Gå til innhold

Hva skjer med regninger når det er krig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare kom til å tenke på dette i dag. Hvis man har masse kredittgjeld f.eks, hva skjer med dette om det blir krig? Kan man bare fortsette å bruke kortet og ende opp med en monster-regning, eller hva skjer? Og hva med mobilregningen? Vil den og bare hope seg opp til slutt?

For ikke å snakke om strøm, vann og avløp for de som bor i hus. Hvis man f.eks har flyktet til Norge og returnerer til Ukraina etter et par år, har man da masse inkasso-saker på seg fra man flyktet ut av landet? 

Håper noen kan svare, jeg lurer virkelig. 

Anonymkode: eccee...7cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er i utlandet, men i Norge blir du faen ikke kvitt gjeld og regninger. Mister du huset i krig f.eks, har du fortsatt boliglånet men får ingenting på forsikringen.

Anonymkode: b48eb...c44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir det krig så vil det ikke være noe å kjøpe. 

Anonymkode: bb243...7e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også lurt på! 
Blir det forventet at de skal betale på boliglånene sine? Leasingen på bilen? Strømregningen? Kommunale avgifter?
Hvordan fungerer det egentlig?

Og hvis huset/leiligheten er ødelagt, hva skjer når krigen er over og de vil returnere hjem? Hvor skal de bo? Hvem skal betale? Det vil vel være mange som returnerer samtidig uten hverken jobb eller hjem. Staten vil vel ikke ha råd til hjelpe dem i gang? Og samtidig bygge opp alt som er ødelagt i landet? Vil de få nok bistand fra andre land til dette?
Hvordan fungerer slikt?

Anonymkode: b2c2c...85b

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har jeg også lurt på! 
Blir det forventet at de skal betale på boliglånene sine? Leasingen på bilen? Strømregningen? Kommunale avgifter?
Hvordan fungerer det egentlig?

Og hvis huset/leiligheten er ødelagt, hva skjer når krigen er over og de vil returnere hjem? Hvor skal de bo? Hvem skal betale? Det vil vel være mange som returnerer samtidig uten hverken jobb eller hjem. Staten vil vel ikke ha råd til hjelpe dem i gang? Og samtidig bygge opp alt som er ødelagt i landet? Vil de få nok bistand fra andre land til dette?
Hvordan fungerer slikt?

Anonymkode: b2c2c...85b

Jeg syntes absolutt den som ødelegger, Russland,skal erstatte alt som er ødelagt når krigen er over. Vi lever i 2022, en moderne tid, der rett skal være rett og den som begår en annen urett blir erstatningspliktig. Mange tusen milliarder i gjeld ville nok dempet krigslysten.  

Hva som skjer med regningene aner jeg ikke. Å måtte betale på boliglånet, ikke få noe av forsikringen og ikke ha huset fungerer jo ikke. Det vil ikke være noen penger å ta av, inget hus å pantsette. Sånn jeg ser det så eier banken den del som er belånt, med pant i huset. Huseier eier det som er nedbetalt. Ergo skal både banken og huseier tape hver sine deler når huset ikke lenger finnes. Alt ettersom hva som er belånt og ikke. Gjeld er null, og egenkapital er null. Men tomten har en verdi. Hvem får den?  Vet ikke noe av dette altså, men det er det som virker mest logisk. Det burde eksistere en klausul om å få stanset inkasso ved krig og naturkatastrofer. 

På Haiti etter tornadoen, har folket der huslån uten å ha hus lenger? 

Skrevet
9 hours ago, theTitanic said:

Jeg syntes absolutt den som ødelegger, Russland,skal erstatte alt som er ødelagt når krigen er over. Vi lever i 2022, en moderne tid, der rett skal være rett og den som begår en annen urett blir erstatningspliktig. Mange tusen milliarder i gjeld ville nok dempet krigslysten. 

Det var opptakten til andre verdenskrig. Tyskland ble dømt til å betale erstatning for første verdenskrig, og g det knakk landet. Befolkningen ble misfornøyd og populistiske politikere fikk mye makt. Og vipps satt Hitler som sjef i landet, og ny krig var et faktum. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Teatrica said:

Er det ingen som leser papirene på lånedokumenter, forsikringer osv og har hørt om Force Majeure?

https://lovdata.no/artikkel/force_majeure/103

Dette.

Banken, forsikringsselskapene og lignende har selvsagt vurdert dette scenarioet, i likhet med andre risikofaktorer.

Anonymkode: 13a6a...680

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (14 timer siden):

Hva som skjer med regningene aner jeg ikke. Å måtte betale på boliglånet, ikke få noe av forsikringen og ikke ha huset fungerer jo ikke. Det vil ikke være noen penger å ta av, inget hus å pantsette. Sånn jeg ser det så eier banken den del som er belånt, med pant i huset. Huseier eier det som er nedbetalt. Ergo skal både banken og huseier tape hver sine deler når huset ikke lenger finnes. Alt ettersom hva som er belånt og ikke. Gjeld er null, og egenkapital er null. Men tomten har en verdi. Hvem får den?  Vet ikke noe av dette altså, men det er det som virker mest logisk. Det burde eksistere en klausul om å få stanset inkasso ved krig og naturkatastrofer. 

På Haiti etter tornadoen, har folket der huslån uten å ha hus lenger? 

Enig  med det i at Russland bør erstatte det de ødelegger. Men siden ingen kan tvinge dem til det, vil de nok ikke gjøre det.

Aner ikke hva som skjedde med de på Gjerdrum, håper de fikk hjelp med huslånet av staten, om ikke forsikringen dekket det.

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan det er i utlandet, men i Norge blir du faen ikke kvitt gjeld og regninger. Mister du huset i krig f.eks, har du fortsatt boliglånet men får ingenting på forsikringen.

Det var jo dumt. Jeg som hadde sett fram til å bli kvitt boliglånet :ironi:

AnonymBruker
Skrevet
Villfisker skrev (20 minutter siden):

Det var jo dumt. Jeg som hadde sett fram til å bli kvitt boliglånet :ironi:

Samme her, da kunne jeg tatt opp lån til oppussing 😛

• Liker 1
Skrevet

Enda verre, hva skjer med pensjon, trygd og lønn hvis det blir krig..

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (16 timer siden):

Er det ingen som leser papirene på lånedokumenter, forsikringer osv og har hørt om Force Majeure?

https://lovdata.no/artikkel/force_majeure/103

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette.

Banken, forsikringsselskapene og lignende har selvsagt vurdert dette scenarioet, i likhet med andre risikofaktorer.

Anonymkode: 13a6a...680

Jeg er klar over force majeure og vet at slike hendelser ikke dekkes av forsikringen, men det sier jo ikke noe om hva som faktisk skjer når mennesker mister hus og hjem som de har lån på. Når man ikke får noe igjen på forsikringa, hva skjer da med folk? Er det sånn at krig etterlater store deler av befolkningen i bunnløs gjeld, uten noen muligheter til støtte fra staten? Har ikke bankene noen forpliktelser i det hele tatt? Hva med panten i et hus, altså den parten banken eier?
Det er mange spørsmål som ikke besvares av å lese forsikringsdokumentene nøye.

Anonymkode: 9c82b...267

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er klar over force majeure og vet at slike hendelser ikke dekkes av forsikringen, men det sier jo ikke noe om hva som faktisk skjer når mennesker mister hus og hjem som de har lån på. Når man ikke får noe igjen på forsikringa, hva skjer da med folk? Er det sånn at krig etterlater store deler av befolkningen i bunnløs gjeld, uten noen muligheter til støtte fra staten? Har ikke bankene noen forpliktelser i det hele tatt? Hva med panten i et hus, altså den parten banken eier?

De går konk og blir gjeldsslaver. I praksis vil nok riktignok myndighetene gripe inn, om de har ressurser til det.

Anonymkode: cdba1...ae9

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men du må sette deg inn i betydningen av force majeure - begge parter løses fra inngått kontrakt når Fore majeure inntrer, og det er jo ikke bare forsikring dette gjelder på - men lån, kredittavtaler osv. Det er jo ikke bare slik at du blir stående uten forsikring som er tilfellet...

• Liker 1
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Mener Ukraina betaler det til sine innbyggere, tror jeg leste det et sted. 

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (4 timer siden):

Enig  med det i at Russland bør erstatte det de ødelegger. Men siden ingen kan tvinge dem til det, vil de nok ikke gjøre det.

Aner ikke hva som skjedde med de på Gjerdrum, håper de fikk hjelp med huslånet av staten, om ikke forsikringen dekket det.

Forsikringene dekket det, det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre...

Anonymkode: cc6b2...63b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan love deg at regningene dine forfaller selv om en høyskala krig pågår i landet. 

Anonymkode: 2c850...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/13/2022 at 2:27 PM, Callisto83 said:

Spørs på krigen det, hvis det blir en okkupasjon som Norge 1940-45 så kommer nok dette som vanlig (i hvert fall lønn)

Anonymkode: a8a7f...a96

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg mistet leiligheten sin forrige gang Russland angrep Ukraina (Donetsk 2014-2015). Ingen lån, men verdien er helt tapt. 

Anonymkode: f7d19...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...