 20% samvær. Jeg og datteren min har et utrolig godt far og datter forhold. Men jeg og hun synes det er veldig lite vi ser til hverandre. Jeg har dattera mi 1 dag i uken og annenhver helg. Mor får mye mer ferier. Men hvor mye ferier får man når man har 20% samvær med barnet?. Jeg synes det er veldig trist at vi ikke ser hverandre mer og oftere. Og til dere som har 20% samvær og bor 1 time unna. Gjerne skriv hvordan dere har det i deres samværsavtale. Anonymkode: 5cbfe...07e
Gjest Chroma Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Beklager, men å flytte langt vekk fra datteren din vitner om dårlige prioriteringer.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Hvorfor flytta du da? Anonymkode: 3db23...47d 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 Dere må bli enige, det finnes ingen bestemte regler. Anonymkode: 28d44...738
Guddla Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 Men dere kan vel avtale mer ferie da? Dere velger jo selv. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Du flyttet og kan da ikke få i pose og sekk Anonymkode: 6e262...fef 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Enhver som har fullført 4. klasse kam regne ut hva 20% er. Det er en dag for hver 5. dag. Dere må jo selv finne ut hvordan det er er mest hensiktsmessig for barnet. Et døgn i uken, en helg annenhver, eller hva dere kommer frem til. Anbefaler at dere ikke henger dere så mye opp i antall døgn og timer. Anonymkode: 02fa1...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Hva trodde du kom til å skje når du flytta så langt bort fra barnet ditt? Du haddde halve tiden... Men det var visst viktigere med kjæresten... Feriesamvær får dere finne ut av selv... Men om du skal ha 20% av sommeren, så utgjør det under en uke av de totalt 8 ukene barna har. Anonymkode: 87fb2...339 2
Aristoteles Skrevet 13. april 2022 #9 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva trodde du kom til å skje når du flytta så langt bort fra barnet ditt? Du haddde halve tiden... Men det var visst viktigere med kjæresten... Feriesamvær får dere finne ut av selv... Men om du skal ha 20% av sommeren, så utgjør det under en uke av de totalt 8 ukene barna har. Anonymkode: 87fb2...339 Gjelder ikke vanlig prosentregning ved ferier? 20% av åtte uker blir 11,2 dager. TS: Du har uansett rett på tre uker i sommerferien (ikke nødvendigvis sammenhengende) og annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie hvis det er vanlig samværsrett dere har avtalt, og slik høres det ut når du nå har samvær en dag i uken og annenhver helg.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #10 Skrevet 13. april 2022 Å prioritere kjæreste over barn.. Stakkars barn. Anonymkode: 5dcce...77f 3
Hr. Aktiv Skrevet 13. april 2022 #11 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Jeg er en far til et barn på 5 år. Tidligere hadde jeg og min tidligere samboer 5050 samvær. Så fikk jeg en kjæreste 1 time unna og flyttet hit. Så fikk jeg 20% samvær. Jeg og datteren min har et utrolig godt far og datter forhold. Men jeg og hun synes det er veldig lite vi ser til hverandre. Jeg har dattera mi 1 dag i uken og annenhver helg. Mor får mye mer ferier. Men hvor mye ferier får man når man har 20% samvær med barnet?. Jeg synes det er veldig trist at vi ikke ser hverandre mer og oftere. Og til dere som har 20% samvær og bor 1 time unna. Gjerne skriv hvordan dere har det i deres samværsavtale. Anonymkode: 5cbfe...07e Du er bra dust som hadde det så fint for så ende opp med null og nada. Egoistisk gjort ovenfor din datter som du har et så "godt" forhold til. 1
Hr. Aktiv Skrevet 13. april 2022 #12 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva trodde du kom til å skje når du flytta så langt bort fra barnet ditt? Du haddde halve tiden... Men det var visst viktigere med kjæresten... Feriesamvær får dere finne ut av selv... Men om du skal ha 20% av sommeren, så utgjør det under en uke av de totalt 8 ukene barna har. Anonymkode: 87fb2...339 Ferier skal og bør deles likt og holdes utenfor vanlig samværsplan. Resten er 20%. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #13 Skrevet 13. april 2022 Aristoteles skrev (1 time siden): Gjelder ikke vanlig prosentregning ved ferier? 20% av åtte uker blir 11,2 dager. TS: Du har uansett rett på tre uker i sommerferien (ikke nødvendigvis sammenhengende) og annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie hvis det er vanlig samværsrett dere har avtalt, og slik høres det ut når du nå har samvær en dag i uken og annenhver helg. Ts har ikke rett på noe annet enn det de blir enige om. Men halvparten av ferier er vel ikke urimelig, hvis han kan klare å prioritere datteren i de ukene. Tidligere valg gjør meg skeptisk der. Anonymkode: 28d44...738 1
Aristoteles Skrevet 13. april 2022 #14 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ts har ikke rett på noe annet enn det de blir enige om. Men halvparten av ferier er vel ikke urimelig, hvis han kan klare å prioritere datteren i de ukene. Tidligere valg gjør meg skeptisk der. Anonymkode: 28d44...738 Hvis de har inngått en avtale om "vanlig samvær", som er definert som en dag per uke + annenhver helg, så har han krav på annenhver høst-, jule- og påskeferie og tre uker om sommeren. Hvis de IKKE har inngått noen avtale, men praktiserer "vanlig samvær", så har han rett på det samme. Eller tenker du at du har rett og barneloven feil?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #15 Skrevet 13. april 2022 Oh nei hvorfor flyttet du så langt tenkt så dumt! Barenet bruker 2 timer av sitt liv i uken på å kjøre til og fra. Dette blir slitsomt for barnet 😕 Tenk å komme hjem ifra barnehagen/skolen og må kjøre en time for å vare med pappan sin. Sorry hadde ikke orket det.. Anonymkode: ae850...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #16 Skrevet 13. april 2022 Altså når du velger å flytte fra datteren din og sette kjæresten først så prioriterer du veldig feil. Hadde aldri i verden tenkt tanken på å flytte langt unna barnefar eller barnet mitt. Hva slags kjæreste har du som faktisk tenker at dette er okei? Har hatt flere kjærester med barn og har alltid sagt «prioriter barna dine før meg.» du gikk ifra å være en stor del av livet til datteren din til å bli forelsket og glemme henne. Kjærester kommer og går. Barna har du resten av livet ditt. Ang ferie så har du rett på 3 uker sommerferie. Hos meg så vil ikke far ha sommerferie med gutten så da kjører jeg vanlig samvær gjennom sommeren. Samvær hos oss er torsdag-mandag annenhver uke Anonymkode: 6333a...f10 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #17 Skrevet 13. april 2022 Én time er da ikke så mye at det rettferdiggjør å gå fra 50% til 20%. Ferier skal deles likt hvis ikke annet er avtalt. Anonymkode: 554f4...bdc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #18 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Én time er da ikke så mye at det rettferdiggjør å gå fra 50% til 20%. Ferier skal deles likt hvis ikke annet er avtalt. Anonymkode: 554f4...bdc Det er mye for et barn dessverre. Anonymkode: ae850...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #19 Skrevet 13. april 2022 "Fikk" 20 %? Hvis avtalen var 50 % så har du vel 50 samme hvor du bor? Du har vel gått med på denne avtalen da, det er ikke noe du "har fått". Eller er det et påsketroll? Anonymkode: 51d51...c82
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #20 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Én time er da ikke så mye at det rettferdiggjør å gå fra 50% til 20%. Ferier skal deles likt hvis ikke annet er avtalt. Anonymkode: 554f4...bdc En time er kanskje ikke langt for en voksen. Men det er langt for et barn. Og det er det perspektivet som er viktig oppi dette. Her har far valgt kjæreste over barnet, dessverre. Og hva tenker han vil skje når barnet begynner på skole? Da kan han bare glemme å ha barnet på ukedager. Kanskje klarer barnet å dra til far annenhver helg i noen år, men så kan det også bli for mye oppi lekser, venner, bursdager, fritidsaktiviteter, kamper/konkurranser osv. Det er noe med at når man er forelder så setter man sine egne behov på vent noen år, når disse behovene går utover barnet. Man må kunne tenke litt frem i tid, konsekvenser og hva som er barnets beste oppi det hele. Og det samme gjelder selvsagt når forelderen med hovedomsorgen velger å flytte langt unna samværsforelderen. Anonymkode: 6f74b...7c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå